paar vraagjes over installatie automatenkast

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Het is hele tijd geleden dat ik nog een automatenkast geplaatst heb...
Het gaat over een kleine installatie

1 diff van 300 MA waar 5 kringen opstaan
1 diff van 30 Ma waar 2 kringen op staan.

nu stel ik me de volgende vraag:

ik heb een mono lijn dus 2 draads 230 volt
mijn voeding die ik binnen krijg,sluit ik die onderaan op de differentieel of bovenaan? of maakt dat zelfs niet uit?

mag ik gewoon verbindingslussen leggen tussen de verschillende automaten met 6 mm draad blauw en zwart? of andere kleurcode?

mag de volgende opstelling:

voeding diff 300 (ma) vandaar naar automaat 1,2,3,4,5 in brugjes en dan van automaat 5 naar diff 2 30 ma ?
of moet ik van diff 300 ma direct naar diff 30 ma gaan ? voor de vochtige kring?

Of mag ik gewoon 1 differentieel van 30MA plaatsen voor heel mijn woning?
krijg ik deze dan door de keuring? of verplicht 2 diff?

bedankt vor de info!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Onderaan of bovenaan maakt niet uit, probeer de logica te behouden en zorg dat ze de voedingskabel kunnen verzegelen met een loodje bij de keuring.
Daarom zou ik ook je diff's naast elkaar zetten en de automaten van 30 mA gescheiden houden op een andere rij.
Logisch toch: Hoofdzekering, 300 mA, 30 mA?
Je mag 6 mm² leggen tussen de automaten (bij hoofdzekering van 40 A), maar nooit meer dan twee draden onder dezelfde klem.
Ik denk dat die vorklatten gemakkelijker en veiliger zijn. Deze zijn ook meer dan 6 mm², zodat je eventueel later gemakkelijk kan verzwaren.

Je mag gerust alles op 1 diff van 30 mA zetten, maar ik zou het toch niet aanraden vanwege de gevoeligheid.
Denk maar aan allerhande toestellen die de aarding ook gebruiken om bepaalde storingen naar de aarde af te filteren (schakelende voedingen zoals computers, flatscreens, ...)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

je mag geen 30mA als hoofd diff hebben, dit moet 300mA zijn,
maar je mag wel alles achter de 30mA zetten.

hier zit 95% achter de 30mA , enkel de zonnepanelen zitten op 300mA
bij mijn ouders is er een 300 en daar achter 2 van 30mA (1 voor monofase toestanden, 1 voor 3 fasen apparaten)

Ps, er bestaat ook een 100mA versie

Het nut van de verzegeling van de hoofd diffirentieel ontgaat mij ook een beetje ...
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ahzo dat wist ik niet, dat ga ik toch eens bekijken in het AREI.
De industriële kant die ken ik gelukkig veel beter :lol:

Het nut van de verzegeling daar weet ik ook het fijne niet van maar denk dat dit de volgende reden is.
In principe ben je al redelijk beveiligd tegen kortsluiting (automaat tellerkast), als je daar nog onrechtstreekse aanraking ook met kan afdekken, dan ben je op deze manier al relatief veilig.
Maar vooral: Vroeger toen men nog niet met diff's werkte, en er meerdere fouten in het aadinssysteem ("straatniveau"), was het mogelijk dat de foutstroom elders terug "boven de grond" kwam, met alle gevaren van dien.
Zo zijn er doden gevallen door een eerste fout in andermans installatie en begin dat maar eens judidisch te bekijken wie daar de dader is :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

dommelgebruiker schreef:Hallo,

Het is hele tijd geleden dat ik nog een automatenkast geplaatst heb...
Het gaat over een kleine installatie

1 diff van 300 MA waar 5 kringen opstaan
1 diff van 30 Ma waar 2 kringen op staan.

nu stel ik me de volgende vraag:

ik heb een mono lijn dus 2 draads 230 volt
mijn voeding die ik binnen krijg,sluit ik die onderaan op de differentieel of bovenaan? of maakt dat zelfs niet uit?

mag ik gewoon verbindingslussen leggen tussen de verschillende automaten met 6 mm draad blauw en zwart? of andere kleurcode?

mag de volgende opstelling:

voeding diff 300 (ma) vandaar naar automaat 1,2,3,4,5 in brugjes en dan van automaat 5 naar diff 2 30 ma ?
of moet ik van diff 300 ma direct naar diff 30 ma gaan ? voor de vochtige kring?

