Pagina 1 van 2
Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 15:02
door tripkip
Waar ik op zoek naar ben:
- Nummeroverdracht
- 2 gebruikers die tegelijkertijd bereikbaar moeten zijn op hetzelfde nummer (inkomend/uitgaand)
- functies: automatisch doorschakelen, intern doorschakelen, wacht zetten, voice mail, out of office
- compatibel met Jitsi (open source SIP client met goede Outlook integratie)
- Geen ruis of onderbroken gesprek
Van de guides op dit forum versta ik dat Weepee wordt aangeraden om mijn bestaande vaste nummer over te dragen.
- Is dit effectief slechts een eenmalige kost? Dus éénmalig 18EUR en that's it?
- Als ik Weepee gebruik als inkomende service ben ik dan afhankelijk van hen voor de kwaliteit van de lijn of wordt dit doorgestuurd naar mijn SIP provider?
- Moet ik Weepee instellen om te verwijzen naar mijn hosted PBX?
Als hosted PBX dacht ik aan VoipCenter (user formule) => 6EUR/mnd (2 SIP accounts, 2 SIP lijnen)
Welke VoIP provider kan ik best nemen die een goede prijs/kwaliteit (=geen ruis/geen onderbreking) biedt?
Ik weet dat het sterk afhangt van de nummers en landen waar gebeld naar wordt maar als ik een aantal VoIP providers heb die aan deze normen voldoen kan ik zelf kijken wat het goedkoopst uitkomt.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 16:31
door ubremoved_539
WeePee met zelf een Raspberry PI met FreePBX erop... als je een klein beetje thuis bent in de dingen.
Nul euro maandelijkse kosten... enkel je gesprekken betaal je... en kwaliteit is prima (over een TN Fiber Business).
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 16:40
door tripkip
r2504 schreef:WeePee met zelf een Raspberry PI met FreePBX erop... als je een klein beetje thuis bent in de dingen.
Nul euro maandelijkse kosten... enkel je gesprekken betaal je... en kwaliteit is prima (over een TN Fiber Business).
Bedankt voor de suggestie. De 6eur per maand is zeer acceptabel. Hier zie ik geen probleem. Het moet wel prima werken natuurlijk.
Iemand ervaring met Nomado?
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 17:20
door philippe_d
tripkip schreef:Van de guides op dit forum versta ik dat Weepee wordt aangeraden om mijn bestaande vaste nummer over te dragen.
- Is dit effectief slechts een eenmalige kost? Dus éénmalig 18EUR en that's it?
Inderdaad (als je niet uitbelt via WeePee)
tripkip schreef:
- Als ik Weepee gebruik als inkomende service ben ik dan afhankelijk van hen voor de kwaliteit van de lijn of wordt dit doorgestuurd naar mijn SIP provider?
Deze vraag begrijp ik niet zo goed
WeePee
is jouw SIP provider (inkomend), waarom zou je dit doorsturen via een andere SIP provider?
tripkip schreef:Moet ik Weepee instellen om te verwijzen naar mijn hosted PBX?
Omgekeerd, je moet in je PBX Weepee instellen als SIP provider
tripkip schreef:Als hosted PBX dacht ik aan VoipCenter (user formule) => 6EUR/mnd (2 SIP accounts, 2 SIP lijnen)
Dat is toch veel geld voor zo'n beperkte set-up (max 2 SIP providers, max 2 telefoontoestellen) ?
Je zegt zelf dat je
meerdere SIP providers wil gaan gebruiken (om te kijken waar je goedkoopst uitkomt)
Begrijp niet dat je hiervoor een (hosted) PBX nodig hebt.
tripkip schreef:Welke VoIP provider kan ik best nemen die een goede prijs/kwaliteit (=geen ruis/geen onderbreking) biedt?
Ik weet dat het sterk afhangt van de nummers en landen waar gebeld naar wordt maar als ik een aantal VoIP providers heb die aan deze normen voldoen kan ik zelf kijken wat het goedkoopst uitkomt.
Zie
Overzicht VoIP Providers. Ik ga dit lijstje hier niet herhalen.
Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 19:00
door tripkip
philippe_d schreef:
tripkip schreef:Als hosted PBX dacht ik aan VoipCenter (user formule) => 6EUR/mnd (2 SIP accounts, 2 SIP lijnen)
Dat is toch veel geld voor zo'n beperkte set-up (max 2 SIP providers, max 2 telefoontoestellen) ?
