Cloud PBX server of eigen freePBX
Geplaatst: 25 jul 2015, 22:00
Hallo allen,
Ik had graag jullie experten mening gehad.
Ik zal binnenkort in een nieuwe praktijk gaan werken als arts en had graag gebruik gemaakt van Voip om de bestaande vaste analoge lijn te vervangen.
De huidige situatie is als volgt:
er is één kabinet (bureau 1) waar een analoge PSTN lijn van Belgacom binnenkomt. Er is ook een splitter met PSTN lijn naar 2 andere kamers.
Internet van Telenet komt binnen via de garage (kabel), een CAT5 kabel loopt naar bureau 1.
De toekomstige situatie:
Er zal een secretaresse, die in principe alle telefoons opneemt, met eigen bureau komen en ik zal een eigen kabinet krijgen. Er ligt reeds een CAT5 kabel en PSTN lijn naar de bureau van de secretaresse. Naar mijn bureau is er nog niets voorzien van bekabeling. Vermoedelijk zullen er binnen enkele jaren nog artsen bij de praktijk komen
Redenen om van de bestaande telefoonlijn naar VOIP over te stappen:
- Goedkoper
- Tijdsgebaseerde doorschakeling naar wachtdienst na 19u
- Meerdere patiënten kunnen tegelijk bellen naar de praktijk, de eerste krijgt de secretaresse aan de lijn, de overige worden in een wachtrij gezet en krijgen keuze een keuze menu te horen.
- De secretaresse kan doorschakelen naar artsen, maar kan hen eerst nog spreken vooraleer door te schakelen.
- Neemt de secretaresse niet op na 5x rinkelen dan schakelt de telefoon door naar de artsen
- Specifieke patiënten met gekende nummers worden automatisch en rechtstreeks naar de GSM van één van de artsen doorverbonden (kan dit?).
- Toekomst en groeimogelijkheden
Mogelijke problemen:
-noodnummers moeten via de hardphones kunnen gebeld worden gezien dit regelmatig gebeurd
-liefst is er ook analoge telefoon lijn beschikbaar in geval van elektriciteit uitval (dit mag van mijn part een doorschakeling naar GSM zijn, maar ik moet dit natuurlijk wel kunnen in te stellen zijn bij stroompanne, of moet automatisch gebeuren wanneer PBX niet meer bereikbaar is)
-Fax verzenden en ontvangen moet beschikbaar blijven, fax2mail is enkel een optie als dit vanuit de mailbox automatisch kan worden uitgeprint, en bij het kunnen doorfaxen naar analoge faxnummers.
Ik zie momenteel een twee tal opties:
Optie1: Eigen freePBX Voip server + Voip trunk met meerdere connectielijnen (liefst 3 of 4)
Voordelen: eigen beheer, meer configuratiemogelijkheden, minder maandelijkse kosten bij VOIP provider,
Nadeel: beheer ingewikkelder, moet hier een server voor kopen (die ook voor andere dingen kan gebruikt worden) en dongle
Stap 1: nummer wordt overgedragen naar Voip provider (speakup, 3starnet, intellinet, ... deze zien er alvast betrouwbaar uit)
Stap 2: analoge lijn bij Belgacom behouden (maar dan ander telefoon nummer?), noodnummers worden via deze lijn doorgebeld en evt telefoon bij stroomonderbreking. Een alternatief is dat sommige Voips wel noodnummers toelaten.
Stap 3: hardware volgens deze tekening:
![Afbeelding](http://oi60.tinypic.com/30rmgq0.jpg)
Vragen:
-Is de hardwareopstelling correct?
-Is die ene CAT5 kabel tussen garage en secretaresse snel genoeg is om internet van max 3 PC's en max 3 VOIP telefoons aan te kunnen, of zou ik het VOIP en internet beter scheiden (wat wel inhoud dat ik meer kabels moet laten trekken en meer switches moet voorzien)? Stabiliteit is wel belangrijk
Optie2: Cloud Voip server + Voip trunk met meerdere connectielijnen (liefst 3 of 4)
Voordelen: beheer eenvoudiger, minder eenmalige kosten, meer support
Nadelen: geen eigen beheer, minder configuratiemogelijkheden, meer maandelijkse kosten, elektriciteitsnet plat => geen telefoon
Wat is jullie mening?
