Logica mastkeuze gsm

Plaats reactie
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Ik zit hier thuis op 100m van een appartementsgebouw waar een heleboel masten op staan van onder andere Orange. Als ik opzoek op welke mast mijn gsm is aangemeld dan blijkt dat altijd een andere te zijn die op ongeveer 850m staat. Hoe kan dat? Kan je te dicht onder een mast zitten?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

als je te dicht bij een mast zit dan is er idd veel kans dat je deze niet kan gebruiken, uit ervaring weet ik dat ik in de mast zelf niet kan bellen ... zal ook wel met oversturing te maken hebben.

ook stralen antennes redelijk vlak, dus de veiligste plek voor straling is onder de GSM mast

ook als je hoog zit kan je wel eens merken dat er geen oproepen mogelijk zijn doordat je teveel masten op een zelfde frequentie ontvangt.
Afbeelding
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Dank voor het duidelijke antwoord!

Hoe ver reikt zo'n mast? Het zal wel afhangen van de instellingen en het zendvermogen, en de frequentie, maar kan je daar een algemene lijn in trekken?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Dat hangt inderdaad af van de frequentie e.d., maar voor het grootste deel ook van de obstakels tussen jouw telefoon en de mast. In Calais kan je Britse netwerken vinden als je je telefoon handmatig laat zoeken en die afstand is zeker meer dan 40 km. Vanop een dergelijk grote afstand is het echter onmogelijk om je te registreren op dat netwerk en te bellen.

Verstuurd vanaf mijn Xperia-smartphone met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”