Porter licht de prijsverhoging van begin volgend jaar toe
Geplaatst: 26 dec 2015, 17:42
bron de tijd
http://www.tijd.be/tech_media/media_ma ... 3-3119.art
Voor de mensen die het niet kunnen bekijken integraal
‘Vlamingen zijn het perfecte testpubliek'
‘Wij verplichten onze klanten tot niets. We leveren kwaliteit en zolang mensen ons daarvoor willen betalen, zijn we goed bezig.’ Telenet-topman John Porter over de bikkelharde strijd om de tv-kijker, de noodzaak van prijsverhogingen en het Vlaamse laboratorium van een Amerikaanse mediareus.
‘Country driving’, het verhaal van The New Yorker-correspondent Peter Hessler over een roadtrip door China, ligt parmantig op zijn bureau. Vakantielectuur? John Porter (58) is moe en gaat uitblazen in Australië. ‘Telenet leiden is a hell of a job. Maar wel een leuke.’
Het Mechelse bedrijf, beursgenoteerd
TNET 0,00%
maar gecontroleerd door ’s werelds tweede kabelgroep Liberty Global, heeft er een verschroeiend jaar op zitten. Met de overname van de mobiele operator BASE, zijn grootste ooit. Met een snelle transformatie tot entertainmentbedrijf, wat moet doen vergeten dat Telenet niet zo lang geleden nog gewoon een kabelaar werd genoemd. En met almaar meer investeringsplannen om het netwerk op peil te houden.
‘Daarom stijgen onze prijzen volgend jaar licht’, zegt Porter. ‘De consumptie van onze producten stijgt dramatisch. Elke 18 maanden verdubbelt het internetverbruik. De helft van onze gezinnen kijkt Telenet op vijf of meer dragers. Wij willen kwaliteit bieden. Maar dat kost geld.’ Hij recht zijn rug. ‘We gaan goed uitleggen waarom de prijzen stijgen. We zijn die communicatie nu op punt aan het stellen.’ De Australiër wil geen Vlaamse revolte meer zoals bij de prijsverhoging van begin dit jaar. Die heeft hem verrast, zegt hij.
John Porter
Amerikaanse Australiër van 58.
Heeft meer dan dertig jaar ervaring bij kabel- en televisiebedrijven als Time Warner en Group W.
Lanceerde midden jaren negentig Austar, dat kabel-tv in 2 miljoen Australische huiskamers bracht. Hij was er 17 jaar CEO.
Volgde in april 2013 Duco Sickinghe op als CEO van Telenet.
Houdt van golfen, fietsen en Belgisch bier.
De oude rot in telcoland, die al in Australië, Zuidoost-Azië en de VS werkte, kijkt van wel meer dingen op in Vlaanderen. Van de geslotenheid van de mensen. Van de overweldigende hoeveelheid goed entertainment dat hier wordt gemaakt, al gaan sommige dingen lost in translation.
‘Sommige Vlaamse komieken vat ik niet. En ‘De ideale wereld’ ook niet. Daar zit een laagje cynisme in dat zelfs voor Australiërs te ver gaat.’ Wat hij wel begrijpt: Belgisch bier. ‘Een St. Bernardus Abt 12. Now that’s something that helps to take the edge off! Zo goed.’
U kon er vast één gebruiken na de overname van BASE, het belangrijkste wapenfeit van Telenet dit jaar.
John Porter: ‘Oh ja. Dat was voor ons een gamechanger. Een erg grote en ingewikkelde transactie. We wachten nog op de goedkeuring van de Europese Commissie, maar we hebben er vertrouwen in.’
Legt u nog eens uit waarom Telenet een mobiel netwerk nodig had?
Porter: ‘We zijn slachtoffers van ons eigen succes. We hadden een mobiel aanbod, maar betaalden Mobistar om zijn netwerk te gebruiken. Zo hebben we in drie jaar tijd 1 miljoen postpaidklanten bijeengesprokkeld. Bij de start van de deal was het dataverbruik 10 procent van wat het nu is. Het hield geen rekening met de waanzinnige groei in mobiele data. In 2017 hadden we een nieuwe deal moeten sluiten. Dan konden we beter ons eigen netwerk kopen.’
Maar daar heeft Telenet wel veel voor moeten betalen.
Porter: ‘Toch hebben we een heel goede zaak gedaan. Er is een dramatisch economisch verschil tussen een netwerk huren en er één bezitten. Met een eigen mobiel aanbod met de omvang van vandaag, en met de wetenschap dat we dat ook in bundels verkopen met andere producten, moesten we gewoon een eigen netwerk hebben. Alleen al 1 miljoen klanten voor mobiel naar je eigen netwerk kunnen migreren, is de overnameprijs van BASE waard. We betalen een multiple van acht. Dat lijkt veel in een markt die krimpt, maar na synergieën komt die multiple op de helft.’