Of mag ik gewoon 1 differentieel van 30MA plaatsen voor heel mijn woning?
krijg ik deze dan door de keuring? of verplicht 2 diff?

bedankt vor de info!
Je moet direct doorlussen van het 300ma differentieel naar het 30ma differentieel. Boven of onder maakt niks uit.
Je mag zoals eerder gezegd maxiaal 2 kabels per "schroefgat" aansluiten. Zie wel dat deze goed aangesloten zijn en maximaal contact maken, anders kan er warmte ontwikkeling optreden bij hoge vermogens. Ook dien je geen isloatie materiaal mee in het gat te steken, beter om iets te ver strippen.

Je moet verplicht 2 differentieels hebben. Op het differentieel van 30ma moet je alle natte ruimtes plaatsen (keuken, badkamer, ...), je mag ook andere apparatuur erbij aansluiten zonder probleem. Ik heb zelf ook het gehele huis achter de 30ma gezet, zolang je apparatuur in orde is geen probleem.

De draadsectie die je gebruikt is voor hoeveel ampere? Meer als 40 A zou ik niet sturen door 6mm².
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Daarom brug je inderdaad beter met 10 mm², goed voor 63A
De meeste vorkjes zijn 16 mm² / 80A, ook is het koper nooit onderbroken en heb je dus minder risico op een slecht contact.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Ik heb een automaat van 40 ampere mono
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

petzl schreef:je mag geen 30mA als hoofd diff hebben, dit moet 300mA zijn,
maar je mag wel alles achter de 30mA zetten.

hier zit 95% achter de 30mA , enkel de zonnepanelen zitten op 300mA
bij mijn ouders is er een 300 en daar achter 2 van 30mA (1 voor monofase toestanden, 1 voor 3 fasen apparaten)

Ps, er bestaat ook een 100mA versie

Het nut van de verzegeling van de hoofd diffirentieel ontgaat mij ook een beetje ...
Van teco naar hoofddifferentieel loopt een aansluiting die langs beide kanten verzegelt is. Dus van waar je zelf kan aftakken ben je altijd veilig.
(Diff en hoofdzekering)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

petzl schreef:je mag geen 30mA als hoofd diff hebben, dit moet 300mA zijn,
maar je mag wel alles achter de 30mA zetten.
Je mag als hoofddifferentieel eender wat hebben(300, 100 of 30), maar de badkamer moet op een bijkomende diff van maximaal 30mA (10mA is ook goed).

Hoeveel diffs je moet plaatsen, hangt af van uw spreidingsweerstand:
- <30ohm: 1 hoofddiff + 1 bijkomende diff voor badkamer (incl wasmachine, droogkast, vaatwasser, boiler, ...)
- >30ohm en <100ohm
wanneer de spreidingsweerstand van de aarding gelegen is tussen 30 en 100 ohm moet
op de verlichtingsstroombanen een differentieel van 30 mA geplaatst worden en een
differentieel van 30mA per groep van stroombanen van maximum 16 enkelvoudige of
meervoudige stopcontacten. Een differentieelschakelaar van 100mA dient voorzien te
worden voor de stroombanen van diepvriezers, koelkasten en fornuizen.
- >100ohm -> aarding bijwerken tot onder de 100ohm of onder de 30ohm

Vergeet ook niet dat je voor elektrische vloerverwarming een aparte diff moet hebben:
30mA of 100 mA voor stroombanen van verwarmingsweerstanden verzonken in vloeren en materialen
Verder, wat aansluiting betreft:
- vanuit uw kWh meter naar uw eerste diff moet er een (E)XVB 4x10 liggen
- vanuit uw eerste diff leg je losse draad (VOB of soepele VOBs met kabelhulzen) van (liefst) 10mm² naar uw bijkomende diff
- het makkelijkst is om uw bijkomende diff op een aparte rail te zetten, zodat je met vorkklemmen ineens heel de rij kan aansluiten, inclusief de diff zelf. Op die manier maak je geen aansluitfouten en veel minder kans op slechte contacten
- idem voor de automaten die niet achter de gevoelige diff zitten: allemaal aansluiten met een vorkklem. In de praktijk zal je vorkklemmen van 10mm² vinden (6mm² nog niet tegengekomen)
- gebruik een vijsmachine op batterijen om alle automaten vast te zetten, stel de kracht 1 keer in (en verifieer met de hand of het vast genoeg zit) en zet alle automaten op dezelfde "kracht" vast. Als je denkt dat je alles gehad hebt, controleer nog maar eens. Fouten in de zekeringkast leiden gemakkelijk tot serieuze problemen (brand of gewoon wegsmelten van heel de kast) omdat er veel stroom voorhanden is (40A meestal). Een los contact kan op termijn veel problemen veroorzaken.

