Pagina 1 van 1

Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 17 sep 2016, 17:50
door schokkya
Ik ben sinds begin januari klant bij Dommel en heb sinds het begin al miserie meegemaakt(2 weken zonder internet gezeten, installateur/technieker die vermist was(raar hè?))
Sinds het begin zit ik op 30/3 wat voor mij in het begin oké was, maar waar ik nu stilaan vrij weinig vind voor een internet verbinding in eind 2016 in vergeleken met andere providers en nog wat. Ik heb Dommel meerdere keren gecontacteerd en hebben me verteld dat ik moet wachten op de DLM die mijn snelheid automatisch ging aanpassen, en heeft ook nog eens bevestigd dat er inderdaad een hogere snelheid kan toegepast worden op mijn verbinding. Na even wachten werd ik automatisch op 50/10 gezet, maar na 1 dag werd ik terug op 30/3 gezet. Heb Dommel nogmaals gecontacteerd en kreeg net hetzelfde antwoord, nou oké.. Nog een maand later nogmaals op 50/10 gezet en na 2 dagen terug op 30/3, heb Dommel gecontacteerd en gereclameerd dat ik het gewoon een 'big joke' vond dat ik slechts een dag of twee gebruik kan maken van 50/10 om daarna terug op 30/3 te staan.
Nu ik zelf weet niet heel veel over internet/netwerken (ik studeer ICT), maar aan de hand van edpnet hun lijntest is er een snelheid van 50/10 mogelijk waar ik woon:
Afbeelding

Ik ben niet echt tevreden met Dommel hun service, maar mijn ouders die vaak naar het buitenland bellen vinden het telefoniepakket dat bij Dommel zit top, waardoor ze het niet echt zien zitten om naar een andere provider over te stappen. Is er iets dat ik/Dommel kan doen om mijn snelheid te verbeteren?

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 17 sep 2016, 18:36
door MaT
Kan je even je lijnwaarden posten? Dan kunnen we iets meer zeggen.
Die lijntesten zijn ook niet altijd 100% nauwkeurig, zowel in positieve als negatieve zin.

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 17 sep 2016, 18:48
door schokkya
MaT schreef:Kan je even je lijnwaarden posten? Dan kunnen we iets meer zeggen.
Die lijntesten zijn ook niet altijd 100% nauwkeurig, zowel in positieve als negatieve zin.
Heb niet echt een idee waar ik deze waarden vandaan kan halen, ik hoop dat dit voldoende is:
Afbeelding
Afbeelding

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 17 sep 2016, 18:56
door MaT
Dat is wat we nodig hebben.

Het probleem zit hem in de SNR van de upload, die staat op 6 en dat is het minimum. Van zodra de DLM je profiel probeert te verhogen zakt deze waarde onder de 6 en val je terug op 30/3.
Ook heb je redelijk wat errors, bij een goede lijn staat daar normaal staat daar alles op 0.

Er is iets mis met je lijn, je kan normaal hoger. Het eerste wat je zelf dient te doen is de binnenbekabeling nakijken (NTP -> modem).

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 17 sep 2016, 19:20
door schokkya
MaT schreef:Dat is wat we nodig hebben.

Het probleem zit hem in de SNR van de upload, die staat op 6 en dat is het minimum. Van zodra de DLM je profiel probeert te verhogen zakt deze waarde onder de 6 en val je terug op 30/3.
Ook heb je redelijk wat errors, bij een goede lijn staat daar normaal staat daar alles op 0.

Er is iets mis met je lijn, je kan normaal hoger. Het eerste wat je zelf dient te doen is de binnenbekabeling nakijken (NTP -> modem).
Aangezien ik in een appartementsgebouw woon op 2de verdiep weet ik niet wat er precies toekomt, ik heb niet echt een idee hoe ik dit zou kunnen nakijken. Alvast bedankt voor de reactie's die je al hebt geplaatst.

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 17 sep 2016, 19:23
door gm123
Dat je terug bent gezet op het oude profiel na een verhoging is alvast geen goed teken, zou erop kunnen wijzen dat je lijn toch niet stabiel genoeg is voor een 50/10 profiel.

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 17 sep 2016, 20:13
door schokkya
gm123 schreef:Dat je terug bent gezet op het oude profiel na een verhoging is alvast geen goed teken, zou erop kunnen wijzen dat je lijn toch niet stabiel genoeg is voor een 50/10 profiel.
Maar kan de provider zelf hier niets aan doen? Bv. stabiliteit verbeteren?