U volgde drie jaar geleden Duco Sickinghe op aan het hoofd van Telenet. Een ondoenbare opgave, leek het toen.
Porter: ‘Iemand noemde me ooit de Tim Cook (de CEO van Apple die Steve Jobs opvolgde, red.) van Telenet.’ (lacht)
Voelt het zo?
Ik ben nog nooit zulke grote binnenvetters als de Vlamingen tegengekomen.
Porter: ‘Helemaal niet. Duco was de perfecte man om Telenet te laten groeien. Hij wist iedereen te motiveren om als een challenger te vechten. Toen ik hier kwam, was die underdogenergie nog tastbaar. Maar onder de motorkap was Telenet big business. Het was tijd ons daarnaar te gedragen. Ik moest van de tiener Telenet een volwassene maken.’
Verschilt u ook erg in managementstijl?
Porter: ‘Dat kunnen andere mensen wellicht beter beoordelen dan ik.’
Uw medewerkers zeggen dat u meer een peoplemanager bent, minder top-down, met meer oog voor de verschillende lagen in het bedrijf.
Porter: ‘Daarmee ben ik het niet oneens. Duco is erg charismatisch. Mensen wilden hem graag volgen. Maar er zit veel talent in alle rangen bij Telenet. Ik breng veel tijd door om die kracht te ontgrendelen. Je zet een hefboom op je mensen door ze meer stem te geven. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn. Maar soms moet je ook gewoon een goedaardige dictator zijn, hoor.’
Naar verluidt vindt u de Vlamingen wel wat braafjes.
Porter: (lacht) ‘Daar plaag ik mijn mensen graag mee. Na vergaderingen over strategie vraag ik altijd of er nog opmerkingen zijn. Meestal blijft het dan stil. Terwijl ik graag heb dat mensen elkaar respectvol uitdagen. Dat is toch beter dan wachten tot aan de koffiemachine om je gedacht te zeggen? Ik heb nooit zulke grote binnenvetters als de Vlamingen ontmoet, nee. (glimlacht) Maar we hebben bij Telenet al veel stappen gedaan.’
Bij uw aantreden dachten velen dat Telenet een Liberty-satelliet zou worden. Dat er activiteiten naar het Europese hoofdkantoor van Liberty in Amsterdam zouden verhuizen zelfs. Hoe komt het dat dat niet is gebeurd?
Hier kostte 50 procent in een mediabedrijf ons 58 miljoen euro
Porter: ‘Ik had in Australië al een bedrijf gerund dat voor 54 procent in handen was van Liberty en ik leid al sinds 1998 beursgenoteerde bedrijven. Ik heb dus wel ervaring in het uitbalanceren van belangen van de verschillende soorten aandeelhouders.’
‘Voor Telenet is het goed deel uit te maken van ’s werelds tweede grootste kabelbedrijf. Zonder schaalgrootte is het tempo van innovatie moeilijk te volgen. Langs de andere kant is het cruciaal dat belangrijke activiteiten van Telenet in Mechelen blijven. De eigenzinnigheid en de innovatiedrang die Telenet zo sterk maken, zijn erg met dat lokale verbonden. De mensen hier willen met alles eerst zijn, of het nu om Yelo TV of Wi-fi overal gaat. Dat mogen we niet verliezen.’
Telenet is met veel dingen, zoals Yelo TV of mobiele activiteiten, eerst in de groep. Telenet lijkt wel het laboratorium van Liberty. Klopt die indruk?
Porter: ‘Ja. Dat heeft te maken met de creativiteit die hier hangt. Maar ook met pragmatisme. Vlaanderen is klein, wat het tot een goed lab maakt. Liberty heeft 10 procent van ITV in het Verenigd Koninkrijk. Wil het daar 50 procent van, zoals wij hier in De Vijver Media hebben? Natuurlijk. Maar dat zal wel 5 miljard kosten. Hier kostte 50 procent in een mediabedrijf ons 58 miljoen euro.'
'Wij kunnen het model hier vormgeven en de these proberen te bewijzen zonder dat het miljarden kost. Hetzelfde met BASE. 1,325 miljard euro is veel geld, maar het is niet wat je op tafel zou moeten leggen voor Vodafone. (lacht) Wij moeten nu zien of het model werkt. John (Liberty-voorzitter en grootaandeelhouder John Malone, red.) en Mike (Liberty-CEO Mike Fries) letten daar hard op.’
Over welk model hebt u het precies?