Je zegt zelf dat je
meerdere SIP providers wil gaan gebruiken (om te kijken waar je goedkoopst uitkomt)
Begrijp niet dat je hiervoor een (hosted) PBX nodig hebt.
Ik wil met 2 gebruikers tegelijkertijd kunnen bellen, zowel inkomend als uitgaand op hetzelfde telefoonnummer. Ik moet intern en extern kunnen door schakelen. Ik dacht dat ik hiervoor zen pbx nodig had.
Ik vermoed dat die lijst niet up to date is en bovendien mis ik een erg belangrijke factor: kwaliteit van de lijn?
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 19:13
door Goztow
Vermijd de betamax providers. Voor de rest zou ik zeggen, probeer het gewoon zelf eens. De meeste geven wel een aantal minuten gratis om te proberen.
Weepee is goed zolang alles werkt, bij storingen waren ze toen ik er zat toch redelijk moeilijk bereikbaar. Maar dat is al een eindje geleden ondertussen.
Ovh zeker ook eens bekijken.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 20:39
door BertG3
OVH is zeer goed. Hier thuis een 'découverte' lijntje en is perfect qua kwaliteit, nog nooit downtimes gehad, doorschakeling naar gsm, nummerweergave en gratis (in 1,21 EUR) inbegrepen en bellen naar de halve wereldbol
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 21:29
door ubremoved_539
tripkip schreef:Ik wil met 2 gebruikers tegelijkertijd kunnen bellen, zowel inkomend als uitgaand op hetzelfde telefoonnummer. Ik moet intern en extern kunnen door schakelen. Ik dacht dat ik hiervoor zen pbx nodig had.
Bij WeePee krijg je standaard 32 lijnen op je trunk... en voor intern doorschakelen komt je SIP provider er niet aan te pas (dat is je PBX die dat doet, hosted of intern).
BertG3 schreef:OVH is zeer goed.
Ik heb destijd geinformeerd bij OVH voor een trunk en dat was allemaal niet zo duidelijk en meteen heel wat duurder.
Men kwam steeds af met individuele SIP accounts en losse nummers wat doorschakelen heel anders doet verlopen dan bij een eigen PBX.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 21:32
door BertG3
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 21:50
door ubremoved_539
Een WeePee equivalent (wat gratis is) kost je dus 36 a 60 euro per maand al heb je niet meteen 32 kanalen nodig.
Maar zelfs een trunk met 5 kanalen kost je al 18 euro per maand (bij TN trouwens meer dan 100 euro !)... waarom zou ik dan OVH nemen ?
Wat vaste kosten betreft heeft WeePee met z'n trunk een enorm sterk aanbod wat mij betreft al heb ik geen recente vergelijkingen meer gedaan.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 21:54
door BertG3
Eh... Ik volg niet. Een gratis equivalent kost 36 à 60 EUR ?
Miscchien is het omdat het vrijdagavond is ?
Wat betreft OVH, je kan ook één met forfait nemen:
https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/si ... it-inclus/
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 22:39
door tripkip
Alvast bedankt voor jullie reacties, er worden steeds meer zaken duidelijk, maar er komen ook nieuwe vragen bij
Ik las dat
SIP Trunking nuttig is vanaf 20+ werknemers, in mijn geval gaat het slechts om 2 werknemers.
Als ik
OVH "VoIP Enterprise" neem met 2 lijnen heb ik dan niet alles wat ik nodig heb om direct aan de slag te gaan met mijn VoIP user accounts in Jitsi (softphone)?
Zelfde met
Nomado "Business". Beide formules vermelden in hun formules nummeroverdracht + meerdere calls tegelijk behandelen, doorschakelen, etc. Of heb ik dan effectief nog een PBX nodig om die ondersteunde functionaliteiten te kunnen gebruiken (hope not)?
OVH Forfait (vaste nummers) aan 11,98 €/mnd voor 2users/2lijnen lijkt me wel interessant.
Ik vind niet direct de kost van de nummerovedracht bij OVH terug, maar zover ik het versta kan ik dat eenmalig bij Weepee doen.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 22:43
door ubremoved_539
BertG3 schreef:Eh... Ik volg niet. Een gratis equivalent kost 36 à 60 EUR ?
Bij WeePee is een trunk met 32 kanalen gratis... bij OVH betaal je voor 20 kanalen 36 euro, voor 50 kanalen 60 euro.
