RFID in KBC bankpas & bypass

nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Tomby schreef:Da's enkel voor betalingen op Belgische, Nederlandse, en heel misschien nog andere Europese sites. Genoeg online shops waar je gewoon enkel je CC nummer, vervaldatum en CVV moet geven.
Bij mijn weten zit er enkel in de nieuwe debetkaarten van KBC een NFC-chip, niet in de kredietkaarten. Bij debetkaarten (Bancontact/Maestro) is het kaartnummer en de vervaldatum nooit voldoende om een betaling uit te voeren.
Gebruikersavatar
LighScan
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2011, 13:12
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 5 keer

Dat kan ik bevestigen. Gisteren een nieuwe kredietkaart ontvangen (Visa Silver Flex) en de kaart bevat geen NFC gelukkig.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

De nieuwe debetkaarten met rfid zouden in een nfc payment systeem werken waar je voor bedragen on de 25 euro geen pincode moet ingeven, tot een bepaald totaalbedrag bereikt is.

Ik heb al fotos gezien van mensen in de underground met een contactless payment terminal, die hier en daar tegen mensen aan skimt en 20 euro transacties verwerkt.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Waar dan wel?

Je kan immers niet zomaar aan zo'n betaalterminal geraken. Eerst moet je een contract afsluiten met een betalingsverwerker. In geval van misbruik kan dat dan worden geblokkeerd en kan je gemakkelijk worden opgespoord.

Ik heb zo'n kaart van KBC en je kan bedragen onder de € 25 inderdaad zonder pincode betalen, totdat de limiet van € 50 bereikt is na meerdere opeenvolgende betalingen zonder pincode.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

nickz schreef:Wat me wel is opgevallen, is dat deze betalingen steeds via het (duurdere) Maestro-netwerk verlopen, nooit via Bancontact/Mister Cash. Bij winkels die wel een nieuwe terminal hebben, maar geen Maestro aanvaarden werkt het dus niet. Als ik die chip uitlees met NFC TagInfo op mijn smartphone, dan zie ik nochtans verwijzingen naar zowel Maestro als Bancontact. Mogelijk moet dit dus nog worden geactiveerd op het Bancontact-netwerk.
Vandaag nog eens 'contactloos' betaald en vastgesteld dat dit nu ook werkt via het Bancontact-netwerk. Op de betaalterminal verscheen nu 'Bancontact' i.p.v. 'Maestro' en op het ticket staat 'BC/MC EMV Chip'.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

LighScan schreef:Dat kan ik bevestigen. Gisteren een nieuwe kredietkaart ontvangen (Visa Silver Flex) en de kaart bevat geen NFC gelukkig.
Maar zonder NFC op Visa-kaart kan ik aan deze terminal in Monaco niet betalen:
Twitter: https://twitter.com/meon/status/714748860439072768
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 25 keer
Contacteer:

Waar kan je in België zoal contactloos betalen? Ik kom het in het buitenland bijna constant tegen, maar hier nog niet gezien...
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

In Hubo (Willebroek) kan het en het werkt met een KBC kaart.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Op veel plaatsen, met onderstaande terminal: (Dreambaby, Delhaize, Carrefour, Hubo, Renmans, sommige kleinere handelaren,...)

Afbeelding
Afbeelding
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

In bijna elke winkel waar er een BC module staat, kun je dit tegenwoordig al.
Al kijken de meeste winkeliers wel eens vreemd als je gewoon je kaart eens tikt tegen het toestel (en ze proberen je dan uit te leggen dat je je kaart erin moet steken, terwijl het ondertussen al betaald is).
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Dat is overdreven, op heel veel plaatsen gebruiken ze die grijzen 'kubussen' nog altijd en daar werkt NFC niet (tenzij met een externe module).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Klopt inderdaad, maar in elke winkel waar ik tegenwoordig kom die nog de xenta module gebruikt, zit er NFC op, zoals dit:
Afbeelding

Ik heb al in geen tijden meer een xenta zonder NFC gezien alvast.
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 mar 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

vele handelaren weten zelfs niet dat het kan en aanvaarden het niet als je gewoon de kaart ertegen houdt. kunnen ze dit ergens instellen dat het niet wordt aanvaardt?
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Absoluut, bij bv Kruidvat en Panos al gehad dat het gewoon niet geactiveerd was...
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 mar 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Ik heb het al gebruikt in grootsteden maar in kleine gemeentest wordt het vaak niet aanvaardt, inderdaad zoals je aangeeft bij Kruidvat bijv. Wel stom dat ze dan betalen voor de nieuwste terminal en je er geen gebruik kan van maken.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

blaatpraat schreef:In bijna elke winkel waar er een BC module staat, kun je dit tegenwoordig al.
Al kijken de meeste winkeliers wel eens vreemd als je gewoon je kaart eens tikt tegen het toestel (en ze proberen je dan uit te leggen dat je je kaart erin moet steken, terwijl het ondertussen al betaald is).
Zeker een truc om u 2 keer te doen betalen? :x
donneo
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2012, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

