Pagina 1 van 1

Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 10:02
door philippe_d
Gezien de bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH een vaak terugkerend onderwerp is, deze peiling.
Alleen in te vullen door OVH klanten, die de bereikbaarheid van de hulpdiensten willen testen.

Wat gebeurt er als je het testnummer 117 belt?

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 10:23
door johcla
Ik heb een OVH nummer in zone 03 en eentje in zone 059.
Op beide locaties werkt 117 correct.

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 10:26
door Joe de Mannen
Er gebeurt niks.
Zone 016

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 12:17
door axs
Weepee: het nummer dat u gevormd hebt is niet in gebruik.
Zone 011

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 14:43
door Splitter
zone 011, geregistreerd op sip3, 117 werkt zoals verwacht

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 15:55
door raf1
Noodnummers werken perfect bij OVH zoals al meermaals hier gemeld.
Als het toch niet werkt, ligt dat bijna 100% zeker aan een slecht geconfigureerde ATA of SIP-telefoon.

Zoals eerder gemeld werkt een Fritz!Box met standaardconfiguratie niet feilloos met OVH. Je kan best het dialplan en de codecconfiguratie eens nakijken vooraleer de schuld op OVH te steken. Met een ATA of SIP-telefoon die je via OVH bruikleent, werkt alles natuurlijk meteen zoals het hoort.

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 16:38
door wied
OVH werkt perfect hier (zone 03) via Zoiper softphone (windows 10 PC) alsook via Csipsimple (Xiaomi smartphone)...

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 17:57
door lacer
Hier 09 zone Gent noord, werkt perfect.

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 18:04
door Waterboy
Werkt perfect hier.

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 18:34
door Ernie
axs schreef:Weepee: het nummer dat u gevormd hebt is niet in gebruik.
Zone 011
philippe_d schreef:Alleen in te vullen door OVH klanten

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 18:39
door Jack Daniels
Ik wordt doorverbonden met de correcte provinciale 100/112 centrale.
WTF??? Is er hier nu écht niemand die correct Nederlands kan schrijven?
Als je de UB analogie doortrekt, dan zou het hier worden: "Ik stapt naar huis".
BTW: als ik 117 bel, dan krijg ik een stem te horen "Testnummer 117, Oost-Vlaanderen". Ik zit in zone 052, Dendermonde.

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 19:02
door Splitter
off-topic, speciaal voor jack die nog niet genoeg daniels gedronken heeft:
Dominiek Sandra: “En onze conclusies van toen staan als een huis. Dt-fouten zijn haast onvermijdelijk. Dat komt door de manier waarop ons brein werkt.
Leerlingen schrijven geen dt-fouten als ze erop letten en ze letten erop als dat nodig is. “Het is een kwestie van attitude”, stelt Els Hendrickx, wetenschappelijk medewerker aan de K.U.Leuven.
en een verwijzingkje naar het juiste dt topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=25&t=30040

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 19:15
door Joe de Mannen
raf1 schreef:Noodnummers werken perfect bij OVH zoals al meermaals hier gemeld.
Als het toch niet werkt, ligt dat bijna 100% zeker aan een slecht geconfigureerde ATA of SIP-telefoon.

Zoals eerder gemeld werkt een Fritz!Box met standaardconfiguratie niet feilloos met OVH. Je kan best het dialplan en de codecconfiguratie eens nakijken vooraleer de schuld op OVH te steken. Met een ATA of SIP-telefoon die je via OVH bruikleent, werkt alles natuurlijk meteen zoals het hoort.
Naar aanleiding van deze post wat settings veranderd en nu werkt het wel, ik krijg Vlaams Brabant aan de lijn.

J.

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 19:17
door Jack Daniels
Wilt er dan iemand van de mods of ops dan zo goed zijn om het eerste punt aan te passen naar "Ik word doorverbonden..."?

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 19:24
door Joe de Mannen
dat zou fijn zijn...

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 19:35
door PeterP
Ik had tot voor enkele weken ook drie OVH accounts (051 en 059) en op 117 werd ik doorverbonden met de juiste hulpcentrale.
Momenteel terug diverse gsm-gateways via Dommel voor de hulpdiensten wegens extra backup.