Dan betaal je voor 2 kanalen al 48 euro... wil je dan nog kunnen doorschakelen en reken je op 4 kanalen kom je aan 96 euro.
Hier hangt het natuurlijk af van hoeveel je moet bellen waar het break even punt zit... WeePee heeft dergelijke bundels namelijk niet.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 22:43
door BertG3
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 22:45
door BertG3
Ok. r2504, maar de TS kan ook toch weg zonder trunk of niet ?
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 08 jan 2016, 22:52
door ubremoved_539
Ik ben verre van een VoIP specialist... maar ik zei niet in waarom een trunk pas nuttig zou zijn vanaf 20+ werknemers... het voordeel van die trunk is dat je die netjes binnen krijgt op je PBX en dan alles volledig onder controle hebt (interne nummers, voice mailboxen, interactieve menu's, speciale rules, ...) daar waar dit me bij aparte SIP lijnen niet zo evident lijkt (tenzij ik hierzelf ook fout in ben).
tripkip schreef:Als ik
OVH "VoIP Enterprise" neem met 2 lijnen heb ik dan niet alles wat ik nodig heb om direct aan de slag te gaan met mijn VoIP user accounts in Jitsi (softphone)?
Dit vind ik net het rare aan OVH... iets Enterprise noemen en toch geen trunk zijn... dit zijn wat mij betreft een hoop losse nummers... dus je hebt geen centraal nummer waarop men kan bellen zodat alle telefoons rinkelen, je moet doorschakelen via je extern nummer, ... dingen die wat mij betreft allemaal veel eenvoudiger zijn met een trunk (wederom tenzij iemand me wil corrigeren).
tripkip schreef:maar zover ik het versta kan ik dat eenmalig bij Weepee doen.
Nee, want dan staat je nummer natuurlijk bij WeePee (en dat krijg je daar niet binnen x-aantal maanden weg).
BertG3 schreef:Ok. r2504, maar de TS kan ook toch weg zonder trunk of niet ?
Het kan ja.. maar zie m'n eigen bedenkingen (en een PBX doet nog veel meer).
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 08:57
door BertG3
Je kunt de SIP instellingen van zo'n enterprise lijn toch ook in een pbx steken zoals asterisk ?
En het controlepaneel van OVH laat ook veel instellingen toe...
Soit, ik ken WeePee niet echt goed, maar heb wel al van vele downtimes grhoord en volg hen op Twitter en daar wordt ook veel gemeld... Ik ben ook geen VoIP expert, maar wel een tevreden klant van een OVH lijntje.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 10:01
door philippe_d
r2504 schreef: Ik ben verre van een VoIP specialist... maar ik zei niet in waarom een trunk pas nuttig zou zijn vanaf 20+ werknemers... het voordeel van die trunk is dat je die netjes binnen krijgt op je PBX en dan alles volledig onder controle hebt (interne nummers, voice mailboxen, interactieve menu's, speciale rules, ...) daar waar dit me bij aparte SIP lijnen niet zo evident lijkt (tenzij ik hierzelf ook fout in ben).
Ik denk dat je hier inderdaad fout bent.
Alle functies die je hierboven beschrijft, zijn zaken die je moet instellen in je PBX. Heeft eigenlijk niets met trunk vs aparte SIP lijnen te maken.
Volgens mij kan je een trunk best vergelijken met een ISDN lijn:
je hebt één "lijn" (= 1 account), met meerdere gesprekskanalen en meerdere nummers (zoals MSN bij ISDN).
Met een aparte SIP account heb je per "lijn" (account) 1 nummer, vergelijk dit met de oude PSTN.
Je kan dus perfect aparte SIP accounts instellen op jouw PBX, met aparte nummers, waarmee je alles kan instellen: één nummer waarop alle telefoons rinkelen, intern doorschakelen, individuele nummers aan de toestellen toekennen, kiezen met welk nummer (= lijn) er uitgebeld wordt, enz ...
Net zoals bij grote bedrijven vroeger aparte PSTN lijnen toekwamen op hun analoge telefooncentrale ...
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 12:24
door xming
Trunk komt van lang geleden van telefonie wereld, typisch is dat 30 (of E1) in eu and 24 (T1) in US, maar kan ook meerdere E1/T1 zijn, het hoeft niet maar EEN nummer te zijn, je moet het eigenlijk bekijken als een pijp tussen 2 punten waarmee het meerdere gesprekken kan dragen (meerdere lijnen).
