De vervuiler betaalt

DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

raf1 schreef:Waarom zou een petroleumreus zich bezighouden met PLA?
Ze hebben zich zelf bezig gehouden met zonnepanelen (Photovoltec in Tienen, na tien jaar failliet door Chinese dumpingprijzen). Dus is het niet verwonderlijk dat in de plastic business, ze zich met alternatieven bezighouden.
raf1 schreef:Ze hebben toch spotgoedkope aardolie genoeg?
misvatting, aardolie is duur voor westerse oliemaatschappijen: ofwel is olieprijs duur en maken ze veel winst bij de oliewinning, maar zijn westerse raffinaderijen en petrochemie (te) duur in productiekost. Ofwel is de prijs laag, wordt er veel verlies gemaakt bij de oliewinning (en honderdduizenden wereldwijd ontslagen in de oliewinning) en wordt er nog een beetje winst gemaakt bij raffinage en petrochemie. Voor de plastic business wordt er volop overgeschakeld naar aardgas wegens aardolie te duur. Enkel in het Midden-Oosten kan je spreken van spotgoedkope olie en gas die in lokale raffinaderijen en petrochemie goedkoop kan verwerkt worden. En van daaruit zwaar concurreren met westerse raffinage/petrochemie.

Terug ontopic: zelf afval verbranden is gewoonweg crimineel. Zelfs zuiver hout verbranden, zouden we moeten verbieden als we eerlijk zijn met onszelf. Meer dan een derde van de fijnstof uitstoot komt van houtstook Een slecht gebruikte houtkachel kan bovendien evenveel dioxine in de lucht blazen als een goed afgestelde verbrandingsoven. Jarenlang is er strijd gevoerd tegen bepaalde afvalverbrandingsovers wegens (direct) verband met gestegen kankergevallen (zeker bij kinderen) en die hebben ondertussen zwaar geïnvesteerd en zich aangepast; maar thuis, smijt nog maar een paar blokken in de open haard of kachel.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Vind ik ook, zo een open haard stinkt geweldig, sinds kort hebben onze buren, ten oosten van ons zo een open haard (oid?) en telkens de wind uit het westen komt (bijna altijd) is het barak, onmogelijk voor ons om de ramen open te doen zonder vergast te worden! Hoog tijd dus voor een open haard tax.

In woongebieden zou ik ze zelf compleet verbieden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dus als jouw buren hout stoken in hun open haard omdat het koud is wil jij ramen open zetten???

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Koude is subjectief. Anderen hebben het koud als het 21° is, bij mij is het zelden warmer dan 16-17°. Bovendien al eens van verluchten gehoord?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat wil je dan verbieden?
Open haard, kachel, cassette, ...? Kachel en inbouwcassette halen hogere temperaturen, branden beter en roken minder.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Jack Daniels schreef:Dus als jouw buren hout stoken in hun open haard omdat het koud is wil jij ramen open zetten???
Mijn slaapkamer is 100% van het jaar onverwarmd en 99% met (gedeeltelijk) open raam. En ja, dat stinkt! En als het 100% onschadelijk zou zijn, zou ik de kampvuurgeur erbij nemen (niks leuker dan een kampvuur). En allesbrander met vezelplaten afval stoken, zoals in mijn buurt gebeurt, zou ik eigenlijk moeten klacht indienen. Is gewoonweg crimineel gedrag.
heist_175 schreef:Kachel en inbouwcassette halen hogere temperaturen, branden beter en roken minder.
Zal zeker beter zijn en (hoewel ik er niks van ken) zullen die moderne pellet dingen wel veel zuiverder verbranden. Maar 'k zou zeggen, alles wat veel meer fijn stof verspreidt dan de dieselnormen, verbieden. En met dioxine nog veel strengen zijn. Als er dan geen kachels meer mogen gebruikt worden, tja, da's dan pech. Maar niet voor alles en nog wat strenge normen opleggen en dan voor kachels en co. de andere kant opkijken. En die problematiek is niet nieuw: http://www.gva.be/cnt/aid777391/stad-an ... -verbieden
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik verlucht mijn huis graag elke dag 10 min..., het liefst met lucht en geen rook :p
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Onder de noemer fijn stof houtkachels verbieden. Het moet niet gekker worden. Aan hout verdient de overheid geen cent. Aan aardgas, stookolie, elektriciteit... daarentegen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Is nochtans nog niet zo gek hoor.
http://www.ademloos.be/nieuws/houtverbr ... -fijn-stof
http://www.lne.be/themas/milieu-en-gezo ... mmerStoken (openen met PDF-lezer)