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 okt 2016, 20:01
door philippe_d
Joe de Mannen schreef: Naar aanleiding van deze post wat settings veranderd en nu werkt het wel, ik krijg Vlaams Brabant aan de lijn.
De peiling is zo opgesteld, dat je uw antwoord kan wijzigen, als het nu wel werkt ...

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 29 dec 2019, 11:57
door Waterboy
Is 117 nog steeds een testnummer?
Er wordt gezegd noodcentrale voor ziekenwagen of brandweer druk 1,voor politie druk 2 durf niet verder gaan :roll:

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 29 dec 2019, 12:06
door Jack Daniels
Al jaren klant bij OVH met een geporteerd proximus nummer uit zone 052. Zonet 117 gebeld en het werkt. Ook ik krijg de melding te horen "voor ziekenwagen kies 1, voor brandweer kies 2..."

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 29 dec 2019, 12:44
door philippe_d
Vanaf 11/2 ("112 day") heb je maar één nummer meer, namelijk 112 voor alle hulpdiensten.
Dan krijg je het keuzemenu.
De nummers 100 en 101 worden afgeschaft.

Dit voor gans België: de test in 2 provincies (West-Vlaanderen en Namen) worden volledig uitgerold...
https://112.be/

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 29 dec 2019, 13:52
door wied
Werkt perfect hier (zone 03) met Linphone softphone...

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 29 dec 2019, 17:13
door krisken
philippe_d schreef:Vanaf 11/2 ("112 day") heb je maar één nummer meer, namelijk 112 voor alle hulpdiensten.
Dan krijg je het keuzemenu.
De nummers 100 en 101 worden afgeschaft.

Dit voor gans België: de test in 2 provincies (West-Vlaanderen en Namen) worden volledig uitgerold...
https://112.be/
Gedeeltelijk correct : men gaat vanaf dan in alle communicatie 112 gebruiken, maar de nummers 100, 101, het oude 900 en het Amerikaanse 911 zullen blijven werken.

Vanaf 11/2 zal ook het nummer 1733 werken in elke provincie.

PS : bovenstaande op voorwaarde dat men tegen dan de software in elke 112 centrale gelijk heeft, want sommigen werken op platform A, anderen op platform B. En deze zijn alles behalve compatibel met elkaar...

On-Topic : WeePee en OVH werken correct (beide een simpele voip lijn, de trunk naar ovh moet ik nog in orde brengen)

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 29 dec 2019, 22:14
door philippe_d
krisken schreef:Gedeeltelijk correct : men gaat vanaf dan in alle communicatie 112 gebruiken, maar de nummers 100, 101, het oude 900 en het Amerikaanse 911 zullen blijven werken.
100 en 101 zullen wel blijven werken, maar voor beide noodnummers zal je op hetzelfde interactieve menu terechtkomen.
Het enige verschil: indien je belt naar 101 en geen keuze maakt, zal je oproep terecht komen in de noodcentrale 101. Indien je belt naar 112 en geen keuze maakt, zal je oproep terecht komen in de noodcentrale 112 ...
Er is dus geen voordeel meer om 101 te bellen in plaats van 100/112?

En op termijn worden die centrales toch gefusioneerd?

Wat 900 betreft, dat werd 30 jaar geleden reeds afgesloten. Je gaat mij toch niet wijsmaken dat dit nummer nu nog werkt?
krisken schreef:On-Topic : WeePee en OVH werken correct (beide een simpele voip lijn, de trunk naar ovh moet ik nog in orde brengen)
Bedoel je dat je 117 kan bellen via WeePee (want daar ging de topic over) ??
Ik dacht dat je via WeePee geen noodnummers kon bereiken, dus ook niet de 117?

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 30 dec 2019, 12:01
door krisken
Geloof me vrij : 900 werkt nog steeds! Proberen mag altijd :-)
Het is niet kwestie van al dan geen voordeel te hebben betreffende de nummers, maar om mensen waar de nummers ingestampt zitten nog steeds toegang te geven tot hun diensten. Je zou er van verschieten hoeveel mensen 112 nog niet kennen hoor.