Als je flexibel wilt werken, moet je je opstelling in 3 delen.
- 1. inkomend SIP (trunk) met een of meerdere nummbers, voor Belgische nummer lijkt Weepee voor het moment de best keuze als je > 2 lijnen wilt hebben
- 2. eigen pbx, best freeswitch en geen asterisk variant, hosted of eigen beheer
- 3. uitgaande SIP (trunk), ovh (maar een lijn), betamax, 100den anderen, of combinatie van verschillende, je kan LCR (least cost routing) toepassen, routen aan de hand van de qualiteit per destinatie, ....
Voordeel van eigen softPBX is dat je interne gesprekken intern blijven en geen "lijn" van je voip provider gebruikt, IVR, conf calls, web calls, antwoord apparaat, MoH, ....
In jouw geval stel ik de volgende voor:
- 1. Weepee
- 2. freeswitch + fusionpbx
- 3. 1x of 2x OVH + eventueel een betamax of andere VoIP provider
de inkomende nummers van OVH gebruik je niet, die zijn enkel voor uitgaande gesprekken (gratis indien <1 uur per gesprek en < 99 verschillende nummers/maand, of 198 als je 2 hebt).
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 13:35
door ubremoved_539
philippe_d schreef:Je kan dus perfect aparte SIP accounts instellen op jouw PBX, met aparte nummers, waarmee je alles kan instellen: één nummer waarop alle telefoons rinkelen, intern doorschakelen, individuele nummers aan de toestellen toekennen, kiezen met welk nummer (= lijn) er uitgebeld wordt, enz ...
Stel dat je 5 mensen hebt die tegelijk willen uitbellen... dan moet je SIP account dit wel toelaten, terwijl dit bij een trunk volgens mij geen probleem is. Ik zeg niet dat het met aparte SIP accounts niet zou lukken maar het lijkt me qua configuratie allemaal wat minder duidelijk.
xming schreef:de inkomende nummers van OVH gebruik je niet, die zijn enkel voor uitgaande gesprekken (gratis indien <1 uur per gesprek en < 99 verschillende nummers/maand, of 198 als je 2 hebt).
Heb je dan niet het probleem dat men je OVH nummer te zien krijgt in plaats van je eigen centrale nummer ?
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 13:39
door philippe_d
xming schreef:de inkomende nummers van OVH gebruik je niet, die zijn enkel voor uitgaande gesprekken
Het gebruik van OVH voor alléén uitgaande gesprekken heeft één groot nadeel: je kan bij OVH geen willekeurige CLIP meesturen, je uitgaande gesprekken zullen dus een andere telefoon nummer meekrijgen, dan jouw inkomend nummer.
Als je voor OVH kiest (uitgaand), dan heeft het toch geen zin op inkomend voor WeePee te gaan?
Wat betreft providers, de TS vroeg uitdrukkelijk voor "goedkoop en zeer kwalitatief betrouwbaar".
Jammer genoeg gaat dit niet altijd samen.
Ik denk dat je de VoIP providers mag indelen in 3:
- de gekende Belgische VoIp providers (WeePee, 3stars, scanto, VoipTiger, etc ...) zijn kwalitatief gelijkwaardig denk ik, maar uitbellen via hen is niet goedkoop.
- De "cheapo's" (Dellmont/Betamax, etc) zijn spotgoedkoop, maar kwaliteit/service is niet gegarandeerd (hoewel, ik gebruik deze en heb er totaal geen klagen van)
- En dan heb je OVH. Wat kwaliteit betreft mag je ze bij de eerste groep rekenen, maar wat betreft kosten bij de goedkopere (gratis gesprekken naar 99 vaste nummers, forfait voor GSM ...). Maar aan OVH zijn ook weer nadelen (vb max. één gelijktijdige oproep per SIP lijn)
xming schreef:eigen pbx, best freeswitch en geen asterisk variant, hosted of eigen beheer
Voordeel van eigen softPBX is dat je interne gesprekken intern blijven en geen "lijn" van je voip provider gebruikt, IVR, conf calls, web calls, antwoord apparaat, MoH, ....
Voor het gebruik van zo'n softPBX / asterik is nogal wat kennis vereist om alles keurig in te stellen. En je moet een PC hebben die 24/24 aan staat?