Porter: ‘Wij noemen het connected entertainment. Het komt erop neer dat onze klanten de kracht van een superieure verbinding, zowel mobiel als vast, moeten kunnen gebruiken om toegang te krijgen tot het beste entertainment. En dat op eender welk toestel. Het is dat entertainment dat volgens ons het krachtigste bindmiddel is. Daarom is lokale content zo belangrijk. Daarin willen we kampioen zijn. Dat is iets wat Netflix volgens ons nooit zal kunnen of willen.’
Lokale content is belangrijk voor Telenet, maar hoe kunt u die als Australiër goed begrijpen?
Porter: ‘Ik moet op anderen rekenen om de Vlaamse zeitgeist te vatten, dat klopt. Elke markt heeft haar karakteristieken, haar gevoel voor humor en haar tolerantieniveau voor absurditeit. Maar ik probeer het wel zelf te vatten. Ik kijk tv en ik krijg geregeld presentaties bij SBS, waar ik soms snap wat ze willen doen en soms totaal niet. (lacht) ‘De slimste mens’ begrijp ik volledig. ‘De ideale wereld’ minder. Sommige Vlaamse komieken - ik noem geen namen - evenmin.’
Wat snapt u van ‘De slimste mens’ dat u niet snapt van ‘De ideale wereld’?
Porter: ‘In ‘De slimste mens’ voel je een soort warmte die je in competitieve reality niet vaak voelt. Wie afvalt, moet waardig kunnen gaan. Dat doet Erik Van Looy erg goed. In ‘De ideale wereld’ zit een laag cynisme die moeilijk is voor mij. Niet omdat ze met mensen of situaties lachen. Australians love taking the piss. Maar ik ben minder vertrouwd met de situaties of mensen waar ze mee lachen.’
U hebt met ‘Chaussée d’Amour’ al één eigen reeks besteld. Volgen er nog in de nabije toekomst?
Porter: ‘We hebben altijd gezegd dat we meer willen doen. Maar we zijn nog wat aan het zoeken. In het verleden deden we 10 procent van een film en een stukje van die reeks. Nu gaan we onze middelen concentreren op series met culturele relevantie die lang kunnen voortleven op televisie. Wie weet kunnen we straks ook dingen doen met internationale uitstraling. Gaan we een cash return hebben van ‘Chaussée d’Amour’? Waarschijnlijk niet. Maar als mensen erover praten, het op verschillende toestellen bekijken, als het leeft, dan is onze job gedaan. Wat is het einddoel? Stel dat Mobistar straks een aantrekkelijk aanbod heeft voor digitale televisie. Wij willen dat mensen dan denken: ‘Wacht even, als ik Telenet verlaat, heb ik geen toegang meer tot de beste sport, de beste series, ‘Chaussée d’Amour’, noem maar op.’’
Telenet wordt een mediabedrijf. Het gaat steeds meer op Medialaan lijken, dat net Mobile Vikings heeft gekocht.
Porter: ‘Medialaan diversifieert zijn digitaal model. Het ziet synergieën rond content, reclame, data. Ik weet niet wat de plannen zijn, maar ik kan me voorstellen dat het straks Stievie via mobiel aan de man wil brengen of content wil koppelen aan een abonnement om het verschil te maken met andere operatoren. Maar Telenet investeert ook in dingen waar mensen extra voor willen betalen. In sport, in series om te bingen. Zolang mensen ons daarvoor willen betalen, zijn we goed bezig.’
Dat is een goed punt. Telkens u de prijzen verhoogt, zijn klanten gepikeerd.
Porter: ‘Prijsverhogingen zijn onvermijdelijk. De consumptie van onze producten stijgt dramatisch. Het gemiddelde dataverbruik is de jongste 18 maanden verdubbeld. Het aantal gezinnen met vijf toestellen of meer zit aan 50 procent. De snelheid van je internetverbinding is enorm gestegen. We geven veel geld uit aan kwaliteit voor klanten, maar dat vergroot ook onze kostenbasis. Dus ja, de prijzen stijgen volgend jaar. Maar we hebben nog geen datum geprikt.’
U doet het allemaal logisch klinken, maar een deel van uw klanten was gewoon boos. Verraste die reactie u?
Porter: ‘Ja, eigenlijk wel. Maar elke communicatie met de klanten is een leerervaring.’
Kom nu. Wat dacht u echt, toen een online petitie tegen de prijsverhogingen van Telenet begin dit jaar meer dan 70.000 handtekeningen opleverde?
Porter: ‘In alle ernst: ik heb in mijn 35 jaar kabel niet één jaar gekend waarin we de prijzen niet aanpasten. Het is normaal.’
Is het niet een deel van het probleem dat mensen het gevoel hebben dat ze betalen voor zaken die ze niet nodig hebben? Wie enkel internet van Telenet wil, betaalt zo veel dat ze bijna voor een bundel moeten kiezen.
