Pagina 1 van 1

Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 09 jan 2017, 08:59
door peppe
Na een jaar terug naar dommel overgestapt en op hun website is dus nergens iets te vinden van de hoge instapkosten.

Dus ik bel dommel om te weten wat die kosten zijn.

Eenmalige activatie kost
Aankoop modem

Ik vraag over welke modem het gaat en toevallig heb ik dezelfde hier al liggen. Onmogelijk om die te gebruiken en ik moest verplicht de modem van dommel gebruiken. Echt schandalig om klanten zo te verplichten wanneer ze dezelfde modem hebben!!

Daarna krijg ik mijn factuur binnen 220€ in totaal !!! Krijg ik als uitleg van hun: ja meneer wij facturen altijd 2 maanden bij ene nieuwe opstart. Dus ik moest even 2 maanden direct betalen wanneer dit nergens werd gecommuniceerd... 16€ voor taxipost verzending van de modem!!! En hun kantoor is in Hasselt waar ik woon dus ik kon die gewoon zijn gaan afhalen. Ongelofelijk hoe ze proberen op geld uit hun klanten te krijgen!!

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 09 jan 2017, 09:27
door proximusboyke
peppe bijna iedere operator rekend nu 2 maad. De lopende maand en een maand vooraf.
Dit om geen tehoge schulden wanbetaler tegen te gaan.
Die modem is natuurlijk zever, maarja ze proberen ergens winst uit te halen.

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 09 jan 2017, 19:30
door duizend
peppe schreef: Ik vraag over welke modem het gaat en toevallig heb ik dezelfde hier al liggen. Onmogelijk om die te gebruiken en ik moest verplicht de modem van dommel gebruiken. Echt schandalig om klanten zo te verplichten wanneer ze dezelfde modem hebben!!
Nederland en Duitsland hebben de operatoren verplicht om de modem vrij te kunnen kiezen.
Hopelijk komt dit ook in België, dan is dit probleem van de baan!

Maar volgens sommigen hier op UB gaat het internet ontploffen als ze dat in België ook toelaten :roll:
Ze gunnen je je eigen modem niet ... :bang:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=49054

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 09 jan 2017, 20:59
door Splitter
vroeger had je bij proximus vrije modemkeuze (voor vdsl er kwam)... toch kozen toen de meeste voor een proximus modem.
bij telenet had je geen keuze, maargoed... docsis is docsis en zoveel kan dat ding niet, en je stak er zelf een router achter.

ik ben ook wel voorstander van vrije modemkeuze, don't get me wrong... maar het hangt van de keuze af:

1) je krijgt vrije keuze, met volgende problemen:
A) de provider zegt "niet onze modem, niet ons probleem" (negatief voor klant en provider)
B) de provider gaat de modem niet meer gratis geven (want je moet er toch zowiezo een kopen, dan moet je die van ons maar kopen)
C) daardoor krijg je ook nog eens problemen als er na 2j een probleem is... geen garantie meer, nieuwe kopen
D) het gaat er niet goedkoper op worden met zo'n regel

of
2) je krijgt geen vrije keuze, maar:
A) de modem kost je geen bal
B) de provider geeft ondersteuning tot op de modem
C) garantie zolang je klant bent, met gratis omruilen

dan is keuze 2 nog steeds interessanter, en voor zij die meer willen... die zetten er een router achter die alles doet... dan heb je ook vrij weinig last van die "verplichte modem"

mijn punt als voorstander van vrije keuze is trouwens ook gericht op het feit dat proximus nu 2 spelers tegen elkaar uitspeelt (technicolor en sagem),
en andere providers (avm bv) geen deel van de koek geeft op de belgische markt, iets wat eigenlijk dus concurrentievervalsing is.

maar bekijk het in het geheel: bedrijven moeten hun netwerk beheren, hun klanten tot op de wenken bedienen (of anders roepen die dat je klantendienst niks waard is, ongeacht of het probleem bij de klant of de provider lag), je personeel (hopelijk bekwaam) opleren, en dan nog genoeg winst maken voor de aandeelhouders... dus ik snap perfect die keuze om een bepaald type modem te verplichten.