Voor kleinere bedrijven (TS vraag 2 SIP accounts en 2 SIP lijnen) bestaan er misschien betere hardware oplossingen ...
Een fritzBox bijvoorbeeld is zeer flexibel in gebruik
- - je kan er tot 20 SIP accounts instellen
- je kan er 6 DECT telefoons op aansluiten, of 8 IP phones - dit kunnen ook softphones zijn (Jitsi sip client) in je LAN of op andere locaties via internet)
- je kan tot 5 gelijktijdige gesprekken voeren ...
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 13:40
door ITnetadmin
Ik volg dit op de voet op, klinkt allemaal zeer interessant en je ziet soms door de bomen het bos niet.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 13:44
door ubremoved_539
philippe_d schreef:Voor het gebruik van zo'n softPBX / asterik is nogal wat kennis vereist om alles keurig in te stellen. En je moet een PC hebben die 24/24 aan staat?
Voor een klein bedrijfje heb ik een FreePbx op een Raspberry PI al meer dan een jaar draaien zonder enig probleem.
Zonder enige voorgaande kennis had ik het in enkele uurtjes draaien inclusief IVR en dergelijke.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 13:47
door xming
r2504 schreef:philippe_d schreef:Voor het gebruik van zo'n softPBX / asterik is nogal wat kennis vereist om alles keurig in te stellen. En je moet een PC hebben die 24/24 aan staat?
Voor een klein bedrijfje heb ik een FreePbx op een Raspberry PI al meer dan een jaar draaien zonder enig probleem.
Zonder enige voorgaande kennis had ik het in enkele uurtjes draaien inclusief IVR en dergelijke.
Is Pi eigenlijk wel krachtig genoeg om te transcoderen van meerdere channels?
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 14:06
door ubremoved_539
10 channels is haalbaar...
http://www.raspberry-asterisk.org/faq/#performance
Deze cijfers zijn volgens mij ook nog van de eerste generatie RPI... de nieuwste moet dus nog wel wat beter doen.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 14:07
door BertG3
https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/se ... numero.xml ?
En voor 4,99 EUR/maand kan je met twee tergelijkertijd werken...
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 16:42
door Sinna
xming schreef:Is Pi eigenlijk wel krachtig genoeg om te transcoderen van meerdere channels?
Ik heb opzettelijk de toegelaten codecs zo klein mogelijk gezet waarbij in de praktijk helemaal niet getranscodeerd zou moeten worden. Ik moet nog nakijken of dat inderdaad ook het geval is.
Hier 40+ VoIP-telefoons op een Pi 1B met EDPnet als VoIP-provider (in- en uitgaand met SIP-trunk) en dat draait als een tierelier. De eerlijkheid gebiedt mij wel te melden dat er zeer weinig telefoongesprekken gepleegd worden...
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 16:48
door wied
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 09 jan 2016, 22:40
door Grigri
Is 3CX.com als PBX misschien een suggestie? Er is een gratis versie tot 2 uitgaande lijnen, interne lijnen zijn sowieso ongelimiteerd. Draait eenvoudig op een Windows-PC (kan bvb een oude PC met Windows 8.1 zijn) hoeft met 2 lijntjes helemaal geen zware specificaties te hebben. Kan zelfs virtueel op een Mac draaien (met VM-Ware Fusion). Is compatibel met de meeste IP-phones en heeft een eenvoudig in te stelen IVR. 3CX werkt perfect met Weepee, Edpnet, Betamax/Dellmont,...
Is voor uitgaande gesprekken Voippro.com een suggestie (de KMO-versie van Dellmont)? Gebruik dit al meerdere jaren en werkt perfect (vooral gebruikt voor gesprekken naar GSM, +/- 10% van Belgacom/Telenet kostprijs en perfecte kwaliteit). Slechts éénmalig opladen, geen gedoe met driemaandelijkse freecalls...
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 10 jan 2016, 17:28
door ubremoved_539
Grigri schreef:Is voor uitgaande gesprekken Voippro.com een suggestie
Het probleem is steeds dat de opgeroepene niet je echte nummer te zien krijgt maar dat van je uitgaande gesprek (op een enkele uitzondering na waar je dit kan instellen).
Om die reden moet je haast altijd inkomend/uitgaand dezelfde VoIP provider nemen.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 10 jan 2016, 19:44
door kamiel
Ik ben bezig met iets gelijkaardigs. Sinds vandaag werkt alles.