Porter: ‘Komt er een dag dat je je eigen bundel zal kunnen samenstellen, met enkel wat jij wil? Ja. Maar zoiets gebeurt niet een-twee-drie. Jullie zijn de generatie die geen vaste lijn meer denkt nodig te hebben. Maar vandaag wil 70 procent van de mensen die lijn nog wel. Dus zit ze nog in onze bundels.’
Goed, maar de mensen die dat niet willen, zijn misschien wel net die mensen die herrie maken op sociale media.
Porter: ‘We hebben veel klanten die maar één product bij ons afnemen, hoor. We splitsen onze klanten niet meer in de maag dan ze willen. En we zien dat onze klanten onze producten wel waarderen.’
Dankzij almaar sneller internet kan je alles streamen. Vandaag al. Bestaat de digicorder, het platform waarop u het gros van uw diensten verkoopt, nog binnen tien jaar?
We gaan ons in elk geval niet voor een trein gooien om de digicorder te beschermen.
Porter: ‘Het zal geen tien jaar duren voor televisie volledig via het internet verloopt. In theorie heb je enkel een IP client nodig, genre Apple TV of Chromecast.’
Is dat dat geen probleem voor Telenet?
Porter: ‘Ook hier heb je een evolutie, geen revolutie. De grote meerderheid gebruikt vandaag graag en veel haar digicorder. En die voegt nog altijd veel waarde toe in gebruiksgemak. Als over vijf jaar alle content over the top zit, kunnen we een kleiner doosje op de markt brengen met een robuuste interface. We gaan ons in elk geval niet voor een trein gooien om de digicorder te beschermen. Als we dezelfde ervaring kunnen aanbieden zonder 250 euro aan hardware te moeten uitgeven, graag.’
Medialaan lanceerde met Stievie Free net zijn gratis webplatform. Wat stopt andere zenders om straks Telenet te omzeilen via het web?
Porter: ‘In theorie niets. Maar er zijn voordelen aan deel uitmaken van een platform als het onze. Stievie is daar wellicht een goed voorbeeld van. Dat is een platform, maar is het goed en robuust genoeg om voor te betalen? Blijkbaar niet, want het is nu gratis. In andere markten is stilaan duidelijk dat over the top-platformen een leuk extraatje zijn, maar dat ze niet genoeg bieden opdat mensen hun kabelabonnement opzeggen. Of opdat ze ervoor willen betalen.’
Maar als iedereen via het internet tv kijkt, bent u niet meer de poortwachter van de kabel.
Porter: ‘Het gebeurt volop in de Angelsaksische wereld. Maar tegelijk is het aantal kabelklanten er vorig kwartaal gestegen. Die apps zijn allemaal leuk en goed, maar er is niemand die de ervaring die tv vandaag biedt nog maar benadert. Kan iemand straks een app maken die ons beconcurreert met alle mogelijke content? Ja, maar die moet wel een flinke portie lef hebben. En het zal miljarden kosten aan content. Miljarden die de kabelbedrijven nu al aan het uitgeven zijn. Als straks iemand denkt een goedkope app te maken met alle goede sport, alles wat goed is van Netflix, alles van HBO, alle zenders ter wereld, noem maar op: veel succes. Maar het zal niet lukken.’
Zelfs in de wereld van morgen start u met een voorsprong?
Porter: ‘Wij hebben iets te verliezen, daarom investeren we zo veel. We zouden 50 miljoen euro minder kunnen investeren en geen klanten verliezen. Maar wij spelen het spel voor 2020, niet voor 2015. We willen de first mover blijven.’
Mobistar komt straks met een tv- en internetaanbod, via uw kabel. Hoe kijkt u daarnaar?
Porter: ‘Er is echt wel stevige concurrentie in infrastructuur tussen ons en Proximus. En er zijn nu drie robuuste en goed gekapitaliseerde mobiele operatoren met een eigen netwerk. Ik vind die openstelling van de kabel dus niet nodig. Maar goed, het gebeurt. En ik denk dat Mobistar zich gaat werpen. Maar we gaan het hun niet zomaar gunnen. In de bijna drie jaar dat ik hier ben, is Proximus nooit zo agressief en indrukwekkend aan het concurreren geweest. Dus moeten we beter proberen te zijn. En ik geloof dat we daarin slagen.’
Gaat u daar een antwoord op formuleren, bijvoorbeeld met een lowcostmerk zoals Scarlet bij Proximus?