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 09:25
door technieker
Dat kan van alles zijn.
Post is wat foto's van uw binneninstallatie.

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 15:08
door schokkya
technieker schreef:Dat kan van alles zijn.
Post is wat foto's van uw binneninstallatie.
Enkele foto's van in de kelder hoe dat het binnenkomt:

(zeer professioneel gedaan moet ik zelf zeggen)

Bij mij binnen (blauwe kabel dat er nog hangt is nog van scarlet, maar normaal gezien staat daar niks op):

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 15:31
door lacer
inderdaad, een zeer propere installatie.
De NTP2007 (in de muur) schroef deze eens open en kijk of de verbindingen niet geoxideerd zijn en goed contact maken.
Sluit de kabel naar de FB rechtstreks aan aan de intro (zwarte aansluitklemmen).
Koppel elke andere verbinding af.
Doe nog eens een test.

De blauwe kabel onderaan de NTP, lijkt door de vloer te gaan ? Is deze aangesloten ?

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 16:28
door schokkya
lacer schreef:inderdaad, een zeer propere installatie.
De NTP2007 (in de muur) schroef deze eens open en kijk of de verbindingen niet geoxideerd zijn en goed contact maken.
Sluit de kabel naar de FB rechtstreks aan aan de intro (zwarte aansluitklemmen).
Koppel elke andere verbinding af.
Doe nog eens een test.

De blauwe kabel onderaan de NTP, lijkt door de vloer te gaan ? Is deze aangesloten ?
Verbindingen lijken mij wel oké, heb vervolgens die DSL splitter weggehaald en kabeltje rechtstreeks aangesloten aan de intro zoals gevraagd.
Blauwe kabeltje is nog van toen ik nog klant bij Scarlet was, maar die staat er gewoon nog.


lacer schreef: Doe nog eens een test.
Maar welke test moet ik nu nog afleggen?

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 16:37
door sirWard
Ik veronderstel dat je grijs-wit (op de foto van de binneninstallatie wit-grijs op de zwarte klemmen van de NTP) op de positie 10 toekomen van de introbox?

Grijs is toch wel verbonden hé? Dat is niet duidelijk te zien en mogelijks heb je dan synchro op 1 draad (tenzij je vaste telefonie - geen VoIP- hebt die werkt, dan is dat uitgesloten)

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 17:22
door schokkya
sirWard schreef:Ik veronderstel dat je grijs-wit (op de foto van de binneninstallatie wit-grijs op de zwarte klemmen van de NTP) op de positie 10 toekomen van de introbox?

Grijs is toch wel verbonden hé? Dat is niet duidelijk te zien en mogelijks heb je dan synchro op 1 draad (tenzij je vaste telefonie - geen VoIP- hebt die werkt, dan is dat uitgesloten)
Ben er zeker van dat beide draden verbonden zijn en dus niet op isolatie klemmen:

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 17:33
door MaT
schokkya schreef: (zeer professioneel gedaan moet ik zelf zeggen)
Echt? Ik vind het maar een spinneweb van draden, moest het voor mezelf zijn zou ik het toch wat properder kableren.
Die dikke grijze kabel rechts ziet er ook stevig geklemd uit...

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 17:36
door lacer
schokkya schreef:...
lacer schreef: Doe nog eens een test.
Maar welke test moet ik nu nog afleggen?
Na alles afgekoppeld te hebben en rechtstreeks de modem op zwarte aansluitingen te hebben aangesloten, ofwel verbinden aan de 2 linkse pinnen van de filter vooraan.
zie ook blz 3 van deze pdf:
http://support.nl.proximus.be/euf/asset ... tp2007.pdf

Kijk dan nog eens naar de dsl lijnwaarden in je FritzBox. Misschien gaan ze beter zijn ...

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 17:37
door schokkya
MaT schreef:
schokkya schreef: (zeer professioneel gedaan moet ik zelf zeggen)
Echt? Ik vind het maar een spinneweb van draden, moest het voor mezelf zijn zou ik het toch wat properder kableren.
Die dikke grijze kabel rechts ziet er ook stevig geklemd uit...
Was ook vrij sarcastisch bedoelt :lol: ,maar goed als er niemand anders een reactie post zal ik nogmaals Dommel contacteren, want ik begin het stilaan beu te worden dat ik hier met 30/3 zit :?
lacer schreef:
schokkya schreef:...
lacer schreef: Doe nog eens een test.
Maar welke test moet ik nu nog afleggen?
Na alles afgekoppeld te hebben en rechtstreeks de modem op zwarte aansluitingen te hebben aangesloten, ofwel de 2 linkse pinnen van de filter vooraan.
zie blz 3 van deze pdf:
http://support.nl.proximus.be/euf/asset ... tp2007.pdf

Kijk dan nog eens naar de dsl waarden in je FritzBox. Misschien gaan ze beter zijn ...
Heb volgens mij wel juist aangesloten zoals gevraagd.