Wat fusie van NC112 en CIC betreft : dit zal er nooit komen omdat het werk niet kan gecombineerd worden. Dit is bvb ook de reden waarom iedereen ambulancier kan worden maar een actieve politieman (/vrouw) niet. Idem dito voor brandweer : iedereen kan dit, maar een actieve politieman/vrouw niet.

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 30 dec 2019, 13:10
door philippe_d
krisken schreef:Geloof me vrij : 900 werkt nog steeds! Proberen mag altijd :-)
Jij als ambulancier bent beter geplaatsts om dit eens te proberen :-D .
Maar volgens de woordvoerder van Belgacom bestaat dit nummer niet meer
900 is afgesloten
Het is dit jaar trouwens 30 jaar geleden dat het eerste noodnummer 900 ophield te bestaan. “Dat nummer was handig om te vormen op telefoons met een draaischijf. Met het verdwijnen van die toestellen is ook het nummer aangepast naar 100 (brandweer en ambulance) en 101 (politie). Wie vandaag het nummer 900 belt, krijgt een bandje te horen dat het nummer niet meer in gebruikt is”, zegt Jan Margot van Belgacom.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170307_02767121

Misschien dat bepaalde GSM operatoren of GSM toestellen die oproepen doorschakelen naar 112? In ieder geval Proximus niet!
krisken schreef:Wat fusie van NC112 en CIC betreft : dit zal er nooit komen omdat het werk niet kan gecombineerd worden.
Zolang ze de "calltakers" en de "dispatchers" apart houden is er toch geen reden dat de oproepen niet op één dienst terecht kunnen komen, en dan naar de correcte despatcher doorverbonden wordt. Zo gaat het ook in het buitenland, en zo was het de bedoeling in Belgïe (maar gestopt door Milquet?)
Waterboy schreef:Is 117 nog steeds een testnummer?
Er wordt gezegd noodcentrale voor ziekenwagen of brandweer druk 1,voor politie druk 2 durf niet verder gaan :roll:
Ga maar gerust verder: indien je echt naar de Hulpdiensten zou bellen, mag je ook nooit inhaken!

Eigenlijk zijn er 2 testnummers:
  • 117 = CIC101 (Politie).
    119 = NC112 (Brandweer, Ambulance).
Maar nu krijg je inderdaad op beide nummers hetzelfde interactieve menu, maar dat is ook om te testen:
  • - als je 1 drukt, kom je op de 119 nummer van jouw provincie.
    - als je 2 drukt, kom je op de 117 nummer van jouw provincie.
    - als je géén keuze maakt, wordt je doorgeschakeld naar 117/119 (naargelang het nummer dat je vormde).
Dit is een simulatie van de realiteit met 112/101

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 30 dec 2019, 13:40
door krisken
Ik heb het net getest met een vaste lijn van Proximus : deze werkt inderdaad niet. Zeer vreemd, want op een bijscholing 3 weken terug was men volop in de overtuiging dat deze nog steeds werkte en beweerden ze zelfs dat er nog oproepen op toe kwamen. En ook de reden dat ze aangaven klonk aannemelijk : het nummer is "slechts" 30 jaar geleden afgesloten. Bij bijvoorbeeld dementie is de kans dat men het nummer 900 nog kent/herkent een pak groter dan dat ze 100 nog gaan herkennen. Zeker in een beginnend stadium.

Op de 112 is de calltaker ook de dispatcher. Bij CIC niet : daar heb je burgerpersoneel (die de telefoon beantwoord) en politiepersoneel (die de dispatching zelf doet). Zo is het ook overigens in Nederland en Frankrijk. Een "leek" heeft geen politioneel inzicht hoe ze een oproep het beste aansturen, terwijl een "leek" wel gewoon een telefoon kan opnemen en alles kan noteren. Het is wel zo dat Europa voorstelt om alles te laten samen komen in één centrale. Iets wat - mijn inziens - alles alleen maar complexer zal maken om een oproep juist in te schatten.

https://govbuysinnovation.belgium.be/20 ... gebruiken/

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 30 dec 2019, 14:05
door philippe_d
krisken schreef:Ik heb het net getest met een vaste lijn van Proximus : deze werkt inderdaad niet. Zeer vreemd, want op een bijscholing 3 weken terug was men volop in de overtuiging dat deze nog steeds werkte en beweerden ze zelfs dat er nog oproepen op toe kwamen
Zo zie je maar dat je niet altijd alles mag geloven wat ze je op een bijscholing wijs maken :-D .