- Inkomende lijn nog een aantal maanden via Proximus ISDN lijn (i.v.m. koudwatervrees...) Later porteren we dit nummer naar Weepee.
- uitgaande gesprekken via Freevoipdeal. Nu een week in gebruik, gaat goed op een paar wifi problemen na... Maar dit ligt natuurlijk niet aan Freevoipdeal, maar aan onze installatie.
- Proximus inkomend gaat via Fritzbox naar Raspberry Pi met Freepbx (Rapsbx).
- Bellen doen we met Andoid gsm's via Zoiper.
Toekomst moet nu nog uitwijzen of dit goed werkt. Zero handoff wifi zal denk ik de grootste zorg zijn.
En ik zit niet in de IT-sector, maar ben autotechnieker.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 10 jan 2016, 23:26
door Grigri
r2504 schreef:Het probleem is steeds dat de opgeroepene niet je echte nummer te zien krijgt maar dat van je uitgaande gesprek (op een enkele uitzondering na waar je dit kan instellen).
Om die reden moet je haast altijd inkomend/uitgaand dezelfde VoIP provider nemen.
Heb dit nochtans probleemloos kunnen instellen in Fritzbox (je moet wel je telefoonnummer verifiëren via de voippro website)... Krijgen steeds ons uitgaand nummer te zien.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 11 jan 2016, 08:27
door ubremoved_539
Grigri schreef:Heb dit nochtans probleemloos kunnen instellen in Fritzbox (je moet wel je telefoonnummer verifiëren via de voippro website)...
Omdat je dus één van de uitzonderingen hebt... de meeste goedkope VoIP providers laten dit volgens mij niet toe.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 11 jan 2016, 09:30
door Tim.Bracquez
Vroeger altijd betamax clones, maar kwaliteit was niet altijd dat. Nu draait alles op
https://www.localphone.com/, kwaliteit super.
Samen met een FreePBX setup mogelijk goed bruikbaar in jouw situatie
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 11 jan 2016, 09:47
door tripkip
Dus ik neem een VOIP Enterprise abo bij OVH voor 2 lijnen (9.98EUR/mnd) en maak gebruik van hun nummeroverdracht dienst.
Er is toch nog steeds veel onduidelijkheid wat ik daarnaast nog nodig heb...
OVH geeft een hele waslijst van functionaliteiten:
https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/services_inclus/
Dé vraag die ik mij nu stel is heb ik uberhaupt wel een (cloud)PBX nodig of zit die functionaliteit in OVH's dienst en kan ik gewoon direct gebruike maken van de opgelijste functies vanuit 3CX/Jitsi? Als dit niet zo is dan begrijp ik het nut niet van die lijst van functionaliteiten want dan redeneer ik dat al die functies afhankelijk zijn van je PBX (die zoals een router).
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 11 jan 2016, 10:37
door ubremoved_539
Tim.Bracquez schreef:Vroeger altijd betamax clones, maar kwaliteit was niet altijd dat.
Is die VoipPro ook niet zo'n betamax clone ?
Is er ergens een VoIP vergelijker... niet alléén tarieven maar ook het kunnen zetten van je eigen nummer, trunk beschikbaar, max. aantal kanalen, ...
tripkip schreef:Er is toch nog steeds veel onduidelijkheid wat ik daarnaast nog nodig heb...
Dé vraag die ik mij nu stel is heb ik uberhaupt wel een (cloud)PBX nodig of zit die functionaliteit in OVH's dienst
Eén lijn bij OVH is heel simpel... wil je er meerdere dan is het wat mij betreft niets anders dan onduidelijkheid troef.
Het lijkt inderdaad dat er een soort "PBX" inbegrepen is maar of dit globaal is over je "Enterprise" nummers is me niet echt duidelijk.
Spijtig dat OVH in dergelijke gevallen niet wat meer moeite doet om duidelijkheid te scheppen en transparanter te zijn.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 11 jan 2016, 11:19
door tripkip
r2504 schreef:
Eén lijn bij OVH is heel simpel... wil je er meerdere dan is het wat mij betreft niets anders dan onduidelijkheid troef.
Het lijkt inderdaad dat er een soort "PBX" inbegrepen is maar of dit globaal is over je "Enterprise" nummers is me niet echt duidelijk.