en eerlijk gezegd? geen last van, ondanks dat ik eerst een fritz!box had (nu heb ik gewoon bb3 en een opnsense gateway erachter)
(je kan ook klagen om te klagen hé...)

wat betreft die kosten... staan die normaal niet vermeld bij je aankoop, en/of in de algemene voorwaardes ?
dommel.png
staat er dus wel, alleen van 2 maand in 1 keer staat er niet bij, maar dat doen idd veel providers.
mss dat het nog op de volgende pagina's staat... maar ik ga echt geen account maken :)

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 09 jan 2017, 21:20
door duizend
TS gaat voor optie 3

Ik heb een modem. Ik wil dus NU geen extra modem kopen.

A) tja, het is dezelfde modem, dus argument gaat niet op.
B) in dit geval is de modem niet gratis, in de andere gevallen ook niet, of denk je dat de gratis iPhone bij een GSM abbo echt gratis is ?
C) op een fritzbox is 5 jaar garantie.
D) het is in dit voorbeeld al €49 goedkoper ...

en jij koopt ook een bakje om er achter te zetten dus die garantie en je moet zelf iets kopen uitleg gaat niet op.

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 09 jan 2017, 21:23
door MaT
@Splitter:
Je vergeet mogelijkheid 3: De provider levert modems, net als nu, maar mag eigen toestellen niet weigeren als de klant daarvoor kiest.
Je kan dan kiezen tussen voor- en nadelen van beide systemen.
Splitter schreef:2) je krijgt geen vrije keuze, maar:
A) de modem kost je geen bal
Niet alle providers leveren de modems gratis. Bij de kleine spelers betaal je die kost apart en niet via je abbonnement.
Splitter schreef:dan is keuze 2 nog steeds interessanter, en voor zij die meer willen... die zetten er een router achter die alles doet... dan heb je ook vrij weinig last van die "verplichte modem"
Dat is hier de discussie niet.
De TS word blijkbaar verplicht een toestel dat hij hij al heeft nogmaals aan te schaffen, ondanks dat dat net hetzelfde type is als de provider verplicht. Vrije modemkeuze maakt in 1 klap ook komaf met deze praktijken.

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 09 jan 2017, 21:30
door Splitter
ik vergelijk vandaag teveel met proximus :)
MaT schreef:@Splitter:
Je vergeet mogelijkheid 3: De provider levert modems, net als nu, maar mag eigen toestellen niet weigeren als de klant daarvoor kiest.
Je kan dan kiezen tussen voor- en nadelen van beide systemen.
helemaal eens mee, dat is inderdaad nog een optie die er zou moeten zijn (zolang er dan dus ook van de klant uit geen support verwacht zal worden op de modem)
probleem is dan: hoe ga je verkopers tegen die mensen een duurdere modem verkopen zonder te melden dat ze dan geen ondersteuning krijgen van hun provider? (want hogere prijs = hogere commissie)

dat in dit geval dommel simpelweg zegt "pech"... sja, het is en blijft dommel (leuk, zolang je ze niet nodig hebt voor iets)
MaT schreef: De TS word blijkbaar verplicht een toestel dat hij hij al heeft nogmaals aan te schaffen. Vrije modemkeuze maakt in 1 klap komaf met deze praktijken, ook bij modems die wel gesupport zijn door de provider.
tgoh, je hebt ook vrije providerkeuze... ik ben er vrij zeker van dat ze bij vrije modemkeuze nog steeds een manier zouden vinden om iets door je strot te duwen...
dat dommel hier in fout is, daar ben ik het gewoon mee eens (maar ik verwacht eigenlijk niet anders ook niet)

het enige vreemde vind ik, was er vroeger geen keuze om al dan niet de modem bij dommel te nemen? want die leek me inderdaad wel weg

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 09 jan 2017, 21:47
door philippe_d
Dat is gewoon een manier om een contract van 24 maand te kunnen bedingen:
je "krijgt" een FritzBox aan verminderde prijs (49€) in ruil voor een 24-maand contract :(