Dit zijn de nieuwe dsl waarden:
Afbeelding

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 17:45
door lacer
Je upload SNR waarde is van 6 naar 7 gegaan, je download SNR van 21 naar 20, ik weet niet of het de moeite loont om nogmaals Dommel te contacteren om je terug op 50/10 te zetten.

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 17:50
door schokkya
lacer schreef:Je upload SNR waarde is van 6 naar 7 gegaan, je download SNR van 21 naar 20, ik weet niet of het de moeite loont om nogmaals Dommel te contacteren om je terug op 50/10 te zetten.
Ja de waarden schommelen wat tussen 6 en 7, zelfde met de download tussen 20 en 21. Kunnen zij zelf niet iemand sturen om de verbindingen deftig aan te leggen, of is er echt niets dat gedaan kan worden?

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 17:51
door MaT
Nog steeds niet goed, een schommeling van 1dB is vrij normaal en kan je niet als verbetering aanzien. Sowieso is het nog te weinig om je profiel te verhogen, je mag er vanuit gaan dat je minstens 3-4dB zakt bij een verhoging.

Enkele vraagjes:
  1. Heeft je fritzbox de laatste nieuwe firmware?
  2. Heb je al eens een lijntest geprobeerd (via het 0800 nummer)?
  3. Kan je te weten komen welke dradenparen van u zijn in die kast?
  4. Van waar komt die blauwe kabel van scarlet? Ook uit die kast?

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 17:56
door schokkya
MaT schreef:Nog steeds niet goed, een schommeling van 1dB is vrij normaal en kan je niet als verbetering aanzien. Sowieso is het nog te weinig om je profiel te verhogen, je mag er vanuit gaan dat je minstens 3-4dB zakt bij een verhoging.

Enkele vraagjes:
  1. Heeft je fritzbox de laatste nieuwe firmware?
  2. Heb je al eens een lijntest geprobeerd (via het 0800 nummer)?
  3. Kan je te weten komen welke dradenparen van u zijn in die kast?
  4. Van waar komt die blauwe kabel van scarlet? Ook uit die kast?
1. Fritz!Box 7360 zit op FRITZ!OS 06.31, dus nee het zit niet op de nieuwste firmware.
2. Nee, ik heb eigenlijk ook niet echt een idee hoe ik dat zou doen.
3. Ik denk het niet, aangezien ik er niet bij was wanneer de technieker van proximus/belgacom mijn verbinding aan het aansluiten was.
4. Die kwam inderdaad uit de kast, maar ik heb nog geweten dat wanneer de lasploegen van proximus voor het eerst kwamen dat zij de verbinding effectief hebben doorbroken.

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 18:15
door philippe_d
30/3 is een vectoring fall-back profiel (zone 2), en duidt duidelijk op een probleem in je binnenbekabeling.

Normaal is de verdeeldoos van Proximus gesloten, en kunnen de bewoners die niet openen, maar blijkbaar heb je die toch open gekregen?

Wat je zou kunnen doen:
  • - tracht jouw lijn nummer te weten te komen (hang een analoog toestel op de binnenkomende lijn in jouw appartement, en bel naar 1924.
  • ga naar de kelder, en tracht te weten te komen welk paar naar jouw appartement loopt. Je kan dit eventueel testen door op het paar dat je vermoedt (nr 10?), een analoog toestel te hangen, en terug 1924 te bellen.
  • Indien je het verkeerde paar hebt, herhaal dit, tot je jouw eigen nummer hoort :-) .
  • als je 100% zeker bent van het juiste paar, koppel de vertrekkende kabel los, en hang hier je modem in de plaats. Het is heel belangrijk dat je de kabel (stijglijn) volledig loskoppelt.
  • Controleer je lijnwaarden, eventueel nadat je een lijntest hebt gedaan via 0800 22424
  • Indien je nu 50/10 hebt (met goede lijnwaarden), dan weet je zeker dat er een probleem is met de stijglijn.
De meest voorkomende oorzaak is een "stub" (aftakking).
Ben je 100% zeker, dat:
  • er in het appartement maar één Proximus aansluitpunt is (kijk eens in de hall, living, slaapkamers of je daar geen telefoon stopcontacten vindt)
  • als er meerdere zijn, moet je de modem op het éérste stopcontact aansluiten, met andere woorden, op de kabel die direct vanuit de kelder komt.

