Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Alles draait om politieke moed en goed bestuur. Politici beseffen al te goed dat deze regeling onhoudbaar is, een BDW heeft dat al met zoveel woorden gezegd. Uiteindelijk dat inzicht vertalen in beleid is echter iets anders want dan komt met met excuses als draagvlak enz af. Waar was het draagvlak voor de pensioenleeftijdverhoging, de afschaffing van de woonbonus, de indexsprong,...

Uiteindelijk zit je met iets wat nergens anders mogelijk is in deze mate en dat in een periode dat men het wagengebruik wil beperken. Een stimulering van wagens gaat daar dus compleet tegenin, zeker als je het puur als loon gebruikt zoals bij de salariswagens.

Ik heb niets tegen de bezitters of de werkgevers, zij gebruiken een voordeel dat in stand gehouden wordt maar als men eerlijk is ziet men wel in dat dit systeem onhoudbaar is op langere termijn.

De politiek is echter te bang en zal het enkel in stappen steeds ongunstiger maken zodat het vanzelf uitdooft.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

JamesEarlGray schreef: Dus Jan en Jos zijn materieel gezien grofweg even goed uit. Alleen is de overheid meer dan €500 misgelopen. Waar is dat naartoe? Integraal in de zakken van de werkgever.

...

Het is niet omdat subsidies bestaan dat ze daarom terecht zijn. Subsidies horen énkel te bestaan om bepaald gedrag te stimuleren. Wil de overheid serieus meer auto's op de baan en meer gereden kilometers? Ik vraag het mij af.
Niet enkel in de zakken van de werkgever, ook de autolobby en in het bijzonder de leasemaatschappijen = de banken.

Bij alles wat de overheid bedenkt winnen de banken. En als de regering geen inspiratie heeft, dan komen de banken met voorstellen. Ze schrijven zelfs mee aan de wetsontwerpen.

En subsidies werken wel degelijk: dat zie je aan het verkeer, de files, de luchtvervuiling en de verkeersslachtoffers. Follow the money.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Zijn er eigenlijk ooit cijfers gegeven wat de impact kan zijn op het verkeer/milieu bij het afschaffen?

't is niet omdat iedereen een goedkopere auto gaat/moet aanschaffen dat er minder gereden wordt. Persoonlijk ga ik er niet minder door rijden.

Als dan de fiscaliteit rondom een bedrijfswagen blijft heb ik er binnenkort dan zelfs 2? (Ik ga niet de professionele km's doen van vandaag met mijn privé wagen dan of de km vergoeding moet ook aangepast worden)

Het ontgaat mij misschien maar het argument milieu of minder verkeer lijkt mij hier dus eerder beperkt?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

misterjo schreef:Zijn er eigenlijk ooit cijfers gegeven wat de impact kan zijn op het verkeer/milieu bij het afschaffen?

't is niet omdat iedereen een goedkopere auto gaat/moet aanschaffen dat er minder gereden wordt. Persoonlijk ga ik er niet minder door rijden.

Als dan de fiscaliteit rondom een bedrijfswagen blijft heb ik er binnenkort dan zelfs 2? (Ik ga niet de professionele km's doen van vandaag met mijn privé wagen dan of de km vergoeding moet ook aangepast worden)

Het ontgaat mij misschien maar het argument milieu of minder verkeer lijkt mij hier dus eerder beperkt?
Het Planbureau heeft ooit eens berekend dat het rond de 3,6% minder gereden KM's zou geven en slechts 2,7% reductie in CO2. Vrij magertjes lijkt mij. Zogezegd ook wel een 1,9 miljard in de plus qua inkomsten voor de overheid.

https://www.plan.be/uploaded/documents/ ... 190322.pdf zie pagina 3, bestaat enkel in het Frans blijkbaar dit document.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Verwaarloosbaar dus.

Wat wel opvallend is die 1,9 miljard.
Er waren volgens de tijd.be in 2019 een 1.100.000 wagens van de 5.800.000 ingeschreven op een vennootschap.