In Londen kan je dit gebruiken om de metro/Tube te nemen ipv een aparte Oyster kaart.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

nickz schreef:Wat als je kaart moet worden omgeruild? Hoe ga je dit dan uitleggen aan je bank?
Ongelukske terwijl ik aan het modelbouwen was :)
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 mar 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

of je bent gewoon de kaart kwijt :lol:
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Je kan een nieuwe kaart aanvragen via kbc touch, krijg je enkele dagen later je nieuwe kaart met zelfde pincode en een brief waar instaat dat je zelf je oude kaart moet vernietigen (met schaar door chip knippen).

Geen enkel probleem dus :)
Afbeelding
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Ik wou gisteren contactloos betalen aan een selfscanning kassa van Delhaize, die voorzien was van nieuwe betaalterminals, maar toch lukte het niet (meer). Bij het kiezen van 'Bancontact' als betaalmethode en na het contactloos lezen van de kaart, verscheen er 'kaart geweigerd' op het scherm. Dit was vroeger ook al het geval, maar intussen wordt contactloos betalen ook ondersteund door Bancontact, alleen nog niet bij Delhaize blijkbaar. Dan maar 'kredietkaart' geselecteerd en opnieuw de kaart contactloos gelezen. Er verschijnt dan 'Maestro' op de terminal en vroeger lukte de betaling op die manier wel (bij een andere Delhaize), maar nu kreeg ik ook 'kaart geweigerd'. Dan maar opnieuw Bancontact gekozen en de kaart in de terminal gestoken. Blijkbaar moeten er bij Delhaize toch nog enkele aanpassingen gebeuren...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

in de aldi waar ze visa mastercard aanvaarden kan je ook contactloos betalen omdat het de nieuwste terminals zijn.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Bij Aldi werkt dat inderdaad al lang, eerst via Maestro en nu via Bancontact. Blijkbaar hebben zij hun zaken beter op orde dan Delhaize...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

neen het komt omdat aldi ook op de kar is gesprongen van visa mastercard.
Ze hadden teveel verlies ten op zichte van delhaize.
dus waren nieuwe terminals nodig
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Kan zijn, maar intussen zijn ook de nodige aanpassingen gedaan om contactloos te kunnen betalen via Bancontact (i.p.v. het duurdere Maestro dat vooral voor internationale betalingen wordt gebruikt). Bij de Delhaize waar ik gisteren was, waren er ook nieuwe terminals en toch kon ik niet contactloos betalen, noch via Bancontact, noch via Maestro. Nieuwe terminals zijn dus geen garantie dat het werkt.
Johan.D
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 aug 2016, 16:50

Is het ook mogelijk om de voedingslus van een passieve RFID een zulk hoge spanning\stroom te laten genereren dat de chip er de brui aan geeft?

Dan is er zelfs geen zichtbare schade aan de kaart.

(Frituren of in de microgolf is dus geen optie gezien de zichtbare schade die dit met zich meebrengt..')
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Net nog een linkje ontvangen over contactloos zakkenrollen;
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Via KBC Touch kan je contactloos betalen uitschakelen.
Capture.JPG
Capture1.JPG
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Maar dan kan je nog steeds contactloos betalen ?

Zoals je in het filmpje kan zien heeft men allerlei truukjes om je pincode te achterhalen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Johan.D schreef:Is het ook mogelijk om de voedingslus van een passieve RFID een zulk hoge spanning\stroom te laten genereren dat de chip er de brui aan geeft?

Dan is er zelfs geen zichtbare schade aan de kaart.

