Pagina 1 van 1

Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 18 jan 2016, 20:47
door brampiec
Ik zou graag in de toekomst mijn vaste lijn opzeggen bij Proximus. Ik heb momenteel een pack (Internet - Tv - Vaste lijn - Mobiel).
Het enige wat mij een beetje tegenhoudt is dat ik regelmatig heb gehoord dat is mensen hun vaste lijn opzeggen dat ze dan achteraf op een lagere internetsnelheid en/of syncprofiel terecht komen.
Mijn schoonbroer heeft dit kortelings nog aan de hand gehad. Hij kan eerst surfen tegen ongeveer 3MB (Megabyte) download en na het opzeggen van zijn vaste lijn was dit maar ongeveer 1,5MB.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Kan je hier iets tegen doen?

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 18 jan 2016, 20:51
door Jack Daniels
Zou mij sterk verwonderen aangezien vaste telefonie en adsl/vdsl twee totaal verschillende signalen zijn. Ik heb internet start, ik heb nooit een vaste lijn gehad bij Proximus en mijn profiel is 100/15.

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 18 jan 2016, 20:55
door brampiec
Gebeurd er dan nergens een aanpassing in een ROP/centrale als je je vaste lijn opzegt? Als je een vaste lijn hebt dan is er toch een telefoon nummer aan je lijn gelinkt en dit nummer veranderd toch achteraf in iets anders niet?

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 18 jan 2016, 21:06
door lanadekat
Zou kunnen dat ze iets veranderen in de ROP, maar dan is het gewoon even wachten tot DLM je terug omhoog zet.

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 18 jan 2016, 21:38
door proximusboyke
Hier is get gebeurd, ik was mijn snelheid kwijt !
Ik heb hier nog ergens een tread lopen, maar na verloop van tijd krijg je uw snelheid terug.
Je krijgt de basissnelheid en dan moet je wachten.

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 18 jan 2016, 22:56
door philippe_d
brampiec schreef:Het enige wat mij een beetje tegenhoudt is dat ik regelmatig heb gehoord dat is mensen hun vaste lijn opzeggen dat ze dan achteraf op een lagere internetsnelheid en/of syncprofiel terecht komen.
Welke snelheid (sync profiel) heb je nu?
Er is een kans dat je inderdaad tijdelijk wat snelheid verliest (basisprofiel), maar tegenwoordig gaat DLM veel vlugger dan vroeger. Daar moet je het toch niet voor laten (en maandelijks €20 ophoesten voor een telefoonlijn die je niet nodig hebt?

Er is ook een kans dat Proximus het goed doet, en dat er geen ingreep in de ROP moet gebeuren.
Het toekennen van een lijnnummer (in plaats van je telefoonnummer) is eigenlijk maar een administratieve ingreep.
En gezien je de telefoonlijn opzegt (en je nummer dus niet porteert), bestaat de mogelijkheid zelfs dat je lijnnummer behouden blijft?

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 19 jan 2016, 18:44
door flupke19
Ik vermoed dat er wel een verschil kan zijn als je PSTN-lijn nog verder naar een LEX gaat, dan wel je al op een PSTN-gateway in de ROP bent aangesloten.
In het eerste geval zit er ook een splitter in de ROP (net zoals die thuis) en loading coils die je audio bandbreedte beperken. Die lijn termineert dan vermoedelijk ergens op een System12 en zal dan in stukken en brokken ontmanteld worden? Mogelijks ziet de DSLAM daardoor vreemde dingen op jouw lijn en zet je ondertussen dan maar op een repairprofiel?

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 19 jan 2016, 18:57
door Fallschirmjaeger
philippe_d schreef:(en maandelijks €20 ophoesten voor een telefoonlijn die je niet nodig hebt?
In een (huidig) pack is het maar €9. Trouwens opletten met oude packs (voor 2012). Als je daar iets aan wijzigt, kan het zijn dat het volledige pack mee wijzigt en dat is niet altijd voordeliger.

