Pagina 1 van 1
Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 12:47
door philippe_d
In het nieuws vandaag:
Wie 112 belt, moet voortaan wachten op keuzemenu
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... menu.dhtml
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151109_01961446
http://www.demorgen.be/binnenland/keuze ... -b4b8746f/
Om valse bellers af te remmen, wil minister Jan Jambon (N-VA) het gebruik van een keuzemenu uittesten bij het noodnummer 112. "Zullen mensen in grote paniek dat wel kunnen?", werpen spoedartsen op.
Wat denken jullie hiervan? Voor- en tegenstanders?
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 12:55
door fredo66
"Spreekt U Nederlands, druk 1
Franstalig, druk dan 632415"
tuut
"Welk statuut heeft U :
druk 1 voor Ondernemende Vlamingen
druk 2 voor loontrekkenden
druk 3 voor ambtenaren
....
druk 753247846987522331145585648875963 voor geregistreerde asielzoekers
druk 4542112345647678867446456456464645645645645645656565656565645656556566578721232478989645423131313 voor niet geregistreerde asielzoekers en vakbondsafgevaardigden"
"Sluit af met een hekje indien uw huis ondertussen al afgebrand zou zijn"
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 13:19
door axs
Zolang men na x seconden automatisch doorschakelt naar politie/brandweer lijkt het mij geen probleem en kan men idd kwaadwillige oproepen tegengaan.
Die paar extra seconden zullen het niet maken, aangezien men nu al soms moet wachten doordat men een 'kwaadwillige' aan de lijn heeft.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 13:38
door Kenw00t
Hoe zit het eigenlijk met de fusie van de meldkamers 101 en 112 ? We zijn een van de laatste landen in West-Europa waar je nog steeds die 2 nummers uit elkaar moet houden.
Onlangs nog gehad: "ja meneer uw melding is eigenlijk voor de 101, maar ik zal het doorgeven".

Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 13:54
door ubremoved_539
Waarom zou een kwaadwillende ook niet op "1" kunnen drukken na het bellen ?
Ik zie dus niet wat dit moet oplossen...
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 14:07
door Vaganzza
Ik dacht deze morgen even dat het 1 april was en dat ik dus een hele winterslaap had gedaan zonder dat ik het wist. Maar nee, het is gewoon weer een dom politiek ideetje

Dit gaat idd geen kwaadwilligen tegenhouden en als je echt in paniek bent een onnodig stappenplan. Ik denk niet dat er veel mensen nog goed kunnen redeneren indien ze in paniek eerst zo'n keuzemenu moeten doorlopen.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 14:09
door Dima_2005
Ik zie het ook niet echt. Iemand om te spelen kan inderdaad ook gewoon op "1" drukken od... Al is er wel misschien een lichte drempel en valt er pak maar 5% af...
Hetgene dat echt nodig is (en in sommige landen loopt de proef): 112 (101 vooral) bereiken via SMS. Stel: er is een inbreker in je huis, met een wapen. En je verstopt je (ja, te veel films gekeken). Je wilt niet dat ze je horen, maar intussen moet je wel bellen en op een miljoen vragen antwoorden.
BTW: persoonlijk maar 1 keer een noodnummer moeten bellen (ik had een ambulance nodig). En dat heeft 5min45sec geduurd vooraleer de ambulance gestuurd was. Ipv de discussieren of ik wel een ambulance wil en dat het eigenlijk wel geld kost. En of ik niet liever naar een huisarts ga. En als ik het nummer van de huisarts niet weet, of ik niet beter naar 1207 zou bellen Enzovoort... En dat in "piekuur", waarbij ik nog voor die 5min nog 3-4min in de wacht stond... Ik ben zeker dat het gesprek in 1-2min afgehandeld kon worden. En in die tijd konden andere mensen geholpen worden.
