Pagina 1 van 1
Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 18 dec 2015, 13:48
door Jack Daniels
Automobilisten in de regio Amsterdam kunnen binnenkort vanuit hun auto communiceren met het stoplicht.
Lees hier het volledige artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... icht.dhtml
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 18 dec 2015, 14:51
door heist_175
Zit iedereen in zijn auto naar zijn GSM te staren
. Geen idee of dat een goed plan is...
Groen golf vind ik wel een goed plan, maar ik ken niet veel plaatsen waar ze dat al hebben.
Op de ring van Lier moet je nog steeds snoeihard optrekken om aan het volgende licht nog net door het groen te geraken (let op: ik heb het over optrekken, niet over de snelheid overschrijden).
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 18 dec 2015, 15:18
door Splitter
groene golf... hoe idioot eigenlijk... niet het concept, maar dat het er ooit was en nu weer terugkomt als zijnde een revelatie.
in hasselt had je dat 20j geleden al, maar toen werd de snelheid aangepast naar max 70 ipv 90 en de lichten niet terug afgestemd daarop... (je had groene golf indien je continu 80 kon rijden)
ik vraag me eigenlijk af of die snelheidsvermindering daar - buiten meer keer stoppen aan het rode licht en dus wss meer vervuiling - iets opgeleverd heeft.
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 18 dec 2015, 15:20
door FlashBlue
Zucht. Wat is er mis met borden aan het eerste licht van de groene golf met de simpele tekst "Snelheid XX = Groene golf voor X Km".
Duidelijk voor iedereen en minder afleidend.
En wat betreft "hoelang je nog rood gaat hebben", kijk naar de cyclus van de lichten van dwarsverkeer, voetgangers, en tram/buslichten, en je hebt een heel goeie indicatie, EN je bent op het verkeer rondom je aan het letten.
Soms heb ik het idee dat men dingen probeert te (her)uitvinden die al bestaan, en gewoon werken, alleen maar om er een "app" voor te kunnen maken.
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 19 dec 2015, 10:42
door MaT
+1 Flashblue.
Men dient eerst te zorgen voor een systeem dat voor iedereen duidelijk is en werkt. Daarna kan men extra's, die handig zijn maar niet noodzakelijk, toevoegen met apps.
Ik neem enkele voorbeelden van zaken die je in het buitenland tegenkomt:
-Teller die aftelt hoelang het nog rood is.
-Voor het groen word eerst nog eens oranje tonen.
-Enkele tien tot honderden meters voor de lichten een aanduider die je vertelt of je het groen wel of niet meer gaat halen.
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 19 dec 2015, 11:35
door joriz
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 19 dec 2015, 11:42
door MaT
Natuurlijk, alle voorbeelden die ik genoemd heb bestaan al in andere landen.
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 19 dec 2015, 13:50
door fvhbrugge
Of een rood dat opstart als je sneller rijdt dan toegelaten.
Ook in het buitenland gezien.
[ Post made via mobile device ]
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 20 dec 2015, 01:13
door ubremoved_22196
Daarvoor moet je niet naar het buitenland gaan, die staan ook gewoon op verschillende plaatsen in België. Ik heb er alvast zo eentje in mijn buurt staan. 55 rijden en rood hebben... Vooral enorm ergerlijk als die voor u te hard rijdt, dan sta je mee te wachten.
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 20 dec 2015, 07:42
door pevepe
MaT schreef:Natuurlijk, alle voorbeelden die ik genoemd heb bestaan al in andere landen.
In 1962 heb ik veel in Keulen rondgereden. Daar had je na de verkeerslichten reeds een aanduiding van de gewenste snelheid om bij het volgende licht groen te hebben. "Grüne welle bei xx km"
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 20 dec 2015, 10:06
door bruma
Ook in Gent en in Brugge waren vorige eeuw er gestuurde driekleuren. Indien iedereen hoffelijk zou rijden dan had het kans om te werken. Echter als ik nu zie dat ik op onze ring 1km verder de lichten op rood zie springen, het aantal zotten die nog optrekken, om rapper te rijden dan de toegelaten 90, en aan die lichten hard moeten remmen en de linker rijstrook opzoeken om de cyclus te herhalen voor de volgende lichten, enkele 100m verder ....
Ik laat mij uitbollen, en moet ook nog remmen. De laatste tijd meer en meer van diegene die mij nog voorbijspurten en afcouperen omdat uitbollen niet in hun woordenboek staat en te traag is.
Sent from my D6000 using Tapatalk
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 20 dec 2015, 12:45
door Sylvester
In Nederland heb ik dit al vaker gezien (onder een andere vorm), maar hier nog niet.
Wat groene golf betreft :
Het klinkt zo simpel, maar volgens mij werkt een groene golf niet.
Ik kan me vergissen hoor, ben geen expert ter zake.
Neem nu die 'groene golf' op de baan van Hasselt naar Houthalen :
stel dat je aan een kant een groene golf creëert (technisch kan dat perfect bij een bepaalde snelheid), hoe kan je dan in hemelsnaam aan de andere kant in tegenovergestelde richting ook een groene golf creëren, in acht nemende dat die groene golf zich ook de vooruitgaande richting voortplant, anders heeft het geen zin.
Hoe ga je dan al die (korte) opeenvolgende kruispunten sturen? Want in principe moeten beide kanten op een kruispunt groen zijn, om bij de volgende stap de zijstraten groen te geven.
Of zie ik het te simpel?
Ik stel me die vraag omdat ik sinds het invoeren van die groene golf de helft van de tijd er nooit in slaagde om tegen de voorgestelde snelheid altijd groen te hebben.