Daarvan zullen er zeker een deel echte bedrijfswagens zijn.
Stel dan nog 1 miljoen waarop ze die 1,9 miljard willen gaan op verrekenen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

DarkV schreef: Morgen moet ik naar een klant in het Antwerpse... 26.9 km hier vandaan... met de wagen kost me dit 30 minuten (en ben ik er om 8u).

Wil ik het OV nemen dan moet ik vanavond om 9u al vertrekken en ben ik 1u37 onderweg (en moet ik een hotelkamer nemen).

De terugweg is trouwens 26m versus 1u25.

Wat zei je ook al weer over onmisbaar... en nee ik woon niet in het hol van Pluto maar gewoon in de rand van Antwerpen :bang:
Yep weeral hetzelfde drogargument, eerst ergens gaan wonen waar er geen deftig OV is: ah ja, niet belangrijk want ik heb immers een salariswagen.
En dan hetzelfde argument gebruiken om de salariswagen te verantwoorden "ja, waar ik woon is geen deftig OV dus ik moet wel een salariswagen krijgen"

Maar jij mag gerust met een auto de verplaatsing doen hoor, alleen kan het niet dat de overheid dit blijft sponsoren terwijl ze een beleid voert om het autogebruik te verminderen. Is dat nu zo moeilijk?

Al die andere blabla van misbruiken open een apart topic dan dicussiëren we daar verder over die zaken.
Steeds datzelfde rookgordijn omdat je geen argumenten hebt :lol:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als je enkel maar mag gaan wonen waar er deftig OV is om overal te geraken dan zijn de keuzes wel heel beperkt he. Lijkt me dan dat het OV het probleem is, niet de werknemer die ergens kiest om te wonen.

Je blijft wel trollen hè
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

@duizend: DarkV spreekt echter over een bedrijfswagen, niet over een salariswagen, want een salariswagen wordt enkel gebruikt voor woonwerkverkeer, niet om klanten te bezoeken of eender welke andere jobgerelateerde verplaatsing buiten woonwerkverkeer.

Een consultant die wordt geplaatst heeft meestal toch maar enkel woonwerkverkeer, aangezien die zich doorheen de dag niet moet verplaatsen naar een andere locatie, het is 's morgens toekomen en 's avonds weer naar huis, dus technisch gezien is het een salariswagen. Het lastige is dat die niet altijd kan voorzien bij welke klanten die wordt geplaatst, maar bon.

Dit als poging tot het brengen van enige nuance in het verschil tussen bedrijfs- en salariswagen, het is niet zo simpel blijkbaar.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Ik ben 10 jaar als werknemer als consultant aan de slag geweest op projectbasis. Vaak 1-3 jaar projecten en had vaak ook 2-3 projecten/klanten gelijktijdig.

Remote werken was wel is mogelijk aan +- 1 dag de week.
Deze projecten waren in heel België alsook deels Nederland en de consultancy hoofdzetel zat tussen Brussel en Antwerpen. Zelf ben ik van een dorp naast Leuven.

Met openbaar vervoer ter plaatse gaan was vaak onmogelijk en als het toch ging was dit 2 uur+ enkele rit met risico op vertraging of niet aansluiten van de verbinding. Ik woon naast een bushalte waar ik rechtstreeks naar 2 steden geraak of tot aan het busstation waar ik naar 4 steden geraak met allemaal een treinstation.

Grappig feitje is dat ze de busdiensten enkele jaren zelfs verminderd hebben naar 1 per 2 uur buiten de schoolbussen. Op de schoolbussen wil je trouwens ook niet terecht komen.

Je kan niet stellen dat ons huidig OV een alternatief is voor mij en dat zal het de eerste decennium ook niet worden. Als ik in mijn kennissenkring kijk of gewoon door onze straten rijd kan ik toch vaststellen dat ik niet alleen ben met die probleem. Met alle plezier heb ik graag een lokale job met dezelfde uitdaging en dus zonder het filerijden...

