DECT aansluiten op B-Box3

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gaardenier
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Ik kocht een Gigaset Dect S650H PRO met als basisstation Gigaset N510 IP PRO, en heb enige vragen.
Op de basisset staat: "This device is intended for connection to your LAN IEEE 802.3 (e.g.router or PBX) worldwide)"

Vraag 1:
Is de B-BOX3 geschikt of compatibel met 802.3 ? Ik vermoed van wel, maar kan nergens bevestiging vinden.

Vraag 2:
Als particulier kocht ik blijkbaar een relatief professioneel toestel. Ik meende dat er zowel VOIP, als gewone telefonie met mogelijk was. Aan het laatste twijfel ik nu, omdat er enkel een 8-dradige netwerkaansluiting op zit, om op een voornoemde router aan te sluiten. Dus geen gewone telefoonaansluiting om rechtstreeks naar het Proximus stopkontaktje te gaan. Zou dit betekenen dat ik énkel via VOIP zal kunnen bellen? Dat zou spijtig zijn, want helemaal niet de bedoeling, wel eventueel later, om internationaal wat goedkoper te kunnen bellen.

Alvast dank bij voorbaat om me wat toelichting te geven. Ondertussen zeil ik wat verder met mijn plank, wie weet vind ik bij Gigaset meer dan in het gewone boekje.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Jij had de N300A IP nodig... Deze heb ik thuis. Voor op het werk heb ik vorige week een N510IP aangeschaft en geïnstalleerd.
Ik weet niet hoe het zit met de BBOX, maar als je je BBOX vervangt door een Fritzbox, dan kan je deze gebruiken om je vaste lijn te gebruiken met de N510IP.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

1. IEEE 802.3 = Bedraad Ethernet, dus ja, B-Box 3 is daarmee compatibel

2. Gigaset N510 IP PRO is een DECT basisstation, uitsluitend bedoeld voor VoIP telefonie.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Gaardenier
Starter
Starter

Hartelijk bedankt, maar nu zinkt de moed wel in mijn schoenen.
Dat lijkt dus op dikke pech, want alles uitgepakt, dozen weggegooid, enz.
Als ik de bijbehorende kabel nu in die B-Box steek, dan kan ik dus énkel VOIP-en?
Daar ken ik totaal niets van en kocht wél vier handsets S650H PRO, met de bedoeling dat VOIP fenomeen rustig te kunnen bestuderen en stilaan mee in gebruik te nemen, naast mijn gewone lijn, op dezelfde toestellen. Zware investering eigenlijk.
Als ik jullie goed begrijp moet ik eigenlijk een ander basisstation kopen om met mijn analoge lijn die handsets te kunnen gebruiken. Erg genoeg is Gigaset niet zo gemakkelijk bereikbaar. Zeker niet als particulier die met overtuiging professionele toestellen koopt.
Wat nu gedaan?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Een losse N300A IP kost nu niet zoveel... (€55) Koop er gewoon zo eentje bij en meld je handsets daarop aan. Deze heeft wel een vaste lijn.

Zet je N510IP hier op het forum te koop. Met een beetje geluk haal je er nog iets uit.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

of gewoon direct overschakelen naar VOIP, dan heb je geen extra investeringen meer en kan je al direct besparen op je maandelijks telefoonabonnement.
Zo bel ik al een paar jaar via OVH. Nooit problemen gehad. Maandelijkse abonnement is 1,2 EUR, gesprekken naar vaste lijnen zijn gratis 24/7. (max gespreksduur is 1h en max 40 verschillende oproepnrs)
Staat hier op het forum wel een degelijke beschrijving van hoe om te schakelen naar VOIP.
Nog een voordeel van VOIP is dat numerweergave gratis is. Nog vooraleer op te nemen, zie je al wie er belt.
Gaardenier
Starter
Starter

Ik bestudeer jullie voorstellen, maar bestaat er een mogelijkheid om, én VOIP én vaste lijn samen of kiesbaar te hebben?
Een soort multifunctioneel basisstation dus? Of moet je daar een centrale voor hebben?

Ook vrees ik nu dat de 4 handsets S650 PRO die ik kocht, niet echt geschikt zijn om met een analoge lijn te gebruiken. Geen telefoonboek meen ik.
Brr, wat een toestand. Een dure miskoop lijkt wel.
Laatst gewijzigd door Gaardenier 11 feb 2016, 10:43, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De N300A IP zoals door Kamiel aanbevolen in een vorige post is zo'n multifunctioneel basisstation.
De meeste Gigasets IP hebben VOIP + PSTN ...

De reeds aangekochte handsets kan je gebruiken op je nieuw DECT basisstation.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gaardenier
Starter
Starter

mijn aanpassing kruiste je antwoord, mijn verontschuldiging.
Ik zoek even de technische kaart van de handsets
Gaardenier
Starter
Starter

De handsets lijken wel in orde, hier een url met wat uitgebreidere info.