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 18:18
door MaT
Ik ging net ook ongeveer hetzelfde als philippe_d zeggen :)

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 18:19
door lacer
Tekst verwijderd, philippe was mij voor :-D

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 18:23
door schokkya
De verdeeldoos was gewoon opengelaten, heb daarbij niet echt iets speciaal voor moeten doen om aan de draden te kunnen komen.
Wat voor analoog toestel kan ik hierbij gebruiken? Moest ik de juiste paar vinden, dan zou ik de NTP2007 die bij mij boven aangesloten is nemen en die dan in de kelder aansluiten en daar de modem aansluiten, correct?
Ik heb naar het nummer 080022424 gebeld maar daarvoor moest ik een decoder hebben die ik niet heb, aangezien ik geen digitale TV in huis heb.
Ik dacht dat de DLM mij naar een 50/10 profiel zou zetten, hoe kan ik dan zien of dat ik op 50/10 zit als ik op de DLM moet wachten?

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 18:37
door MaT
Elk analoog toestel dat je nu zou kunnen aansluiten op analoge telefoon uitgang uitgang van de fritzbox om te bellen is ok. Om het aan te sluiten in de kast is het handig om een kabeltje te hebben met ontblote koperparen natuurlijk.

Voor je de lijntest kan doen moet je sowieso eerst je lijnnummer kennen (schrijf dat op en bewaar dat bij de fritzbox want dat kan altijd van pas komen als je nog eens een lijntest wil doen). Dat van de decoder mag je negeren dat is niet nodig. Je volgt de stappen en geeft je lijnnummer in, daarna word de lijntest uitgevoerd.
Dit houd in dat je lijn opnieuw vanaf 0 geëvalueerd word.

Je fritzbox zal zijn connectie zo goed als onmiddelijk verliezen en deze opnieuw opbouwen. Kijk dan ook onmiddelijk mee in je fritzbox naar de waarden die je krijgt en maak een screenshot, deze kunnen snel achteruitgaan bij problemen natuurlijk.

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 18:55
door schokkya
Ik heb geen enkel idee waar ik mijn lijnnummer vandaan kan halen, 'adsl-nummer'(12 cijfers lang) zou het niet kunnen zijn, toch? Of is dat gelijk aan mijn vaste telefoonnummer?

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 19:59
door BertG3
De lijntest kan je met elke telefoon uitvoeren. Ik doe het bv hier thuis over m'n ovh-lijntje maar kan dus ook via gsm. Je moet dit niet speciaal aansluiten opje koperpaar. Je moet natuurlijk wel je lijnnummer weten.

Je lijnnummer kan je weten via je decoder (heb je niet) en anders in je klantenzone normaalgezien ook. Een lijnnummer begint met je zonenummer. Zo kan je dit herkennen.

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 18 sep 2016, 20:15
door philippe_d
schokkya schreef:Ik heb naar het nummer 080022424 gebeld maar daarvoor moest ik een decoder hebben die ik niet heb, aangezien ik geen digitale TV in huis heb.
a) je kan die boodschap gewoon negeren
b) je kan naar dat nummer niet bellen, zolang je je lijn nummer niet kent (want je moet dat ingeven)
schokkya schreef:Ik heb geen enkel idee waar ik mijn lijnnummer vandaan kan halen
Zoals ik hierboven al schreef: een analoog toestel aansluiten, naar 1924 bellen en luisteren.
schokkya schreef:Moest ik de juiste paar vinden, dan zou ik de NTP2007 die bij mij boven aangesloten is nemen en die dan in de kelder aansluiten en daar de modem aansluiten, correct?
Correct. Maar wel de kabel naar boven verwijderen (dus niet parallel aansluiten).

Re: Lage internetsnelheid bij Dommel

Geplaatst: 20 sep 2016, 01:21
door schokkya
Oke dan, ik heb nog niets gedaan en uit het nergens ben ik op een 50/10 profiel geraakt :?

Afbeelding

Eens zien hoe lang het gaat duren voordat ik terug op 30/3 geraak..