Of je uw automaat en diff nu langs boven of langs onder aansluit, dat maakt niet uit, maar let wel:
- hou het consistent: voeding langs boven of langs onder, maar dan wel overal hetzelfde
- idem L en N, op uw diff staat dat aangegeven, dus dat zal je moeten volgen, maar hou dat dan ook aan op uw automaten, dat is makkelijker en je maakt minder fouten
- als je onderaan (bovenaan) op uw differentieel toekomt, mag je langs die kant niet meer "aftappen", want dan zitten de automaten niet achter de beveiliging. Dat lijkt evident, maar zo zie ik wel vaker een bord en is ook vaak een reden om af te keuren.

Voor je een keuring aanvraagt, zorg dat je:
- een situatieschema hebt -> software: Excel, Visio, Trikker, AutoCad, ...
- een eendraadschema hebt
(bovenstaande in 3voud: 1 voor de keurder, 1 voor bij het bord zelf en 1 voor de eigenaar om bij te houden)
- een sticker op uw bord hebt plakken (kost 80cent bij Demeutter)
Afbeelding
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

hallo,

is er iemand die tegen betaling dit voor mij kan uittekenen?

bedankt he!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als jij alles al op papier hebt staan (zelf getekend), reken op 1-2u werk maximum (à rato van €35-40 per uur ex BTW).
Tenzij je in een megahuis woont met 120 automaten ofzo :).

Je zal niet makkelijk iemand vinden die dat wil doen (electricien), omdat er weinig mee te verdienen valt (€100-150 max).
Zij zullen zich ook niet aansprakelijk willen stellen, aangezien ze enkele een tekening gemaakt hebben.
Je moet dan extra gegevens toevoegen aan de schetsen zelf.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hey heist

jij kan zoiets uittekenen?

bijkomende vraagje : op het verslag van de keuring staat dat er enkele stopcontacten zonder aarding moeten vervangen worden naar stopcontacten met aarding(slaapkamer) enz

Maar wat doe je dan juist? als er geen aarding ligt? kan toch moeilijk alles opbreken?
moet ik dan gewoon de nieuwe stopcontacten met aardingspen installeren maar de aarding niet aansluiten dan?

bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het idee is dat je een aardingsdraad meetrekt in de buizen...
Waar je een aanpassing doet, geldt het huidige regelement.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Daar is geen beginnen aan...
de kabels liggen daar al van 1960.... die zijn voor geen meter door buizen te trekken...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Kan je zo laten volgens mij.
Je kan er waarschijnlijk wel nieuwe stopcontactjes op zetten, maar de kabels op de ene of de andere manier verlengen of een stopcontactje bijplaatsen vergeet dat maar, dat is volledig vernieuwen dan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een stopcontact met niet aangesloten aardingspen installeren is een grove inbreuk en zelfs gevaarlijk.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tjah wat moet je anders doen in een oude installatie als je de stopcontacten wil vernieuwen maar de bedrading niet...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ooh, net nu een topic hierover, komt goed uit.

Mag je, achter je hoofdschakelaar, vanop je hoofddif (ervoor, niet erachter) aftakken naar een tweede kast en daar een tweede hoofddif steken?
Ik zou graag hebben dat kast 1 de stroom van kast 2 niet mee afsleurt als de diff in werking moest treden.
Wordt de hoofddif dan verzegeld enkel in kast 1 of in beide? Ik snap het nut daarvan zoiezo niet zo goed maar soit.

