Pensioenhervorming - het Marcus-effect

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het Marcuseffect - De redactie
Wie weinig heeft, wordt veel afgepakt; wie veel heeft, wordt weinig afgepakt.
Pensioenhervorming: DeStandaard 28/01/2015
Minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine wil vanaf 2018 het maximumpensioen in de privésector optrekken. Dat zou meteen de eerste keer in bijna twintig jaar zijn. Volgens de minister zijn er vanuit de meerderheid geen bezwaren.
Het pensioen van werknemers uit de privésector is vandaag de facto begrensd op een bedrag van 2.238,46 euro per maand voor een alleenstaande, wat overeenkomt met ongeveer 1.670 euro netto.

Dat komt omdat er sinds 1997 een plafond bestaat op het inkomen dat in rekening wordt gebracht bij de berekening van het pensioen. Dat plafond bedraagt vandaag ongeveer 53.000 euro bruto per jaar. Wie meer verdient, haalt uit het extra inkomen geen bijkomende pensioenrechten. Het wordt beschouwd als een vorm van solidariteit.
De hervorming moet wel budgettair neutraal blijven voor de federale regering. Behalve maatregelen die geld kosten, wil Bacquelaine ook maatregelen invoeren die geld uitsparen. Zo wil hij de jaren in werkloosheid met bedrijfs­toeslag (SWT), het vroegere brugpensioen, minder laten meetellen bij de berekening van het pensioen zelf.
Vanuit een herverdeeloogpunt is het bizar dat je bij de sukkelaars die buiten gesmeten worden en op brugpensioen moeten, pensioen gaat afpakken.
Maar het is wel een aberratie die wordt rechtgezet: dat ambtenaren ongelimiteerd pensioen opbouwen en dat je in de privé enkel een "geplafonneerd" pensioen opbouwt.
Hoe ze dat "budget neutraal" gaan houden, is me wel een raadsel...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef:Vanuit een herverdeeloogpunt is het bizar dat je bij de sukkelaars die buiten gesmeten worden en op brugpensioen moeten, pensioen gaat afpakken.
Klopt, maar ook ergens niet omdat zij al jaren leven voor een gedeelte op kap van de overheid... Terwijl anderen sukkelaars (echt) ziek worden op hun 60 en na 1 jaar op pensioen gesteld worden (zo gaat het bij ambtenaren), maar dat pensioenbedrag is niet het hemelse ambtenarenpensioen omdat je in feite nog niet mocht gaan...
heist_175 schreef: Maar het is wel een aberratie die wordt rechtgezet: dat ambtenaren ongelimiteerd pensioen opbouwen en dat je in de privé enkel een "geplafonneerd" pensioen opbouwt.
Vergeet ook de 2e peiler niet. Een ambtenaar heeft die sowieso niet en in de privé komt het steeds meer voor. Een ambtenaar zal nog lang moeten leven om zo'n 2e peiler te compenseren. Bovendien is er al zwaar gesleuteld aan dat ambtenarenpensioen en aan zijn ganse loopbaan trouwens.

Maar goed, ik wil geen gevecht privé-publieke sector voeren. Alleen moet het totale plaatje bekeken worden en dat is bijna niet mogelijk...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wel, ik weet (ongeveer) hoe een privé loopbaan werkt, maar van een ambtenarenpensioen weet ik enkel:
- ongelimiteerd, gebaseerd op laatste 10 jaar (5 jaar voor zij die bijna op pensioen gaan - details ken ik niet meer)
- allerlei niet-gewerkte jaren tellen toch mee (studeren enzo)

Er zijn idd wel wat mensen in de privé die een extra pensioenpot krijgen bij pensionering, maar dat zijn meestal geen zotte bedragen (al halen die zotte bedragen wel de pers/familietafel met Kerst). De tijd dat je bij BNPPF als gewone bediende met €450K naar huis ging, is voorbij (voorbij in de zin dat als je nu een carrière start, je niet die voorwaarden krijgt - niet voorbij als in: er zijn nog wel enkele mensen die op pensioen moeten en zo'n MEGA vetpot gaan krijgen).
Maar er zijn massa's mensen die geen extra pijler hebben via het werk.
De kans is wel groot dat zij die tegen het plafond zitten (€57K) ook een extra pijler via het werk krijgen...
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

pensioensparen doe je rechtsstreeks via je bank... 940euro betalen per jaar ...282 euro terugkrijgen van de belastingen jaar erop als je werkt....
de eerstvolgende 5 jaar gaan de belastingen wel weer 1% van die 940 euro afromen (47 euro geef je dus terug van uw 282 euro)
en bij uitbetaling op je 60ste gaat er 8% (tot voor 2016 10%) van de "intrest" van je 940euro x 40 gewerkte jaren ... je hebt "defensieve" en "offensieve" pensioenspaar formules...
http://www.spaargids.be/sparen/pensioen ... ement.html
opgepast voor (maandelijkse) dossierskosten/instapkosten/...

