De vervuiler betaalt

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 27/11/2015 - VLAMING PRODUCEERT STEEDS MINDER RESTAFVAL
De hoeveelheid restafval in Vlaanderen daalde vorig jaar tot 146 kilo per inwoner. Dat is vier kilo minder dan het doel van 150 kilo per inwoner en het laagste niveau sinds 1991, het begin van de metingen. Dat heeft de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (Ovam) bekendgemaakt.
'Dat is een gevolg van de verplichte harmonisering van tarieven bij het inzamelen van grofvuil', stelt Ovam. 'De gemeenten mogen het grofvuil immers niet meer gratis inzamelen. Meestal zijn de tarieven nu afhankelijk van het gewicht of het volume dat afgegeven wordt.' Een verplicht minimumtarief voor de inzameling van grofvuil werd verplicht.
Misschien komt het voor sommigen als een schok, maar als je de kost per extra kg afval bij de gebruiker legt, daalt het afval.
Het is dus niet zo gek om deze analogie door te trekken naar andere domeinen...

Er is wel een kanttekening bij te maken: je zou er eigenlijk nog een rapport moeten naastleggen over zwerfvuil...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wat niet in het artikel staat maar wel op de radio vermeld werd door Ovam is dat de vermindering in restafval overeenkomt met de vermeerdering van het gesorteerde afval. Er is dus nog steeds evenveel afval. Dus het 'doen betalen' helpt niet om de afvalberg te verminderen, het maakt mensen alleen bewuster van hoe ze moeten sorteren, kortweg: ze kiezen voor de goedkoopste weg. Dus of dat echt door te trekken is naar 'andere domeinen' en het dan nog steeds in uw kraam past, ik weet het nog zo niet.
:beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik heb altijd al (en nog steeds) een probleem gehad met het werkwoord "produceren" zoals uit de titel van De Standaard nog maar eens blijkt. Ik als consument produceer geen afval. Ik word verplicht om allerhande soorten kutverpakkingen zoals plastiek, papier, karton, hout, piepschuim... mee aan te kopen, naar huis mee te nemen, in mijn vuilnisbak te dumpen en af te voeren, hetzij naar het containerpark, hetzij meegeven met de vuilniswagen. Hoog tijd dat fabrikanten eens verplicht worden, van overheidswege, om ons met een pak minder afval op te zadelen. Het is wel makkelijk zo, de schuld bij de consument leggen terwijl het in de meeste gevallen helemaal niet zijn schuld is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Met dat verschil dat restafval verloren is (groene energie :bang: ), terwijl gesorteerd afval een grondstof is.

@produceren/ondergaan
Je kan dat toch wat sturen, nee? Komkommer die gesealed is, wafels die nog eens per stuk verpakt zijn, ...
verse tomaten <> tomaten in blik

Herbruikbare luiers vind ik zelf nog een stap te ver, maar ook dat is een keuze :).
90% van ons restafval is pampers :(
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hangt er vanaf wat er onder "restafval" wordt verstaan. Als het uit de GFT bak komt, dan is het niet verloren want dat wordt gecomposteerd.
Wat die gesealde komkommers, apart verpakte wafels... betreft: is toch niet de schuld van de consument? Hij wordt hier toch mee opgezadeld door de verpakker? Ik zie mezelf nog niet de verpakking verwijderen terwijl ik nog in de winkel sta en de groenten (of andere producten) zonder verpakking in mijn winkelkar te leggen.
En eigenlijk zou de consument het moeten doen eens hij voorbij de kassa is en betaald heeft: in de mate van het mogelijke verpakkingen verwijderen en achterlaten in de winkel. Dat zij er hun plan mee trekken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Zoals die flesjes water van 50cl.
Die zitten in een plastiek verpakking per 6 en dan nog eens in een verpakking per 24 (4 keer 6)
Dus als je zo een pak van 24 koopt heb je dubbele verpakking!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ander mooi voorbeeld: bij Aldi hebben ze ook hun eigen versie van "Twix". Je hebt om te beginnen de omverpakking (die rond de producten gaat). Eens de omverpakking er af krijg je 2 verpakkingen. In elk van deze verpakkingen zitten 5 kleinere verpakkingen waarin telkens 2 Twix repen zitten. Van megaverspilling gesproken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:is toch niet de schuld van de consument? Hij wordt hier toch mee opgezadeld door de verpakker?
Je kan ervoor kiezen om een ander pak wafels te kopen die niet per stuk nog eens verpakt zijn :lol:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Tenzij je 5 wafels tegelijkertijd opeet, zit je na 1 dag met 4 minder lekkere wafels. Na 2 dagen met 3 niet lekkere wafels en na 3 dagen met 2 vieze wafels die de vuilbak in belanden :)