Verder, ik heb nog op een oud appt gewoond waar er idd geen aarding was (en nog smeltzekeringen) en daar mocht dat nog (bestaande installatie); of je dat nog gekeurd krijgt als je iets moest bijsteken/veranderen kan een ander paar mouwen zijn.

oh, enne, ik heb net gemerkt dat je geen zekeringen meer kan vinden van het "insteekmodel", je weet wel, die bipolen die gemaakt zijn om in smeltzekeringsconnectoren te passen. Bestaan die nog, want ik heb nog een kast van dat model hangen en tzou zonde zijn alles te moeten vervangen als er ns een kapotgaat.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Tjah wat moet je anders doen in een oude installatie als je de stopcontacten wil vernieuwen maar de bedrading niet...
De aardingspen afzagen :-)
oh, enne, ik heb net gemerkt dat je geen zekeringen meer kan vinden van het "insteekmodel", je weet wel, die bipolen die gemaakt zijn om in smeltzekeringsconnectoren te passen. Bestaan die nog, want ik heb nog een kast van dat model hangen en tzou zonde zijn alles te moeten vervangen als er ns een kapotgaat.
Ja, die vind je nog, al vind ik smeltzekeringen in vergelijking met een automaat toch redelijk duur.
Of bedoel je pen automaten (mini jump) ?
https://www.google.be/search?q=mini-jump+penautomaten
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Stopcontacten zonder aarding: van wanneer dateert de woning?
[Art. 278 Afwijkende beschikkingen
De volgende afwijkende beschikkingen zijn van toepassing op de bestaande gedeelten van oude elektrische
huishoudelijke installaties waarvan de aanleg was aangevat voor 1 oktober 1981:
9. Beschermingsgeleider In afwijking van de bepalingen van artikelen 86.02 en 203 is het toegelaten elektrische
leidingen in dienst te laten die geen beschermingsgeleider bevatten op voorwaarde dat zij niet bestemd zijn om een
vast of beweegbaar toestel van de klasse I te voeden. Het is eveneens toegelaten een beschermingsgeleider in dienst
te laten die zich buiten de leiding bevindt. Het is toegelaten de beschermingsgeleider te installeren buiten de
elektrische leidingen, daar waar het niet mogelijk is deze beschermingsgeleider in de bestaande buizen te trekken.
Art. 30 Isolatie en indeling van het elektrisch materieel voor lage en zeer lage spanning in verband met de
bescherming tegen elektrische schokken
07 Klassen van elektrisch materieel
c. klasse 1:
elektrisch materieel waarbij de bescherming tegen elektrische schokken niet uitsluitend
berust bij de basisisolatie, waar waarbij de genaakbare geleidende delen verbonden
moeten worden met een beschermingsgeleider zodat deze delen niet gevaarlijk kunnen
worden door het in gebreke blijven van de basisisolatie. Bij elektrisch materieel gevoed
via een snoer, moet dit snoer een beschermingsgeleider omvatten.
Als uw woning dateert van voor 1981, dan mag je dus stopcontacten behouden zonder aarding. Als je dat onderdeel renoveert, moet je wel aarding trekken.
Dus een splinternieuwe badkamer met stopcontacten zonder aarding, zal niet passeren.
Wandcontactdoos met aarding (de standaard):
Afbeelding
Wandcontactdoos zonder aarding:
Afbeelding

aftakken naar 2de kast:
Wat jij voorstelt (voor de diff aftakken) mag niet. Uw eerste diff is de beveiliging van alles wat erachter komt.
Als je wil voorkomen dat de 2de kast heel uw installatie platlegt, heb je 2 mogelijkheden:
1. installeer een gevoeligere differentieel van 100mA (of 30mA of 10mA) in uw 2de kast (30mA -> €42,89; 100mA -> €101,34
2. installeer telkens een selectieve differentieel, de differentieel het dichtst tegen de fout gaat er als eerste uit (300mA -> €114,39)
Ik zou een gevoeligere differentieel plaatsen in uw 2de kast (100mA of 30mA), ik zou ook een zekering voorzien vanuit uw eerste kast naar uw tweede kast. Op die manier kan je heel eenvoudig aan foutopsporing doen in beide kasten. Ik heb op die manier mijn 2 kasten verbonden. Automaat in kast1 én automaat in kast2. Zo kan ik vanuit beide kasten de volledige kast2 uitschakelen.

@oude zekeringen
Je kan zelfs nog smeltzekeringen kopen. Particulier zou ik dan altijd afraden en je krijgt het ook niet meer gekeurd, maar industrieel wordt dat nog veel gebruikt.

Maar los van wat kan, denk toch ook aan uw eigen veiligheid.
Zelfs in oude leidingen kan je aarding trekken. Je trekt één van beide kabels eruit en met de kabel die er dan nog insteekt, trek je een trekveer in de buis (25m trekveer = €52) en je hangt dan de nieuwe kabels (3 keer 2,5mm²) aan de trekveer. Ik heb recent nog mijn broer zijn appartement volledig herbekabeld, omdat daar ook aarding ontbrak.

