Pagina 1 van 1
Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 10:02
door WillemVD
Hallo allemaal.
Ik heb al een tijdje problemen met Proximus.
Mijn pakket
Onze problemen
- Tijdens het tv kijken, krijgen we vaak dat er geen verbinding is en daarachter blijft het beeld hangen.
- Wanneer we een actie geven aan Proximus om iets op te nemen, gebeurt dit vaak niet...
- We hebben ook last van het niet zo'n goed internet. We zijn met 4 laptops en 5 gsm's op het wifi-netwerk. Soms kan je gewoon niet op het internet, of gewoon niet eens verbinden.
Afbeeldingen en informatie
Onze router is bbox2, het is al 4-6 jaar oud. Ik dacht misschien dat het hier aan lag?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen...
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 10:16
door sbghannibal
Ik wil je lijn wel eens nakijken moet je wel je telefoon nummer sturen
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 10:37
door Goztow
Kan je je set-up gedetailleerd beschrijven ajb? Waar komt de proximus lijn binnen, staat de bbox2 er vlak bij, hoe gebeurt de bekabeling intern?
[
Post made via mobile device ]
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 10:54
door WillemVD
sbghannibal schreef:Ik wil je lijn wel eens nakijken moet je wel je telefoon nummer sturen
038893363
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 10:56
door WillemVD
Goztow schreef:Kan je je set-up gedetailleerd beschrijven ajb? Waar komt de proximus lijn binnen, staat de bbox2 er vlak bij, hoe gebeurt de bekabeling intern?
[
Post made via mobile device ]
De bbox2, staat in de garage. (één muur ertussen), we hebben we 2 digicorders.
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 11:22
door sky
Hoe is je decoder verbonden met de box? Met draad, met powerline, draadloos?
Wat is de snelheid van je lijn? Kan je zien op Belgacom site?
Veel WiFi signalen van buren die storing geven?
Edit: je lijn zou min. 60 tot 90mbit moeten halen volgens Belgacom site.
[
Post made via mobile device ]
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 11:30
door WillemVD
Draadloos verbonden. Zou het kunnen dat er iets mis is met de bbox2?
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 11:32
door sky
Als ik het goed zie gebruik je een powerline.
Een powerline geeft dikwijls veel problemen om een deftige snelheid te halen.
Heel regelmatig al toestanden gezien waar zelfs in een 1 fase (meer fase s sowieso niet doenbaar) woning maar 1/6de tot 1/10de van de snelheid gehaald wordt.
Als ik jou was zou ik eens een lange utp kabel los over de vloer naar de garage leggen naar je bbox2 om te kijken of dat een verschil geeft voor het tv kijken.
Ik denk van wel. Je kan ook je pc eens aansluiten op die powerline en eens een speedtest doen.
[
Post made via mobile device ]
[
Post made via mobile device ]
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 11:33
door sky
Die laatste foto is toch van een powerline of niet?
[
Post made via mobile device ]
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 11:39
door WillemVD
Juist, dat klopt.
Dus het best gewoon met een utp kabel naar de bbox brengen en verbinden?
Edit: ik zal de utp kabel even verbinden met me pc, en speed test doen.
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 11:44
door sky
Als een kabel kan, is een kabel altijd beter.
Je kan altijd provisoir eens proberen om deze los over grond met de box te verbinden.
Of test eens de snelheid van je powerline door er een laptop aan het hangen,met kabel en een speedtest te doen.
Zou moeten gaan als je bbox in fulltime routed staat (als ik me niet vergis)
[
Post made via mobile device ]
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 12:00
door raf1
WillemVD schreef:Ik heb al een tijdje problemen met Proximus.
Op het eerste zicht heb je een probleem met je thuisnetwerk. Want blijkbaar heb je alle apparaten ofwel draadloos ofwel via Powerline-adapters aangesloten, waardoor de kwaliteit van de verbinding niet gegarandeerd is.
Het is ten sterkste aan te raden om zoveel mogelijk apparaten aan te sluiten via netwerkkabels(UTP-kabel categorie 5E of 6), dan beschik je altijd over een optimale verbinding met de Bbox2.
WillemVD schreef:We zijn met 4 laptops en 5 gsm's op het wifi-netwerk.
Uit ervaring kan ik meegeven dat de Bbox2 niet krachtig genoeg is om 9 apparaten vlot van Wifi te voorzien.