(Frituren of in de microgolf is dus geen optie gezien de zichtbare schade die dit met zich meebrengt..')
Hoogspanning, maar dan moet de vonkboog nog steeds enkel de RFID antenne raken, en zeker niet de chip gebruikt voor chip&pin.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

proximusboyke schreef:in de aldi waar ze visa mastercard aanvaarden kan je ook contactloos betalen omdat het de nieuwste terminals zijn.
Dat is het eerste wat ik van hoor dat men in de Aldi met kredietkaarten kan betalen, tot nu toe kon men enkel met debetkaarten betalen, dat is dus nog niet lang dat het zo is. :-D
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Hier in kortrijk een maand of 4 - 5 .
Ze hadden teveel last van delhaize en carrefour.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Johan.D schreef:Is het ook mogelijk om de voedingslus van een passieve RFID een zulk hoge spanning\stroom te laten genereren dat de chip er de brui aan geeft?

Dan is er zelfs geen zichtbare schade aan de kaart.

(Frituren of in de microgolf is dus geen optie gezien de zichtbare schade die dit met zich meebrengt..')
http://delangemars.nl/2015/08/18/duitse ... -id-kaart/
johann
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 29 keer

Hoewel ik me an sich helemaal niet geroepen voel om allerhande destructieve dingen uit te testen, vraag ik me af of die RFID niet uit te schakelen is door de kaart eenvoudigweg in kokend water te houden (waarbij de reguliere betaalchip uit het water wordt gehouden). Dat lijkt me minder drastisch dan de microgolf. Of bieden die dingen weerstand tot boven de 100°C? 't Is maar een idee en vraag, hoor.

Enfin, ik zou binnenkort wel eens een testje kunnen wagen met mijn huidige KBC-kaart, vermits ik blijkbaar eerstdaags een nieuwe mag verwachten. KBC verandert hier te lande immers van naam en zodoende moet iedereen zo snel mogelijk een nieuwe kaart krijgen waarop het juiste logo prijkt ('KBC Brussels') :roll:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Bij mij is het wel zo al ik 10 keer probeer het 9 keer mislukt.
onleesbaar, als ik ze paar keer over mijn broek wrijf geen probleem.
Is al zo van dag 1 dat ik ze heb.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

johann schreef:waarbij de reguliere betaalchip uit het water wordt gehouden
Er zit maar één chip in die kaart, men heeft er gewoon een antenne op aangesloten. Als je die chip vernietigt dan wordt je kaart dus vrijwel onbruikbaar, aangezien je met de magneetstrook hedentendage niet veel meer bent.

Ik weet dat sommige mensen nogal schrik hebben van nieuwe dingen en een lichtjes paranoïde zijn, maar ik zou er toch maar mee leren leven, want dit is nu eenmaal de toekomst. Zoals meon hier al eerder zei, zijn er in andere landen al betaalterminals die uitsluitend met NFC werken.

De kans op fraude is zeer, zeer klein aangezien je kaartbetalingen niet anoniem kan aannemen en indien het toch gebeurt, dan zal je ongetwijfeld worden vergoed door de bank. De kans om door een ordinaire zakkenroller of overvaller wat baar geld afhandig te worden gemaakt is vele malen groter. Als je desondanks toch nog steeds niet gerust in bent, kan je de functie 'betalen zonder pincode' uitschakelen via KBC-Touch.
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 mar 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

nickz schreef: Als je desondanks toch nog steeds niet gerust in bent, kan je de functie 'betalen zonder pincode' uitschakelen via KBC-Touch.
In Rotterdam en Amsterdam hebben wij al met Maestro de parking betaald bij terminals waar er geen pincode kon worden ingevoerd, er was zelfs geen toetsenbord met cijfers actief.

Wat gebeurd daar indien de funcite 'betalen zonder pincode' staat uitgeschakeld?
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Dan zal je kaart wel geweigerd worden.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Op de tolwegen in Frankrijk steek je ook gewoon je CC in zonder een code in te voeren. Ik ben daar toch van geen kanten gelukkig mee dat dat allemaal kan en mag, maar gelukkig is het nog niet draadloos, dus moet je doelbewust je kaart in de machine steken. Dat draadloos betalen zonder authentication komt er bij mij nooit ofte nimmer binnen. Al moet ik idd ook de antenna saboteren.
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 mar 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef:Op de tolwegen in Frankrijk steek je ook gewoon je CC in zonder een code in te voeren.Ik ben daar toch van geen kanten gelukkig mee dat dat allemaal kan en mag, maar gelukkig is het nog niet draadloos, dus moet je doelbewust je kaart in de machine steken.
Als ze dat niet zouden doen zouden de wachttijden oplopen of ze zouden flink wat poorten moeten bijbouwen, wat ook weer geld kost.
Trouwens, elke betaalterminal bij de péage staat onder videosurveillance, dat is bij terminals met pincode niet altijd het geval.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”