Er werd net sorteren vermeld... Maar ik denk dat prijs niet zo'n grote rol speelt... Meesten betalen zo'n 5€/maand aan afvalzakken. Als ze niet zouden sorteren, zouden ze 6€/maand betalen. Ik denk niet dat mensen sorteren om die 1€, maar vooral "omdat het zo hoort".

En eigenlijk: hoeveelheid afval valt eigenlijk mee. Ik vind niet dat een vermindering van afvalberg ten koste van hygiene moet gaan.
Een gesealde komkommer is gesealed om 1 reden: die is proper en iedereen die het met zijn vieze poten in de supermarkt aanraaakt, maakt de komkommer niet vuil. Zonder de verpakking zou je die thuis nog moeten wassen en toch zeker 5L water eraan verspillen om het te wassen.
Verpakkingen hebben een reden. Zeker bij voedingproducten!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dima_2005 schreef:Een gesealde komkommer is gesealed om 1 reden: die is proper en iedereen die het met zijn vieze poten in de supermarkt aanraaakt, maakt de komkommer niet vuil. Zonder de verpakking zou je die thuis nog moeten wassen en toch zeker 5L water eraan verspillen om het te wassen.
Verpakkingen hebben een reden. Zeker bij voedingproducten!
Er wordt aangeraden om groenten ALTIJD te spoelen als je ze gekocht hebt. Al was het maar om restanten van insecticiden/pesticiden/herbiciden... te verwijderen. Trouwens, ten tijde van mijn grootouders bestonden al die (individuele) verpakkingen niet en lagen groenten en fruit altijd los in de winkel. Die mensen hebben heel erg lang geleefd. We zijn té hygiënisch (aan het worden). Voor mij hoeven al die verpakkingen niet en al zeker niet de individuele.
Maar het is algemeen geweten dat de mens vies is van een ander maar meestal zijn ze zelf de grootste vuilaard.
En voor al die overbodige verpakkingen: een allesbrander kan in zo een geval wonderen doen. Er staan hier nog heel weinig vuilniszakken buiten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jack Daniels schreef:Voor mij hoeven al die verpakkingen niet en al zeker niet de individuele.
Feit is dat je vroeger bijvoorbeeld charcuterie kocht aan de beenhouwerij (in hoeveel supermarkten heb je die trouwens nog) en deze gewoon in een papiertje werd gestopt.

Vandaag stopt men haast ieder sneetje in een ganse bak van zo'n soort piepschuim met daarover nog eens een massa plastic.
Jack Daniels schreef:En voor al die overbodige verpakkingen: een allesbrander kan in zo een geval wonderen doen. Er staan hier nog heel weinig vuilniszakken buiten.
Straks gaan we in een andere topic weer klagen over het milieu :bang:
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Maar het is algemeen geweten dat de mens vies is van een ander maar meestal zijn ze zelf de grootste vuilaard.
En voor al die overbodige verpakkingen: een allesbrander kan in zo een geval wonderen doen. Er staan hier nog heel weinig vuilniszakken buiten.
Als ge uw afval verbrandt, ben je idd wel een grote vuilaard.

Daarvoor dient een allesbrander trouwens compleet _niet_.
Allesbrander = kolen/hout/turf/... maar zeker geen afval.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als ik hier een link post naar R*pidsh*re (als dat nog bestaat) of Pir*ateB*y, dan is dat ongeoorloofd, want (vermoedelijk) illegaal.
Iemand die vertelt dat zelf afval opstoken, alvast zijn afvalprobleem oplost, zou dan geen reactie mogen teweegbrengen?
Er zijn duidelijke regels/wetten/richtlijnen over wat je mag opstoken en tot nader order is dat enkel onbehandeld hout in een haard (zo'n vuurkorf wordt door de vingers gezien).