via je werkgever heb je idd nog een pijler "groepsverzekering" met evt opties "invaliditeit" en "overlijden" en "hospitaliteit"... maar je betaalt er ook een eigen bijdrage voor en de laatste tijd willen ze het gegarandeerde van 3,25% naar 0,4% herleiden... ook die 3,25% wordt niet door de verzekeringsfirma gegarandeerd maar door je werkgever... mits je die voor de rechtbank sleept?
want op dit moment bijvoorbeeld geeft de verzekeraar maar 1% ...de werkgever moet de rest "bijleggen" (hebben ze daar al provisie voor aangelegd?)
http://trends.knack.be/economie/bedrijv ... 15991.html
of gaat die "vereiste" (of is dat al gebeurd?) verdwijnen?

zowiezo brengen die dingen meer op voor de langstlevende partner vrees ik....als ik de bedragen op m'n papieren bekijk...
brengt amper meer op dan een spaarboekje...t'is vnl aftrekposten voor bedrijf/werknemer op je belastingsfiche
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Fiscaal pensioensparen is maar een kruimel. Als je daar uw pensioen mee gaat aanvullen... Alles bij elkaar is dat gene vette zenne :).

Werkgeverpensioensparen:
maar je betaalt er ook een eigen bijdrage voor
Hangt van de werkgever/het contract af. Ik betaal geen eigen bijdrage.
ook die 3,25% wordt niet door de verzekeringsfirma gegarandeerd maar door je werkgever
Hangt af van het type contract: defined benefit or defined contribution. Als je in "defined contribution" zit, is het de verzekeringsfirma die bijlegt. Alle nieuwe contracten zijn "defined contribution", geen enkele verzekeraar durft het aan om 20-30 jaar op voorhand te garanderen wat ie durende die tijd gaat realiseren :).
en de laatste tijd willen ze het gegarandeerde van 3,25% naar 0,4% herleiden
Dat is niet waar. Het probleem is dat "de markt" nu maar 0,4% oplevert, wat een gigantisch verschil is met wat de verzekeringssector beloofd (op lange termijn): 3,25% of 3,75%
de rentevoet van de rendementsgarantie ten laste van de werkgever (of de sector) wordt bepaald volgens een formule gebaseerd op de langetermijnrente van staatsobligaties, en dit met een minimumrendement van 1,75% en een maximumrendement van 3,75%. De uitkomst van deze formule is bovendien van toepassing op zowel de werkgevers- als de werknemersbijdrage.
Knack 23/10/2015
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik hoop dat dit alsnog word afgeschoten.Mensen die een groter pensioen hebben(meer dan 2000€ voor een alleenstaande bijv.)die investeren daarom niet meer in de Belgische economie,en gaan hun geld ook meer besteden in andere Europese landen.
Ik zou ook de berekeningen v/e gemiddeld pensioen eens willen zien,met,maar ook zonder de zelfstandigen erbij.Ik ken nl. heel wat gewone werkmensen,gepensioneerden en alleenstaanden die verder moeten met een pensioen tussen de 1100 en 1200€.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het gemiddelde werknemerspensioen is €1200, ambtenarenpensioen €2200 en zelfstandigenpensioen €860.

Ik zal nog zoeken naar een bron om dat te staven :).

Afbeelding
Jobat
Cijfers zonder datum, nogal lastig dus.
Begin 2013 kreeg een gepensioneerde (...) werknemer 1040, een zelfstandige 992. Een man 1154, een vrouw 907, een weduwe 936. Een Vlaamse gepensioneerde 1107, een Waalse 1073, een Brusselse 1053. Een gepensioneerde van de overheid mocht zich verheugen op gemiddeld 2.119 euro.
DeRedactie
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Tijd om voor de overheid te gaan werken zeker?

