Pagina 1 van 1

SOCRATES2.0: Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten

Geplaatst: 31 jul 2017, 10:06
door philippe_d
Zie persbericht hieronder.

Het kondigt aan dat de Europese Commissie een grootschalige proef over innovatieve verkeersdiensten in Antwerpen, Amsterdam, Kopenhagen en München zal meefinancieren.
Betere routeadviezen, snelheidsadviezen en duidelijke informatie voor de weggebruikers over wegwerkzaamheden en calamiteiten is wat er getest zal worden binnen het Socrates2.0 project.
Dat is de inzet van een nieuwe samenwerking tussen de zes wegbeheerders uit vier landen, waaronder Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid en een aantal internationale bedrijven, waaronder Be-Mobile, Flitsmeister en BMW Groep.
Europese samenwerking van overheden en privébedrijven
GROOTSCHALIGE PROEF MET INNOVATIEVE VERKEERSDIENSTEN IN ANTWERPEN, AMSTERDAM, KOPENHAGEN EN MÜNCHEN

Betere routeadviezen, snelheidsadviezen en duidelijke informatie voor de weggebruikers over wegwerkzaamheden en calamiteiten. Dat is de inzet van een nieuwe samenwerking tussen de zes wegbeheerders uit vier landen en een aantal internationale bedrijven, waaronder Be-Mobile, Flitsmeister en BMW Groep. Op 7 juli besloot de Europese Commissie de proef mede te financieren. In eerste instantie gaat het om een proef waaraan meer dan 6.000 weggebruikers in en rond Amsterdam en 1000 weggebruikers in de regio’s Antwerpen, Kopenhagen en München zullen deelnemen. In 2017 start de ontwikkeling om de proeven in 2019 van start te laten gaan.

Gegevens delen
Om tot de nieuwe diensten te komen gaan verkeerscentrales in de regio’s, internationale navigatiebedrijven, serviceproviders en in de nabije toekomst, autonome voertuigen autofabrikant BMW Groep samenwerken. Zij delen verkeersgegevens, routeadviezen en maatregelen op het gebied van verkeersmanagement. De nieuwe diensten gaan over een gezamenlijk snelheidsadvies, routeadvies, advies bij verkeershinder en bij calamiteiten. Deze nieuwe diensten worden in de komende anderhalf jaar ontwikkeld en in 2019 op grote schaal getest. De samenwerking en de proeven vinden plaats onder de naam SOCRATES2.0.

Vlotte en veilige doorstroming
De verwachting is dat de samenwerking voor verkeersdeelnemers leidt tot betere verkeersdiensten en betere verkeersinformatie. Voor de deelnemende overheden leidt het tot betere en goedkopere verkeersinformatie en verkeersmanagement. Voor de marktpartijen zal de samenwerking leiden tot nieuwe marktmogelijkheden. De samenwerking komt voort uit een gezamenlijk streven naar een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer, die ten goede komt aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio’s.

Betrokken Partners
De deelnemers aan de samenwerking binnen SOCRATES2.0 zijn: Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid, Be-Mobile en Flitsmeister, BASt, BMW Groep, Brand MKRS creative agency, gemeente Kopenhagen, HERE Technologies, MAPtm, Technolution, TomTom Groep, de Nederlandse Rijkswaterstaat.
bron: Persbericht BE MOBILE, Kardinaal Mercierlaan 1a, 9090 Melle.

Re: SOCRATES2.0: Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten

Geplaatst: 31 jul 2017, 10:33
door Bababa
ik begrijp niet wat hier nieuw aan is

Re: SOCRATES2.0: Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten

Geplaatst: 31 jul 2017, 11:52
door Ramaht
Als ze echt innovatief willen zijn zouden ze beter alle niveaus van de eigen overheid verplichten om de wegenwerken en evenementen in te voeren in een centrale databank die vrij kan gebruikt worden door de leveranciers van gps software.
Inclusief tijdelijke snelheidslimieten enzovoorts.


En ja, ik weet dat bij waze de community dit doet, maar eigenlijk is dat een taak van de overheid.

Re: SOCRATES2.0: Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten

Geplaatst: 31 jul 2017, 12:40
door Vaganzza
Die applicatie bestaat al: GIPOD. Alleen springen de meeste gemeenten er zeer slordig mee om. Het is iets totaal onbetrouwbaars.

Re: SOCRATES2.0: Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten

Geplaatst: 31 jul 2017, 12:54
door ITnetadmin
Tja, het enige dat gemeentes gaat forceren om dat grondig te doen, is bij wet vastleggen dat die database de enige juiste is, en dat een verkeersregel/snelheidslimiet niet geldt als hij daar niet instaat.
Als je dat zo niet doet gaat het nooit lukken vrees ik.

Re: SOCRATES2.0: Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten

Geplaatst: 31 jul 2017, 12:56
door CCatalyst
Iedereen die al wat levenswandel heeft kan uit de manier waarop het persbericht geschreven is (veel lucht, niets concreets) alleen al afleiden dat dit zeer veel belastingsgeld zal kosten en uiteindelijk weinig of niets voor de burgers zal opleveren. Veel te veel "deelnemers" met tegenstrijdige belangen die het nooit over iets eens zullen raken. Zo flirt BMW in haar marketing graag met de "sportieve rijstijl" die erg in trek is bij haar klanten, wat dan weer haaks staat op de veiligheidsvisie van bv het departement MOW. En wat doet een reclamebureau tussen deze "deelnemers", behalve dan belastingsgeld incasseren voor inspiratieloze campagnes? Tax freedom day zal volgend jaar in augustus vallen.

Re: SOCRATES2.0: Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten

Geplaatst: 31 jul 2017, 16:45
door ubremoved_2964
Ja de overheid kost geld. Veel te veel geld. Nutteloze studies. Water naar de zee dragen.

Geitenwollensokken site zit er dit keer wel knal op:

http://niburu.co/index.php?option=com_c ... &Itemid=50

Wat gaat dit opleveren? Minder files? Met die idioten achter de knoppekes van verkeerscentrum die bandbreedte verlagen door via dynamische borden de snelheid te verlagen, zorgt voor nog meer bottlenecks. In Gent en omtsteken verlaging naar 90 waar ge 120 vlot kunt rijden. Idioten.