Ben ik echt de enige zot die het niet oké vind om afval thuis te verbranden :? ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Om het met Apple te zeggen: sosumi
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Een gesealde komkommer zit in de verpakking omdat hij dan een stuk langer goed blijft. Een komkommer die niet in plastic zit is gewaxed om lang goed te blijven en om de schil mooi te laten blinken. Deze moeten dus ook goed gewassen worden.

Wat de verpakkingen betreft, ik ga tegenwoordig terug naar de slager, kost mij iets meer maar amper nog verpakking om weg te gooien want het plastic trek ik nog eens van het papier af. Het zorgt er ook voor dat ik zo goed als niets hoef weg te gooien. Ipv 200 gr kipfilet te kopen en dit dan ook nog eens 4 dagen te moeten eten alvorens mijn pakje leeg is betaal ik nu iets meer voor minder maar toch meer verschillende soorten.

Er bestaan trouwens ook her en der verpakkingsvrije winkels, en zelfs in de supermarkt heb ik het al meegemaakt dat mensen hun 6 flessen water uit het pak nemen en de verpakking gewoon laten liggen. Laatst zag ik zelfs een dametje die na het afrekenen in de Aldi al de voedingswaar (echt alles!) uit zijn verpakking nam, in haar eigen doosjes stopte en dus geen restafval mee naar huis nam.

Daarstraks trouwens een artikel gelezen dat bij de aanmaak van een papieren zak 4x zoveel CO2 wordt uitgestoten tegenover de aanmaak van een plastic zak. Los van de milieu effecten van plastic vs papier in de natuur natuurlijk.
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 op 27 nov 2015, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

tja je mag het idd je afval niet zelf verbranden in je allesbrander, maar of dat nu zo veel slechter is voor het milieu....?
.... als jij dat nu zelf doet of de verbrandingsoven laat ik nu toch in het midden,......
...... tot slot moet al dat afval opgehaald en gesorteerd worden, daardoor komen ook uitstootgassen vrij, wordt gebruik gemaakt van extra verpakkingen die op hun beurt ook nog eens moeten verwerkt worden.....maar natuurlijk wanneer je zelf verbrand zal er minder snel gerecycleerd worden en zo blijven we bezig....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Bij verbranding op lage temperatuur komen er veel dioxines vrij, iets wat met verbranden op een hoge temperatuur niet of amper het geval is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er is toch een verschil met een "officiële" verbrandingsoven:
- Impact op de buurt: in alle naïviteit ga ik er ff vanuit dat zo'n oven niet in druk bevolkt gebied staat (die van schaerbeek/Vilvoorde negeren we ff)
- filters
- geoptimaliseerd proces (zuurstof, temperatuur, ...)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

heist_175 schreef:Met dat verschil dat restafval verloren is (groene energie :bang: ), terwijl gesorteerd afval een grondstof is.

@produceren/ondergaan
Je kan dat toch wat sturen, nee? Komkommer die gesealed is, wafels die nog eens per stuk verpakt zijn, ...
verse tomaten <> tomaten in blik

Herbruikbare luiers vind ik zelf nog een stap te ver, maar ook dat is een keuze :).
90% van ons restafval is pampers :(
Indien ik me niet vergis wordt restafval in de verbrandinsoven in Roeselare omgezet tot energie.
Sinds de jaren 70 verwarmen ze reeds een ziekenhuis ermee, daarna ook het stedelijk zwembad,gevolgd wat tuinders en zelfs een viskweker denk ik.
En sinds een paar jaar hebben ze een bijkomend systeem gekoppeld die stroom opwekt, vermoedelijk 50% eigen gebruik en 50% overschot die op het net gepushed wordt (en verkocht)