Porter: ‘Ik ga hier niet alle geheimen verklappen. (lacht) Maar het zal niet alleen over prijs gaan. Wij hebben altijd gewonnen op andere fronten, zoals snelheid, toegevoegde waarde, entertainment, klantvriendelijkheid, enzovoort. Aan het einde van de dag krijg je als klant waar je voor betaalt. Wij moeten ervoor zorgen dat we klanten waar voor hun geld geven.’
http://www.tijd.be/tech_media/media_ma ... 3-3119.art
Voor de mensen die het niet kunnen bekijken integraal
‘Vlamingen zijn het perfecte testpubliek'
‘Wij verplichten onze klanten tot niets. We leveren kwaliteit en zolang mensen ons daarvoor willen betalen, zijn we goed bezig.’ Telenet-topman John Porter over de bikkelharde strijd om de tv-kijker, de noodzaak van prijsverhogingen en het Vlaamse laboratorium van een Amerikaanse mediareus.
‘Country driving’, het verhaal van The New Yorker-correspondent Peter Hessler over een roadtrip door China, ligt parmantig op zijn bureau. Vakantielectuur? John Porter (58) is moe en gaat uitblazen in Australië. ‘Telenet leiden is a hell of a job. Maar wel een leuke.’
Het Mechelse bedrijf, beursgenoteerd
TNET 0,00%
maar gecontroleerd door ’s werelds tweede kabelgroep Liberty Global, heeft er een verschroeiend jaar op zitten. Met de overname van de mobiele operator BASE, zijn grootste ooit. Met een snelle transformatie tot entertainmentbedrijf, wat moet doen vergeten dat Telenet niet zo lang geleden nog gewoon een kabelaar werd genoemd. En met almaar meer investeringsplannen om het netwerk op peil te houden.
‘Daarom stijgen onze prijzen volgend jaar licht’, zegt Porter. ‘De consumptie van onze producten stijgt dramatisch. Elke 18 maanden verdubbelt het internetverbruik. De helft van onze gezinnen kijkt Telenet op vijf of meer dragers. Wij willen kwaliteit bieden. Maar dat kost geld.’ Hij recht zijn rug. ‘We gaan goed uitleggen waarom de prijzen stijgen. We zijn die communicatie nu op punt aan het stellen.’ De Australiër wil geen Vlaamse revolte meer zoals bij de prijsverhoging van begin dit jaar. Die heeft hem verrast, zegt hij.
John Porter
Amerikaanse Australiër van 58.
Heeft meer dan dertig jaar ervaring bij kabel- en televisiebedrijven als Time Warner en Group W.
Lanceerde midden jaren negentig Austar, dat kabel-tv in 2 miljoen Australische huiskamers bracht. Hij was er 17 jaar CEO.
Volgde in april 2013 Duco Sickinghe op als CEO van Telenet.
Houdt van golfen, fietsen en Belgisch bier.
De oude rot in telcoland, die al in Australië, Zuidoost-Azië en de VS werkte, kijkt van wel meer dingen op in Vlaanderen. Van de geslotenheid van de mensen. Van de overweldigende hoeveelheid goed entertainment dat hier wordt gemaakt, al gaan sommige dingen lost in translation.
‘Sommige Vlaamse komieken vat ik niet. En ‘De ideale wereld’ ook niet. Daar zit een laagje cynisme in dat zelfs voor Australiërs te ver gaat.’ Wat hij wel begrijpt: Belgisch bier. ‘Een St. Bernardus Abt 12. Now that’s something that helps to take the edge off! Zo goed.’
U kon er vast één gebruiken na de overname van BASE, het belangrijkste wapenfeit van Telenet dit jaar.
John Porter: ‘Oh ja. Dat was voor ons een gamechanger. Een erg grote en ingewikkelde transactie. We wachten nog op de goedkeuring van de Europese Commissie, maar we hebben er vertrouwen in.’
Legt u nog eens uit waarom Telenet een mobiel netwerk nodig had?
Porter: ‘We zijn slachtoffers van ons eigen succes. We hadden een mobiel aanbod, maar betaalden Mobistar om zijn netwerk te gebruiken. Zo hebben we in drie jaar tijd 1 miljoen postpaidklanten bijeengesprokkeld. Bij de start van de deal was het dataverbruik 10 procent van wat het nu is. Het hield geen rekening met de waanzinnige groei in mobiele data. In 2017 hadden we een nieuwe deal moeten sluiten. Dan konden we beter ons eigen netwerk kopen.’
Maar daar heeft Telenet wel veel voor moeten betalen.
Porter: ‘Toch hebben we een heel goede zaak gedaan. Er is een dramatisch economisch verschil tussen een netwerk huren en er één bezitten. Met een eigen mobiel aanbod met de omvang van vandaag, en met de wetenschap dat we dat ook in bundels verkopen met andere producten, moesten we gewoon een eigen netwerk hebben. Alleen al 1 miljoen klanten voor mobiel naar je eigen netwerk kunnen migreren, is de overnameprijs van BASE waard. We betalen een multiple van acht. Dat lijkt veel in een markt die krimpt, maar na synergieën komt die multiple op de helft.’