Zoals je kan zien in de grafiek op de voorlaatste pagina van de folder is een zéér groot deel van uitstoot van fijn stof afkomstig van mensen die verkeerd stoken. Ik ben ook niet tuk op houtkachels, maar het verluchtingsprobleem wordt in moderne huizen opgelost met een systeem D ventilatie.
Afbeelding
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Gray schreef:Onder de noemer fijn stof houtkachels verbieden. Het moet niet gekker worden.
"Niet de uitstoot van dieselwagens maar houtkachels, open haarden en kampvuren jagen het meeste fijn stof rechtstreeks de lucht in. " http://www.standaard.be/cnt/dmf20131209_00879969
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

bomen (achteraf brandhout) vangen ook veel fijn stof op
de koe zegt boe
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Huizen werden decennialang verwarmd met houtkachels, kolenkachels, allesbranders... Er was misschien 100 keer meer fijn stof in de lucht dan nu. Nu verwarmt zo goed als niemand meer met dergelijke kachels waardoor er een pak minder fijn stof is. En waarover zeuren jullie anno 2015? Over een hoeveelheid fijn stof die in de loop der jaren gedecimeerd werd.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Jack Daniels schreef:Het gaat er niet op verbeteren. Europa weet je wel. Er bestaat ook nog zoiets als laminaat folie of tripel laminaat. Twee of drie lagen folie op elkaar geplakt met een laag lijm tussen. Alle nieuwe Diepvries verpakkingen voor boni vis bij colruyt zijn van dit type. De blauw bedrukte folie. Kijk maar eens als je bij colruyt bent en neem die folie eens vast. Je merkt het verschil.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Voor bewaringsdoeleinden willen ze een gasdichte folie. Vele plastics zijn niet echt gasdicht op lange termijn dus een flinterdunne gasdichte laag ertussen en je kan wederom wat besparen door de andere lagen wat dunner te maken.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Jack Daniels schreef:Huizen werden decennialang verwarmd met houtkachels, kolenkachels, allesbranders... Er was misschien 100 keer meer fijn stof in de lucht dan nu. Nu verwarmt zo goed als niemand meer met dergelijke kachels waardoor er een pak minder fijn stof is. En waarover zeuren jullie anno 2015? Over een hoeveelheid fijn stof die in de loop der jaren gedecimeerd werd.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Decennialang hadden we geen sociale rechten, was er kinderarbeid, verkrachtingen waren niet zo erg, etc...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Thamar geeft mij gelijk. Hij beweert hetzelfde als ik. In de loop der jaren is de situatie enorm verbeterd op vlak van fijn stof. Idem dito voor sociale rechten, kinderarbeid enz .

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Thamar geeft mij gelijk. Hij beweert hetzelfde als ik. In de loop der jaren is de situatie enorm verbeterd op vlak van fijn stof. Idem dito voor sociale rechten, kinderarbeid enz .
Maar da's dus niet dankzij mensen zoals jij, die nog steeds hun afval verbranden...
(ow ja, ik had het hier enkel over fijn stof, want anders ga je me nog "pakken" met de vraag wat sociale rechten te maken hebben met het verbranden van afval...)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Uitzonderingen bevestigen de regel. Dit gezegd zijnde nog wat behandeld hout van een afgebroken tuinhuis in de kachel gooien.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:Misschien komt het voor sommigen als een schok, maar als je de kost per extra kg afval bij de gebruiker legt, daalt het afval.
Het is dus niet zo gek om deze analogie door te trekken naar andere domeinen...

Er is wel een kanttekening bij te maken: je zou er eigenlijk nog een rapport moeten naastleggen over zwerfvuil...
Ik vrees dat gewoon het zwerfvuil gaat stijgen. Goed te merken in de buurt, elke keer de vuilzakken omhoog gaan van prijs zien we ze hier weer in de grachten (ik verwittig dan altijd de politie, als ze er een verpakking met een adres in vinden krijgen die alsnog de rekening :) ) . De reden is ook simpel (en ik denk hier al een paar keer aangehaald ook), voor veel zaken kiest de gebruiker namelijk zelf niet voor de vervuiling (want veel keuze in verpakkingsmaterialen is er niet helaas). + dat mensen de kost er gewoon niet voor willen opbrengen.
Wie vlees wil kan ofwel naar de slager gaan, daar krijg je een papiertje met daarin je vlees, in dat papier zit nog wat plastic om het proper te houden en om de x aantal schellen nog een papiertje er tussen. Of je kan naar de supermarkt, dan krijg je zo een bakje isomo met plastic over. Ik weet hier in de buurt iemand die telkens met haar eigen frigo potjes naar de slager gaat en die laat opvullen met wat ze wil => geen verpakkingsmateriaal meer nodig, enkel de herbruikbare potjes. Nadeel is dan weer dat volgens mij niet elke slager dit zou doen en het eigenlijk niet genoeg is ingeburgerd en ze je dus raar bekijken als je dat doet.

Ik meen me te herinneren dat er in Antwerpen een winkel was zonder verpakkingen (net effe opgezocht: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140508_052). Ik ben wel te vinden voor dit concept (al ga ik dan waarschijnlijk altijd potjes te kort hebben :lol: )
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:Misschien komt het voor sommigen als een schok, maar als je de kost per extra kg afval bij de gebruiker legt, daalt het afval.
Het is dus niet zo gek om deze analogie door te trekken naar andere domeinen...