Ik ga even niet op details ingaan van wat er gebeurd was, maar laat ons zo zeggen: lomp zijn doet wel pijn
Ik denk wel dat zo'n keuzemenu handig zou zijn op een aantal geregistreerde nummers. Bijvoorbeeld rusthuizen, supermarkten, huisartsen, tandartsen, ... Als die bellen gewoon "wenst u een ambulance, druk 1. Voor een ander noodgeval druk 2. Wenst u een operator te spreken, wacht even aan de lijn." en bij ambulance bv. "geef de mate van dringendheid in van 1-9" (in geval van rusthuizen, waar getrained personeel zou bellen en dus situatie goed kan inschatten).
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 14:21
door tb0ne
Of moeten bellen bij het zien van een verkeersongeval op een plaats waar je nog niet bent geweest.
De operator twijfelt aan je verhaal omdat je niet exact weet waar je bent en een straat opnoemt die eigenlijk in die gemeente niet bestaat.
Eigen gegevens ook moeten achterlaten en vervolgens teruggebeld worden met de melding dat er een nog iemand gebeld heeft voor hetzelfde ongeval en er nu wel een ambulance kan worden gestuurd. En ik dacht dat er al een onderweg was...
Verschil tussen mijn oproep en terugmelding was meer dan 5 minuten toen.
Als men direct zo argwanend is zullen er zeker wel met de regelmaat van de klok valse oproepen zijn maar dat keuzemenu zal dat niet oplossen, het voegt alleen maar vertraging toe!
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 14:22
door wimpie3
Ik dacht eigenlijk dat dit vooral een dam was tegen de broekzakbellers. Want kwaadwilligen hou je er inderdaad niet meer tegen.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 14:26
door raf1
Druk 1 voor Nederlands.
Appuyez sur *#31#* pour le français.
Dit is gewoon één van de vele stappen die N-VA neemt richting de ééntalige Vlaamse onafhankelijkheid.
Volgende stap is de afschaffing van het vak Frans als tweede taal in het Vlaamse onderwijs.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 14:43
door ubremoved_539
Trouwens voor veel mensen is het inschakelen van DTMF of het zoeken van het keypadje een ramp...
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 14:44
door tonym
Ik stel mij de vraag of een keuzemenu geen problemen zal
stellen voor vreemdelingen die geen nederlands kennen ?
Als je in het buitenland onderweg bent en hulp nodig hebt
is het laatste wat je wil tegenkomen een onverstaanbaar
keuzemenu om hulpdiensten te kunnen bereiken.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 15:10
door wimpie3
raf1 schreef:
Volgende stap is de afschaffing van het vak Frans als tweede taal in het Vlaamse onderwijs.
Bij mijn weten is dit al afgeschaft in Wallonië. Maar ik denk niet dat dit initiatief iets met de taal te maken heeft eerlijk gezegd.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 15:50
door Dima_2005
tonym schreef:Ik stel mij de vraag of een keuzemenu geen problemen zal
stellen voor vreemdelingen die geen nederlands kennen ?
Ik hoop net dat de keuzemenu eerst en vooral gaat vragen:
Voor Nederlands, druk 1.
Pour Francais, appuyez sur 2.
For English, press 3.
Dan komt een franstalige of een buitenlander toch tenminste best zeker bij iemand terecht die goed frans/engels beheerst.
Zeker voor hun zou het handig zijn. Al kijk ik vooral naar Wallonië. Waar je soms als Vlaming naartoe kan bellen, maar die spreekt zo goed als geen Nederlands of Engels. (iets wat eigenlijk onaanvaardbaar is voor iemand die bij een noodcentrale werkt). Geen persoonlijke ervaring, maar al meerdere keren het verhaal gehoord.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 16:00
door Joe de Mannen
Tenzij die taalkeuzemenu's alleen maar bepalen wat de taal van de vervolgmenu's is en niet bij wie je uitkomt.
Want je zal in een vlaamse 112 centrale toch niet gaan eisen dat iemand frans of engels spreekt zekerst...