U volgde drie jaar geleden Duco Sickinghe op aan het hoofd van Telenet. Een ondoenbare opgave, leek het toen.
Porter: ‘Iemand noemde me ooit de Tim Cook (de CEO van Apple die Steve Jobs opvolgde, red.) van Telenet.’ (lacht)
Voelt het zo?
Ik ben nog nooit zulke grote binnenvetters als de Vlamingen tegengekomen.
Porter: ‘Helemaal niet. Duco was de perfecte man om Telenet te laten groeien. Hij wist iedereen te motiveren om als een challenger te vechten. Toen ik hier kwam, was die underdogenergie nog tastbaar. Maar onder de motorkap was Telenet big business. Het was tijd ons daarnaar te gedragen. Ik moest van de tiener Telenet een volwassene maken.’
Verschilt u ook erg in managementstijl?
Porter: ‘Dat kunnen andere mensen wellicht beter beoordelen dan ik.’
Uw medewerkers zeggen dat u meer een peoplemanager bent, minder top-down, met meer oog voor de verschillende lagen in het bedrijf.
Porter: ‘Daarmee ben ik het niet oneens. Duco is erg charismatisch. Mensen wilden hem graag volgen. Maar er zit veel talent in alle rangen bij Telenet. Ik breng veel tijd door om die kracht te ontgrendelen. Je zet een hefboom op je mensen door ze meer stem te geven. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn. Maar soms moet je ook gewoon een goedaardige dictator zijn, hoor.’
Naar verluidt vindt u de Vlamingen wel wat braafjes.
Porter: (lacht) ‘Daar plaag ik mijn mensen graag mee. Na vergaderingen over strategie vraag ik altijd of er nog opmerkingen zijn. Meestal blijft het dan stil. Terwijl ik graag heb dat mensen elkaar respectvol uitdagen. Dat is toch beter dan wachten tot aan de koffiemachine om je gedacht te zeggen? Ik heb nooit zulke grote binnenvetters als de Vlamingen ontmoet, nee. (glimlacht) Maar we hebben bij Telenet al veel stappen gedaan.’
Bij uw aantreden dachten velen dat Telenet een Liberty-satelliet zou worden. Dat er activiteiten naar het Europese hoofdkantoor van Liberty in Amsterdam zouden verhuizen zelfs. Hoe komt het dat dat niet is gebeurd?
Hier kostte 50 procent in een mediabedrijf ons 58 miljoen euro
Porter: ‘Ik had in Australië al een bedrijf gerund dat voor 54 procent in handen was van Liberty en ik leid al sinds 1998 beursgenoteerde bedrijven. Ik heb dus wel ervaring in het uitbalanceren van belangen van de verschillende soorten aandeelhouders.’
‘Voor Telenet is het goed deel uit te maken van ’s werelds tweede grootste kabelbedrijf. Zonder schaalgrootte is het tempo van innovatie moeilijk te volgen. Langs de andere kant is het cruciaal dat belangrijke activiteiten van Telenet in Mechelen blijven. De eigenzinnigheid en de innovatiedrang die Telenet zo sterk maken, zijn erg met dat lokale verbonden. De mensen hier willen met alles eerst zijn, of het nu om Yelo TV of Wi-fi overal gaat. Dat mogen we niet verliezen.’
Telenet is met veel dingen, zoals Yelo TV of mobiele activiteiten, eerst in de groep. Telenet lijkt wel het laboratorium van Liberty. Klopt die indruk?
Porter: ‘Ja. Dat heeft te maken met de creativiteit die hier hangt. Maar ook met pragmatisme. Vlaanderen is klein, wat het tot een goed lab maakt. Liberty heeft 10 procent van ITV in het Verenigd Koninkrijk. Wil het daar 50 procent van, zoals wij hier in De Vijver Media hebben? Natuurlijk. Maar dat zal wel 5 miljard kosten. Hier kostte 50 procent in een mediabedrijf ons 58 miljoen euro.'
'Wij kunnen het model hier vormgeven en de these proberen te bewijzen zonder dat het miljarden kost. Hetzelfde met BASE. 1,325 miljard euro is veel geld, maar het is niet wat je op tafel zou moeten leggen voor Vodafone. (lacht) Wij moeten nu zien of het model werkt. John (Liberty-voorzitter en grootaandeelhouder John Malone, red.) en Mike (Liberty-CEO Mike Fries) letten daar hard op.’
Over welk model hebt u het precies?
Porter: ‘Wij noemen het connected entertainment. Het komt erop neer dat onze klanten de kracht van een superieure verbinding, zowel mobiel als vast, moeten kunnen gebruiken om toegang te krijgen tot het beste entertainment. En dat op eender welk toestel. Het is dat entertainment dat volgens ons het krachtigste bindmiddel is. Daarom is lokale content zo belangrijk. Daarin willen we kampioen zijn. Dat is iets wat Netflix volgens ons nooit zal kunnen of willen.’
