Aansluiting Proximus
- Niki1991
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 2 keer
Hallo,
ik ben nieuw hier op userbase en omdat ik een leek ben op gebied van telecom heb ik een vraag:
Begin deze maand hebben wij een Maxi Pack van Proximus aangevraagd omdat we hier contstant storingen hebben met Telenet.
Op het afgesproken tijdstip is de technieker langs gekomen om de installatie uit te voeren.
Hij begint de lijn uit te meten en blijkt dat er niet voldoende toevoer (of hoe moet ik het zeggen?) is op de binnenkomende lijn en dat de lassers moeten langskomen, dus de technieker kon de installatie niet doen. Bijkomend probleem is dat waar de lijn binnenkomt (in de living, is een 5-polic stopcontact) nergens een stopcontact is om de modem op aan te sluiten.
Volgende week komen de lassers de stoep open breken, en aangezien ze de kabel moeten herstellen, kunnen ze deze niet ineens laten binnenkomen in mijn meterkast? Binnekomende lijn en meterkast liggen op ongeveer 1m70 van elkaar en beiden aan de straatkant. (Heb geen voortuin)
Oh ja, dit zei de technieker ook nog: "je kan het vragen aan de lassers of ze je telefoonlijn in je meterkast willen laten binnen komen, en als ze tijd en goesting hebben zullen ze dat wel doen." *SLIK*
Wie heeft hier ervaringen mee? Ik hoor het graag...
ik ben nieuw hier op userbase en omdat ik een leek ben op gebied van telecom heb ik een vraag:
Begin deze maand hebben wij een Maxi Pack van Proximus aangevraagd omdat we hier contstant storingen hebben met Telenet.
Op het afgesproken tijdstip is de technieker langs gekomen om de installatie uit te voeren.
Hij begint de lijn uit te meten en blijkt dat er niet voldoende toevoer (of hoe moet ik het zeggen?) is op de binnenkomende lijn en dat de lassers moeten langskomen, dus de technieker kon de installatie niet doen. Bijkomend probleem is dat waar de lijn binnenkomt (in de living, is een 5-polic stopcontact) nergens een stopcontact is om de modem op aan te sluiten.
Volgende week komen de lassers de stoep open breken, en aangezien ze de kabel moeten herstellen, kunnen ze deze niet ineens laten binnenkomen in mijn meterkast? Binnekomende lijn en meterkast liggen op ongeveer 1m70 van elkaar en beiden aan de straatkant. (Heb geen voortuin)
Oh ja, dit zei de technieker ook nog: "je kan het vragen aan de lassers of ze je telefoonlijn in je meterkast willen laten binnen komen, en als ze tijd en goesting hebben zullen ze dat wel doen." *SLIK*
Wie heeft hier ervaringen mee? Ik hoor het graag...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
als de storing zich in uw aansluiting bevindt heb je een grote kans dat ze de invoer opnieuw zullen willen binnen steken ter hoogte van de meterkast. voor hetzelfde geld bevindt de storing zich op 150m van jouw huis. Logischerwijze zullen de lassers dan geen tweede put maken omdat jij je invoer 1m70 wil opschuiven.... Hangt er dus vooral vanaf waar de storing zit...
- Niki1991
- Starter Plus
Bedankt voor het snelle antwoord nolfie!
het zou wel handig zijn als ze de telefoonlijn naar de meterkast verplaatsen, aangezien alle nutsleidingen daar binnenkomen. Maar ik heb echt geen idee of er storing is aan mijn aansluiting of verderop. Technieker heeft me dit ook niet gezegd waar de storing zich bevindt.
Heb al telefonisch contact gehad met proximus en daar weten ze het blijkbaar zelf niet goed. De ene zegt dat ik ga moeten betalen voor het verplaatsen van een bestaande telefoonlijn, de andere zegt dat het gratis is aangezien ze toch moeten komen om te herstellen.
het zou wel handig zijn als ze de telefoonlijn naar de meterkast verplaatsen, aangezien alle nutsleidingen daar binnenkomen. Maar ik heb echt geen idee of er storing is aan mijn aansluiting of verderop. Technieker heeft me dit ook niet gezegd waar de storing zich bevindt.