Wat ik niet goed begrijp, als de N300A dus wél zowel VOIP als analoog aankan, waarom is die N510 IP PRO dan zoveel duurder?

Misschien wat een domme vraag, maar als ik dan toch die N300A bij moet kopen, kan ik ze dan niet samen gebruiken en de ene aansluiten rechtstreeks op de binnenkomende analoge aansluiting, de andere op mijn b-box3 ?
Ik denk dan aan het aanmelden van de handsets, op beide basisstations. Of heeft dat totaal geen zin, en te ingewikkeld?
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Je kan ook je B-Box vervangen door een Fritzbox met ingebouwde DECT en daar je analoge lijn op aansluiten en je handsets op registreren. Spaart je een extra toestel uit en kan je later naadloos overgaan op VoIP. Maar is nu natuurlijk een grotere investering dan een N300A IP. :?
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Gaardenier schreef:Misschien wat een domme vraag, maar als ik dan toch die N300A bij moet kopen, kan ik ze dan niet samen gebruiken en de ene aansluiten rechtstreeks op de binnenkomende analoge aansluiting, de andere op mijn b-box3 ?
Ik denk dan aan het aanmelden van de handsets, op beide basisstations. Of heeft dat totaal geen zin, en te ingewikkeld?
Dat is inderdaad te ingewikkeld.
Je kan één handset niet aanmelden op 2 DECT basis stations. Je kan op de handset ook niet kiezen met welk basis station er moet gebeld worden. Je kan handsets wel laten "roamen" tussen 2 DECT basissen, maar deze moeten dan als repeater ingesteld worden.
Als je voor een flexibele oplossing wil gaan met analoog en VoIP, dan moet je die N510 IP PRO vergeten :-( .
Gaardenier schreef:Wat ik niet goed begrijp, als de N300A dus wél zowel VOIP als analoog aankan, waarom is die N510 IP PRO dan zoveel duurder?
Waarschijnklijk heft die meer of krachtiger functies, zoals méér gelijktijdige gesprekken, SIP trunks, mailboxen, groter geheugen ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

De N510 kan meer gelijktijdige gesprekken aan. Dat is het enige verschil dat ik gevonden heb...
Gaardenier
Starter
Starter

OK,
ik heb ondertussen de N300A IP besteld en hou de andere voorlopig hier liggen. Moest er iemand een aanvaardbaar bod op doen, dan kan hij weg. Ik heb me wel wat laten verleiden door een bundle van 3x handset S650H PRO, mét incl die N510 IP PRO. Dus nu maar hopen dat die handsets niet teveel eigenschappen hebben die niet werken met de N300A. Wel wat geld verloren, maar ik zal dat als leergeld moeten aanvaarden. Eigenlijk kocht ik een handset méér, om een extra laadstationnetje te hebben. Zo heb ik ook een reservetoestel.

Ik kocht ook nog:
1x L410 (BT-handsfree clip)
1x ZX600 (BT-oortje)
Omdat ik dan wil ondervinden wat het aangenaamst werkt. (heeft iemand met één van deze dingen ervaring?) Op het eerste wacht ik nog want dat hadden ze niet binnen en komt dan samen met de nieuwe N300A.
Wellicht had ik veel problemen kunnen vermijden met naar een winkel te stappen ipv n een verzendbedrijf. Maar dat is ook niet zo zeker. Bijna niemand heeft al die dingen op stock en dikwijls krijg je een verkoper die zelf niet echt zijn spullen kent. Overigens wou ik nog een afzonderlijke bureaulader bijkopen, maar dat lukte niet voor deze S650 PRO (voor vele andere Gigaset modellen weer wél).
Wel weet ik ondertussen dat deze mensen aan mijn computerboer leveren: Televersal - Mechelen (ook: BusinessCom). Hun tecnieker bevestigde aan de telefoon jullie voorstellen. Normaal kun je er echter niet terecht als particulier. Spijtig, want daar hebben ze toch wel wat kennis in huis.
Gaardenier
Starter
Starter

Beste vrienden,

Ondertussen kan ik hier niets nieuws meer laten weten, want ik wacht nog steeds op levering van de N300A IP, én de L410 (BT-handsfree clip). Het laatste is niet wezenlijk van belang, het eerste wél. Want noch met de handsets, noch met het oortje die hier ondertussen al wel klaarliggen, ben ik ik ook maar iets vooruit, zolang die basisset niet geleverd is.
Ik bedenk hierbij dat er bij Gigaset blijkbaar toch wel wat aan de hand lijkt te zijn. Ondertussen ben ik bijna zes weken bezig om een kwalitatieve set van één merk samen te stellen. Slechte info op het net en een wirwar van leveranciers die wél het ene, maar dan weer het andere niet in huis hebben lijkt de oorzaak te zijn.

