Pagina 1 van 1

Telenet en telefooncentrale

Geplaatst: 06 apr 2016, 21:39
door Terminator
Hallo,


Ik zou graag een kleine telefooncentrale installeren met minimum volgende functies:

- Keuzemenu (druk 1 voor, druk 2 voor... en dan naar bepaalde telefoons doorschakelen)
- Binnenlijnen gebruiken

Nu is de vraag dus of dit mogelijk is met een standaard abonnement van Telenet?


Alvast bedankt!

Re: Telenet en telefooncentrale

Geplaatst: 07 apr 2016, 11:15
door peve
Welk abonnement je hebt van Telenet is niet van belang.
Een analoge telefooncentrale wordt door de telefoonlijn gezien als een gewoon telefoontoestel en zal dus altijd werken.

Re: Telenet en telefooncentrale

Geplaatst: 15 apr 2016, 14:44
door ubremoved_539
De vraag is of het nog zinvol is in analoge telefooncentrales te investeren ?

Geen idee wat prijzen zijn van centrales zijn met IVR mogelijkheden.

Re: Telenet en telefooncentrale

Geplaatst: 16 apr 2016, 10:21
door Ken
Ofwel naar OVH gaan en je eigen virtuele IVR opstellen? WeePee doet dit naar het schijnt ook, maar zonder fancy interface als OVH.
Door die onduidelijkheid bij WeePee en de hoge kosten die ze daarvoor vroegen zijn we naar OVH gegaan.

We hebben dus ipv een IVR een 'file d'appels' ingeschakeld, eerst krijgt de beller een welkombericht te horen, en meteen daarna wachtmuziek terwijl de telefoons en gsm's simultaan rinkelen, de eerste die de oproep aanneemt heeft de oproep en de andere telefoons stoppen dan met rinkelen.
Wanneer we gesloten zijn krijgt de beller direct een bericht te horen dat we gesloten zijn, indien alle lijnen bezet of onbeschikbaar zouden zijn krijgt de beller een bericht te horen en kan hij een bericht nalaten op de voicemail.

Re: Telenet en telefooncentrale

Geplaatst: 16 apr 2016, 12:22
door ITnetadmin
Ik weet idd niet of ik nog een analoge centrale zou zetten.
Ik zit met exact dezelfde vraag van een kameraad.

Ik denk toch dat ik hem ga aanraden om voip te gaan.
Hij wil dan wel perse zijn vaste telenet lijn integreren, maar daar moet toch een analoog-voip converter voor bestaan hoop ik (een beetje gek aangezien telenet voip tot de modem is, maar zolang we er niet rechtstreeks aankunnen...).

Het wordt wel een wat gek zicht als je de voip lijn van telenet, die analoog uit de modem komt, terug naar voip converteert, de centrale instuurt, en aan de uitgang van de centrale terug met ata's naar analoog converteert voor de bestaande toestellen.
Misschien zijn er voip centrales die ook analoge in/outs hebben (hybride oplossingen)?

Re: Telenet en telefooncentrale

Geplaatst: 16 apr 2016, 12:57
door philippe_d
En wat is er verkeerd aan een analoge telefooncentrale?
Als de gebruiker
  • - zijn vaste telenet lijn wil integreren (en deze zijn behoeftes dekt).
    - zijn bestaande (analoge) toestellen verder wil gebruiken
dan is een gewone analoge telefooncentrale toch de meest robuste oplossing?

Analoog converteren naar VoiP, en dan terug met ATA's terug converteren naar analoog, is niet alleen een "gek zicht", maar technisch gezien een gekke oplossing. En voor een niet-kenner is het "programmeren" van een analoge centrale nog stukken gemakkelijker dan een VoIP oplossing implementeren

De meeste eenvoudige analoge centrales hebben 2 analoge buitenlijnen, 4-8 binnenposten, aansluiting voor een deurparlofoon, CLIP, ...
Indien zijn telefoniebehoeftes uitbreiden, kan hij op zijn Telenet modem een 2de lijn activeren, en die ook aan zijn centrale aansluiten.

Re: Telenet en telefooncentrale

Geplaatst: 16 apr 2016, 13:52
door ITnetadmin
Ik had erbij moeten vertellen: in mijn geval gaat het om een beginnend hobbyist (die intussen ook al een patch panel, een managed switch, een modem only, etc...) heeft gestoken en wat wil "prullen", maar tegelijk ook de bestaande lijn behouden want die wordt gedeeld. Dan vind ik het niet slim om nog analoog te gaan werken.

In een gewone productie omgeving zoals bij OP zou ik alleszins niet té veel geld uitgeven aan een analoge centrale.

Re: Telenet en telefooncentrale

Geplaatst: 16 apr 2016, 14:32
door philippe_d
ITnetadmin schreef:Misschien zijn er voip centrales die ook analoge in/outs hebben (hybride oplossingen)?
In zo'n geval gebruik ik al vlug een FritzBox. Dit is eigenlijk een kleine performante telefooncentrale.

Buiten de functies als VDSL2 modem, router, NAS, enz. zijn de telefonie mogelijkheden:
  • - aan te sluiten op een vaste lijn (één analoge lijn, of een ISDN lijn).
    - mogelijkheid voor het configureren van aparte SIP accounts (max 20), en SIP trunks.
    - aansluiten van 2 analoge telefoontoestellen.
    - interne ISDN bus (aansluiten van een ISDN PBX, of ISDN toestellen (max 8 denk ik).
    - DECT basis: je kan je bestaande (GAP) DECT toestellen op registreren (max 6).
    - SIP server: je kan tot 8 IP telefoons, Softphones of GSM's met de Fritz!App aansluiten.
    - 5 programeerbare antwoordapparaten
Wat je dus zocht: een kleine voip centrale met analoge in/outs ...

Re: Telenet en telefooncentrale

Geplaatst: 16 apr 2016, 14:54
door ITnetadmin
Ik geef het alvast door; tis alleszins eleganter dan nodeloze conversies.
Het zal er wss wat van afhangen hoeveel "speeltuin" gehalte het geheel moet/mag hebben :-)