Je kan je huidige opstelling verbeteren door centraal in de woning een Wifi-router te plaatsen die rechtstreeks via UTP-kabel met de Bbox2 verbonden is. Je kan dan de Wifi van de Bbox2 uitschakelen waardoor de Bbox2 een beetje ontlast wordt en gewoon als eenvoudige modem dient.
Je kan als tweede optie ook kiezen om de Bbox2 te vervangen door een Bbox3 via een Proximus-verkooppunt. De Wifi van de Bbox3 werkt vlotter, in de garage zal je dan heel snelle Wifi hebben, maar je hebt nog steeds geen garantie dat de Wifi ook goed zal zijn in de rest van je woning.
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 13:09
door jimghw
Handig om weten is ook dat de bbox2 volledig gratis kan ingeruild worden voor de bbox3, dit kan zeker de kwaliteit van je wifi verbeteren. En niet te vergeten dat je snelheid mogelijk omhoog kan door vectoring,...
[
Post made via mobile device ]
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 13:18
door denkleine
Ik heb eens snel naar u lijnwaarden gekeken.
Lijn draait goed, niet direct iets te zien dat het probleem dat jij beschrijft van de lijn komt.
Je staat momenteel in sync op 60Mbit via DLM, vectoring beschikbaar dus BBOX3 zal er voor zorgen dat je op 70Mbit zult komen te staan.
Zoals al meerderen hier melde, het probleem licht mogelijks aan het draadloos aspect voor de tv de powerlines, en voor de toestellen wifi.
Mogelijks is er zelf niet echt iets mis met de BBOX2. Best indien mogelijk eens UTP kabel leggen van modem naar decoder paar dagjes opvolgen, indien probleem powerline, ga je dit vrij snel zien.
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 15:22
door WillemVD
jimghw schreef:Handig om weten is ook dat de bbox2 volledig gratis kan ingeruild worden voor de bbox3, dit kan zeker de kwaliteit van je wifi verbeteren. En niet te vergeten dat je snelheid mogelijk omhoog kan door vectoring,...
[
Post made via mobile device ]
Dit gebeurd gewoon via een Proximus center?
Wij hebben 4 zo'n bakjes:
1 paar voor de tv boven, 2e voor de tv beneden. Ik dacht eerst dat je maar zo'n één bakje beneden moest hebben? Zou het hieraan kunnen liggen?
Misschien ligt het aan het merk? De adapters zijn van een goedkoop merk, misschien adapters van het merk devolo aanschaffen?
http://support.nl.proximus.be/app/answe ... ,1766,1781
De UTP-kabel dat van de adapter naar de decorder gaat, is lang waardoor ik deze heb opgerold. Kan het hier ook aan liggen?
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 18:32
door WillemVD
Ik heb een speedtest gedaan met de kabel:
Zonder kabel:
De verschillen zijn hoog bij het download overdracht... Zou ik iets verkeerd hebben ingesteld?
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 19:27
door Devilzown
Zonder kabel ga je op een bbox2 niet veel meer halen.
Ik zou beginnen met Belgacom eens te contacteren en informeren naar een BBOX3.
Dan zal je wifi normaal gezien al beter gaan.
Moest je dan toch nog problemen ondervinden kan je eventueel Devolo powerlines proberen (er is ook een wifi extender versie voor meer wifi bereik).
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 19:48
door DIBO
anders toch effe ook
inSSIDer erbij halen, voor het geval de buurt wifi's de oorzaak zouden zijn. Maar zoals al geschreven, geen wifi-wonderen van de bbox2 verwachten....
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 12 sep 2015, 20:04
door Goztow
Bbox2 is in ideale omstandigheden max zo'n 18,5 Mbps over wifi. Dat plus die 9 toestellen, dat trekt dat ding niet. Bbox3 vragen.
[
Post made via mobile device ]
Re: Problemen Proximus
Geplaatst: 13 sep 2015, 00:26
door gunmaster
Eigenlijk zou ik al durven adviseren een extra accesspoint te zetten met zoveel mobiel gebruik.
Verder trek je best kabels naar je tv settopboxen. Of je test eerst wat voor snelheid je haalt via die powerlines (via speedtest) als deze te laag is een kabel leggen!
Voor vaste pc's/vaste laptopplaatsen toch een kabel overwegen.