Ook wat zekeringen betreft: oude zekeringen kan je beter vervangen door nieuwe zekeringen.
Vermoedelijk moet je geen nieuwe kast kopen, want smeltzekeringen zijn vaak ook modulair (op een rail te klikken), dus moet je enkel de differentieels en de automaten vervangen. Differentieel kost €43 per stuk, je hebt er 2 nodig. Automaten kosten €5,5 per stuk (16A of 20A). Je mag al een behoorlijke installatie hebben om meer dan €200 te moeten uitgeven aan materiaal...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ah macheert dat zo die zonder aarding, wist niet dat je die kon verkrijgen.

In oude buizen nieuwe kabels trekken is vaak hopeloos hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat hangt van de diameter van die buizen af en het aantal bochten.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

dommelgebruiker schreef:de kabels liggen daar al van 1960...
Best van die bestaande kabels zoveel mogelijk afblijven. Wanneer je daar teveel met beweegt, bestaat de kans dat de isolatie ervan afbrokkelt en voor je het weet zit je met aardingsfouten en/of kortsluitingen. Ik denk dat her veiliger is om van deze afwijking in reglement gebruik te maken daar waar een aarding noodzakelijk is:
[Art. 278 Afwijkende beschikkingen
... Het is toegelaten de beschermingsgeleider te installeren buiten de elektrische leidingen, daar waar het niet mogelijk is deze beschermingsgeleider in de bestaande buizen te trekken.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Voor kabels met afbrokkelende isolatie is het net beter om de boel volledig te vervangen, nee?
Afbrokkelende isolatie heb ik nog niet gezien, wel een soort van textiel rond de koperen geleider die volledig desintegreert. "Goeten draad" zeggen wij daartegen :). In 1960 gebruikten ze dat al lang niet meer, eerder is van 1940-50.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vaak zitten die kabels dan zelfs nog in ijzeren buizen... ik zou het alvast meteen vervangen.

Bij m'n grootouders heb ik het ook eens gezien... de isolatie brokkelde af terwijl je ernaar keek... levensgevaarlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat symbool dat je op een zekeringkast moet kleven, is niet voor de lol.
Elektriciteit is letterlijk levensgevaarlijk. Mensen beseffen dat te weinig, willen maar het minimum doen wat nodig is en denken dat een keuring enkel dient om geld uit uw zakken te kloppen.
Denk toch aan uw eigen veiligheid!

Mijn buurman was in de week nog aan het opscheppen dat zijn kast aan het smeulen was, omdat hij een zekering geforceerd had om een dikke glaszekering te "aanvaarden".
Ik heb er eens mee gelachen, ik wil geen ruzie, maar blij dat we in een open bebouwing wonen. Wat een gek!

Elektriciteit is letterlijk levensgevaarlijk: elektrocutie, brand, ...
Zorg dat je voldoet aan de normen, die zijn niet uitgevonden tussen pot en pint, maar dienen om u te beschermen.

Er zijn 2 dwaze regels:
- maximum 8 stopcontacten per kring (mijn keurder zei zelf dat hij daar nooit moeilijk over doet, als je teveel verbruikt knalt de zekering eruit)
- minimum 3G4 voor vaatwasser, droogkast en wasmachine: het toestel zelf heeft een 0,75mm² draadje en moderne toestellen verbruiken max 900W...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Die 3G4 regel was omdat men daar vroeger op een 3G2,5 leiding nog een stopkontakt parallel ging op aansluiten voor de later aangekochte droogkast :nono:
Ikzelf heb 3G2,5 voor stopcontact wasmachine gelegd en nog een 3G2,5 voor stopcontact droogkast, keurder maakte hier geen probleem van.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

8 stopcontacten per kring is misschien nog te onderbouwen, maar dat mogen ook bvb 8 4voudige stopcontacten zijn en dat is dan absurd.