Heb al telefonisch contact gehad met proximus en daar weten ze het blijkbaar zelf niet goed. De ene zegt dat ik ga moeten betalen voor het verplaatsen van een bestaande telefoonlijn, de andere zegt dat het gratis is aangezien ze toch moeten komen om te herstellen.
- Niki1991
- Starter Plus
Stel dat ze de telefoonlijn toch niet willen binnen brengen in de meterkast, veronderstel ik dat deze dan binnenshuis kan doorgetrokken worden naar de meterkast?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ben je 100% zeker dat de lijn op die plaats door de voorgevel gaat? Meestal komt de lijn binnen 60 cm onder het voetpad, dus binnen de woning moet je in de kelder gaan zoeken naar een grijze kabel die door de muur gaat.Niki1991 schreef:Bijkomend probleem is dat waar de lijn binnenkomt (in de living, is een 5-polic stopcontact)
Als je de aansluiting wil verplaatsen moet je zorgen dat de lassers de kabel vlot kunnen doortrekken naar de meterkast. Het is niet de bedoeling dat de lassers door muren en vloeren gaan boren, dus zorg dat je voorbereid bent.
Op http://proximus.be/bouwen vind je een technische infofolder "Aansluitingen van ééngezinswoningen" waarin je alle nodige informatie vindt.
- Niki1991
- Starter Plus
Technieker heeft het uitgemeten en zegt dat daar de lijn binnen komt.
In de kelder kan ik nergens een grijze kabel terug vinden, die ligt trouwens aan de achterkant van ons huis.
Boven zijn er wel nog 3 andere 5-polige stopcontacten, op de 2 slaapkamers en 1 in mijn bureau.
Ben heel benieuwd wat er allemaal te gebeuren staat. Hopelijk geen onaangename verrassingen...
In de kelder kan ik nergens een grijze kabel terug vinden, die ligt trouwens aan de achterkant van ons huis.
Boven zijn er wel nog 3 andere 5-polige stopcontacten, op de 2 slaapkamers en 1 in mijn bureau.
Ben heel benieuwd wat er allemaal te gebeuren staat. Hopelijk geen onaangename verrassingen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Geen enkel probleemNiki1991 schreef:Stel dat ze de telefoonlijn toch niet willen binnen brengen in de meterkast, veronderstel ik dat deze dan binnenshuis kan doorgetrokken worden naar de meterkast?
Zoals Nolfie zegt: op de intro zetten ze de NTP (vervangt het huidig 5-polig stopcontact).
Vandaar zal de technieker met plezier een kabeltje leggen naar de modem in de meterkast (gezien dit maar enkele meter is) ...
De bedrading naar de 3 volgende telefoonaansluitingen zal de technieker aansluiten op de groene klemmen van de NTP (ervan uitgaand dat deze bekabeling ook vertrekt vanaf het "eerste" stopcontact).Niki1991 schreef:Boven zijn er wel nog 3 andere 5-polige stopcontacten, op de 2 slaapkamers en 1 in mijn bureau.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Niki1991
- Starter Plus
Volgende week zal ik jullie meer kunnen vertellen. De beste optie die ik voor ogen heb is dat ze de telefoonlijn gewoon van buitenaf naar binnen brengen in de meterkast. Daar hangt nu ook de modem van Telenet, zijn er stopcontacten genoeg en steekt ook een Devolo. Zo zit alles netjes bij elkaar en zie ik geen bedrading langs de plinten lopen.
Het is afwachten of de lassers er ook zo over denken natuurlijk...
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Het is afwachten of de lassers er ook zo over denken natuurlijk...