Lokale content is belangrijk voor Telenet, maar hoe kunt u die als Australiër goed begrijpen?
Porter: ‘Ik moet op anderen rekenen om de Vlaamse zeitgeist te vatten, dat klopt. Elke markt heeft haar karakteristieken, haar gevoel voor humor en haar tolerantieniveau voor absurditeit. Maar ik probeer het wel zelf te vatten. Ik kijk tv en ik krijg geregeld presentaties bij SBS, waar ik soms snap wat ze willen doen en soms totaal niet. (lacht) ‘De slimste mens’ begrijp ik volledig. ‘De ideale wereld’ minder. Sommige Vlaamse komieken - ik noem geen namen - evenmin.’
Wat snapt u van ‘De slimste mens’ dat u niet snapt van ‘De ideale wereld’?
Porter: ‘In ‘De slimste mens’ voel je een soort warmte die je in competitieve reality niet vaak voelt. Wie afvalt, moet waardig kunnen gaan. Dat doet Erik Van Looy erg goed. In ‘De ideale wereld’ zit een laag cynisme die moeilijk is voor mij. Niet omdat ze met mensen of situaties lachen. Australians love taking the piss. Maar ik ben minder vertrouwd met de situaties of mensen waar ze mee lachen.’
U hebt met ‘Chaussée d’Amour’ al één eigen reeks besteld. Volgen er nog in de nabije toekomst?
Porter: ‘We hebben altijd gezegd dat we meer willen doen. Maar we zijn nog wat aan het zoeken. In het verleden deden we 10 procent van een film en een stukje van die reeks. Nu gaan we onze middelen concentreren op series met culturele relevantie die lang kunnen voortleven op televisie. Wie weet kunnen we straks ook dingen doen met internationale uitstraling. Gaan we een cash return hebben van ‘Chaussée d’Amour’? Waarschijnlijk niet. Maar als mensen erover praten, het op verschillende toestellen bekijken, als het leeft, dan is onze job gedaan. Wat is het einddoel? Stel dat Mobistar straks een aantrekkelijk aanbod heeft voor digitale televisie. Wij willen dat mensen dan denken: ‘Wacht even, als ik Telenet verlaat, heb ik geen toegang meer tot de beste sport, de beste series, ‘Chaussée d’Amour’, noem maar op.’’
Telenet wordt een mediabedrijf. Het gaat steeds meer op Medialaan lijken, dat net Mobile Vikings heeft gekocht.
Porter: ‘Medialaan diversifieert zijn digitaal model. Het ziet synergieën rond content, reclame, data. Ik weet niet wat de plannen zijn, maar ik kan me voorstellen dat het straks Stievie via mobiel aan de man wil brengen of content wil koppelen aan een abonnement om het verschil te maken met andere operatoren. Maar Telenet investeert ook in dingen waar mensen extra voor willen betalen. In sport, in series om te bingen. Zolang mensen ons daarvoor willen betalen, zijn we goed bezig.’
Dat is een goed punt. Telkens u de prijzen verhoogt, zijn klanten gepikeerd.
Porter: ‘Prijsverhogingen zijn onvermijdelijk. De consumptie van onze producten stijgt dramatisch. Het gemiddelde dataverbruik is de jongste 18 maanden verdubbeld. Het aantal gezinnen met vijf toestellen of meer zit aan 50 procent. De snelheid van je internetverbinding is enorm gestegen. We geven veel geld uit aan kwaliteit voor klanten, maar dat vergroot ook onze kostenbasis. Dus ja, de prijzen stijgen volgend jaar. Maar we hebben nog geen datum geprikt.’
U doet het allemaal logisch klinken, maar een deel van uw klanten was gewoon boos. Verraste die reactie u?
Porter: ‘Ja, eigenlijk wel. Maar elke communicatie met de klanten is een leerervaring.’
Kom nu. Wat dacht u echt, toen een online petitie tegen de prijsverhogingen van Telenet begin dit jaar meer dan 70.000 handtekeningen opleverde?
Porter: ‘In alle ernst: ik heb in mijn 35 jaar kabel niet één jaar gekend waarin we de prijzen niet aanpasten. Het is normaal.’
Is het niet een deel van het probleem dat mensen het gevoel hebben dat ze betalen voor zaken die ze niet nodig hebben? Wie enkel internet van Telenet wil, betaalt zo veel dat ze bijna voor een bundel moeten kiezen.