Is die pensioenhervormingsvoorstel enkel beperkt tot het minder laten meetellen van de pregepensioneerden? Was er ook niet gesproken van minder laten meetellen van alles wat geen "effectieve werkjaar" is (dus idd ook pech voor studerende bursalen, werklozen, invaliden enz)?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je de betere verdieners (jaarloon > €57K) meer pensioen wil geven, zal je er niet komen met wat te morrelen aan de bruggepensioneerden.
Anders is het broekzak/vestzak met het OCMW:)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gaat er nog wel een pensioen zijn voor de gemiddelde UB gebruiker ?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

heist_175 schreef:Als je de betere verdieners (jaarloon > €57K) meer pensioen wil geven, zal je er niet komen met wat te morrelen aan de bruggepensioneerden.
Anders is het broekzak/vestzak met het OCMW:)
Het is niet de eerste keer dat het debat aan het licht komt. Ik snap de redenen wel en er moet genoeg draagkracht zijn voor een degelijk pensioenstelsel (minstens 40 "werkjaren" hoor je wel eens). Dat het ten koste gaat van minder bedeelde vind ik toch wel spijtig, voor mijn gevoel zou men eerst de allerlaagste pensioenen die overgelaten worden aan armoede moeten rechttrekken vooraleer men de 2x modaal verdieners bevorder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door road rebel op 28 jan 2016, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

r2504 schreef:Gaat er nog wel een pensioen zijn voor de gemiddelde UB gebruiker ?
ik betwijfel het... aan de andere kant, tegen dat wij op pensioen mogen vallen we wss toch al dood neer, dus dat is dan ook weer mooi opgelost :)
(en ik denk dat ik liever doodval dan in een rusthuis te komen... dat kan je al helemaal niet meer betalen)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Wettelijk Pensioen zoals kindergeld... iedereen hetzelfde! 8)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Inderdaad het wettelijk pensioen: zo zou het moeten zijn, voor iedereen hetzelfde pensioen bedrag X per gewerkt jaar,
wie veel verdient kan toch altijd sparen of bijv. immobiliën aankopen als reserve voor pensionering.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ddd schreef:Wettelijk Pensioen zoals kindergeld... iedereen hetzelfde! 8)
Lang geleden dat je nog naar de regeling rond kindergeld hebt gekeken?
Eerste kind, tweede kind, ... gehandicapt kind, eenoudergezin, schoolpremie, langdurig zieken, langdurig werklozen, ...
Kortom, iedereen verschillend :).

Is een "vlakpensioen" eerlijker?
Je draagt heel uw leven serieus bij aan de sociale zekerheid en dan moet je u maar tevreden stellen met wat nootjes op het einde?
Dat zou nogal een impact hebben op de immo-sector :).
Je gaat ook nog meer uitgestelde besteding krijgen. Mensen gaan nog meer sparen voor het eigen pensioen, om hun koopkracht op peil te houden. En daarmee ondergraaf je meteen het draagvlak voor de sociale zekerheid.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

heist_175 schreef:
ddd schreef:Wettelijk Pensioen zoals kindergeld... iedereen hetzelfde! 8)
Je draagt heel uw leven serieus bij aan de sociale zekerheid en dan moet je u maar tevreden stellen met wat nootjes op het einde?
Jouw (mijn) bijdrage is natuurlijk om het pensioen van de "oudjes" nu te betalen en niet voor ons eigen pensioen later. Om het cru te stellen: wat je (ik) zelf bijdraagt staat dus in principe los van wat men zelf krijgt maar eerder wat die "mensen met hun appartement aan de zeedijk" kunnen uitgeven op restaurant.

En eerlijk gezegd ik zou me prettiger voelen met het idee dat mijn bijdrages gebruikt worden voor een pakembeet 75jarige weduwe (werkeloze huismoeder) van een zelfstandige (die heel zijn leven hard gestudeerd/ gewerkt heeft tot hij erbij neerviel) dan naar een koppel leerkrachten of bankbedienden van 62 in Koksijde...

Maar volgens de huidige regels krijgt die oude vrouw de helft van een bestaansminimum en wordt het alleen erger na de voorgestelde hervorming.

Eerlijk? [emoji57]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door road rebel op 28 jan 2016, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

road rebel schreef:er moet genoeg draagkracht zijn voor een degelijk pensioenstelsel (minstens 40 "werkjaren" hoor je wel eens).
en als je halftijds werkt 80 werkjaar?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Alsof er genoeg werk is voor iedereen 40jaar te laten werken!

Een eerlijker systeem zou zijn: je hebt een basis voor iedereen gelijk (=bestaansminimum) ongeacht de activiteit maar gebaseerd op het Belg zijn en in België wonen (vgl AOW in NL) en daarboven extra belaste schalen naargelang anciënniteit en laatste salarissen.
Het voordeel van de vaste "gelijke" basis is dat je geen extra generatie kansarmen creëert en je als overheid de toekomst kan inschatten naargelang de demografische groei en voorspelde indexaties.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef:Het gemiddelde werknemerspensioen is €1200, ambtenarenpensioen €2200 en zelfstandigenpensioen €860.