Alvast bedankt!!
Ik had graag jullie experten mening gehad.
Ik zal binnenkort in een nieuwe praktijk gaan werken als arts en had graag gebruik gemaakt van Voip om de bestaande vaste analoge lijn te vervangen.
De huidige situatie is als volgt:
er is één kabinet (bureau 1) waar een analoge PSTN lijn van Belgacom binnenkomt. Er is ook een splitter met PSTN lijn naar 2 andere kamers.
Internet van Telenet komt binnen via de garage (kabel), een CAT5 kabel loopt naar bureau 1.
De toekomstige situatie:
Er zal een secretaresse, die in principe alle telefoons opneemt, met eigen bureau komen en ik zal een eigen kabinet krijgen. Er ligt reeds een CAT5 kabel en PSTN lijn naar de bureau van de secretaresse. Naar mijn bureau is er nog niets voorzien van bekabeling. Vermoedelijk zullen er binnen enkele jaren nog artsen bij de praktijk komen
Redenen om van de bestaande telefoonlijn naar VOIP over te stappen:
- Goedkoper
- Tijdsgebaseerde doorschakeling naar wachtdienst na 19u
- Meerdere patiënten kunnen tegelijk bellen naar de praktijk, de eerste krijgt de secretaresse aan de lijn, de overige worden in een wachtrij gezet en krijgen keuze een keuze menu te horen.
- De secretaresse kan doorschakelen naar artsen, maar kan hen eerst nog spreken vooraleer door te schakelen.
- Neemt de secretaresse niet op na 5x rinkelen dan schakelt de telefoon door naar de artsen
- Specifieke patiënten met gekende nummers worden automatisch en rechtstreeks naar de GSM van één van de artsen doorverbonden (kan dit?).
- Toekomst en groeimogelijkheden
Mogelijke problemen:
-noodnummers moeten via de hardphones kunnen gebeld worden gezien dit regelmatig gebeurd
-liefst is er ook analoge telefoon lijn beschikbaar in geval van elektriciteit uitval (dit mag van mijn part een doorschakeling naar GSM zijn, maar ik moet dit natuurlijk wel kunnen in te stellen zijn bij stroompanne, of moet automatisch gebeuren wanneer PBX niet meer bereikbaar is)
-Fax verzenden en ontvangen moet beschikbaar blijven, fax2mail is enkel een optie als dit vanuit de mailbox automatisch kan worden uitgeprint, en bij het kunnen doorfaxen naar analoge faxnummers.
Ik zie momenteel een twee tal opties:
Optie1: Eigen freePBX Voip server + Voip trunk met meerdere connectielijnen (liefst 3 of 4)
Voordelen: eigen beheer, meer configuratiemogelijkheden, minder maandelijkse kosten bij VOIP provider,
Nadeel: beheer ingewikkelder, moet hier een server voor kopen (die ook voor andere dingen kan gebruikt worden) en dongle
Stap 1: nummer wordt overgedragen naar Voip provider (speakup, 3starnet, intellinet, ... deze zien er alvast betrouwbaar uit)
Stap 2: analoge lijn bij Belgacom behouden (maar dan ander telefoon nummer?), noodnummers worden via deze lijn doorgebeld en evt telefoon bij stroomonderbreking. Een alternatief is dat sommige Voips wel noodnummers toelaten.
Stap 3: hardware volgens deze tekening:
![Afbeelding](http://oi60.tinypic.com/30rmgq0.jpg)
Vragen:
-Is de hardwareopstelling correct?
-Is die ene CAT5 kabel tussen garage en secretaresse snel genoeg is om internet van max 3 PC's en max 3 VOIP telefoons aan te kunnen, of zou ik het VOIP en internet beter scheiden (wat wel inhoud dat ik meer kabels moet laten trekken en meer switches moet voorzien)? Stabiliteit is wel belangrijk
Optie2: Cloud Voip server + Voip trunk met meerdere connectielijnen (liefst 3 of 4)
Voordelen: beheer eenvoudiger, minder eenmalige kosten, meer support
Nadelen: geen eigen beheer, minder configuratiemogelijkheden, meer maandelijkse kosten, elektriciteitsnet plat => geen telefoon
Wat is jullie mening?
Alvast bedankt!!