Sync fixed op 100/15

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Even de situatie schetsen:
Sinds 22 feb. staat vectoring actief op mijn Scarlet Internet only lijn. Door de korte afstand naar de ROP (78meter) valt mijn lijn in zone 1. Door DLM werd mijn lijn op 100/20 gezet.

Door de 20Mbit up sync ging de upstream snr richting 6dB waardoor ik regelmatig men sync kwijtraakte. De downstream snr van 13dB bij een 100Mbit sync zorgde verder voor geen problemen.

Scarlet werd gecontacteerd omdat er op een dag geen sync meer mogelijk was, zij stuurde een Proximus technieker. Tijdens het uitlezen van de lijn bevestigde hij dat de upstream snr vaak onder de 6dB wegzakte. Hij verving vervolgens de NTP en de DSL filter, maar dit gaf geen verbetering. De binnenbekabeling was ook in orde. Hij constateerde ook dat omringende buren in dezelfde bundel (sommige met een langere lijn) zonder problemen op 100/20 syncte.
Het enigste wat hij nog kon doen is de upstream sync vast op 15Mbit zetten. Omdat ik een fritzbox gebruik heb ik ook geprobeerd om de line settings op Maximum Stability te zetten maar dit gaf geen verbetering.

Door de fixed sync blijft de downstream sync op 70Mbit staan, wat ik jammer vind aangezien de lijn dit zonder problemen aankan.

Daarom mijn vraag: is het mogelijk de lijn sync fixed op 100/15 te zetten? En kan iemand van het forum mij daarmee helpen?

Ik had graag ook tips gehad of er nog een mogelijkheid bestaat om de lijn toch stabiel te krijgen op 100/20 en welke stappen ik hiervoor moet ondernemen? Rekening houdend met het volgende:
- NTP en dsl filter werd vervangen.
- Binnenbekabeling is inorde.
- Test met modem het dichts bij de NTP werd uitgevoerd, geen verbetering.
- De technieker wist mij te vertellen zolang er geen problemen zijn met telefonie (analoog) er verder ook geen actie ondernomen zal worden buiten het verlagen van de sync.
- De kabel aan de straatkant werd een 8-tal jaren geleden overgetrokken en werd herstelt door een aannemer (niet door Proximus).
- Dezelfde kabel gaaf daarna problemen op de telefoon en de ADSL2 destijds. Kabel werd door Proximus herstelt, er stond water in.
- Kan ik vragen om mijn lijn op een beter/ander koperpaar te laten plaatsen? Kan dit verbetering geven?

Bedankt.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

De technieker van PXM die is langs geweest moest dit door gegeven hebben aan de lassers. Zo'n grote verzwakking op zo'n kort stuk kabel is absoluut niet normaal.
Lassers moeten dus komen uitzoeken waar het probleem van die grote verzwakking zit.... Dat is de enige correcte oplossing bij dit probleem.

De sync vast zetten is enkel mogelijk door de mensen van PXM zelf en kan niet langs de klant zijde.
In het beste geval zouden ze dat ook alleen maar doen tot zolang de storing werd verholpen, want een vast gezette lijn, daar loopt geen DLM meer op en valt ook niet op repairprofiel in geval van problemen(stub)
Afbeelding
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb dit ook meermaals aangegeven bij de technieker. Zijn antwoordt hierop was: zolang er geen storingen te merken zijn via de analoge telefoon, zal Proximus geen actie ondernemen om de lijn verder te onderzoeken, en verlagen we de sync totdat deze een stabiele internet verbinding geeft.

Er zitten hier vaak behulpzame techniekers op het forum die meelezen, vandaar.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

joriz schreef:zolang er geen storingen te merken zijn via de analoge telefoon, zal Proximus geen actie ondernemen om de lijn verder te onderzoeken, en verlagen we de sync totdat deze een stabiele internet verbinding geeft
De een neemt zijn job precies serieuzer dan de andere... :eek: :nono:

Als de fout buiten zit, dan mag je binnen veranderen wat je wil, het zal je niet vooruit helpen...
Afbeelding
RhinoBE
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 feb 2015, 10:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb hier al enkele topics gelezen, maar kan iemand uitsluitsel geven? Ik ben destijds naar Proximus overgestapt, en kreeg een lijn van 100mbit ter beschikking. (werd door de DLM omhoog getrokken na een 2tal weken denk ik). Ik ben toen terug overgestapt naar Telenet, omdat ik de prijs niet veel vond schelen en hun TV product vond ik ook niet echt m'n ding, nadat ik telenet gewoon was.

