Verkeersbelasting - datums

Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik kreeg vandaag 2 aanslagbiljetten in de bus voor de jaarlijkse verkeersbelasting (402.73 eur, 224.93 eur) :-( .
Wat mij een beetje opviel zijn de data die op de brief vermeld staan:
  • - kohier uitvoerbaar verklaard op: 15-01-2015
    - datum van verzending: 15-05-2015
    - belastbare periode: 01-12-2014 tot 30-11-2015
    - te betalen: onmiddelijk
    - datum aanvang nalatigheidsintrest: 01-04-2015
Kan dit zomaar? Ik dacht dat je altijd 2 maand tijd had om belastingen te betalen.
Ik kan er toch niets aan doen dat zij hun aanslagbiljetten véél te laat versturen?
Onmiddellijke betaling eisen, en een datum in het verleden opgeven als aanvang nalatigheidsinterest :(

Van behoorlijk bestuur gesproken :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Zal wel een fout zijn, heb het hier ook in de bus gehad en ik moet betalen voor 25-07-2015, dus 2 maanden inderdaad. Zou het gewoon zo snel mogelijk betalen, ofwel bellen om een rechtzetting te krijgen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Tja... ben sinds 1 april vorig jaar niet meer belastingsplichtig, krijg vandaag een brief dat ik mijn klantenlisting niet heb ingediend en dat ik tussen 50 en 5.000 € boete ga krijgen daarvoor. Klantenlisting die trouwens leeg zal zijn.

Inderdaad vergeten doordat dat met het 4e trimester mee moest en ik al sinds het 2e trimester niet meer BTW-plichtig ben. Bah :(.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Heb hetzelfde gehad als ts. Het viel me al wel op dat de aanslagbrief heel laat in de bus viel. Ijverzuchtige hem al veel vroeger. Misschien een batch brieven verloren gegaan en dat dit echt de herinnering is? Ik heb alleszins meteen betaald. Maar het was dan ook veel minder bij mij...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Goztow schreef:Tja... ben sinds 1 april vorig jaar niet meer belastingsplichtig, krijg vandaag een brief dat ik mijn klantenlisting niet heb ingediend en dat ik tussen 50 en 5.000 € boete ga krijgen daarvoor. Klantenlisting die trouwens leeg zal zijn.

Inderdaad vergeten doordat dat met het 4e trimester mee moest en ik al sinds het 2e trimester niet meer BTW-plichtig ben. Bah :(.
Zo'n klantenlisting moet binnen uiterlijk op 30 april. Het is normaal dat je er toch nog 1 moet indienen omdat je pas op 1 april gestopt bent, dus in die 3 eerste maanden kan je klanten hebben die op zo'n listing moeten. Het is wel verwarrend dat je dat pas een jaar later moet doen ipv direct bij de stopzetting. Dat is snel vergeten.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Die brief ligt ook nog op de stapel ... hopelijk ook geen F*UP van onze overheid.

Trouwens, personenbelasting moest de 13e betaald zijn, en dan zo'n standaarduitleg dat er na de 30e nalatigheidsinteresten verschuldigd zijn.
En gezien een klein cashflow probleem, betaal ik enkele dagen na de 13e, krijg nu zo'n dreigbrief dat ik onmiddelijk moet betalen ......

Wat is het verschil tussen de overheid en de maffia? GEEN: betalen zal je desnoods met geweld en dwang
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Vangazza ja, ik weet dat ik fout zit. Maar er Is dus geen enkele herinnering zonder kosten, dat Is de prijs te betalen om geen boekhouder te nemen zeker :-(

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

@Gotzow : http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 01/related

Hopelijk passen ze dat toe en ben je er van af met 50 euro boete.

Ik zou in theorie ook mijn administratie zelf kunnen doen van mijn bijberoep, maar ik ben toch tevreden dat ik een betaalbare boekhouder heb gevonden.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Doet er mij aan denken dat'k die van mij nog moet betalen :)

Dieven dat't zijn.
Ze zouden dat allemaal beter via de personenbelasting regelen. Samen met de grondlasten. Van administratieve vereenvoudiging gesproken...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Tomsworld schreef:@Gotzow : http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 01/related

Hopelijk passen ze dat toe en ben je er van af met 50 euro boete.

Ik zou in theorie ook mijn administratie zelf kunnen doen van mijn bijberoep, maar ik ben toch tevreden dat ik een betaalbare boekhouder heb gevonden.
Hoeveel betaal je dan? ;)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Een klantenlisting BTW moet altijd ingediend worden 31 maart, voor het voorgaande kalenderjaar: http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... isting/#q3

Bij een stopzetting is de indiening nodig binnen de 3 maanden na stopzetting. Kreeg je nu pas een brief om in te dienen, terwijl je meent "sinds vorig jaar niet meer belastingplichtig te zijn"? Dan ben je toen allicht niet stopgezet maar overgegaan naar de vrijstellingsregeling: http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... sregeling/ Dat is WEL een actief btw nummer waarbij je wel degelijk btw plichtige activiteiten uitvoert bent => het is enkel een uitzondering op vlak van het effectief aanrekenen van btw aan je klanten en het (niet) doorstorten van btw naar de staat. Ik heb al enorm veel mensen die fout zien maken.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Dat van die boete kan trouwens meevallen, althans, bij mij was dat toch het geval. De verwoording bij mij was overigens ook dat ze mogen een boeten geven, niet dat ze er een zouden geven.

Ik had een IC aangifte vergeten mee te sturen. Ik wist wel dat dat moest maar niet dat dat binnen de maand volgend op de aangifte moest, dacht dat dat ook jaarlijks was :-D BTW dienst opgebeld, situatie uitgelegd, IC aangifte online doorgestuurd en niets meer van gehoord, ook geen boete.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Kon je bij je kwartaalaangifte het vakje ivm de btwlisting niet aankruisen ?
Ben je op die manier ook niet in orde ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”