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 19 jan 2016, 21:03
door brampiec
philippe_d schreef: Welke snelheid (sync profiel) heb je nu?
de laatste keer dat ik gecontroleerd heb had ik een 50/10 profiel en nu kan ik nog steeds speedtest doen aan 50Mbit.
Jammer genoeg kan ik nog niet direct mijn telefoonlijn opzeggen omdat ik eerst nog aanpassingen moet uitvoeren aan mijn alarmsysteem.
Fallschirmjaeger schreef: In een (huidig) pack is het maar €9. Trouwens opletten met oude packs (voor 2012). Als je daar iets aan wijzigt, kan het zijn dat het volledige pack mee wijzigt en dat is niet altijd voordeliger.
Het is inderdaad iets van een 9 euro dat je kan winnen per maand. Ik heb een pack van na april 2012. Alleen heb ik een gsm abonnement in mijn pack van 15 euro waar je toen 5 euro per maand korting op kreeg. Als ik dan nu iets wijzig aan mijn pack dan ga ik misschien nog maar 2 euro per maand krijgen op mijn mobiel abonnement.

Ik hoop inderdaad dat ze nergens een fysische wijziging aanbrengen zodat ik toch al zeker de 50Mbit die ik nu heb blijf behouden. Beter mag natuurlijk ook altijd. Ik zal nog eens vragen aan mijn schoonbroer of zijn snelheid ondertussen al verbeterd is, hij heeft zijn vaste lijn een 2-tal maanden geleden opgezegd.

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 21 jan 2016, 20:21
door Lord Utopia
philippe_d schreef: Er is ook een kans dat Proximus het goed doet, en dat er geen ingreep in de ROP moet gebeuren.
dus moest er toch een technieker moeten langskomen, heeft Proximus het slecht gedaan? Da's niet noodzakelijk zo. In geval van upgrade naar VDSL2 bij omschakeling met/zonder vaste lijn naar de andere situatie, is er altijd een technieker nodig.
philippe_d schreef:Het toekennen van een lijnnummer (in plaats van je telefoonnummer) is eigenlijk maar een administratieve ingreep.
Het deactiveren van iets is niet louter administratief...
philippe_d schreef:En gezien je de telefoonlijn opzegt (en je nummer dus niet porteert), bestaat de mogelijkheid zelfs dat je lijnnummer behouden blijft?
het lijnnummer verantdert altijd bij wijziging van met/zonder vaste lijn naar andere situatie.
brampiec schreef: Het is inderdaad iets van een 9 euro dat je kan winnen per maand. Ik heb een pack van na april 2012. Alleen heb ik een gsm abonnement in mijn pack van 15 euro waar je toen 5 euro per maand korting op kreeg. Als ik dan nu iets wijzig aan mijn pack dan ga ik misschien nog maar 2 euro per maand krijgen op mijn mobiel abonnement.
Zolang ze niets wijzigen aan jouw Smart+ 15, blijft de korting behouden. De korting hangt namelijk niet af van het Pack, maar is verbonden aan het abonnement zelf.

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 22 jan 2016, 10:15
door Bssoft
Lord Utopia schreef:
philippe_d schreef:Het toekennen van een lijnnummer (in plaats van je telefoonnummer) is eigenlijk maar een administratieve ingreep.
Het deactiveren van iets is niet louter administratief...
philippe_d schreef:En gezien je de telefoonlijn opzegt (en je nummer dus niet porteert), bestaat de mogelijkheid zelfs dat je lijnnummer behouden blijft?
het lijnnummer verantdert altijd bij wijziging van met/zonder vaste lijn naar andere situatie.
Je lijnnummer + je lijn faciliteiten worden eerst volledig gedeprogrammeerd op een uitgaande poort van een LEX.
De lijnspanning kan ook worden weggenomen indien nodig op die poort.
Als je op dat ogenblik zou bellen hoor je: "het nummer dat u gevormd hebt is buiten gebruik".