Ik zou echter wel willen overstappen naar Scarlet, zeker omdat de prijs zo gunstig is (39 / maand). De "minderwaardige" TV ervaring zou ik er dan met plezier bijnemen.

Om tot mijn vraag te komen: ik zie dat scarlet snelheden afficheert tot 50mbit. Ik belde ook naar hun infolijn, en daar vroeg ik er specifiek om of er snellere lijnen voorhanden waren met vectoring. Daar gaf men mij het standaard antwoord dat het tot 50mbit ging. Ik vermoed dat ik dus dezelfde snelheid zal krijgen als bij Proximus het geval was? Of begrenzen ze hun lijnen "softwarematig"?

Ik kom van Telenet, waar ik 240 heb, dus met 100mbit kan ik zeker ook leven. 50Mbit is al wat aan de krappe kant. Bedankt voor de info!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

RhinoBE schreef: ik zie dat scarlet snelheden afficheert tot 50mbit. Ik belde ook naar hun infolijn, en daar vroeg ik er specifiek om of er snellere lijnen voorhanden waren met vectoring. Daar gaf men mij het standaard antwoord dat het tot 50mbit ging. Ik vermoed dat ik dus dezelfde snelheid zal krijgen als bij Proximus het geval was? Of begrenzen ze hun lijnen "softwarematig"?
Je verwart 2 zaken:
  • - de snelheid waarmee jouw modem synct (bijvoorbeeld 100/15). Dit is afhankelijk van de lijn / vectoring.
    - de internetsnelheid (bijvoorbeeld 50/4). Dit is afhankelijk van jouw abonnement.
Bij Scarlet Trio kies je voor een formule met een internet snelheid van 50/4 (inderdaad "softwarematig" begrensd).

PS. Dit is eigenlijk off-topic in deze tread.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
RhinoBE
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 feb 2015, 10:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Mijn excuses, ik had reeds een andere, gerelateerde topic gevonden. Mag je dus verder negeren :)
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Vannacht heeft de modem terug een sync gehad van 100/20 terwijl de technieker enkele maanden geleden dit fixed op 100/15 gezet heeft.
Reset dit zich automatisch na X aantal tijd? Het resultaat zie ik meteen, 6 SNR op send direction. 't Zal leuk zijn om de Scarlet dames duidelijk te maken om dit terug op fixed te zetten :|

@Scarlet: meneer uw upload SNR geeft 5.9 aan, dat is voldoende voor een stabiele verbinding. En maar blijven doordrammen om de download snelheid te verlagen (dit heeft geen enkele zin). Ze heeft een dossier aangemaakt richting Proximus, we zullen zien :-D
Capture.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Een borderline SNR van 6dB hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn.
Bij 6dB SNR kan je een perfect stabiele verbinding hebben. Op voorwaarde dat er geen (grote) schommelingen zitten op die lijn.
Gezien je "op het randje" loopt, val je ervan af van zodra er onregelmatigheden zijn.

In de FritzBox kan je de "target SNR" van de upload verhogen.
Onder "Internet > DSL Information > Line settings" kan je de "Intended signal-to-noise ratio" in de Send direction instellen naar Maximum Stability (schuiver volledig naar links).
screenshot_111.png
Na hersynchronisatie zal jouw upload iets verlagen (vb van 20 mbps naar 18.5 mbps), en jouw upload SNR iets verhogen (vb van 6dB naar 7-8 dB), zonder dat je hiervoor naar een lager profiel moet gezet worden.
Deze instelling zou jouw problemen met de upload (re-syncs) kunnen vermijden (zonder dat Proximus jouw sync moet "vastzetten").
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

philippe_d, ik zie geen verandering in snr of sync wanneer ik de schuiver volledig naar links zet.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”