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 12 jan 2017, 23:14
door Geert-Jan
Splitter schreef:vroeger had je bij proximus vrije modemkeuze (voor vdsl er kwam)... toch kozen toen de meeste voor een proximus modem.
Sorry dit klopt niet, je werd verplicht de Alcatel modem van Belgacom (Proximus) af te nemen anders kreeg je geen aansluiting.
En durfde je iets anders aan te sluiten dan hun brol dan was het vrij "normaal" dat ze overgingen tot afsluiting.
Proximus/Belgacom probeert tot op de dag van vandaag HUN modem te verplichten.
Vrije keuze was maar heel even op ADSL, nu op VDSL zijn ze weer terug op hun aloude streken, probeer maar eens een modem te laten keuren als fabrikant, dat gaat niet. Enkel providers mogen dat tegen torenhoge kosten.
Het BIPT zou dit moeten reguleren maar die doen helemaal niks. :bang: :bang:

Dit was voor er andere providers toegelaten moesten worden, maar ook daar werkten/werken ze nog altijd deftig tegen.
Het probleem is het monopolie van Proximus dat ze nog altijd kunnen en mogen misbruiken.

Proximus is een staatsbedrijf vol politieke belangen, zolang dat zo is gaan die alles wat privé is tegenwerken met hulp van de regering het het BIPT.
Wat dat aangaat zijn ze niks beter dan de RTT van vroeger.

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 12 jan 2017, 23:41
door Splitter
er is voor zover ik weet vroeger ook quasi altijd vrije keuze geweest (al vanaf inbellen),
en de alcatel modem (dat lelijke dikke zwarte ding bedoel je?) werd ook niet zo heel erg lang verkocht(?) door PXM (en was ook adsl als ik me niet vergis)

grote verschil is dat je vroeger zowiezo moest betalen voor de modem en dat werd dan eigendom, het maakte dan ook niet veel uit waar je hem kocht,
omdat de meest verkochte modems toch in het aanbod van PXM zaten (bv de philips adsl modems zaten in het PXM aanbod, maar werden even vaak door verkopers van een gewone winkel verkocht rond PXM om, net zoals de speedtouch modems)

dat ze het nu dichttimmeren, sja, er zijn redenen voor en redenen tegen... en dat een fabrikant niet zelf een testprocedure kan opzetten,
dat weet ik niet maar ik dacht dat ze dat ook mochten, maar de afzetmarkt te klein was?
anderzijds zou het natuurlijk PXM ook bemoeilijken om fabrikanten tegen elkaar uit te spelen om de goedkoopste prijs te krijgen voor de bbox,
want nu zijn die fabrikanten natuurlijk vrij zeker van hun verkoop (al dacht ik ook hier dat PXM 1 van de 2 ging laten vallen)

ik zou mijn pijlen eerder richten naar de kabel, waar er nog veel minder mogelijke concurrentie is dan op koper,
of zoals ik al zo vaak heb gezegd het geheel hervormen tot 1 netbeheerder voor de 3 (koper, coax, fiber) en alle providers als aanbieders behandelen.
maar het BIPT doet inderdaad niets, behalve wat meegenieten van ons belastingsgeld.

wat betreft het monopolie trouwens: pxm is al jaar en dag verplicht aan TN lijnen te leveren, terwijl het omgekeerde niet moet...
dat is dus nog absurder (want zo kan TN een beter bedrijfsaanbod aanbieden dan PXM - namelijk 1 contract, 2 technieken)

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 22 jan 2017, 19:19
door bogy
duizend schreef:
peppe schreef: Ik vraag over welke modem het gaat en toevallig heb ik dezelfde hier al liggen. Onmogelijk om die te gebruiken en ik moest verplicht de modem van dommel gebruiken. Echt schandalig om klanten zo te verplichten wanneer ze dezelfde modem hebben!!
Nederland en Duitsland hebben de operatoren verplicht om de modem vrij te kunnen kiezen.
Hopelijk komt dit ook in België, dan is dit probleem van de baan!

