Ik vermoed dat zoiets gewoonweg onbetaalbaar of zelfs onbestelbaar zal zijn, maar bon de vakbonden vragen of we het kunnen bekijken voor de veiligheid, dus doen we dat hé

Ik snap dat veiligheidsargument toch ook geenszins. Het lijkt me juist aan klanten/patiënten aan te geven dat ze daar geld kunnen afhalen zodat ze dan aan het loket of in het winkeltje cash kunnen betalen ipv met hun kaart. Gevolg: juist meer cash in 'huis'.philippe_d schreef:Waarschijnlijk een methode om minder cash in huis te hebben, en dat kan dus ook onder de noemer "veiligheid" vallen.
Cashloos zal het nooit worden maar wel verminderen van cashbetalingen maar dan moeten de winkels stoppen met kosten aan te rekenen en minimum bedragen op te leggen als men met een gewone bankkaart (debetkaart) wil betalen want anders gaat men nog altijd zoveel mogelijk met cash geld betalen om die kosten uit te sparen.fvhbrugge schreef:Cashloze maatschappij, dat is de toekomst.
Ik woon boven een kruidenierszaak en die doet dat nog straffer: wie met een bankkaart betaalt moet steeds € 0,20 betalen ongeacht het bedrag, wat zeg je daar van?cadsite schreef:Inderdaad. De bakker om de hoek vraagt €0,15 bij betalingen onder de €15.
Sorry, 15 cent is niet veel, maar veel te veel voor een betaling die hen alleen maar voordelen geeft. (als ze 100% wit werken.)
Al een geluk dat uw bakker daar totaal geen kosten aan heeft, zoals zijn internet abonnement, de huur of aankoop van zijn terminal, zijn maandelijks abonnementsgeld voor de dienst en uiteraard nog zijn transactiekosten.cadsite schreef:Inderdaad. De bakker om de hoek vraagt €0,15 bij betalingen onder de €15.
Sorry, 15 cent is niet veel, maar veel te veel voor een betaling die hen alleen maar voordelen geeft. (als ze 100% wit werken.)
Jij zou het dus ook normaal vinden als je bakker een toeslag rekent als je betaalt met cash?Fallschirmjaeger schreef:Al een geluk dat uw bakker daar totaal geen kosten aan heeft, zoals zijn internet abonnement, de huur of aankoop van zijn terminal, zijn maandelijks abonnementsgeld voor de dienst en uiteraard nog zijn transactiekosten.
Daarom dat beenhouwer, kapper, zoveel mogelijk met bancontact betaal. Bij aannemer vraag ik geen korting om deel zonder factuur en ik betaal per overschrijving.johcla schreef:Inderdaad, zolang zwartwerken in België de nationale sport is, zie ik het cash geld niet zo gauw verdwijnen.
Aangeven bij de economische inspectie, dat zeg ik daarvanapestaart schreef:
Ik woon boven een kruidenierszaak en die doet dat nog straffer: wie met een bankkaart betaalt moet steeds € 0,20 betalen ongeacht het bedrag, wat zeg je daar van?
Als kleinhandelaar heeft u bovendien het recht om uw klanten kosten aan te rekenen wanneer ze met bancontact betalen. Het wetboek economisch recht schrijft dan voor dat de vergoeding die u aan uw klanten aanrekent niet hoger mag zijn dan de kosten die u zelf als gevolg van het gebruik van dat middel heeft. Ook hier zal u uw klant duidelijk en vooraf moeten meedelen dat er hem een extra kost wordt aangerekend en hoe groot deze zal zijn.