Eerlijk gezegd, Gigaset is niet de enige. Ook het Duitse Kettler is in hetzelfde bedje ziek. Mijn vertrouwen in Duitse degelijkheid slinkt met de dag.
Ze beginnen daar allemaal hetzelfde spelletje te spelen: Enkel zelf(?) nog maken en de verkoop en verdeling afstoten naar andere bedrijven. Miele kleeft ook al deze manier van werken aan.
Probleem is, waar moet je nog je beklag doen? De bedrijven zélf sluiten zich totaal af van hun eindklanten. De tussenverkopers steken de schuld op elkaar en wij zijn de sigaar.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

philippe_d schreef:
Gaardenier schreef:Misschien wat een domme vraag, maar als ik dan toch die N300A bij moet kopen, kan ik ze dan niet samen gebruiken en de ene aansluiten rechtstreeks op de binnenkomende analoge aansluiting, de andere op mijn b-box3 ?
Dat is inderdaad te ingewikkeld.
Je kan één handset niet aanmelden op 2 DECT basis stations. Je kan op de handset ook niet kiezen met welk basis station er moet gebeld worden. Je kan handsets wel laten "roamen" tussen 2 DECT basissen, maar deze moeten dan als repeater ingesteld worden.
Inderdaad, zoals @philippe reeds aangeeft .... dat is ingewikkeld en ook nog vragen om problemen.
Een repeater systeem is ook vragen om problemen als de afstand tussen de repeaters te groot is of er obstakels tussen staan.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Ik wist toen ik mijn N300A IP kocht dat deze een vaste lijn aansluiting had, ook al heb ik die niet nodig. En toen ik m'n N510IP Pro wist ik ook op voorhand dat die geen vaste lijn aansluiting had. Dat staat toch overal duidelijk in de beschrijving?
Gaardenier
Starter
Starter

Wel, als ik dat allemaal geweten had, dan had ik hier niets moeten komen vragen.
En bovendien. In welke beschrijving staat dat dan allemaal?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Je mag in afwachting gerust mijn N300A gebruiken... Als ik dan die tijd jou N510IP mag gebruiken... Maar dan moet je er wel om komen.
Ik gebruik de vaste lijn toch niet.
Gaardenier
Starter
Starter

Hallo Kamiel,

Ik wachtte even omdat de N300A waarschijnlijk ging aankomen. Dat gebeurde dan toch uiteindelijk, gisteren.
Eerlijk gezegd weet ik nog niet goed wat met dat andere station te doen. Aan de ene kant ben ik wel geïnteresseerd om zo'n Fritz ding aan te schaffen, eventueel in een later stadium. Dan zou ik dus die N510 IP kunnen gebruiken.

Aan de andere kant zie ik er in feite niet veel nut van in, om aan dat VOIP nu al te beginnen, zelfs met die N300 niet.
In de daluren bel ik al eens gratis naar kennissen in de VS. Aangezien ze daar dan 7 tot 9 u achterstaan, zit dat juist goed, want het betreft meestal plantkundigen die in dienstverband werken. Allemaal met goede kwaliteit en naar gewone telefoonnummers.

Eigenlijk hoop ik dat één van jullie me warm krijgt om ook eens met die VOIP te gaan experimenteren. Ik denk niet dat de financiële kant daar het voornaamste van is. Maar wat dan wél?

Ik start nu om al mijn handsetjes Gigaset S650H PRO aan de praat te krijgen. Hopelijk lukt dat, zonder teveel kleerscheuren en hoofdbrekens. Ik begin dus gewoon met de analoge lijn te registreren op de vier handsetjes.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster

Financiële kant van de zaak is toch wel een heel belangrijk voordeel hoor...
Verder vind ik de mogelijkheden ook wel interessant. Met de N300 kan je al heel wat meer doen dan met een gewone telefoon.

Hoe gaat het ondertussen met je installatie?
Gaardenier
Starter
Starter

Hallo Kamiel,

Ondertussen is de N300 dus ingestald en de vier handsetjes herkend.
Wat betreft de geldkant is heel dit gebeuren een ramp, maar dat overkomt iedereen wel eens, dus ik tracht ermee te leven. De 510 verkoop ik voor €45.
Wel moet ik nog altijd een soort telefoonboek inbrengen. Ik heb Office 2010 met Outlook + contactpersonen. Kan ik die op één of andere manier gemakkelijk daar inbrengen? Of is eigenlijk de enige manier, één voor één intypen? En dan nog, hopelijk met mijn pc klavier. Maar hoe moet ik dat aanpakken?
Gmail contactpersonen zal ook niet helpen waarschijnlijk?
Kan/wil je me helpen?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”