Ik zal nog zoeken naar een bron om dat te staven :).

Afbeelding
Jobat
Cijfers zonder datum, nogal lastig dus.
Dit gaat over bruto pensioenen, netto is dat van een ambtenaar en iemand met een 2e peiler ongeveer gelijk. Iemand uit de privé met zo'n 2e peiler heeft tijdens zijn loopbaan ook meer verdiend.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

heist_175 schreef: - allerlei niet-gewerkte jaren tellen toch mee (studeren enzo)
Dit is afgeschaft, maar wat ik ervan weet: je gestudeerde jaren boven je 21ste tellen mee indien je aangeworven werd voor een functie waar dit nodig voor was. Velen kwamen binnen als niveau C, dus dat gaat voor velen niet op.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vaganzza schreef:Dit gaat over bruto pensioenen, netto is dat van een ambtenaar en iemand met een 2e peiler ongeveer gelijk. Iemand uit de privé met zo'n 2e peiler heeft tijdens zijn loopbaan ook meer verdiend.
Idd bruto pensioenen.
Niet alle werknemers uit de privé hebben een 2de peiler, waarbij wel alle ambtenaren een riant pensioen hebben.
Dat iemand in de privé meer verdient, betwijfel ik sterk. Ik ken heel wat mensen die als ambtenaar werken en - met gelijkaardige diploma's - verdienen die een stukje tot een gigantisch stuk meer dan in de privé. Het fabeltje van "uitgesteld loon" is al lang niet meer van toepassing.
Enige verschil is extralegale voordelen. Hoewel ambtenaren in principe van hetzelfde aanbod extralegale voordelen zouden kunnen genieten (iedereen gelijk voor de wet :)), krijg je in de privé gemakkelijker een auto, internetabonnement of iets dergelijks.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Er zullen ongetwijfeld ambtenaren zijn die meer verdienen dan iemand in de privé met zelfde diploma's. Alleen zeggen diploma's verre van alles, ik kijk naar de job en hoeveel mensen je onder je hebt. Is de verhouding dan nog dezelfde? Maar goed, dat maakt het punt hier niet. Er zullen altijd mensen zijn die toch meer verdienen, maar mij lijken dat eerder uitzonderingen en houdt je dan rekening met extralegale voordelen zoals gsm, auto, ...

Maar hey, iedereen kan ambtenaar worden als dat allemaal toch zo veel beter is: Selor is the way to go :lol: :lol:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik ben gelijkgesteld ambtenaar. Wat er op neerkomt dat ik minder verdien en mijn pensioen ook een stuk lager is. Ik heb daarvoor een groepsverzekering, maar daar hebben ze ook al aan zitten morrelen waardoor de opbrengsten dus een pak minder zullen zijn. Onze lonen zijn ook deze die gewoon in de privé gangbaar zijn.

Toegegeven, wij hebben veel van die foliekes niet. Enkel een groepsverzekering een klein bedrag aan ecocheques en een basis hospi verzekering. De laatste twee hebben we nog maar recent en ik werk daar al 18 jaar. We zijn al 6 jaar aan het vechten om maaltijdcheques te krijgen om maar een voorbeeld te geven.

Gisteren met een vriend gesproken die misnoegd was omdat hij op zijn nieuw werk geen hospi verzekering gratis had en geen groepsverzekering. Blijkbaar is dat voor velen de normaalste zaak van de wereld geworden dat je alles krijgt wat je hart verlangt. Voor hem was het normaal en noodzakelijk dat je een auto met tankkaart, gsm, laptop, internet abo thuis, eco- en maaltijdcheques, hospi- en groepsverzekering kreeg. Al zijn vrienden hadden dat immers. Tot ik fijntjes opmerkte dat ik dat verre van niet heb en in welke categorie ik dan viel. :)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