De kans is groot dat het hem nog gaat lukken ook. Als je zoveel vraagt zullen velen dat niet zien zitten, dus moet hij zijn vaste kosten verdelen over heel weinig betalingen.FlashBlue schreef:En dan mag die kruidenier bewijzen dat elke betaling hem effectief die €0.20 kost:
Die kruidenier is ook mijn huisbaas dus dat aangeven zal anoniem moeten gebeuren want ik zou niet het risico willen lopen dat hij mijn huurcontract zou beëindigen en bovendien verloopt die betaling niet via Bancontact maar via Maestro.FlashBlue schreef:Aangeven bij de economische inspectie, dat zeg ik daarvanapestaart schreef:
Ik woon boven een kruidenierszaak en die doet dat nog straffer: wie met een bankkaart betaalt moet steeds € 0,20 betalen ongeacht het bedrag, wat zeg je daar van?![]()
En dan mag die kruidenier bewijzen dat elke betaling hem effectief die €0.20 kost:Als kleinhandelaar heeft u bovendien het recht om uw klanten kosten aan te rekenen wanneer ze met bancontact betalen. Het wetboek economisch recht schrijft dan voor dat de vergoeding die u aan uw klanten aanrekent niet hoger mag zijn dan de kosten die u zelf als gevolg van het gebruik van dat middel heeft. Ook hier zal u uw klant duidelijk en vooraf moeten meedelen dat er hem een extra kost wordt aangerekend en hoe groot deze zal zijn.
Gratis gewoon omdat jij de ruimte beschikbaar stelt? Welke financiële voordelen haalt de bank eruit om daar een automaat te zetten?Flup schreef:Volgens mij moet dat gratis kunnen... tenslotte stellen jullie de ruimte ter beschikking.
Cashloos betalen is niet iets dat gewoon zal verdwijnen door dat het niet meer gebruikt wordt.johcla schreef:Inderdaad, zolang zwartwerken in België de nationale sport is, zie ik het cash geld niet zo gauw verdwijnen.
Zo'n bancontact betalingen zijn niet gratis. Zoals eerder gezegd komen daar heel wat kosten bij kijken. Ik kan mij voorstellen dat voor zo'n kleine zaak die kosten heel wat harder doorwegen.FlashBlue schreef:Aangeven bij de economische inspectie, dat zeg ik daarvanapestaart schreef:
Ik woon boven een kruidenierszaak en die doet dat nog straffer: wie met een bankkaart betaalt moet steeds € 0,20 betalen ongeacht het bedrag, wat zeg je daar van?![]()
En dan mag die kruidenier bewijzen dat elke betaling hem effectief die €0.20 kost:Als kleinhandelaar heeft u bovendien het recht om uw klanten kosten aan te rekenen wanneer ze met bancontact betalen. Het wetboek economisch recht schrijft dan voor dat de vergoeding die u aan uw klanten aanrekent niet hoger mag zijn dan de kosten die u zelf als gevolg van het gebruik van dat middel heeft. Ook hier zal u uw klant duidelijk en vooraf moeten meedelen dat er hem een extra kost wordt aangerekend en hoe groot deze zal zijn.
Ik veronderstel dat in Nederland geen kosten worden aangerekend als men met een debetkaart betaalt zoals dat in België gebeurt.petzl schreef:en toch is met de kaart goedkoper dan cash voor de handelaar, maar je tijd verliezen op de bank, daar ziet hij niet direct een kost van, als ook bij diefstal is hij zijn dag inkomsten wel kwijt.
in NL wil de handelaar nu net meer betalingen met de kaart.
Dat daar nog niemand aan gedacht heeft, zeg. Een plan B.apestaart schreef:In Zweden kunnen die betaalterminals ook defect raken en wat gaan die winkels dan doen als er geen cash geld zou zijn juist, hun deuren sluiten totdat die betaalterminals hersteld zijn en dat kan gemakkelijk een aantal dagen tot 1 week aanslepen, dus een hele periode geen inkomsten dat zal plezant zijn voor die handelaars.
Ik vrees dan voor een toename van aantal winkels die failliet gaan.
Code: Selecteer alles
Gratis gewoon omdat jij de ruimte beschikbaar stelt? Welke financiële voordelen haalt de bank eruit om daar een automaat te zetten?
Dat kost heel wat geld zo'n automaat, en dan heb je nog het onderhoud, geld transport etc...
Hoeveel betaal jij, als gebruiker, om geld af te halen?Flup schreef:Over die parking gesproken, die worden meer en meer in concessie gegeven aan bedrijven, ook niets mee te verdienen volgens u?