echter inderdaad zoals aangehaald, je koopt alles verpakt en indien niet dan betaal je meer
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als het over afval gaat, zoals in dit topic, dan gaat iedereen (ja ook elke UB'er hier) voorbij aan het feit dat afval keiharde business is waar bakken geld mee te verdienen valt. Dat heeft geen bal met milieu te maken. Vuilniszakken kosten (veel) geld. Spullen naar het containerpark brengen is ook betalend. Logisch dat de overheid de burger verplicht om afval op te laten halen of containerparken ter beschikking stelt want al dat afval brengt lekker veel geld in het laatje. Als de burger zelf zijn afval gaat verbranden of op een of andere manier verwerken zodat het niet meer opgehaald wordt of in het containerpark terechtkomt, dan loopt de staat een aardig centje mis. En dat kan/mag niet. Zoals velen wel weten is stelen van de staat (want zo wordt het door de overheid beschouwd) vele malen erger dan een moord plegen in deze bananenrepubliek. Is het hier nu écht nog nooit iemand opgevallen dat afvalophaling al jaren niet meer door de gemeente georganiseerd wordt maar gedaan wordt door bedrijven zoals Veolia, Van Gansewinkel...??? Bedrijven die megawinsten boeken dankzij afvalverwerking. En de overheid? Zij pikt haar graantje mee natuurlijk dankzij deze bedrijven. En het mooiste is: er stroomt geld binnen in de kas en de gemeente hoeft er zelfs niks voor te doen: geen personeel inzetten, geen materieel aankopen...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Jack Daniels schreef:Als de burger zelf zijn afval gaat verbranden of op een of andere manier verwerken
Dan moet die burger aan dezelfde milieunormen voldoen als bedrijven zoals Veolia, Van Gansewinkel.
Een gekeurde rookgaszuiveringsinstallatie bijvoorbeeld zodat dioxines en polycyclische aromatische koolwaterstoffen niet meer in ons milieu terechtkomen en kanker veroorzaken.

Afval verbranden is trouwens een gemakkelijkheidsoplossing en gaat volledig voorbij aan het feit dat er nieuwe grondstoffen nodig zijn om nieuwe verpakkingen te maken.

Sinds enkele jaren "produceer" ik trouwens bijna geen restafval meer door bijna perfecte sortering en compostering.

Enkele tips:
- probeer perfect te sorteren, bij twijfel de sorteergids van jouw intercommunale raadplegen, is een kleine moeite
- composteer zoveel mogelijk: verpakkingen met het OK Compost-logo mogen in de GFT-bak, verpakkingen met OK Compost Home-logo kan je ze ook zelf composteren: http://www.vlaco.be/kringloop-tuinieren ... tuinieren/
- koop producten die gemakkelijk uit elkaar te halen zijn tot recycleerbare fracties: http://www.c2ccertified.org/products
- wees slim en omzeil domme Belgische sorteersystemen: alle plasticverpakkingen kan je gratis kwijt in Nederland: http://www.plasticheroes.nl/
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

raf1 schreef:Dan moet die burger aan dezelfde milieunormen voldoen als bedrijven zoals Veolia, Van Gansewinkel.
Afval verbranden is trouwens een gemakkelijkheidsoplossing en gaat volledig voorbij aan het feit dat er nieuwe grondstoffen nodig zijn om nieuwe verpakkingen te maken.
Maar de burger mag helemaal geen afval verbranden. Want als die wat afgevallen bladeren in zijn tuin verbrandt, dan kan die een boete krijgen. Uitzondering zijn de vakbonden. Die mogen, o.a. hier vlakbij het industrieterrein, autobanden en palletten in brand steken waardoor de asfaltlaag op straat volledig vernield wordt en opnieuw aangelegd moet worden. Of aan de rotonde met het nieuwe colruyt distributiecentrum waar brandend afval de betonlaag op straat zodanig heeft doen barsten dat er nu overal putten zijn. Rotonde ligt er ruim een jaar. Maar dat is dan weer een andere discussie.
Los daarvan: verpakkingen, plastiekfolie, is een afgeleide van aardolie. Als de aardolie op is, is het ook gedaan met plastiek verpakkingen. Hoe jij nieuwe grondstoffen gaat creëren, dat is mij een volledig raadsel. Eens grondstoffen opgebruikt zijn is het over en uit.
raf1 schreef:Een gekeurde rookgaszuiveringsinstallatie bijvoorbeeld zodat dioxines en polycyclische aromatische koolwaterstoffen niet meer in ons milieu terechtkomen en kanker veroorzaken.
Bron voor deze veroorzaking van kanker? Want deze ziekte wordt er te pas en te onpas bijgesleurd als er geen betere of andere argumenten zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

raf1 schreef: - wees slim en omzeil domme Belgische sorteersystemen: alle plasticverpakkingen kan je gratis kwijt in Nederland: http://www.plasticheroes.nl/
Foei !
:nono:

Je ontneemt de staat de broodnodige inkomsten om allerlei onnodige dingen die mensen niet nodig hebben te subsidieren
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Los daarvan: verpakkingen, plastiekfolie, is een afgeleide van aardolie. Als de aardolie op is, is het ook gedaan met plastiek verpakkingen. Hoe jij nieuwe grondstoffen gaat creëren, dat is mij een volledig raadsel. Eens grondstoffen opgebruikt zijn is het over en uit.
Een van de grote afvalverwerkers was van plan om oude storten op te graven en te sorteren. Niet uit goodwill, maar om de grondstoffen die in het afval zitten, eruit te halen.
http://trends.knack.be/economie/onderne ... 23577.html
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... mijn.dhtml
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Jack Daniels schreef:Bron voor deze veroorzaking van kanker? Want deze ziekte wordt er te pas en te onpas bijgesleurd als er geen betere of andere argumenten zijn.
Wereldwijd onderzoek, staan op de lijst van IARC in groep 1 of groep 2A
https://www.google.be/search?q=benzo(a)antraceen
https://www.google.be/search?q=dibenzo(a%2Ch)antraceen
Jack Daniels schreef:Los daarvan: verpakkingen, plastiekfolie, is een afgeleide van aardolie. Als de aardolie op is, is het ook gedaan met plastiek verpakkingen. Hoe jij nieuwe grondstoffen gaat creëren, dat is mij een volledig raadsel. Eens grondstoffen opgebruikt zijn is het over en uit.
Biotechnologen maken vandaag plastics met bacteriën en wat biomassa: http://www.scientias.nl/getrainde-bacte ... c-uit-gft/
Of met afvalwater: http://www.aquiris.be/en/article.php?ident=16
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

raf1 schreef:Biotechnologen maken vandaag plastics met bacteriën en wat biomassa: http://www.scientias.nl/getrainde-bacte ... c-uit-gft/
Of met afvalwater: http://www.aquiris.be/en/article.php?ident=16
Lol. Doen ze een verwoede poging om hier of daar iets te vinden, wordt het artikel meteen omarmd precies alsof we nu bio-plastic gebruiken. Droom rustig verder. Ik werk in de folie industrie, al 20 jaar. Tot op de dag van vandaag is er geen enkele maar dan ook geen enkele plastic folie die bio is, of het nu afkomstig is van bacteriën of uit afvalwater. Alle, maar dan ook alle verpakkingsfolie (en andere folie zoals draagtassen, vuilniszakken...) wordt gemaakt uit aardoliën en de eerste decennia zit er nog geen verandering aan te komen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Afval, en al zeker plastic, zelf opstoken is de grootste vetzakkerij die er is. Woon er gvd maar eens naast. Er is een gigantisch verschil tussen iets zelf opstoken in uw allesbrandertje en het laten verbranden door een afvalverbrandingsoven. Om nog maar te zwijgen van het feit dat vele plastics ook gewoon gerecycleerd kunnen worden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