Schaffen ze de salariswagens af heb ik er geen probleem mee zolang dit een nuloperatie blijft. Is het dit niet moet je mij toch is vertellen waarom we wel nog maaltijdcheques, ecocheques, dienstencheques, auteursrechten of andere steunmaatregelen blijven behouden. Dit zijn toch ook maar verkapte subsidies voor een deel van de bevolking blij te maken omdat ze ergens een soort van handicap hebben op de jobmarkt. En stellen dat je tactisch kan kiezen waar je woont is als gezin gewoon niet realistisch.(kinderen, hobbies, familie,school, veranderen van werk, werken met 2,...). Laat staan dat jonge gezinnen nog iets kunnen betalen rondom Brussel, Antwerpen of Gent.

Drukken ze dit toch door zal in mijn sector (IT) volgens mij in eerste geval druk op de jobmarkt komen te staan . De meeste IT consultants/interne medewerkers (en heb er al veel mogen ontmoeten in verschillende sectoren en veelvoud aan bedrijven) wonen niet in het stad en die zullen dan of meer loon vragen, stoppen of lokaal gaan werken. Mijn klanten vinden het nu al moeilijk om profielen aan te trekken.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

misterjo schreef:Je kan niet stellen dat ons huidig OV een alternatief is voor mij en dat zal het de eerste decennium ook niet worden.

[...]

Drukken ze dit toch door zal in mijn sector (IT) volgens mij in eerste geval druk op de jobmarkt komen te staan . De meeste IT consultants/interne medewerkers (en heb er al veel mogen ontmoeten in verschillende sectoren en veelvoud aan bedrijven) wonen niet in het stad en die zullen dan of meer loon vragen, stoppen of lokaal gaan werken. Mijn klanten vinden het nu al moeilijk om profielen aan te trekken.
Tuurlijk is het huidig OV geen alternatief, ze zijn de afgelopen jaren alleen maar bezig geweest met de 'starve-the-beast'-strategie en besparingen door te drukken.

Wanneer de gemiste belastingen van salariswagens na afschaffing daarvan eindelijk terug tot in de schatkist geraken, hoop ik dat ze tenminste een significant deel daarvan gebruiken om het OV te verbeteren. Belangrijk zal zijn of op dat moment (neo-)liberale partijen aan de macht zijn, want die doen niets liever dan de huidige strategie voortzetten om dan nadien met uitgestreken gezicht te kunnen zeggen "kijk, het marcheert niet hé?" terwijl ze het zelf veroorzaakt hebben.

En als klanten nu al moeite hebben om de juiste profielen aan te trekken, dan moeten ze hun portemonnée wat verder opentrekken, me dunkt. Marktwerking in volle glorie, nee?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

JamesEarlGray schreef: En als klanten nu al moeite hebben om de juiste profielen aan te trekken, dan moeten ze hun portemonnée wat verder opentrekken, me dunkt. Marktwerking in volle glorie, nee?
Iets helemaal anders dan bedrijfswagens, maar ik heb het al eerder aangehaald, je moet tegenwoordig al HEEL inventief/competitief uit de hoek komen om nieuwe ICT medewerkers te vinden. Er zijn er weinig die willen veranderen en de lonen swingen serieus de pan uit ... net als de eisen voor de verwachtte compensatie via een lease wagen trouwens ... ik zie tegenwoordig meer consultants op medior/senior niveau al rondrijden met wat tot enkele jaren terug nog uitlsuitend directie wagens waren.

