Sync fixed op 100/15
Geplaatst: 12 jun 2016, 13:56
Even de situatie schetsen:
Sinds 22 feb. staat vectoring actief op mijn Scarlet Internet only lijn. Door de korte afstand naar de ROP (78meter) valt mijn lijn in zone 1. Door DLM werd mijn lijn op 100/20 gezet.
Door de 20Mbit up sync ging de upstream snr richting 6dB waardoor ik regelmatig men sync kwijtraakte. De downstream snr van 13dB bij een 100Mbit sync zorgde verder voor geen problemen.
Scarlet werd gecontacteerd omdat er op een dag geen sync meer mogelijk was, zij stuurde een Proximus technieker. Tijdens het uitlezen van de lijn bevestigde hij dat de upstream snr vaak onder de 6dB wegzakte. Hij verving vervolgens de NTP en de DSL filter, maar dit gaf geen verbetering. De binnenbekabeling was ook in orde. Hij constateerde ook dat omringende buren in dezelfde bundel (sommige met een langere lijn) zonder problemen op 100/20 syncte.
Het enigste wat hij nog kon doen is de upstream sync vast op 15Mbit zetten. Omdat ik een fritzbox gebruik heb ik ook geprobeerd om de line settings op Maximum Stability te zetten maar dit gaf geen verbetering.
Door de fixed sync blijft de downstream sync op 70Mbit staan, wat ik jammer vind aangezien de lijn dit zonder problemen aankan.
Daarom mijn vraag: is het mogelijk de lijn sync fixed op 100/15 te zetten? En kan iemand van het forum mij daarmee helpen?
Ik had graag ook tips gehad of er nog een mogelijkheid bestaat om de lijn toch stabiel te krijgen op 100/20 en welke stappen ik hiervoor moet ondernemen? Rekening houdend met het volgende:
- NTP en dsl filter werd vervangen.
- Binnenbekabeling is inorde.
- Test met modem het dichts bij de NTP werd uitgevoerd, geen verbetering.
- De technieker wist mij te vertellen zolang er geen problemen zijn met telefonie (analoog) er verder ook geen actie ondernomen zal worden buiten het verlagen van de sync.
- De kabel aan de straatkant werd een 8-tal jaren geleden overgetrokken en werd herstelt door een aannemer (niet door Proximus).
- Dezelfde kabel gaaf daarna problemen op de telefoon en de ADSL2 destijds. Kabel werd door Proximus herstelt, er stond water in.
- Kan ik vragen om mijn lijn op een beter/ander koperpaar te laten plaatsen? Kan dit verbetering geven?
Bedankt.
Sinds 22 feb. staat vectoring actief op mijn Scarlet Internet only lijn. Door de korte afstand naar de ROP (78meter) valt mijn lijn in zone 1. Door DLM werd mijn lijn op 100/20 gezet.
Door de 20Mbit up sync ging de upstream snr richting 6dB waardoor ik regelmatig men sync kwijtraakte. De downstream snr van 13dB bij een 100Mbit sync zorgde verder voor geen problemen.
Scarlet werd gecontacteerd omdat er op een dag geen sync meer mogelijk was, zij stuurde een Proximus technieker. Tijdens het uitlezen van de lijn bevestigde hij dat de upstream snr vaak onder de 6dB wegzakte. Hij verving vervolgens de NTP en de DSL filter, maar dit gaf geen verbetering. De binnenbekabeling was ook in orde. Hij constateerde ook dat omringende buren in dezelfde bundel (sommige met een langere lijn) zonder problemen op 100/20 syncte.
Het enigste wat hij nog kon doen is de upstream sync vast op 15Mbit zetten. Omdat ik een fritzbox gebruik heb ik ook geprobeerd om de line settings op Maximum Stability te zetten maar dit gaf geen verbetering.
Door de fixed sync blijft de downstream sync op 70Mbit staan, wat ik jammer vind aangezien de lijn dit zonder problemen aankan.
Daarom mijn vraag: is het mogelijk de lijn sync fixed op 100/15 te zetten? En kan iemand van het forum mij daarmee helpen?
Ik had graag ook tips gehad of er nog een mogelijkheid bestaat om de lijn toch stabiel te krijgen op 100/20 en welke stappen ik hiervoor moet ondernemen? Rekening houdend met het volgende:
- NTP en dsl filter werd vervangen.
- Binnenbekabeling is inorde.
- Test met modem het dichts bij de NTP werd uitgevoerd, geen verbetering.
- De technieker wist mij te vertellen zolang er geen problemen zijn met telefonie (analoog) er verder ook geen actie ondernomen zal worden buiten het verlagen van de sync.
- De kabel aan de straatkant werd een 8-tal jaren geleden overgetrokken en werd herstelt door een aannemer (niet door Proximus).
- Dezelfde kabel gaaf daarna problemen op de telefoon en de ADSL2 destijds. Kabel werd door Proximus herstelt, er stond water in.
- Kan ik vragen om mijn lijn op een beter/ander koperpaar te laten plaatsen? Kan dit verbetering geven?
Bedankt.