Enkele jaren geleden beweerden ze bij Mobistar nog bij hoog en laag dat je met een GSM zonder SIM kaart de hulpdiensten kon bellen. Dat stond zelfs zo uitgeplakt in al hun bedrijfsvoertuigen :-( .
Zelfs op de websites van Rode-Kruis afdelingen ... Niet dus!

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 30 dec 2019, 14:14
door ubremoved_29832
Op site 112 geven ze overigens aan dat je in België toch beter naar 101 blijft bellen voor politiehulp :lol:

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 30 dec 2019, 14:54
door krisken
De vraag is wie er correct is : Proximus met het verwijderen van de 900 mogelijkheid, of de bijscholing die zegt dat er een regeling is waarbij het nummer actief moet blijven...

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 30 dec 2019, 15:15
door philippe_d
De bijscholing natuurlijk, die zich moet aanpassen aan de realiteit, en geen les geven over iets dat al 30 jaar in het boekje staat :-( .

Je denk toch niet dat Proximus het nummer 900 op eigen houtje geschrapt heeft, zonder het akkoord of medeweten van de betreffende autoriteiten (Binnenlandse Zaken en Federale Overheidsdienst Volksgezondheid)?

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 30 dec 2019, 15:20
door krisken
Je doet precies alsof je echt verwonderd bent mocht Proximus dit op eigen houtje beslissen? :-)
Aangezien de regularisatie volledig vernieuwd is (en het boekje dus ook) zou ik er niet zo meteen vanuit gaan dat zij in de fout gaan.

Een fragment uit de mail die we gekregen hebben om de bijscholing te volgen
Beste,

de voorbije twee jaren onderging het landschap van de Dringende Geneeskundige Hulpverlening (DGH) meerdere grondige zichtbare en minder zichtbare wijzigingen. De vernieuwde financiering en de nieuwe conventies zijn u alle gekend. De digitale registratie via Ambureg is ondertussen lopende. Verder gebeurde er ook een belangrijke herorganisatie van de werkingsstructuur van de federale overheidsdienst Dringende Hulpverlening met onder andere de creatie van een bovenprovinciale organisatiestructuur.

Na een lang traject van overleg en proefprojecten begint vanaf december 2019 de ingebruikname van het nieuwe Handboek Medische Regulatie 4.0 door de operatoren van de Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen. Dit nieuw handboek voorziet in gemengde triageprotocollen (112/1733) die zowel de dringende oproepen (112) én de medische hulpvragen binnen de ruimere niet-planbare zorg (1733) op een efficiënte en veilige manier onderscheiden. Hieraan gekoppeld werd er een herevaluatie gedaan van de gekende regulatieniveaus binnen het geheel van de dringende oproepen welke onder andere geleid heeft tot het opstellen van nieuwe en/of aangepaste uitrukregels.

Het nieuwe handboek Medische Regulatie en de bijhorende wijzigingen in de regulatie en dispatching zullen dus zorgen voor veranderingen op het terrein. De concrete impact is echter niet te voorspellen en zal door de praktijk uitgewezen worden. Het past binnen de nieuwe filosofie van de dienst en is bovendien zelfs uitermate belangrijk dat alle actoren (hulpverleners-ambulanciers, verpleegkundigen, artsen, dienstverantwoordelijken) hierover ten gronde ingelicht worden.