Het feit dat mensen denken dat e keuring er is om hen te pesten, zegt veel over wat ze ervan kennen.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

lacer schreef:Die 3G4 regel was omdat men daar vroeger op een 3G2,5 leiding nog een stopkontakt parallel ging op aansluiten voor de later aangekochte droogkast :nono:
Ikzelf heb 3G2,5 voor stopcontact wasmachine gelegd en nog een 3G2,5 voor stopcontact droogkast, keurder maakte hier geen probleem van.
Volgens het boekje moet je 3G4 hebben liggen als je aangeeft dat er een wasmachine, droogkast of vaatwasser komt.
Ik heb het nog niet geweten dat een keurder dat afkeurt, maar de regel zegt...

Stel nu nog dat ik op een gewone kring met 8 stopcontacten, op elk stopcontact een draagkast plaats. Waar zit het gevaar?
De zekering knalt eruit als ik meer dan 3500W (16A) of 4500W (20A) verbruik op die kring. Of dat nu een droogkast is, of een friteuse, of een mega plasma TV, ...?

Wij hebben ook voor al die toestellen een aparte kring: vaatwasser, elektrische boiler, droogkast, wasmachine.
Maar puur voor veiligheid is dat niet nodig. Het maakt de installatie alleen wat "zwaarder", want op die kringen mag je zogezegd ook niets anders plaatsen. Voor onze berging heb ik dus 5 kringen (droogkast, wasmachine, boiler, zijkant1 en zijkant2) en dan ben ik de verlichting nog vergeten. Toch wat overkill hé :)
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Die 3G4 regel is inderdaad belachelijk ... zeker tegenwoordig.

Bij mij heeft een elektricien 6j geleden zelfs gewoon 3G2,5 geplaatst (zegt ook wat over die mens natuurlijk). Maar die apparaten zijn tegenwoordig zoo zuinig.
- warmtepompdroger: 1000 watt pmax
- wasmachine: 2000 watt

Ik kan er fysisch nog de straatverlichting bij hangen ook :-)

Die 8 kringen zijn ook uit de lucht gegrepen, misschien om installaties simpel te houden? Mensen hangen er toch een miljoen stekkerdozen achter als ze willen...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

De truc is natuurlijk bij een was, droog etc niet aangeven op het plan dat het zulke toestellen zijn, vermits het geen vast opgestelde toestellen zijn mag dat. Je tekent enkel het symbool van een stopkontakt en thats-it. Niemand is verplicht om een wasmaschine te hebben hé :lol:
Bij ons in de keuken heb ik 5 aparte stopkontakt kringen gelegd vermits daar de grootste verbruikers zitten, was, droog, oven, kookplaat en CV nog niet meegerekend. Op 8 jaar nog geen enkele overbelasting gehad en een automaat uitgekletst.
Alle gewone stopkontaktkringen in huis zitten ondertussen aan hun max van 8.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

8 stopcontacten per kring, en dan verbaasd zijn dat mensen met talloze stekkerbalken gaan werken. Zucht...

Re: paar vraagjes over installatie automatenkast
by heist_175 on Fri 14 Aug 2015, 07:01

Stopcontacten zonder aarding: van wanneer dateert de woning?
[Art. 278 Afwijkende beschikkingen
De volgende afwijkende beschikkingen zijn van toepassing op de bestaande gedeelten van oude elektrische
huishoudelijke installaties waarvan de aanleg was aangevat voor 1 oktober 1981:
9. Beschermingsgeleider In afwijking van de bepalingen van artikelen 86.02 en 203 is het toegelaten elektrische
leidingen in dienst te laten die geen beschermingsgeleider bevatten op voorwaarde dat zij niet bestemd zijn om een
vast of beweegbaar toestel van de klasse I te voeden. Het is eveneens toegelaten een beschermingsgeleider in dienst
te laten die zich buiten de leiding bevindt. Het is toegelaten de beschermingsgeleider te installeren buiten de
elektrische leidingen, daar waar het niet mogelijk is deze beschermingsgeleider in de bestaande buizen te trekken.


Art. 30 Isolatie en indeling van het elektrisch materieel voor lage en zeer lage spanning in verband met de
bescherming tegen elektrische schokken
07 Klassen van elektrisch materieel
c. klasse 1:
elektrisch materieel waarbij de bescherming tegen elektrische schokken niet uitsluitend
berust bij de basisisolatie, waar waarbij de genaakbare geleidende delen verbonden
moeten worden met een beschermingsgeleider zodat deze delen niet gevaarlijk kunnen
worden door het in gebreke blijven van de basisisolatie. Bij elektrisch materieel gevoed
via een snoer, moet dit snoer een beschermingsgeleider omvatten.