Porter: ‘Komt er een dag dat je je eigen bundel zal kunnen samenstellen, met enkel wat jij wil? Ja. Maar zoiets gebeurt niet een-twee-drie. Jullie zijn de generatie die geen vaste lijn meer denkt nodig te hebben. Maar vandaag wil 70 procent van de mensen die lijn nog wel. Dus zit ze nog in onze bundels.’
Goed, maar de mensen die dat niet willen, zijn misschien wel net die mensen die herrie maken op sociale media.
Porter: ‘We hebben veel klanten die maar één product bij ons afnemen, hoor. We splitsen onze klanten niet meer in de maag dan ze willen. En we zien dat onze klanten onze producten wel waarderen.’
Dankzij almaar sneller internet kan je alles streamen. Vandaag al. Bestaat de digicorder, het platform waarop u het gros van uw diensten verkoopt, nog binnen tien jaar?
We gaan ons in elk geval niet voor een trein gooien om de digicorder te beschermen.
Porter: ‘Het zal geen tien jaar duren voor televisie volledig via het internet verloopt. In theorie heb je enkel een IP client nodig, genre Apple TV of Chromecast.’
Is dat dat geen probleem voor Telenet?
Porter: ‘Ook hier heb je een evolutie, geen revolutie. De grote meerderheid gebruikt vandaag graag en veel haar digicorder. En die voegt nog altijd veel waarde toe in gebruiksgemak. Als over vijf jaar alle content over the top zit, kunnen we een kleiner doosje op de markt brengen met een robuuste interface. We gaan ons in elk geval niet voor een trein gooien om de digicorder te beschermen. Als we dezelfde ervaring kunnen aanbieden zonder 250 euro aan hardware te moeten uitgeven, graag.’
Medialaan lanceerde met Stievie Free net zijn gratis webplatform. Wat stopt andere zenders om straks Telenet te omzeilen via het web?
Porter: ‘In theorie niets. Maar er zijn voordelen aan deel uitmaken van een platform als het onze. Stievie is daar wellicht een goed voorbeeld van. Dat is een platform, maar is het goed en robuust genoeg om voor te betalen? Blijkbaar niet, want het is nu gratis. In andere markten is stilaan duidelijk dat over the top-platformen een leuk extraatje zijn, maar dat ze niet genoeg bieden opdat mensen hun kabelabonnement opzeggen. Of opdat ze ervoor willen betalen.’
Maar als iedereen via het internet tv kijkt, bent u niet meer de poortwachter van de kabel.
Porter: ‘Het gebeurt volop in de Angelsaksische wereld. Maar tegelijk is het aantal kabelklanten er vorig kwartaal gestegen. Die apps zijn allemaal leuk en goed, maar er is niemand die de ervaring die tv vandaag biedt nog maar benadert. Kan iemand straks een app maken die ons beconcurreert met alle mogelijke content? Ja, maar die moet wel een flinke portie lef hebben. En het zal miljarden kosten aan content. Miljarden die de kabelbedrijven nu al aan het uitgeven zijn. Als straks iemand denkt een goedkope app te maken met alle goede sport, alles wat goed is van Netflix, alles van HBO, alle zenders ter wereld, noem maar op: veel succes. Maar het zal niet lukken.’
Zelfs in de wereld van morgen start u met een voorsprong?
Porter: ‘Wij hebben iets te verliezen, daarom investeren we zo veel. We zouden 50 miljoen euro minder kunnen investeren en geen klanten verliezen. Maar wij spelen het spel voor 2020, niet voor 2015. We willen de first mover blijven.’
Mobistar komt straks met een tv- en internetaanbod, via uw kabel. Hoe kijkt u daarnaar?
Porter: ‘Er is echt wel stevige concurrentie in infrastructuur tussen ons en Proximus. En er zijn nu drie robuuste en goed gekapitaliseerde mobiele operatoren met een eigen netwerk. Ik vind die openstelling van de kabel dus niet nodig. Maar goed, het gebeurt. En ik denk dat Mobistar zich gaat werpen. Maar we gaan het hun niet zomaar gunnen. In de bijna drie jaar dat ik hier ben, is Proximus nooit zo agressief en indrukwekkend aan het concurreren geweest. Dus moeten we beter proberen te zijn. En ik geloof dat we daarin slagen.’
Gaat u daar een antwoord op formuleren, bijvoorbeeld met een lowcostmerk zoals Scarlet bij Proximus?
Porter: ‘Ik ga hier niet alle geheimen verklappen. (lacht) Maar het zal niet alleen over prijs gaan. Wij hebben altijd gewonnen op andere fronten, zoals snelheid, toegevoegde waarde, entertainment, klantvriendelijkheid, enzovoort. Aan het einde van de dag krijg je als klant waar je voor betaalt. Wij moeten ervoor zorgen dat we klanten waar voor hun geld geven.’