Om een zo uitgebreid mogelijk publiek op een efficiënte manier te bereiken organiseren de federale gezondheidsinspectie en de medische directie NC 112 OVL, in samenwerking met het provinciaal opleidingsinstituut PAULO in het najaar 2019 en voorjaar 2020 meerdere opleidingsmomenten doorheen de provincie. We nodigen dan ook graag alle hulpverleners-ambulanciers, spoedverpleegkundigen, spoedartsen en dienstverantwoordelijken, actief binnen de DGH in de provincie Oost-Vlaanderen, uit op 1 van de infomomenten ‘De Noodcentrale 112 Oost-Vlaanderen, anno 2020’ en dit op diverse data en locaties.

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 30 dec 2019, 16:50
door simon1991
Wat moet je eigenlijk doen wanneer je gerouteerd wordt naar de verkeerde centrale bij het bellen naar 117 met OVH? Is er een instantie die dit kan aanpassen? Het BIPT misschien?

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 30 dec 2019, 16:53
door philippe_d
In de eerste instantie jouw provider

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 mei 2020, 19:37
door satsurfer
philippe_d schreef:Eigenlijk zijn er 2 testnummers:
  • 117 = CIC101 (Politie).
    119 = NC112 (Brandweer, Ambulance).
was hier dialingrules aan het instellen en a/h testen
Edpnet: 'onbekend nummer', en dito geluid :-(
OVH: je hoort gewoon niets :cry:

Via mijn ouders (telenet): 'voor brandweer, druk 1 voor politie: druk 2' (of omgekeerd) :-D

https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... mmers.html

Zoals Philippe zei: provider melden? ondertussen ticket opgestart
simon1991 schreef:Wat moet je eigenlijk doen wanneer je gerouteerd wordt naar de verkeerde centrale bij het bellen naar 117 met OVH? Is er een instantie die dit kan aanpassen? Het BIPT misschien?
Al gemeld bij OVH? werkt nl. ook niet.

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 mei 2020, 20:11
door Ordon
satsurfer schreef:was hier dialingrules aan het instellen en a/h testen
117 en 119 werken perfect bij mij via OVH.
Is trouwens altijd al zo geweest.
En ja, de politie heb ik ook al eens gebeld tijdens een inbraak bij mijn buur.
Geen enkel probleem.

Heb je geen fout(en) gemaakt in jouw dialingrules?

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 mei 2020, 20:38
door satsurfer
voorkeuze staat momenteel op edpnet. Maar gebeld via voorkeuze *122#117 (= ovh bij mij). Lukt niet. Om zeker te zijn de dialing rule op ovh gezet, idem. :-(

via zoiper (softphone op smartphone) werkt ovh en edpnet naar 117. :eek:

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 mei 2020, 21:11
door philippe_d
Wat staat er in de logfile (telephony) van de Fritzbox?
Dit is geen OVH/Edpnet probleem maar een Fritzbox probleem!

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 mei 2020, 21:24
door satsurfer
Na dit te lezen:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=55540

en je moet wat geduld oefenen, eer reageert....nu werkend.... :-D
Bedankt Ordon en Philippe
fritz_noodnummers.jpg

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 mei 2020, 21:59
door WalterB1
Dat het test-noodnummer 117 / 119 werkt is duidelijk. Zojuist zelf ook getest. Maar eigenlijk kan ik daarover totaal niets vinden elders.

Mensen bellen onder meer naar de echte noodnummers om te zien of het werkt (schijnt). Je zou denken dat het bestaan van die test-noodnummers eenvoudig terug te vinden zou zijn. Dit aangezien dit het aantal nodeloze oproepen (mogelijk) kan beperken.

Dit lijkt een evidente plek om het te vermelden;
https://www.112.be/nl/faq-112.html

Zou er een goede reden zijn om over het bestaan van die test-noodnummers te zwijgen of zou het gewoon zijn die die zo obscuur zijn dat wie die websites maakt dat niet eens weet?

Re: Peiling bereikbaarheid van de hulpdiensten via OVH

Geplaatst: 10 mei 2020, 22:08
door satsurfer
tja, je weet dat je een noodnummer NIET gebruikt om te testen (strafbaar)

Dan mss. taak om zelf te zoeken? Of schrik dat als ze dit testnr. hier zouden plaatsen, mensen in een noodsituatie vlug handelen en dan verkeerde nummer intikken?