J.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 18:22
door ITnetadmin
Eh, jawel? Het gaat om een noodcentrale. Je kan voor mij gerust eisen dat daar personeel zit om de drie landstalen *en* Engels te dekken. Dat niet iedereen daar al die talen moet kennen, tot daar toe. Maar dat iedereen op z'n minst 2 van die 4 talen moet beheersen vind ik eigenlijk best een goeie eis.
Idealiter zou je zelfs een Europese centrale moeten hebben waarbij je een vertaler die standby zit in een ander land kan inschakelen wanneer het om iemand zou gaan die een andere Europese taal spreekt.
[
Post made via mobile device ]
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 19:07
door Joe de Mannen
heb je deze

gezien bij die zin ?
J.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 19:31
door ITnetadmin
Ja... Maar als die sarcasme wou uitdrukken was dat toch ni duidelijk; ik dacht eerder aan een versterking van de letterlijke betekenis van je zin.
[
Post made via mobile device ]
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 19:44
door Trojan
fredo66 schreef:"Spreekt U Nederlands, druk 1
Franstalig, druk dan 632415"
tuut
"Welk statuut heeft U :
druk 1 voor Ondernemende Vlamingen
druk 2 voor loontrekkenden
druk 3 voor ambtenaren
....
druk 753247846987522331145585648875963 voor geregistreerde asielzoekers
druk 4542112345647678867446456456464645645645645645656565656565645656556566578721232478989645423131313 voor niet geregistreerde asielzoekers en vakbondsafgevaardigden"
"Sluit af met een hekje indien uw huis ondertussen al afgebrand zou zijn"
Voor een splinter in uw wijsvinger, druk 1
Voor een gebroken been, druk 2
Voor een brand in uw tuinhuis, druk 3
Voor een verkrachting, druk 4
Voor een auto-ongeval, gelieve later terug te bellen, we zijn aan het eten.
Om dit menu nog eens te beluisteren, druk op 9
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 20:39
door fvhbrugge
Een keuzemenu bij de hulpdienst is het stomste stomste stomste dat je maar kan bedenken.
Dat is nog net acceptabel voor een technische helpdesk maar toch niet als je leven ervan afhangt?
Echte hulp kan niet uit een keuzemenu komen.
Maar ja in de 112-centrales wordt volle bak bespaard en nu blijkt er toch wel personeel tekort te zijn zekers?!
Oplossing, we gaan de mensen wat aan het lijntje houden terwijl ze wachten op een échte telefoonoperator.
Het is triestig
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 20:40
door Gray
raf1 schreef:Druk 1 voor Nederlands.
Appuyez sur *#31#* pour le français.
Dit is gewoon één van de vele stappen die N-VA neemt richting de ééntalige Vlaamse onafhankelijkheid.
Volgende stap is de afschaffing van het vak Frans als tweede taal in het Vlaamse onderwijs.
Tuurlijk is het een goed idee, de huidige noodcentrales zijn EENTALIG. Al de rest hangt af van de goodwill van de operator.
Is uw gsm verbonden met een mast over de taalgrens kom je bij een franse meldkamer terecht. Probeer maar eens bij een ernstig ongeval het uit te leggen in het frans... Dat is Belgie.
[
Post made via mobile device ]
[
Post made via mobile device ]
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 20:47
door Gray
En met "valse" bellers bedoeld men geen prankcalls of mensen met slechte bedoelingen. Het gaat vooral om "verkeerd verbonden" Vergeet ook niet dat je noodoproepnummers ook kan tippen als de toetsenvergrendeling opstaat. Je kan zelf al bedenken als zo een broekzakgsm "vanzelf" naar 112 belt, hoeveel tijd/geld wordt verkwist in zo een noodcentrales.
[
Post made via mobile device ]
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 21:02
door proximusboyke
volgens mij is dit puur tijdverlies dat ze dan doe zoals bij de inlichtingen
1207 nedelands
1307 frans
112 nederlands
212 of 113 frans
want iemand die voor de grap of moedwillig vals bellen doen al de moeite om een prepaidkaart te kopen, dus een keuze menu gaat dat echt niet verhinderen.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 21:51
door krisken
Ramp...
