Slankere overheid

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 03/07/2015 - Renovatiepremie blijft premie en wordt geen belastingvermindering
Wel zullen voortaan twee aanvragen moeten ingediend worden. Tussen die twee aanvragen moet er minstens één jaar en maximaal twee jaar zitten.
Lees: je hebt ambtenaren extra nodig die nu niet 1 aanvraag, maar wel 2 aanvragen moet beoordelen en "administreren".
Zo geraken we nooit aan een overheid met minder ambtenaren.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Tiens, toen ik even terug een voorstel deed om de overheid efficiënter te laten werken, heb je dat tot 3x toe afgedaan als "populistische cafépraat":
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 60#p603434

Je hebt me daar echter verkeerd begrepen denk ik, aangezien ik niks tegen de vakbonden an sich heb, maar wel tegen de riante vergoedingen die ze krijgen voor het uitbetalen van die werkloosheidsvergoedingen. Dat is een bevoegdheid die ze eigenlijk niet zouden mogen hebben. Je stelt dat opleiding enzo nodig is wegens de complexiteit van de materie, OK, maar als de vakbond een dossier opstelt voor aanvraag van een werkloosheidsvergoeding, moet dat dossier eerst goedgekeurd worden door de RVA (de overheid dus). Je bespaart dus helemaal geen personeel, integendeel, je hebt minstens 4 entiteiten die mensen moeten aanwerven en opleiden om die complexe materie te beheersen (de vakbonden + RVA). Doe daar nog eens reserves bij voor als er mensen in verlof zijn en dergelijke, waardoor je dus sowieso meer volk nodig hebt met 4 entiteiten dan met 1. Maar dat huisje is te heilig zeker om te hervormen?

Groepeer die diensten allemaal eens samen onder de RVA en laat de vakbonden enkel hetgene doen waarvoor ze dienen. Uitbetalingen horen daar zeker niet bij. Idem met ziekenfondsen (de beste manier om rijk te worden in dit land; zoek maar eens op hoeveel kosten ze effectief doorrekenen aan de overheid voor ELKE terugbetaling die je krijgt). Waarom zijn er zoveel verschillende? Waarom heeft de NMBS een eigen ziekenfonds? Moesten ze er nu nog in slagen om de stakingsziekte daar uit te roeien zou ik er nog tevreden van zijn, maar helaas...

Edit: RIZIV vervangen door RVA; het is voor iedereen warm vandaag...
Afbeelding
Gebruikersavatar
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 mar 2004, 20:11
Locatie: Zulte
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Deze ochtend, 3 juli, keurde de Vlaamse regering het BVR omtrent de nieuwe renovatiepremie principieel goed. In tegenstelling tot de verwachte ‘fiscalisering’ van de renovatiepremie heeft de regering beslist een nieuwe renovatiepremie in te voeren.. Na deze principiële beslissing moet het BVR nog naar de Raad van State en de Vlaamse Woonraad voor advies. Het is dus mogelijk dat er nog aan gesleuteld wordt voor het definitief wordt goedgekeurd. Deze definitieve goedkeuring wordt verwacht na de zomer.
Alle beschikbare informatie en de krachtlijnen vind je (vanaf maandag 6 juli) terug op de website www.wonenvlaanderen.be.


Bon, wegens juridische moeilijkheden heeft de minister haar plan van aanpak moeten wijzigen. Het systeem van twee aanvragen is om de kost door de tijd te kunnen spreiden en zo te vermijden dat het budget bijkomend dient worden opgetrokken. Tevens werd in het verleden de subsidie aangewend voor speculatieve doeleinden, zijnde meerwaarde vergroten van panden op korte termijn en dan doorverkopen. (de juiste methode leg ik niet uit om geen bijkomende misbruiken te stimuleren)

Het argument van bijkomende ambtenaren is nonsens, het bij aanwerven is eerder uitzondering. De ambtenarij van de 'collega's' is gelukkig grotendeels achterons. Enkel enkere oudere gardes en paar federale overheidsdiensten dienen de definitieve switch te maken. In dit geval zijn het kleinere aanvragen die wel in 2 x maar sneller kunnen behandeld worden. Belangrijk is het resultaat voor de burger die een bedrag krijgt terugbetaald en geen speciale code extra zal moeten aanvullen in zijn belastingsaangifte die op zich al gecompliceerd genoeg is.
Just enjoy life and don't whine about it.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het zou pas een vooruitgang zijn als de overheid "nieuwe systemen" bedenkt die volautomatisch kunnen werken, zoals TaxOnWeb en de ANPR-camera's.
In procestaal: de STP moet omhoog: straight-through-processing.