gm123 schreef:Afval, en al zeker plastic, zelf opstoken is de grootste vetzakkerij die er is. Woon er gvd maar eens naast. Er is een gigantisch verschil tussen iets zelf opstoken in uw allesbrandertje en het laten verbranden door een afvalverbrandingsoven. Om nog maar te zwijgen van het feit dat vele plastics ook gewoon gerecycleerd kunnen worden.
Best mogelijk dat plastiek vetzakkerij is. Maar die plastiek en de plastiek afval zorgt toch maar mooi dat cementovens kunnen branden. Want plastiek zorgt er nu eenmaal voor dat er hele hoge temperaturen bereikt kunnen worden. En die hoge temperatuur heb je nodig om cement te maken. Ik ga er van uit dat je dat niet wist.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Jack Daniels schreef:Tot op de dag van vandaag is er geen enkele maar dan ook geen enkele plastic folie die bio is
Jack Daniels schreef:Alle, maar dan ook alle verpakkingsfolie (en andere folie zoals draagtassen, vuilniszakken...) wordt gemaakt uit aardoliën en de eerste decennia zit er nog geen verandering aan te komen.
Jij leeft ook nog in de Middeleeuwen blijkbaar:
https://biobagworld.com/products/agriculture/
http://www.cornelis-plastics.be/bio.php?l=nl
http://www.barbiergroup.com/fr/produit/biofilm
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Best mogelijk dat plastiek vetzakkerij is. Maar die plastiek en de plastiek afval zorgt toch maar mooi dat cementovens kunnen branden. Want plastiek zorgt er nu eenmaal voor dat er hele hoge temperaturen bereikt kunnen worden. En die hoge temperatuur heb je nodig om cement te maken. Ik ga er van uit dat je dat niet wist.
Alsof die cementfabrieken die plastiek (als ze het zo al doen, geen idee) even inefficiënt verbranden als in jouw kachel (regeling luchttoevoer/filters/...).
Geen excuus om zelf plastiek te gaan verbranden dus.

Niet teveel uw eigen fouten willen goedpraten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

raf1 schreef:
Jack Daniels schreef:Tot op de dag van vandaag is er geen enkele maar dan ook geen enkele plastic folie die bio is
Jack Daniels schreef:Alle, maar dan ook alle verpakkingsfolie (en andere folie zoals draagtassen, vuilniszakken...) wordt gemaakt uit aardoliën en de eerste decennia zit er nog geen verandering aan te komen.
Jij leeft ook nog in de Middeleeuwen blijkbaar:
https://biobagworld.com/products/agriculture/
http://www.cornelis-plastics.be/bio.php?l=nl
http://www.barbiergroup.com/fr/produit/biofilm
Weet waarover je praat: In jouw link van bv. Cornelis plastics gaat het over biologisch afbreekbare plastiek. Volgens mij besef je totaal niet waar je over praat. Biologisch afbreekbare plastiek heeft niks te maken met jouw andere links over afvalwater en bacteriën. Biologisch afbreekbare plastiek is gewoon plastiek waar zetmeel tussen verwerkt wordt. Als de plastiek in de grond terechtkomt, dan wordt die "afgebroken" in die zin dat de zetmelen tussen de plastiek afgebroken worden maar de stukjes plastiek zelf blijven intact.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Jack Daniels schreef:Volgens mij besef je totaal niet waar je over praat. Biologisch afbreekbare plastiek heeft niks te maken met jouw andere links over afvalwater en bacteriën.
Natuurlijk zijn doorontwikkelde producten zoals PLA niet hetzelfde als een experiment in een waterzuiveringsstation of universiteit. De links over nieuwe bioplastics technologieën op basis van GFT en afvalwater waren gewoon ter illustratie dat je in plaats van aardolie ook afval zou kunnen gebruiken om plastics te maken.
Jack Daniels schreef:Weet waarover je praat: In jouw link van bv. Cornelis plastics gaat het over biologisch afbreekbare plastiek.
Die link gaat over PLA(polymelkzuur). Mij maak je niet wijs dat dit van aardolie komt: http://www.natureworksllc.com/The-Ingeo ... eo-is-Made
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

De vervuiler betaalt!
Hangt van je definitie van vervuiler af.
Wie is in dit verhaal de vervuiler, wie fabriceert deze verpakking.
De vervuiler in dit verhaal is dus de fabrikant van het goed dat je koopt, en dus niet de klant.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