- Niki1991
- Starter Plus
Lol, als je de vraag stelt op Twitter zegt de ene "hier zijn kosten aan verbonden" en de andere dan weer "het gaat je niets kosten"
Weten ze het eigenlijk zelf nog? [emoji29]
-
- Pro Member
Tuurlijk weten ze het zelf niet, omdat ze de situatie ook niet kennen. Zoals in een eerdere post reeds gezegd: Als de fout zich in de aansluiting tussen de hoofdkabel en jou invoerkabel bevindt en men moet bijgevolg een put voor de deur maken, dan is er een mogelijkheid om de invoer gratis opnieuw binnen te steken bij de meterkast.Niki1991 schreef:Lol, als je de vraag stelt op Twitter zegt de ene "hier zijn kosten aan verbonden" en de andere dan weer "het gaat je niets kosten"
Als de put 100m verder moet gemaakt worden, dan zullen de lassers niet gratis nog een put voor jouw deur maken omdat jij de invoer op een andere plaats wil laten binnen komen.
- Niki1991
- Starter Plus
Ik veronderstel dat de lasploeg wel aan mijn deur zal bellen zeker om mee te delen dat ze werken gaan uitvoeren voor mij ? Zo kan ik ook mijn situatie uitleggen wat de bekabeling betreft...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Is het niet zo dat indien ze een put komen maken op straat daar waar je aangesloten bent op de distributiekabel en je uw aansluitkabel zelf voorziet dat het gratis is en anders niet?
- Niki1991
- Starter Plus
Ik heb er echt geen idee over. Nogmaals, het is niet voor ons plezier dat we willen overstappen van Telenet naar Proximus. Regelmatig storingen hier met Telenet, en het is duur...
Zou wel graag het kostenplaatje willen weten indien er toch zou moeten betaald worden voor de lassers van Proximus.
Zou wel graag het kostenplaatje willen weten indien er toch zou moeten betaald worden voor de lassers van Proximus.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Neen, het is gratis en bij Proximus brengen ze zelf hun kabel mee. Je moet gewoon zorgen dat ze de kabel vanaf de straatkant in 10 minuten naar de meterkast in je woning kunnen trekken. Als daar geen gat of buis zit door de voorgevel zullen ze het oude gat hergebruiken en snel een kabeltje trekken over je plinten.jackho schreef:Is het niet zo dat indien ze een put komen maken op straat daar waar je aangesloten bent op de distributiekabel en je uw aansluitkabel zelf voorziet dat het gratis is en anders niet?
Als je wil dat alle bekabeling netjes verborgen zit, moet je maar zorgen dat de buis op de juiste plaats klaarzit. Kwestie van de huidige bekabelingsituatie eens te bestuderen en inzicht te krijgen in een mogelijke oplossing en daarvoor de nodige voorbereidingen te treffen.
Als bijvoorbeeld de Telenet-kabel 60 cm onder de grond binnenkont door de voorgevel kan daar evengoed een Proximus-kabel doorgetrokken worden.
zie ook http://www.weethet.be/Belgacom_soorten_ ... abels.html
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Neen.
Misschien wel een beetje "twisted" maar niet in de zin van echte twisted pairs.
Je kan zelfs niet uitmaken welke de "paren" zijn!
Op bovenstaande foto's zie je duidelijk het verschil ...
Bij VVT met méér dan 2 paar (voorbeeld 6 * 2 * 0.6) zoals hieronder zitten ze wel per paar, maar veel twist is er niet te zien:
Misschien wel een beetje "twisted" maar niet in de zin van echte twisted pairs.
Je kan zelfs niet uitmaken welke de "paren" zijn!
Op bovenstaande foto's zie je duidelijk het verschil ...
Bij VVT met méér dan 2 paar (voorbeeld 6 * 2 * 0.6) zoals hieronder zitten ze wel per paar, maar veel twist is er niet te zien:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Pro Member
Voor alle duidelijkheid; Een Proximus invoerkabel is GEEN VVT of SVV of om het eender welke andere soort BINNENkabel. Om de aansluiting van de straat naar binnen te maken gebruikt PXM PET-kabel.
- Niki1991
- Starter Plus
Het begint hier allemaal een beetje chinees te worden voor mij... maar zoals raf1 al zei, mijn Telenet kabel komt binnen via een buis in de meterkast, dus in principe zou dit ook met de proximus kabel moeten lukken? Of een compleet nieuwe kabel leggen door de meterkast en de huidige afsluiten? Of kan dit niet?
