Telenet en eigen router: dynamic bridge

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ik zou eens graag een FritzBox configureren achter een Telenet modem, met de bedoeling om het gedrag van een Telenet HGW te simuleren:
  • - mogelijkheid om digicorders / digicoders aan te sluiten achter de router (op het lokale netwerk), maar zo dat de digicoder gebridged wordt naar de WAN (interactiviteit).
    - dus analoog als de "dynamic bridge" die nu geimplementeerd is in de FritzBox voor de Proximus TV decoders.
    - digicorder krijgt eventueel ook zijn IN HOME adres.
Telenet lost dit op door de MAC adressen van de individuele digicorders in te voeren in een "MAC passtrough lijst".
Maar zouden er geen gemakkelijkere manieren zijn om een digicorder te identificeren? Is er een logica in de MAC adressen van de digicorders (vb eerste 6 cijfers)?

Proximus lost dit op via "DHCP Option 60", waarbij de decoder zichzelf kenbaar maat tijdens de DHCP fase (vendor class identifier).
Zou dit ook lukken bij een digicorder?

EDIT
Nukem heeft eens een wireshark gepost na het koudsarten van een digicoder.
Jammer zijn de screenshots uit deze post niet meer beschikbaar :(.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Misschien dat je hier de nodige info kan uit halen:

http://tbruylan.blogspot.be/2014/06/tel ... na-op.html

Bovenstaande heb ik aan de praat gekregen met mijn Mikrotik, doch gebruik ik DLNA niet en heb die config er weer afgezwierd (nodeloos complex).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Interessante blog, die ik inderdaad al eens gelezen had.
Het functioneel scheiden van enerzijds eigen apparaten en anderzijds de Digiboxen, wordt gedaan met behulp van de MAC adres-vendor-ID, welke voor de Digiboxen 00:03:91:XX:XX:XX en 68:63:59:XX:XX:XX zijn.
Dit is inderdaad een goede stap vooruit voor de identiciaftie van de digocorders :-) .

Mij is het in de eerste plaats niet te doen om DNLA (nice to have), maar om het vermijden van de aparte bekabeling (zonder te moeten werken met VLAN's en managed switches).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Is er iemand die een FritzBox gebruikt achter een Telenet modem-only?
Ik zou graag eens een mogelijke oplossing willen testen, analoog met de "dynamic bridge" oplossing voor Proximus TV.

Bedoeling zou dus zijn:
  • - Telenet (modem-only) + FritzBox als router ingesteld (internet via LAN1).
    - Hierachter de Telenet digicorder(s), aangesloten op het lokale netwerk (LAN 2, 3, 4).
    - FritzBox herkent digicorder MAC (68:63:59) en stuurt dit door naar de WAN (bridge) > digicorder krijgt IP adres voor interactiviteit.
    - Via het 2de MAC adres (6a:63:59) krijgt digicorder een INHOME adres binnen het lokale netwerk (DNLA).
In principe zou dit ook moeten werken achter een HGW:
  • - Telenet HGW + FritzBox als router ingesteld (internet via LAN1).
    - Hierachter de Telenet digicorder(s), aangesloten op het lokale netwerk van de FritzBox (LAN 2, 3, 4).
    - FritzBox herkent digicorder MAC (68:63:59) en stuurt dit door naar de WAN > HGW.
    - HGW herkent digicorder MAC (68:63:59) en stuurt dit door naar de WAN (MAC pass-trough) > IP adres voor interactiviteit.
    - Via het 2de MAC adres (6a:63:59) krijgt digicorder een INHOME adres binnen het lokale netwerk van de FritzBox.
Ik heb een gewijzigde config voor een 7490 die dit mogelijk zou moeten maken.
Indien interesse kan deze mod ook aangepast worden voor een andere FritzBox.

Hiermee zou het dus mogelijk moeten zijn om de digicorder(s) aan te sluiten op het lokale netwerk, in plaats van een switch te moeten plaatsten tussen de Telenet modem en je eigen router ...
skindred
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Om de digicorder interactief te krijgen op mijn eigen router heb ik de digicorder gewoon op een aparte vlan gestoken die op hetzelfde netwerk zat als de modem (wan).
Dat was de "easy" fix op OpenWRT.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

skindred schreef:Om de digicorder interactief te krijgen op mijn eigen router heb ik de digicorder gewoon op een aparte vlan gestoken die op hetzelfde netwerk zat als de modem (wan).
Dat was de "easy" fix op OpenWRT.
Dat is enkel interactiviteit ... dat kan je inderdaad met een apart vlan (ik doe het op een Mikrotik). Maar om de DLNA in home van de digibox aan de praat te krijgen heb je wel wat meer nodig ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”