heist_175 schreef: Dat iemand in de privé meer verdient, betwijfel ik sterk. Ik ken heel wat mensen die als ambtenaar werken en - met gelijkaardige diploma's - verdienen die een stukje tot een gigantisch stuk meer dan in de privé. Het fabeltje van "uitgesteld loon" is al lang niet meer van toepassing.
Als ambtenaar heb je het voordeel aan selectieproeven deel te nemen die je in staat stellen om hogere functies uit te oefenen. Iemand met pakweg een A3 niveau kan door zich te bewijzen perfect een afdelingshoofd worden. Wat ook ten goede komt aan je loon.
En uitgesteld loon bestaat wel degelijk als je 240 a 250€ uitgeeft aan iets dat op mijn loonbrief aangeduid staat als enkel pensioenen. Dat komt overeen met ongeveer 7,5 % van mijn brutoweddde boven de gebruikelijke 33% aan RSZ en BV. Het pensioen ligt bij ons idd hoger dan in de privé volgens horen zeggen, maar er word ook gezegd dat we maandelijks meer in het potje doen. Weliswaar een eigen pensioenstelsel dat men wil opslokken om een andere pensioenkas in evenwicht te brengen onder de noemer van vereenvoudiging. En daar is tegenstand mee gemoeid. :-(
Laatst gewijzigd door mailracer op 28 jan 2016, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Ondertussen zijn er ook ambtenaren bij de Europese Commissie die quasi geen belastingen betalen en makkelijk over de 10k netto gaan. Dan vindt ik een ambtenaar zijn pensioen nog niet zo overdreven in vergelijking.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gisteren met een vriend gesproken die misnoegd was omdat hij op zijn nieuw werk geen hospi verzekering gratis had en geen groepsverzekering.
Teken dat hij onvoldoende onderhandeld heeft of er niet aan gedacht heeft op voorhand.
Voor mij is dat ook een deal-breker, tenzij het brutoloon exotisch zou zijn :)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik zeg altijd, als het je niet aanstaat, zoek dan op een ander. Maar volgens mij is het gras niet altijd groener elders en er is meer dan enkel verloning in je job!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

heist_175 schreef:Het gemiddelde werknemerspensioen is €1200, ambtenarenpensioen €2200 en zelfstandigenpensioen €860.
Het gemiddelde van de ambtenarenpensioenen wordt omhoog getrokken door de absurde situatie dat de extreem hoge weddes ook extreem hoog pensioen krijgen - gebaseerd op recentste wedde (gemiddelde laatste 10jaar). Daarom dat de hogere regionen in de ambtenarij nooit vroeg op pensioen gaan, ze hebben toch een uitbolbaan en kunnen hun pensioen ferm optrekken door en een promotie vóór of tijdens de laatste 10 jaar.
De meeste ambtenaren krijgen véél minder dan het gemiddelde.

bij volledige loopbaan: [1 december 2012]
min. pensioen: 1.608,53 euro bruto/maand (gehuwde gepensioneerden) –
1.286,85 euro bruto/maand (alleenstaande gepensioneerden)
max. pensioen: Absoluut plafond van het pensioen = 6.283,85 euro bruto/maand

Doordat de hoogste ambtenaren de hoogste pensioenen krijgen, zijn er nooit besparingsvoorstellen (opgesteld door hoge ambtenaren in pensioendienst) om de ambtenarenpensioenen te plafonneren zoals in de privé-sector.

bronnen:
http://pension2040.belgique.be/docs/062 ... ge-2-3.pdf
http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/cal ... ult.aspx#f
Laatst gewijzigd door fvhbrugge op 29 jan 2016, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Heb je enige idee wat de omvang is van jet probleem (% extreem hoge ambtenarenweddes)?
Want dan kijken we misschien beter naar medianen ipv gemiddeldes.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het minimum pensioen als ambtenaar ligt dus ongeveer op het maximumpensioen van een werknemer.
Toch wel een groot verschil, nee?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fvhbrugge schreef:wordt omhoog getrokken door de absurde situatie dat de extreem hoge weddes ook extreem hoog pensioen krijgen - gebaseerd op recentste wedde (gemiddelde laatste 10jaar).
Tja, was het hoge pensioen net niet om het lage loon te compenseren... maar tegenwoordig heeft men blijkbaar beide.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Hangt er vanaf... Zowel ik als een klasgenoot zijn beiden begonnen in een ongeveer dezelfde functie. Ik verdiende 600 euro minder. Ondertussen is zijn loon bijna gelijk aan het mijne. Maar het verloren loon in al die jaren is nog steeds een pak groter als ik binnen enkele jaren evenveel verdien of meer als hij.

Bij ambtenaren wordt je vooral in de beginjaren laag ingeschaald. Soort ingroeigraaid, modale graad en dan senior graad.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Toen ik afstudeerde, kon ik beginnen bij de FOD Financiën aan €3K bruto, of als consultant aan €2400.
Het heeft 6-7 jaar geduurd eer ik het startloon van de FOD Financiën haalde...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat kan, misschien had je voor de andere functie wel enkele andere legale voordelen waardoor het startloon lager uit viel? Of was de job toch net iets anders? Kan me best voorstellen dat er verschillende situaties zijn.

In ieder geval hoor ik hier van de techniekers allemaal dat ze in de privé veel meer kunnen verdienen maar dat ze hier "gerust" zijn. :) Het is maar waar je voor kiest.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”