Spijtig dat OVH in dergelijke gevallen niet wat meer moeite doet om duidelijkheid te scheppen en transparanter te zijn.
https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/vo ... eprise.xml --> Simple d'utilisation
Téléphoner depuis votre terminal préféré
Choisissez un téléphone OVH, mis à disposition gratuitement, utilisez votre propre téléphone IP ou installez le softphone de votre choix sur votre ordinateur ou votre smartphone. La téléphonie OVH Télécom s'adapte à vos habitudes. Il suffit d'y connecter votre ligne à l'aide des login et mot de passe fournis dans votre Manager.
Op papier klinkt het goed..
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 11 jan 2016, 11:41
door brubbel
Ik ben er (OVH enterprise account) ook nog niet helemaal mee weg maar je hebt bij OVH lijnen en nummers.
Een lijn is automatisch gekoppeld aan een vast OVH nummer. Een lijn stel ik mij voor als 1 telefoon of een faxapparaat (1 sip account).
Je kan daarna nog eigen nummers porteren en dan via allerlei rules (nummergebaseerd of IVR of tijdsregels of wanneer er niet wordt opgenomen) redirecten naar een bepaalde lijn (of een ander niet-ovh nummer, bijvoorbeeld een gsm).
Enfin, het werkt toch al een paar jaar betrouwbaar.
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 11 jan 2016, 12:48
door wied
mijn ervaring met OVH:
porteren van vaste-lijn is gratis, gesprekskwaliteit is TOP. Qua instellingen zijn de mogelijkheden legio, hun "manager" daarvoor is echter zo ingewikkeld dat een kattin haar eigen jongen d'er nooit in terugvindt
Ik heb maar een enkel lijntje (sip individuelle) en dat valt best te beheren middels trial-and-error...
Re: Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing
Geplaatst: 11 jan 2016, 18:57
door Bssoft
@xming, wat betreft een trunk, dit komt nog uit de analoge wereld.
Vroeger kon je cascadelijnen vragen (PSTN) of je kon een DDI vragen (PSTN, daar kreeg je 100 nummers voor die elkaar volgde).
Voor een analoge DDI was dan de vraag:
hoeveel inkomende lijnen dat je wou maar nog eens apart hoeveel uitgaande lijnen dat je wou.
vb: een trunk van 10 inkomende lijnen en een trunk van 20 uitgaande lijnen .... op dat ogenblik had je 2 trunks en een totaal van 30 lijnen.
Dat was 30 paar tussen de PABX en de R.T.T. telefooncentrale (LEX).
Was een duur grapje want je betaalde abonnementen voor 10 inkomede junkties + 20 uitgaande junkties + gesprekkosten + 100 nummers.
Op de 10 inkomende lijnen was er juist 48 volt spanning en de polariteit moest gerespecteerd worden ....
Er zat daar ook geen tonaliteit op vb: kiestoon .... feitelijk was dat gewoon 10 inkomende junktie paren tussen de PABX en de LEX.
Op de 20 uitgaande lijnen dat was gewoon 20 PSTN lijnen in cascade en enkel voor uitgaand verkeer, inkomend was het geblokkeerd.
PS: dit bestaat nu niet meer !
Zoals @philippe aangeeft is 1 ISDN lijn ook 1 trunk met 2 lijnen (of beter gezegd 2 kanalen).
Effe iets moeilijker, ik koppel aan mijn PABX enkele trunks, :
1 - Ik heb zo een oud systeem zoals hierboven beschreven dus 10 inkomende gesprekken en 20 uitgaande gesprekken = 2 trunks met 30 lijnen
2 - ik koppel er een cascade van 3 ISDN lijnen = 1 trunk met 6 lijnen (6 kanalen)
3 - ik koppel een TwIn = 1 trunk met 2 lijnen (2 kanalen)
4 - ik koppel een ISDN 2MB lijn = 1 trunk met 30 lijnen (30 kanalen)
5 - ik koppel nog mijn PSTN lijn van mijn fax = 1 trunk met 1 lijn
ik heb dus 6 trunks en het is aan de programmeerder om je langs de juiste trunk naar buiten te laten bellen of het inkomend trunk verkeer
naar de juiste persoon/dienst te sturen.
Ik heb in totaal 69 lijnen maar verspreid over 6 trunks ....
@r2504, een trunk met 32 lijnen, wat voor lijn heb je dan thuis nodig .... toch geen ADSL'leke denk ik ?