Er is wel een kanttekening bij te maken: je zou er eigenlijk nog een rapport moeten naastleggen over zwerfvuil...
Ik vrees dat gewoon het zwerfvuil gaat stijgen. Goed te merken in de buurt, elke keer de vuilzakken omhoog gaan van prijs zien we ze hier weer in de grachten (hier in t straat verwittigen we dan altijd de politie, als ze er een verpakking met een adres in vinden krijgen die alsnog de rekening :) ) . De reden is ook simpel (en ik denk hier al een paar keer aangehaald ook), voor veel zaken kiest de gebruiker namelijk zelf niet voor de vervuiling (want veel keuze in verpakkingsmaterialen is er niet helaas). + dat mensen de kost er gewoon niet voor willen opbrengen.
Wie vlees wil kan ofwel naar de slager gaan, daar krijg je een papiertje met daarin je vlees, in dat papier zit nog wat plastic om het proper te houden en om de x aantal schellen nog een papiertje er tussen. Of je kan naar de supermarkt, dan krijg je zo een bakje isomo met plastic over. Ik weet hier in de buurt iemand die telkens met haar eigen frigo potjes naar de slager gaat en die laat opvullen met wat ze wil => geen verpakkingsmateriaal meer nodig, enkel de herbruikbare potjes. Nadeel is dan weer dat volgens mij niet elke slager dit zou doen en het eigenlijk niet genoeg is ingeburgerd en ze je dus raar bekijken als je dat doet.

Ik meen me te herinneren dat er in Antwerpen een winkel was zonder verpakkingen (net effe opgezocht: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140508_052). Ik ben wel te vinden voor dit concept (al ga ik dan waarschijnlijk altijd potjes te kort hebben :lol: )
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Jack Daniels schreef:Thamar geeft mij gelijk. Hij beweert hetzelfde als ik. In de loop der jaren is de situatie enorm verbeterd op vlak van fijn stof. Idem dito voor sociale rechten, kinderarbeid enz .

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ik geef u hoegenaamd GEEN gelijk, 'k had er misschien de [sarcasm]-tag moeten bijzetten.
Het is niet omdat we het decennia lang zo gedaan hebben, dat we het daarom moeten blijven doen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Maar we doen het niet meer, enkele uitzonderingen niet te na gesproken. Of ben je écht van mening dat we nog even veel stoken met houtkachels, kolenkachels en aanverwante toestanden als 50 jaar geleden? Zoals ik al een paar keer schreef: de situatie is aanzienlijk verbeterd in de loop der jaren. Iedereen in mijn omgeving, familie... verwarmt met aardgas of elektriciteit of stookolie. Als ik terug in de tijd ga, dan zie ik in mijn familiekring houtkachels, kolenkachels. Die werden allemaal vervangen. Dus wat ben je nu eigenlijk aan het lullen over een fenomeen wat anno 2015 nog slechts een fractie bedraagt van een paar decennia geleden?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik geloof dat het zelfs niet meer mogelijk is om met kolenkachels te verwarmen om de eenvoudige reden dat er gewoon geen steenkool meer verkocht wordt aangezien men al jaren geleden alle steenkoolmijnen hebben gesloten.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Petroleumkachels zijn echte vervuilers en ik kan het weten, we hebben tot over 15 jaar een aantal jaren ons verwarmd met zo'n kachel, iedere keer dat we die aanstaken moesten we de venster openen omdat dat ding zo'n walm van die petroleum stank produceerde, eens die kachel goed op gang was verdween die stank en konden we die venster sluiten maar als we die uit deden was het weer van dat, een stank van jewelste en jawel weer die venster open.
Toen we verhuisden hebben we maar vlug dat onding dan maar van de hand gedaan en van dan af verwarmen wij nu voortaan met de centrale verwarming.
Laatst gewijzigd door apestaart op 30 nov 2015, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

De luchtkwaliteit is nog steeds bedroevend laag... Anders beweren is gewoon de waarheid geen eer aan doen.

Ik vergelijk het altijd met honden uitwerpselen. Als er één hond zijn gevoeg doet op de stoep valt het nog niet zo hard op, maar doen er 100 dat per dag, nog steeds een minderheid van de passanten in een drukke winkelstraat dan heeft dat wel grote gevolgen. Dat is met afval precies zo.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Petroleumkachels zijn sowieso gevaarlijk voor CO-vergiftigingen en/of te weinig zuurstof in het lokaal.

Deze kachels nemen niet alleen de zuurstof weg uit het lokaal bij verbranding, maar bovendien gaat de rook niet in een schoorsteen maar blijft hangen in het lokaal.

Daarom is dit enkel geschikt voor verwarming in ruimtes met voldoende verluchting... dus eigenlijk niet geschikt voor woningen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

apestaart schreef:Ik geloof dat het zelfs niet meer mogelijk is om met kolenkachels te verwarmen om de eenvoudige reden dat er gewoon geen steenkool meer verkocht wordt aangezien men al jaren geleden alle steenkoolmijnen hebben gesloten.
't is niet omdat de kolen niet meer in België uit de grond gehaald worden dat je die hier meer kunt krijgen.

gewoon verkrijgbaar in de Gamma zelfs: https://www.gamma.be/nl/assortiment/gam ... /p/B251759

1.000 kg kost heden ongeveer 400€ (http://www.hotdevil.be)
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”