Maar volgens sommigen hier op UB gaat het internet ontploffen als ze dat in België ook toelaten :roll:
Ze gunnen je je eigen modem niet ... :bang:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=24&t=49054
ik heb dommel en al jaar en dag eigen modems in gebruik (ik zit wel niet op vdsl)..
toen ik overlaatst mijn vader naar proximus liet overschakelen van een andere 3rd party dsl provider moest hij de bbox3 aanschaffen, wat ik daarbij schandalig vind is da je niet eens de admin login van dat toestel krijgt; maw; je kan je modem niet aanpassen voor gebruik bij een andere provider, het enige de ja wa kan verandere is instellingen ivm wifi en portforwarding enzo ... maar de connectie zelf is achter een wachtwoord verborgen da ze niet meegev'en, ondanks dat je de modem GEKOCHT hebt en dus recht hebt op die gegevens... zelfs de installateurs die het ding kwamen plaatsen zeiden dat ze niet wisten van een dsl login; die dingen worden dus @proximus zelf geconfigged en enkel proximus kan erin (ook remote)

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 23 jan 2017, 09:08
door ldw
Dommel, op een dag werkt het niet meer en dan heb je 't zitten... En ik kan u verzekeren, die 'uitstapkosten' zijn ook niet niets...

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 23 jan 2017, 10:43
door philippe_d
bogy schreef:toen ik overlaatst mijn vader naar proximus liet overschakelen van een andere 3rd party dsl provider moest hij de bbox3 aanschaffen, wat ik daarbij schandalig vind is da je niet eens de admin login van dat toestel krijgt; maw; je kan je modem niet aanpassen voor gebruik bij een andere provider, het enige de ja wa kan verandere is instellingen ivm wifi en portforwarding enzo ... maar de connectie zelf is achter een wachtwoord verborgen da ze niet meegev'en, ondanks dat je de modem GEKOCHT hebt en dus recht hebt op die gegevens... zelfs de installateurs die het ding kwamen plaatsen zeiden dat ze niet wisten van een dsl login; die dingen worden dus @proximus zelf geconfigged en enkel proximus kan erin (ook remote)
Dat is ook niet juist.
  • je krijgt inderdaad geen admin login
  • je krijgt wel een user login, en hiermee kan je perfect de dsl logon (@proximus + paswoord) aanpassen, dus ook als je van provider wisselt.
  • het is juist dat Proximus de login gegevens pushet (als je een factory reset doet), dit is voor jouw gemak en gelukkig voor iedereen die zijn "login" vergeten heeft. Maar de login kan je altijd aanpassen met de user account!
PS. Bij Proximus heb je geen b-box3 moeten aankopen, je krijgt die (gratis) in bruikleen!
Niet teveel onwaarheden vertellen aub :-D .

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 23 jan 2017, 16:15
door GuntherDW
Nuja philippe je kan zoals ik doen, als je niet bij proximus zelf klant bent kan je de modem kopen.
Dan heb je wel de modem gekocht, maar heb je dezelfde zever als dat je ze zou huren :P.

Ik denk er trouwens al jaren aan om eens gewoon m'n modem te modden voor met een serial verbinding te connecten.
Echter heb ik te weinig echte kennis daarvan (en het materiaal niet) dus blijf ik er vanaf. Van het onderliggende OS kan ik dan weer wel m'n gang gaan.

Re: Dommel, schandalig hoge instapkosten

Geplaatst: 23 jan 2017, 16:25
door laroyj
en bij stopzetting contract bij proximus moet je hem binnen de 2 weken terugsturen uw bbox3..., tot 2 maal toe zelfs een rappel hgehad, alhoewel ik hem reeds vanaf dag 1 na ontvangs retourdocument bij het kialapunt had binnengebracht.....

betreffende die hoge instapkosten, bij edpnet ook ruim 250 euro moeten betalen , aansluitingskost , activatie en 2 maand abonnement vooruit.....
wel bussinessabonnement met SLA en telefonie à 54 €/maand