-
- Pro Member
er zijn twee mogelijk scenario's:
het eerste:
Proximuslassers komen toe en voeren een meting uit op de huidige invoerkabel.
Men stelt vast dat de fout zich in de aansluiting bevindt.
Je spreekt de lassers aan met de vraag of er een mogelijkheid is om de invoer meteen opnieuw binnen te steken in de meterkast.
(Als ze daarvoor geen 10m extra voetpad moeten openbreken en er zit, zoals je zelf zegt, een buisje klaar om de invoer snel en gemakkelijk binnen te steken, dan zal dat geen enkel probleem zijn.)
Men graaft een put waar de oude invoerkabel is aangesloten op de hoofdkabel.
Men sluit de nieuwe invoerkabel aan en steekt deze binnen daar waar de meterkast staat.
Men plaatst een TF2007 waarop je de modem kunt aansluiten.
Het tweede:
Men stelt vast dat de fout zich op 100m van jou huis bevindt.
Je kunt moeilijk vragen aan die mensen om een extra (gratis) put te maken zodat jij je invoer zou kunnen binnen steken in de meterkast;
Je zal met binnenkabel (UTP, VVT, SVV) moeten vertrekken van waar de huidige 5-polige stekker staat. Deze vervang je door een TF2007 (grijs stopcontact). De binnenkabel (UTP, VVT, SVV) sluit je met één paar aan op de blauwe klemmen (DSL) en één paar op de groene (Telefonie).
Vervolgens kan je met deze kabel tot aan de meterkast lopen en daar je modem zetten. Je plaatst een stopcontact op het paar dat je op de blauwe klemmen hebt aangesloten en daarop sluit je de modem aan. Je plaatst een stopcontact op het het paar dat je op de groene klemmen hebt aangesloten en daar sluit je uw telefoontoestel aan. (of je verbindt de kabel door met de huidige binneninstallatie.)
technisch zijn beiden even goed! Esthetisch is scenario één natuurlijk het beste, maar dat heb je zelf niet in de hand.
het eerste:
Men stelt vast dat de fout zich in de aansluiting bevindt.
Je spreekt de lassers aan met de vraag of er een mogelijkheid is om de invoer meteen opnieuw binnen te steken in de meterkast.
(Als ze daarvoor geen 10m extra voetpad moeten openbreken en er zit, zoals je zelf zegt, een buisje klaar om de invoer snel en gemakkelijk binnen te steken, dan zal dat geen enkel probleem zijn.)
Men graaft een put waar de oude invoerkabel is aangesloten op de hoofdkabel.
Men sluit de nieuwe invoerkabel aan en steekt deze binnen daar waar de meterkast staat.
Men plaatst een TF2007 waarop je de modem kunt aansluiten.
Het tweede:
Men stelt vast dat de fout zich op 100m van jou huis bevindt.
Je kunt moeilijk vragen aan die mensen om een extra (gratis) put te maken zodat jij je invoer zou kunnen binnen steken in de meterkast;
Je zal met binnenkabel (UTP, VVT, SVV) moeten vertrekken van waar de huidige 5-polige stekker staat. Deze vervang je door een TF2007 (grijs stopcontact). De binnenkabel (UTP, VVT, SVV) sluit je met één paar aan op de blauwe klemmen (DSL) en één paar op de groene (Telefonie).
Vervolgens kan je met deze kabel tot aan de meterkast lopen en daar je modem zetten. Je plaatst een stopcontact op het paar dat je op de blauwe klemmen hebt aangesloten en daarop sluit je de modem aan. Je plaatst een stopcontact op het het paar dat je op de groene klemmen hebt aangesloten en daar sluit je uw telefoontoestel aan. (of je verbindt de kabel door met de huidige binneninstallatie.)
technisch zijn beiden even goed! Esthetisch is scenario één natuurlijk het beste, maar dat heb je zelf niet in de hand.
- Niki1991
- Starter Plus
Foto van de meterkast om een beter beeld te geven...
Zoals jullie kunnen zien loopt de kabel van telenet, aarding en elektriciteit door 1 buis.