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 23:00
door philippe_d
Het noodnummer 112 is bedoeld voor zowel dringende noodhulp (100) of dringende politiehulp (101), en zal binnen enkele jaar het enige nummer zijn dat overblijft.
Als je nu dringende politiehulp nodig hebt, dan zal de telefonist(e) jou doorverbinden met de 101 centrale. Hierbij gaat ook tijd verloren, en kan misschien wel beter opgelost worden door een keuzemenu ?
Niets tegen zo'n proefproject, maar ik heb wat technische bedenkingen ...
Ik denk eens gelezen te hebben dat 80% van de noodoproepen tegenwoordig vanaf een GSM gebeuren. Je moet dus vooral kijken wat het effect hiervan zal zijn voor GSM gebruikers.
Taalkeuze
Voor zover ik begrijp is de taalkeuze vooral bedoeld voor de
taalgrensgebieden, waar je bij een noodgeval op Vlaams grondgebied, niet verbonden wil worden met de Waalse noodcentrale, omdat je GSM toevallig verbonden is met een Waalse GSM mast?
- Eigenlijk is dit niet zozeer een taalkeuze, maar een geografische keuze van waar de noodoproep terecht moet komen?
- De taalkeuze mogelijkheid is dus niet echt van toepassing buiten de taalgrensgebieden? Het kan toch niet de bedoeling zijn, dat een Franstalige beller, die in hartje West-Vlaanderen (vb Roeselare) een probleem heeft, in verbinding komt met de noodcentrale van Henegouwen?
- Hoe gaan ze dat technisch doen? Taalkeuze menu beperken tot de grensstreek?
- Stelt een zelfde probleem zich ook niet aan de procinciegrenzen? Waarbij een noodgeval in Oost-Vlaanderen (voorbeeld Zulte), terecht komt in de centrale van Brugge, omdat de GSM van de beller met een mast in Waregem verbonden is?
Geblokkeerd toetsenbord
Een GSM, waarvan toetsenbord geblokkeerd is, kan enkel de cijfers 112 vormen, en dus altijd het nummer 112 bellen.
Ik denk niet dat tijdens het noodgesprek je toetsenbord tijdelijk ontgrendeld wordt, met andere woorden: je kan de cijfers voor het keuzemenu niet vormen.
Inschakelen DTMF/keypad
Zoals reeds aangehaald door r2504: hoeveel mensen weten hoe ze tijdens een telefoongesprek op zoek moeten gaan naar het keypad? Voor velen zal dat een grote ramp zijn!
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 09 nov 2015, 23:24
door krisken
Kleine toevoeging aan de post van Philippe ivm bellen met geblokkeerd toetsenbord...
Iets om te testen!
Handige tip voor de #iPhone en #Android gebruikers onder ons!
Regelmatig komen wij, maar ook andere hulpdiensten, bij een ongeval of andere noodsituaties waarbij wij mensen, zoals familie of vrienden, willen inlichten.
Nog niet zo lang geleden konden de hulpdiensten dit gemakkelijk vinden, omdat personen in een telefoon werden aangegeven als “ICE”, In Case of Emergency. Dit was ook bekend bij de hulpdiensten.
Tegenwoordig is het zo dat veel telefoons vergrendeld zijn met een code of zelfs met een vingerafdruk. Hulpdiensten kunnen vaak de telefoon niet ontgrendelen en weten dan ook niet wie ze moeten bellen.
Maar voor de IPhone en Android gebruikers is hier een oplossing voor!
IPhone**:
Ga naar de app ”gezondheid”, ga naar je Medische ID (rechts onderin). In dit scherm kun je een contact toevoegen voor noodgevallen en je kunt gelijk een relatie aan de persoon toevoegen.
Wanneer de hulpdiensten nu gegevens nodig hebben kunnen zij die makkelijker vinden.