Als je voor een bepaald volume een team van 15 mensen nodig hebt en je haalt een STP van 60%.
Als je dan het volume verdubbelt, heb je 15 man extra nodig.
Als je een hogere STP hebt, bv 90% heb je veel minder mensen nodig om hetzelfde werk te kunnen verzetten.

Ik heb zelf net een renovatiepremie uitbetaald gekregen, dat ging alles behalve snel, hoewel ik alle papieren correct aan de desbetreffende dienst had bezorgd.
Opnieuw: ik val zeker die ambtenaren niet aan, zij volgen de regels die hen worden opgelegd.
De vraag is of het proces niet beter kan, zodat je minder ambtenaren nodig hebt. Niet omdat je hen HARDER laat werken, wel omdat je ze ANDERS laat werken.

Als je 2 keer aanvragen moet behandelen, zal dat gepaard gaan met meer mankracht.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ikkejonge schreef:De ambtenarij van de 'collega's' is gelukkig grotendeels achterons.
Gelukkig schrijf je grontendeels want ik kom af en toe op een overheidsdienst en dat is schrijnend ! De helft is constant ziek, de andere helft leest tijdschriften, niemand neemt de telefoon op, mails worden amper beantwoord, IT systemen (die veel gekost hebben) doen me denken aan 30 jaar geleden en bieden amper een kwart van de benodigde functionaliteit, ...
Gebruikersavatar
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 mar 2004, 20:11
Locatie: Zulte
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Het komt inderdaad jammer genoeg nog voor en onder de administraties is goed geweten welke departementen of diensten nog mogen evolueren naar een meer professionele service naar de burger.
Vaststelling is meestal dat hoe hoger het echelon (bv. federaal), hoe erger het is. Dit zijn dan ook de diensten die zelden een loketfunctie hebben met contact met de burgers/klanten.
Just enjoy life and don't whine about it.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

ikkejonge schreef:Vaststelling is meestal dat hoe hoger het echelon (bv. federaal), hoe erger het is.
Dat is geen vaststelling, dat is pure Vlaams-nationalistische propaganda.
De Vlaamse renovatiepremie is trouwens een bureaucratische schande. Die bevoegdheid wonen was veel beter federaal gebleven, dan hadden de mensen tenminste hun premie op tijd gekregen. Nu moeten ze wachten tot november om überhaupt iets te kunnen indienen. Dit wil dus zeggen dat er in de praktijk in 2015 niemand wordt gestimuleerd om te renoveren. Qua moedwillige ondermijning van het Europese milieubeleid kan dat tellen, Vlaanderen hinkt vandaag reeds achterop. Ik vermoed dat Mevrouw Homans liever een boete krijgt wanneer de Europese doelstellingen niet gehaald worden. Want daarna schuift ze die boete toch door naar de Belgische schatkist.

En uiteindelijk zal de N-VA weer kunnen verkondigen dat de schuld bij het Europese of federale niveau ligt. Het klassieke zondebonkmechanisme dat alle nationalisten gebruiken.
Gebruikersavatar
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 mar 2004, 20:11
Locatie: Zulte
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

De renovatiepremie is al jaren een Vlaamse bevoegdheid. De 6de staatshervorming heeft hier geen impact op gehad.
De verwijzing naar Vlaams-nationalistische propaganda is er bij de haren bij getrokken. Het punt is de afstand tot de rechtstreekse klant, de burger. Het is nu eenmaal zo dat de meeste federale overheidsdiensten al verder van de burger staan, wat niet betekent dat er ook Vlaamse instellingen zijn die in hetzelfde bedje ziek zijn.
De renovatiepremie is trouwens niet in eerste instantie bedoeld voor milieubeleid, trouwens een ander departement zijnde LNE. De doelstellingen zijn stimuli om verouderde woningen aan te pakken en deze te laten voldoen aan de hedendaagse comforteisen.
Just enjoy life and don't whine about it.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vlaamse renopremie is wel degelijk milieu:
- minder nieuwe gronden die aangesneden worden
- minder energieverbruik op het einde van de rit

Een bestaande woning/krot neerleggen en een nieuwbouw plaatsen kost onnoemelijk veel energie.
Aan de KUL hebben ze eens een studie gemaakt, later verschenen in boekvorm, over energie en wonen. De bouw van een woning kan je bijna niet goed maken met het zuinige gebruik ervan. In die studie pleitten ze dan ook om allerlei premies toe te kennen aan renovaties en niet aan nieuwbouw.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”