PLA folie is een peperdure folie die voor heel specifieke toepassingen gebruikt wordt en waar jij waarschijnlijk nooit in je hele leven mee geconfronteerd gaat worden. Als we het hebben over vervuiling, dan gaat het over plastiek folie (LDPE, HDPE, BOPP Coex, CPP, PET, gemetalliseerde BOPP...) die iedereen ooit al eens in zijn handen heeft gehad. En al deze plastiek is een derivaat van aardolie. Als wij op jaarbasis 100 ton folie drukken, dan is er misschien 500 kilo PLA folie (om maar even de verhouding weer te geven). Waar maak je je eigenlijk druk om? Over een product wat je
a) niet kent
b) waarschijnlijk nog nooit hebt gezien of in handen hebt gehad en dat heel waarschijnlijk ook nooit zult hebben
PLA folie, vergeleken met alle andere plastiek afgeleid van aardolie, is verhoudingsgewijs veel minder dan de spreekwoordelijke druppel op de hete plaat. Je zit hier dus gewoon maar wat websites aan te halen om toch maar te proberen om je gelijk te halen terwijl je in de verste verte niet weet waarover je het hebt.
Concreet: 99% van alle folie wereldwijd is een derivaat van aardolie. De resterende 1% is plantaardig (PLA).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Concreet: 99% van alle folie wereldwijd is een derivaat van aardolie. De resterende 1% is plantaardig (PLA).
Pff altijd zo aanvallend...

Feit is dus dat er een alternatief bestaat (wat misschien nu nog te duur is) en dat je hiervoor dus mogelijks ook kan kiezen en daar ging het over.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Jack Daniels schreef:Maar die plastiek en de plastiek afval zorgt toch maar mooi dat cementovens kunnen branden. Want plastiek zorgt er nu eenmaal voor dat er hele hoge temperaturen bereikt kunnen worden. En die hoge temperatuur heb je nodig om cement te maken. Ik ga er van uit dat je dat niet wist.
Wat hebben cementovens, die waarschijnlijk beschikken over filters, geregelde luchttoevoer en verbranden op een veel hogere temperatuur dan uw brandertje, in godsnaam te maken met het feit dat jij illegaal stookt en zo nog voor extra vervuiling zorgt? :bang:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Jack Daniels schreef:PLA folie is een peperdure folie die voor heel specifieke toepassingen gebruikt wordt en waar jij waarschijnlijk nooit in je hele leven mee geconfronteerd gaat worden.
Het wordt gebruikt in 3D-printers, ik ben er al in contact mee geweest.
Als je niet gelooft dat PLA groot zal worden, ga dan eens op de grens tussen Avelgem en Celles aan de Waalse kant van de Schelde kijken wat petroleumreus Total daar uitspookt: http://www.futerro.com/

Waarom zou een petroleumreus zich bezighouden met PLA? Ze hebben toch spotgoedkope aardolie genoeg?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

warpozio schreef:Zoals die flesjes water van 50cl.
Die zitten in een plastiek verpakking per 6 en dan nog eens in een verpakking per 24 (4 keer 6)
Dus als je zo een pak van 24 koopt heb je dubbele verpakking!
Zelfde met ice tea, ook drie materialen:

- plastic en blikjes naar PMD
- karton
- plastic folie steek ik in lege zakken van kippenvoer, en druk goed samen

Eerste twee halen ze op, derde doe ik naar containerpark als ik weer wat brol gespaard heb .. helaas 2 euro per keer, en als je zaken binnenbrengt die ze moeten verbranden nog eens 2 euro .....

Het ergste zijn de vlootjes met daarin bvb broodbeleg (bvb kip curry, americain) .... dat neemt zeer veel volume in en dit mag niet in de PMD zak ....
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het gaat er niet op verbeteren. Europa weet je wel. Er bestaat ook nog zoiets als laminaat folie of tripel laminaat. Twee of drie lagen folie op elkaar geplakt met een laag lijm tussen. Alle nieuwe Diepvries verpakkingen voor boni vis bij colruyt zijn van dit type. De blauw bedrukte folie. Kijk maar eens als je bij colruyt bent en neem die folie eens vast. Je merkt het verschil.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Alle niet PMD plastics kunnen we hier "gratis" (in een speciale zak al kost die geen twee euro) naar het containerpark brengen.

Al die verschillende regeltjes vind ik trouwens zo absurd... iedere gemeente heeft haast een andere regeling.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”