Bij een vergrendeld scherm zie je links onderin “Noodgeval”. Je klikt erop en dan krijg je, links onderin, “Medische ID” te zien. Klik hierop en dan worden de gegevens, welke je hebt ingevoerd, zichtbaar en zo kunnen de hulpdiensten de gegevens zien en weten zij wie ze moeten bellen!
** Dit geldt alleen voor iPhones vanaf Iphone 4S en voorzien van IOS8 en hoger.
De app is niet te downloaden in de AppStore. Het maakt deel uit van het standaard pakket van iOS 8
Voor de Android gebruikers:
ANDROID*:
Ga naar contacten. Ga naar groepen. Ga naar: ICE contact bij nood. Klik op de Button om contact toe te voegen. Klik op contact noodgevallen en selecteer een contactpersoon. Sla je aanpassingen op.
Je zult nu zien dat als je telefoon vergrendeld is, je rechts onderin op noodgeval kunt duwen, in dat menu kun je een noodnummer bellen zoals 112. Maar als je nogmaals links onderin klikt, zie je de ICE contact personen.
*Het kan zijn dat dit niet bij iedere Android-telefoon op deze manier werkt. In de app-store zijn diverse apps te vinden die (ongeveer) hetzelfde doen.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 10 nov 2015, 08:43
door bollewolle
Merci voor de info krisken, altijd goed om dat eens te vermelden
Zelf heb ik dit inderdaad al een tijd ingesteld op mijn iPhone (nummers van vriendin, moeder, vader en zus) samen met mijn bloodtype en dat ik orgaan donor ben. Wat ik mij echter afvraag is in hoeverre dit effectief bij alle diensten bekend is. Bij jullie duidelijk wel maar is dit iets dat algemeen geweten is bij ambulance- en andere spoeddiensten? Bestaat daar een soort van communicatie over naar alle diensten ofzo? Alleen dan is dat uiteraard pas echt nuttig, als het ook effectief toegepast wordt.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 10 nov 2015, 10:38
door ubremoved_22196
Dat gezeur over taal toch weer... Wat moet je dan doen als een Pool op doorreis de centrale belt? Een pool inschakelen?
Ik begrijp eigenlijk niet dat mensen niet snappen dat hulp bieden het beste gaat in je moedertaal. Ik ken mensen die quasi perfect tweetalig zijn maar toch de nodige problemen zullen hebben als je op zo'n centrale zou werken. Dat zijn mensen die in paniek zijn, en veel details zullen de andere ontgaan als die in een andere taal als zijn moedertaal moet antwoorden. Ik zit ook op een soort helpdesk en kan me perfect uitdrukken in het Engels, maar soms komen die vragen van landen waar ze toch voor Engels heel andere woordenschat gebruiken, en mijn excuses, ik ken ook niet elk Nederlands woord, wat zou ik dan elk Engels, Frans en nog erger, Duits woord kennen.
Imho is het beter dat iemand in zijn moedertaal opneemt. Dat is trouwens ook bij de meeste callcenters de procedure en er zijn maar zeer weinig operators die beide (of drie) landstalen perfect machtig zijn en meestal zijn dat personen die de permanentie doen.
Re: Keuzemenu bij noodnummer 112
Geplaatst: 10 nov 2015, 12:26
door krisken
bollewolle schreef:Merci voor de info krisken, altijd goed om dat eens te vermelden
Zelf heb ik dit inderdaad al een tijd ingesteld op mijn iPhone (nummers van vriendin, moeder, vader en zus) samen met mijn bloodtype en dat ik orgaan donor ben. Wat ik mij echter afvraag is in hoeverre dit effectief bij alle diensten bekend is. Bij jullie duidelijk wel maar is dit iets dat algemeen geweten is bij ambulance- en andere spoeddiensten? Bestaat daar een soort van communicatie over naar alle diensten ofzo? Alleen dan is dat uiteraard pas echt nuttig, als het ook effectief toegepast wordt.
In BE is dit iets dat in elk geval gecommuniceerd is (meerdere malen zelfs) naar elke ambulancedienst.