Al naar gelang kan je dan vragen om op "het oude lijnnummer" een antwoordapparaat te laten zetten in de zin van:
"de correspondent is niet meer te bereiken op dit nummer en vraagt om te bellen naar het volgende telefoonnummer xxxxxxxxx".

Daarna worden de nieuwe parameters geprogrammeerd, al dan niet op een nieuwe technische situatie (in de LEX/LDC of ROP) ....
Op je lijn komt er enkel nog je lijnspanning over maar zonder tonaliteit !

Voor het systeem is het een volledige nieuwe lijn en die lijn moet terug heel het systeem doorkruisen.
Eerst vast profiel al dan niet met Vectoring (TBF doorlopen), indien ook nog DLM = terug doorlopen.
En als er daar ergens iets mis loopt .... kan je een lager profiel hebben dan ervoor !

Het systeem kan niet teruggrijpen of kijken naar je vroegere gegevens vermits die niet meer bestaan bij wijze van spreken !

PS: met lijn faciliteiten bedoel ik de bijkomende diensten, vb: doorschakelen / weergave oproeper / voice-box, enz.
PS: straks moet iedereen over een ROP gaan .... ik zie niet in dat dan je snelheid zou dalen met of zonder vaste lijn ?

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 22 jan 2016, 12:36
door nickz
brampiec schreef:Het is inderdaad iets van een 9 euro dat je kan winnen per maand. Ik heb een pack van na april 2012. Alleen heb ik een gsm abonnement in mijn pack van 15 euro waar je toen 5 euro per maand korting op kreeg. Als ik dan nu iets wijzig aan mijn pack dan ga ik misschien nog maar 2 euro per maand krijgen op mijn mobiel abonnement.
Denk eraan dat je nu met je vaste lijn gratis kan bellen; met een gsm-abonnement van 15 euro zal dat niet gaan. Als je dan ook nog eens 3 euro korting minder krijgt, dan scheelt het uiteindelijk nog maar 6 euro per maand, dus is het dan nog wel de moeite om die vaste lijn weg te doen en dus niet meer gratis te kunnen bellen en risico op snelheidsverlaging?

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 22 jan 2016, 12:58
door philippe_d
Lord Utopia schreef:
philippe_d schreef: Er is ook een kans dat Proximus het goed doet, en dat er geen ingreep in de ROP moet gebeuren.
dus moest er toch een technieker moeten langskomen, heeft Proximus het slecht gedaan? Da's niet noodzakelijk zo. In geval van upgrade naar VDSL2 bij omschakeling met/zonder vaste lijn naar de andere situatie, is er altijd een technieker nodig.
philippe_d schreef:Het toekennen van een lijnnummer (in plaats van je telefoonnummer) is eigenlijk maar een administratieve ingreep.
Het deactiveren van iets is niet louter administratief...
philippe_d schreef:En gezien je de telefoonlijn opzegt (en je nummer dus niet porteert), bestaat de mogelijkheid zelfs dat je lijnnummer behouden blijft?
het lijnnummer verantdert altijd bij wijziging van met/zonder vaste lijn naar andere situatie.
@Lord
Bedankt voor de uitleg en de correcties

