Pagina 1 van 1
Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten
Geplaatst: 18 dec 2016, 14:56
door jvbulck
Hi allen,
Ben al vele jaren tevreden Dommel gebruiker. De laatste dagen gaat het echter fout...
Config:
- Speedconnect
VDSL2
Modem: FRITZ!Box 7360
Nu verlies ik na een 3 tot 6 minuten telkens m'n internet connectie
Patroon (in seconden):
Code: Selecteer alles
182-331 down 149
332-832 up 500
833-991 down 158
992-1529 up 537
1530-1676 down 146
1677-1857 up 180
De lijn moet zich telkens herstellen gedurende ong 150 seconden, met daartussen periodes van uptime: 500s, 537s, 180s,...
Ik heb mijn volledige thuisnetwerk afgekoppeld => Enkel de DSL/Router (en één laptop) is aangesloten, en dan zie ik nog steeds dit patroon.
- Herkent iemand het patroon?
Komt de fout van buiten?
Of is er een probleem met de FRITZ!Box 7360?
Is het mogelijk gedetailleerde logs uit de modem te lezen?
Ik durf de FRITZ!Box niet te upgraden, want ik meen me te herinneren dat een welbepaalde versie van Firmware belangrijk is.
Veel dank!
J.
PS: Heb al contact gehad met Dommel. Daar was het antwoord; "Wij hadden nl nog feedback nodig van Proximus over u lijn. De waarden zijn alvast verhoogd dus u lijn zou terug stabiel moeten zijn." ... dat helpt niet veel.
Re: Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten
Geplaatst: 18 dec 2016, 17:02
door joriz
Post allereerst jou lijnwaardes eens.
Re: Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten
Geplaatst: 18 dec 2016, 20:47
door jvbulck
Hi Joriz,
Dank je voor je reactie.
Het is bijna ongelooflijk, maar na drie dagen sukkelen was plots het probleem verdwenen... Sinds een goed uur nadat ik hier m'n post plaatste...
Ik kan verder, maar ik plaats toch nog even een paar screenshots in attach.
Veel dank,
J.
Re: Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten
Geplaatst: 18 dec 2016, 21:00
door joriz
Jou modem synced op 29/575, dat is toch niet normaal.
De 575 sync op de send direction doet me vermoeden dat je last hebt van de fritzbox vectoring bug. Welke firmware heeft jou fritzbox?
Zie ook:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=47280
Re: Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten
Geplaatst: 18 dec 2016, 21:21
door jvbulck
Momenteel: FRITZ!OS 06.06
Loop ik geen gevaar in andere problemen verstrikt te raken na een upgrade.
Zou de 575 te wijten kunnen zijn aan het feit dat ik in het Settings menu, de 'slider' een stapje richting "Stability" heb geschoven?
Zie attachment
Re: Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten
Geplaatst: 18 dec 2016, 21:32
door joriz
versie 06.06 is van 2 jaar geleden. In versie 6.31 werd de vectoring upstream bug opgelost.
Voor de upgrade altijd een backup maken van de config.
Re: Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten
Geplaatst: 18 dec 2016, 21:48
door jvbulck
Versie 6.31 geïnstalleerd.
De waarden zien er al helemaal anders uit. Cfr attach.
Hopelijk blijft de lijn stabiel nu.
Alvast héééééél veel dank!!
J.
PS: Ik lees hier ook allerlei ivm Annex A en Annex B ... flauw idee of Annex B (de huidige setting) optimaal is?
Re: Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten
Geplaatst: 18 dec 2016, 22:31
door philippe_d
jvbulck schreef:Ik durf de FRITZ!Box niet te upgraden, want ik meen me te herinneren dat een welbepaalde versie van Firmware belangrijk is.
Dat is onverstandig. Upgrades zijn er om problemen met een vorige Firmware op te lossen, inclusief eventuele security issues.
Dus beter altijd de laatst (goedgekeurde) Firmware ophalen!
jvbulck schreef:De waarden zien er al helemaal anders uit. Cfr attach.
Inderdaad.
Je zit in zone 3, met een basis profiel van 30/5
Normaal gezien zal DLM jouw lijn nu testen en je profiel verhogen naar 50/5
Indien dit niet gebeurt binnen een redelijke termijn, zou ik een TBF starten (0800 22424).
jvbulck schreef: Ik lees hier ook allerlei ivm Annex A en Annex B ... flauw idee of Annex B (de huidige setting) optimaal is?
Volgens mij zal Annex A in jouw geval geen enkel voordeel opleveren....
Re: Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten
Geplaatst: 18 dec 2016, 22:42
door jvbulck
Hi *,
Nogmaals dan voor alle hulp en advies!
J.
Re: Connectieverlies elke 3 tot 6 minuten
Geplaatst: 19 dec 2016, 22:42
door jvbulck
Hi allen,
... het is niet normaal... sinds deze morgen opnieuw voortdurend onderbrekingen.
Ik zou graag met zekerheid kunnen zeggen dat het niet aan m'n modem ligt.
Is er een manier om gedetailleerde logs uit te lezen?
Veel dank,
J.
PS voor de volledigheid, ook nog eens 'de huidige waarden' in attach