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 20 dec 2015, 12:48
door Jack Daniels
In Nederland hebben ze al jaren verkeerslichten die, als er een auto aankomt op de hoofdweg en de lichten staan op rood, op groen springen zodra je tot op een paar honderd meter bent genaderd. Op die manier kan het verkeer vlotter doorstromen. In tegenstelling tot hier waar lichten geprogrammeerd zijn om om de zoveel tijd van kleur te veranderen. Met alle gevolgen vandien. Onnodig wachten voor lichten op een hoofdweg terwijl er geen enkele auto uit de zijstraat komt. Hier kunnen we nog heel veel leren op dat gebied.
[ Post made via mobile device ]
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 21 dec 2015, 08:34
door selder
Tienen is nog het beste, een heel stuk van de "ring" daar is gewoon rode golf. Hoe snel je ook rijdt, 4 à 5 lichten op de "hoofdweg"/ring daar zijn ALTIJD rood, of je nu 30, 40, 50, 60 of 70 rijdt.
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 21 dec 2015, 10:02
door Jack Daniels
De baan tussen Dendermonde en Hamme, richting St. Niklaas. Daar is het ook huilen met de pet op. Er staan er een stuk of 6, 7 als ik mij niet vergis. Groen licht hebben is gewoon een kwestie van geluk hebben. Ongeacht de snelheid die je daar rijdt, je staat altijd wel voor minstens 1 rood licht.
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 21 dec 2015, 11:22
door TiTanium
selder schreef:Tienen is nog het beste, een heel stuk van de "ring" daar is gewoon rode golf. Hoe snel je ook rijdt, 4 à 5 lichten op de "hoofdweg"/ring daar zijn ALTIJD rood, of je nu 30, 40, 50, 60 of 70 rijdt.
Vorige keer nog opgemerkt, 's avonds was er weinig verkeer en heb ik toch veel lichten gehad
Staat er dan nog eens vol met flitsbakken. Hier in Antwerpen kunnen ze er ook wat van. Ik heb dit wel eens aangekaart bij de gemeente. 1 week dezelfde 2 trajecten afgelegd ongeacht het tijdstip... Ze hebben die lichten aangepast en nu is het een stuk beter. Maak alle drukke kruispunten slim... Ik heb het al eens ergens gezien, de lichten passen zich aan het verkeer aan.
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 21 dec 2015, 11:28
door ubremoved_539
fvhbrugge schreef:Of een rood dat opstart als je sneller rijdt dan toegelaten.
Tegen 120 km/u ben je dat rood voor hoor
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 21 dec 2015, 13:44
door MClaeys
FlashBlue schreef:
Zucht. Wat is er mis met borden aan het eerste licht van de groene golf met de simpele tekst "Snelheid XX = Groene golf voor X Km".
Duidelijk voor iedereen en minder afleidend.
En wat betreft "hoelang je nog rood gaat hebben", kijk naar de cyclus van de lichten van dwarsverkeer, voetgangers, en tram/buslichten, en je hebt een heel goeie indicatie, EN je bent op het verkeer rondom je aan het letten.
Soms heb ik het idee dat men dingen probeert te (her)uitvinden die al bestaan, en gewoon werken, alleen maar om er een "app" voor te kunnen maken.
Sommige lichten gedragen zich anders tijdens de spits dan gedurende de dag/nacht, dan telt zo een bord al niet meer. + dan kan men alleen nog wat klagen dat er nog meer borden zijn
Eigenlijk zou er gewoon een open standaard moeten zijn die elke gps fabrikant kan gebruiken of elke app dev/wagen fabrikant die maar wil. De gps berekent hoe snel je gaat, wanneer het volgende licht op je traject op groen gaat en geeft gewoon aan of je safe zit of niet. Nu is het soms hatelijk als je een baan met veel lichten moet doen en je voor zo goed als elk licht staat als je je aan de snelheid houd.
Vroeger had je veel lichten aan de overkant van het kruispunt. Dit had 2 voordelen, je kon als dwarsliggende straat gemakkelijk zien hoe ver de andere baan stond in hun cyclus, en je kon altijd het licht zien ook als je aan de stopstreep stond. Geen idee waarom ze daar vanaf gestapt zijn.
Alleszins, minder moeten stoppen op men rit, ik zeg er geen nee tegen
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 21 dec 2015, 19:08
door ubremoved_22196
Zolang mensen baas zijn over hun rijgedrag mag je de slimste lichten ter wereld hebben, er gaan er altijd voor staan waardoor anderen die wel anticiperen er ook zullen voor staan.
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 21 dec 2015, 23:16
door MClaeys
Dat is ook weer waar
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 22 dec 2015, 02:39
door ITnetadmin
Het leukste zijn die banen waar je als eerste auto aan een rood licht wacht, bij groen vertrekt en optrekt tot de max snelheid, om dan gegarandeerd het volgende licht oranje ziet worden als je er bijna bent, net ver genoeg af om niet te kunnen profiteren en er nog snel door te rijden. Godgeklaagd toch? En dan verbaasd zijn dat men daar te snel gaat rijden (en direct ook nog ns een flitspaal zet).
[ Post made via mobile device ]
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 22 dec 2015, 10:07
door didi79
ITnetadmin schreef:En dan verbaasd zijn dat men daar te snel gaat rijden (en direct ook nog ns een flitspaal zet).
De Engelse benaming speedtrap zegt het eigenlijk: 't is bewust zo ontworpen
Re: Intelligente kruispunten/verkeerslichten
Geplaatst: 30 dec 2015, 00:29
door Eekhoorn
Hier bij ons zijn er zo van die slimme lichten= wat een verademing dat is.
Niet onnodig aan een licht moeten stoppen als er toch niemand anders is aan de andere kant.