Als uw woning dateert van voor 1981, dan mag je dus stopcontacten behouden zonder aarding. Als je dat onderdeel renoveert, moet je wel aarding trekken.
Dus een splinternieuwe badkamer met stopcontacten zonder aarding, zal niet passeren.
Wandcontactdoos met aarding (de standaard):

Wandcontactdoos zonder aarding:
Dat was van de jaren 70; kan je eigenlijk een kring of kast bijsteken en herkeuren zonder aan het bestaande te moeten komen als dat verouderd is?

aftakken naar 2de kast:
Wat jij voorstelt (voor de diff aftakken) mag niet. Uw eerste diff is de beveiliging van alles wat erachter komt.
Als je wil voorkomen dat de 2de kast heel uw installatie platlegt, heb je 2 mogelijkheden:
1. installeer een gevoeligere differentieel van 100mA (of 30mA of 10mA) in uw 2de kast (30mA -> €42,89; 100mA -> €101,34
2. installeer telkens een selectieve differentieel, de differentieel het dichtst tegen de fout gaat er als eerste uit (300mA -> €114,39)
Ik zou een gevoeligere differentieel plaatsen in uw 2de kast (100mA of 30mA), ik zou ook een zekering voorzien vanuit uw eerste kast naar uw tweede kast. Op die manier kan je heel eenvoudig aan foutopsporing doen in beide kasten. Ik heb op die manier mijn 2 kasten verbonden. Automaat in kast1 én automaat in kast2. Zo kan ik vanuit beide kasten de volledige kast2 uitschakelen.
Dus 2 parallele hoofddiffs kan niet. Ik wil vooral dat kast 1 (de bestaande installatie) kast 2 (waar gevoelige computer apparatuur op zou komen) niet meesleurt als de hoofddif gaat. Vandaar mijn idee om met 2 hoofddiffs te werken; een collega van mij heeft dat ook zo gedaan; 2 parallelle hoofddiffs van 300mA.
@oude zekeringen
Je kan zelfs nog smeltzekeringen kopen. Particulier zou ik dan altijd afraden en je krijgt het ook niet meer gekeurd, maar industrieel wordt dat nog veel gebruikt.

Maar los van wat kan, denk toch ook aan uw eigen veiligheid.
Zelfs in oude leidingen kan je aarding trekken. Je trekt één van beide kabels eruit en met de kabel die er dan nog insteekt, trek je een trekveer in de buis (25m trekveer = €52) en je hangt dan de nieuwe kabels (3 keer 2,5mm²) aan de trekveer. Ik heb recent nog mijn broer zijn appartement volledig herbekabeld, omdat daar ook aarding ontbrak.

Ook wat zekeringen betreft: oude zekeringen kan je beter vervangen door nieuwe zekeringen.
Vermoedelijk moet je geen nieuwe kast kopen, want smeltzekeringen zijn vaak ook modulair (op een rail te klikken), dus moet je enkel de differentieels en de automaten vervangen. Differentieel kost €43 per stuk, je hebt er 2 nodig. Automaten kosten €5,5 per stuk (16A of 20A). Je mag al een behoorlijke installatie hebben om meer dan €200 te moeten uitgeven aan materiaal...
Neenee, dit is een misverstand.
Ik wil van die mini-jump penautomaten (bedankt lacer voor de technische term) vinden omdat de kast nog uit de tijd van smeltzekeringen komt en die nieuwe automaten daar niet inpassen; laatst gezien in de doehetzelf dat die daar niet meer lagen en toch effe een mini-paniekreactie gehad :-)
Ik heb gelukkig al aardingen overal, maar een oud huurappt van mij zat en zit nog altijd met smeltzekeringen en zonder aarding, en "dat aanpassen was ni nodig en te duur".


Ik ben langzaam aant uitkijken naar iets te kopen, want dat "nee da moogde ni aanpassen" van die huisbazen begint op mijn zenuwen te werken. En dus alle kameraden die aant bouwen/verbouwen/renoveren zijn steek ik een handje bij, zodat de skills toch ietwat aanwezig zijn tegen dat ik het zelf moet doen. En momenteel is da de electriciteitskast; want da voorbedraad kopen of komen laten doen is onbetaalbaar, maar het moet wel goed en gekeurd zijn want met half werk ben ik ni content, zeker ni met levensgevaarlijke dingen als dit.