-
- Pro Member
neen, want een energiebocht zie je in principe zitten boven de chape.
Volgens mij zijn er gewoon gaten door de muur geboord naar buiten toe en zitten er geen wachtbuizen. De kabels/buizen liggen m.a.w. gewoon in de chape.
Volgens mij zijn er gewoon gaten door de muur geboord naar buiten toe en zitten er geen wachtbuizen. De kabels/buizen liggen m.a.w. gewoon in de chape.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 14 keer
Heb je voor je Telenet storingen hun technische dienst al eens ingeschakeld ? Ik mag hopen van wel, want anders ga je bij eventuele storing van de Proximus lijn weer op zoek naar een andere provider kunnen gaan.
- Niki1991
- Starter Plus
Bedankt voor de vele reacties hier, ben toch al wat geholpen hiermee.
En hier in onze straat wonen er 2 mannen die laswerken uitvoeren bij Proximus, dus is het best mogelijk dat zij de laswerken hier moeten doen...
Nog een laatste vraagske:
De lassers komen dus (normaal gezien) overmorgen langs, moet Proximus geen bord voor onze deur komen zetten dat er geplande werken zijn?
En hier in onze straat wonen er 2 mannen die laswerken uitvoeren bij Proximus, dus is het best mogelijk dat zij de laswerken hier moeten doen...
De lassers komen dus (normaal gezien) overmorgen langs, moet Proximus geen bord voor onze deur komen zetten dat er geplande werken zijn?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Modbreak:
quote uit de vorige topic verwijderd
Hier hebben ze gewoon de dag zelf een bord "werken" en "werken uitgevoerd door XXX" geplaatst, en een putje gemaakt.quote uit de vorige topic verwijderd
- Niki1991
- Starter Plus
[mod=quote quote uit de vorige topic verwijderd
zie forumregels.]
Ok. Bedankt
Vandaag een sms gekregen dat de technieker langs komt tussen 12u30 en 17u.
Ik vermoed dat de lasploeg hier dan 's ochtends al aan het werk zal gaan? Want daar heb ik geen info over gekregen.
zie forumregels.]
[/mod]blaatpraat schreef:Hier hebben ze gewoon de dag zelf een bord "werken" en "werken uitgevoerd door XXX" geplaatst, en een putje gemaakt.Niki1991 schreef:Bedankt voor de vele reacties hier, ben toch al wat geholpen hiermee.
Ok. Bedankt
Ik vermoed dat de lasploeg hier dan 's ochtends al aan het werk zal gaan? Want daar heb ik geen info over gekregen.
-
- Pro Member
[mod=quote quote quote uit de vorige topic verwijderd
zie forumregels.]
inderdaad. 's morgens de lassers, 's middags de elektricien.
zie forumregels.]
[/mod]Niki1991 schreef:Ok. Bedanktblaatpraat schreef:Hier hebben ze gewoon de dag zelf een bord "werken" en "werken uitgevoerd door XXX" geplaatst, en een putje gemaakt.Niki1991 schreef:Bedankt voor de vele reacties hier, ben toch al wat geholpen hiermee.
inderdaad. 's morgens de lassers, 's middags de elektricien.
- Niki1991
- Starter Plus
Straf... nog geen lassers gezien. Gingen hier vandaag aanwezig zijn, maar niks noppes nada! Ik begin me stilaan af te vragen of Proximus wel klanten wil...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Niet altijd. Maar gezien de installatie lijkt het mij straf dat er een energiebocht aanwezig is.nolfie schreef:neen, want een energiebocht zie je in principe zitten boven de chape.
Coax, aarding en aanvoer elektriciteit door 1 buis, is dit gekeurd?!
- Niki1991
- Starter Plus
Geen idee jong, wij huren dit huis...road rebel schreef:Niet altijd. Maar gezien de installatie lijkt het mij straf dat er een energiebocht aanwezig is.nolfie schreef:neen, want een energiebocht zie je in principe zitten boven de chape.
Coax, aarding en aanvoer elektriciteit door 1 buis, is dit gekeurd?!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Nog steeds geen Proximus Camionette?