Met een louter "administratieve ingreep" bedoelde ik niet het inleiden van de bestelling en gerelateerde administratieve processen. Maar tegenwoordig kan heel veel "remote" gedaan worden, zonder dat er een technieker ter plaatse moet komen. Ik bedoelde hier dus een "technische ingreep", maar door iemand achter een PC in plaats van ter plaatste :wink: .
Bssoft schreef:Je lijnnummer + je lijn faciliteiten worden eerst volledig gedeprogrammeerd op een uitgaande poort van een LEX.
De lijnspanning kan ook worden weggenomen indien nodig op die poort.
Als je op dat ogenblik zou bellen hoor je: "het nummer dat u gevormd hebt is buiten gebruik".
@bssoft
Jij beschrijft hier de situatie zoals die vroeger bestond, als alle telefoonlijnen vanuit de LEX kwamen.
Ik ga ervan uit dat inmiddels de meeste PSTN abonnees hun signaal vanuit de ROP krijgen (PES). Dit is in ieder geval zo voor alle nieuwe ROPs (in mijn geval zit ik al meer dan 2 jaar op een PES kaart, nog lang voor mijn ROP werd omgebouwd met Broadcomm kaarten).

In de (toekomstige) nieuwe Proximus wereld, waar er geen LEXen meer zijn, en alle PSTN lijnen gekoppeld zijn aan een PES kaart, denk ik niet dat er nog een technieker aan te pas moet komen om lijnen te gaan wisselen en te jumpen.
Het opzeggen van een vaste lijn, zou dan in principe gewoon remote kunnen gedaan worden, door de PSTN op de PES kaart te deactiveren.

Ook een internetlijn zonder vaste telefoon krijgt namelijk zijn spanning vanuit de PES kaart, toch?

Het wijzigen van telefoonnummer, activeren van bijkomende diensten, enz enz is toch maar een kwestie van programmatie? (dat bedoelde ik met "administratief" :wink:

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 17 feb 2016, 13:43
door diederik
Damn, heb ook juist gebeld om mijn vast nummer op te zeggen maar als ik dit hier lees, zal ik dus terug vallen op een lagere snelheid :cry:

Of niet als ik rechtsreeks op een rop zit ?

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 17 feb 2016, 18:07
door the animator
Bij mij hebben ze hier eergisteren Internet Maxi + Vaste lijn komen installeren, en ik heb ook nog een Smart15+ (vaste lijn genomen, zodat Bebox 3 + installatie gratis was, en ik kon de lijn direct weer opzeggen). Volgens de technieker is er geen verschil in snelheid met of zonder vaste lijn voor mij. Ik zit voorlopig op 60-70Mbit volgens Speedtest, en dit zou naar rond de 90 Mbit uiteindelijk gaan.

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 18 feb 2016, 22:28
door Devilzown
Bij wijziging van je abo val je terug op je provisioned profiel (dus de snelheid die je krijgt voor enige DLM etc).
Na deze aanpassing zal je snelheid dus automatisch terug omhoog gaan na een tijdje.

Gewoon geduld uitoefenen en je krijgt terug hetzelfde als voorheen.

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 18 feb 2016, 22:43
door Blino
Ik heb dit een paar jaar terug voor gehad bij het opzeggen van TV. Ik heb hier daar ooit nog een topic over gemaakt
Ik zat op een 17a 30mbits lijn, ik zeg TV op en plots vloog ik terug op 8d met een 16mbits basisprofiel. Bij navraag bij Belgacom (toen) beweerden ze plots dat ik nooit 30mbits had gehad en dat ook niet kon krijgen. Een hele tijd later heb ik dan via dlm terug naar 25mbits gegaan om dan onlangs terug op 30mbits (17a) gezet te zijn.
En zo hebben ze een mens liggen hé, je bent dan tevreden om plots terug een snelheid te kunnen halen die je 2-3 jaar terug eigenlijk al had. :lol:

Re: Opzeggen vaste lijn Proximus en impact op internetsnelheid

Geplaatst: 01 maa 2016, 13:22
door diederik
Ze belden me net op om te zeggen dat ze de lijn zouden afsluiten en ik zei ok.
Belden ze 10 min later terug om te zeggen dat we dan onze epp korting zouden kwijt zijn als we ons lijnnummer opzeggen. Klopt dit ?

Ik heb dan maar gezegd om het zo te laten want 10% korting vind ik toch de moeite. Wel heb ik happy time xl laten opzeggen.