[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door ITnetadmin op 14 aug 2015, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Eigenlijk is er een max van 8 stopkontakten in z'n geheel, meervoudige worden gerekend als 1.
Werd hierboven ook al eens medegedeeld.
Uiteraard aan de multimedia-hoek steevast meervoudinge en ook aan het aanrecht in de keuken. Voor de rest bijna overal dubbele gebruikt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

gevoelige apparatuur:
Je zet in kast1 een diff van 300mA,
na die diff ga je naar uw tweede kast en naar een tweede diff van 100mA in uw eerste kast.
Als er in die eerste kast iets gebeurt, knalt de diff van 100mA eruit en blijft kast2 "online"

@kast herkeuren
je kan een poolhouse ofzo bijbouwen en dan raak je niet aan de rest van de bestaande installatie.

minijumps -> DMLights

@8 stopcontacten
het zijn stopcontactpunten, dus alles wat achter 1 plaat staat.
Er is een merk dat een 3x3 op de markt heeft, 9 stopcontacten dus, maar dat telt als 1 punt
Ideaal voor achter de TV (al zou ik het zelf niet plaatsen, we spreken over een plaat van 30x30cm :eek: )

Ik heb in het gerenoveerde deel van ons huis en in de garage (opbouw) telkens een dubbel stopcontact geplaatst.
Hoeveel stekkerdozen ik al in de lucht heb zien vliegen.
Ik neem geen risico's naar brandveiligheid toe. Hoe minder stekkerblokken, hoe beter.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Totaal akkoord, maar zeker in huurhuizen zit je vaak met dat probleem.

Hier ligt het vol met stekkerbalken, je hebt nooit genoeg stopcontacten in een bestaand huis heb ik al gemerkt.
Zeker niet in de moderne tijd (mijne living bv heeft er 4 verspreid, en da's een vrij nieuw gebouwd appt), den bureau 2; begin er dan maar ns aan als ITer met veel apparatuur.

Ik vind het verder raar dat je een verplichte hoofddiff moet hebben; je zou denken dat als je op elke kast een aparte hoofddiff plaatst dat even goed beveiligd is. Zal wel eerder een papier probleem zijn dan een echt veiligheidsrisico neem ik dan aan.
Soit, ik zal je advies doorspelen aan mijn collega, want ik heeft zijn kasten bijna gerenoveerd en gaat dat dus nooit gekeurd krijgen, want hij heeft afgetakt voor zijne 3fase hoofddiff.

Dat kan je dan wss oplossen door in beide kasten een gevoeligere diff bij te steken.
Is het de moeite om uw volledige kast op vochtig aan te sluiten, dus achter uwe 30mA, of kan dat te gevoelig zijn voor bepaalde toepassingen?
Also, ik denk eraan om, als ik mijn eigen stek heb, zo snel mogelijk naar 3fase over te gaan, dan zal ik wss alles zoiezo moeten herdoen. Verandert dat veel qua opstelling (je diffs moeten dan uiteraard 3fasig zijn en je hebt een kast nodig die genoeg latten heeft, maar verder).



[Afbeelding Post made via mobile device ]
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

dus?

Het gebouw is van voor 1981...
dus ik mag gerust op de plaatsen,waar stopcontacten zonder aarding is nieuwe exemplaren plaatsen met aarding(maar niet aangesloten? )
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Neen je mag stopcontacten vervangen zonder aardig. Tenzij er ingrijpende verbouwingswerken in die ruimte plaatsvinden.
Je mag ook stopcontacten met aardingspin plaatsen maar dan moet je naar dat stopcontact een aparte aardingsdraad leggen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

De regel van 8 stopcontacten is niet zo zeer ver gezocht.
Ik denk dat het hem er om te doen is dat je op den duur een te grote kabellengte kan krijgen, waardoor je kortsluitstroom te laag is om de automaat snel genoeg te doen uitschakelen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

dommelgebruiker schreef:dus ik mag gerust op de plaatsen,waar stopcontacten zonder aarding is nieuwe exemplaren plaatsen met aarding(maar niet aangesloten? )
Nee, dat mag niet. Als er een aardingspin in een stopcontact zit MOET die ook aangesloten zijn. Da's meteen ook de reden waarom men nog steeds stopcontacten zonder aardingspin verkoopt. Jij moet dus die laatste soort hebben...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het gaat hem dus vooral om de duidelijkheid? Aardingspin aanwezig = aarding aanwezig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”