Dus als er een ICT consultant zich geroepen voelt om over te stappen naar een jong dynamisch bedrijf in volle groei waar je géén wagen krijgt als onderdeel van je loon ... laat het me weten hé :angel: (#sarcasm)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wat biedt je dan wel? [emoji16]
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
bralm
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 3 keer

Ik rij met een salariswagen EN ik neem vaak het openbaar vervoer. Sterker nog, ik neem dagelijks de bus naar mijn huidige klant. Waarvoor gebruik ik de salariswagen? Quasi voor alles waar het openbaar vervoer faalt. Verbindingen waar het openbaar vervoer er meer dan 3 keer zo lang over doet dan een auto, no thanks.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik gebruik ook mijn wagen, enkel als het OV geen goed alternatief is.
Ik rijd dus enkel met de fiets en mijn (eigen) auto. :angel:
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

JamesEarlGray schreef: En als klanten nu al moeite hebben om de juiste profielen aan te trekken, dan moeten ze hun portemonnée wat verder opentrekken, me dunkt. Marktwerking in volle glorie, nee?
Er zijn gewoon niet genoeg profielen met de juiste kwaliteiten. Hogere lonen kunnen zorgen voor meer aanbod maar met vertraging (scholing).
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Sasuke schreef:Er zijn er weinig die willen veranderen en de lonen swingen serieus de pan uit ... net als de eisen voor de verwachtte compensatie via een lease wagen trouwens ... ik zie tegenwoordig meer consultants op medior/senior niveau al rondrijden met wat tot enkele jaren terug nog uitlsuitend directie wagens waren.
Amai, dus figuurlijke snotjongens rijden rond met 5-reeksen en E-klasses? Dat werd bij mijn vorige werkgever voorbehouden aan upper middlemanagement en aan de SW-architecten (verhouding architecten:developers was ongeveer 1:10 of zelfs minder).

Ik moet blijkbaar es horen waar gij dat ziet gebeuren. 8)
Sasuke schreef: Dus als er een ICT consultant zich geroepen voelt om over te stappen naar een jong dynamisch bedrijf in volle groei waar je géén wagen krijgt als onderdeel van je loon ... laat het me weten hé :angel: (#sarcasm)
Awel, da's ni simpel met die salariswagens hé? Ik heb het gevoel dat bedrijven een eerlijkere kans gaan krijgen om volk aan te trekken wanneer het financieel voordeel van salariswagens eindelijk aan banden wordt gelegd. De bedrijven die nu wél salariswagens uitdelen gaan ferm mogen slikken, maar het is al de rest die er zeer wel bij gaat varen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hoe doen bedrijven het in het buitenland om profielen aan te trekken? Indien salariswagens minder gestimuleerd worden, geldt dat voor elk bedrijf en is er dus dezelfde uitdaging. Het opbieden met wagens zorgt voor meer en grotere wagens of het omgekeerde dan men wenst na te streven.

Over milieu-impact nog dit. Deze regeling zorgt voor veel meer productie van wagens die nadien naar tweedehandsmarkt gaan. De wagens worden dus minder lang gebruikt wat niet goed is voor het milieu. Omdat men anders een kleinere wagen zou kopen zorgt de regeling ook voor meer milieuschade want grotere wagens zijn zwaarder en verbruiken meer. Ook voor zwakke weggebruikers zijn zwaardere modellen ongunstig bij ongevallen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zie mensen met 5jaar IT-ervaring met een dikke3 of een fatsoenlijke4 (of soortgelijke leasebudgetten van andere merken). Nog niet zo lang geleden was dat toch maar vanaf 10+ jaar ervaring.
Volgens mij is dat echter niet door "war for talent", wel door de lagere leaseprijs. De dieselprijs heeft heel lang heel laag gestaan. En post-corona zullen de meeste consultants geen 5 dagen per week naar Brussel moeten, dus is er - met hetzelfde all-in leasebudget - meer ruimte voor auto (want minder nodig om te rijden).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een "standaard" lease, bij ons, is tegenwoordig al een 330e, wat an-sich al een serieus uitgeruste wagen is. Bij de klanten waar ik kom zie ik geregeld lease budgetten van 680 EUR voor 20-ers die net begonnen zijn :o ... Maar ik geef wel toe dat de lagere leaseprijzen ook een grote impact hebben.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Klopt de levensduur van een auto is langer maar daartegenover staat wel dat de vernieuwing nu trager gaat gaan of dat het een grote extra kost gaat worden.

Ik denk wel dat we als samenleving meer en meer naar een afname van diensten gaan en dat eigenaarschap stilaan gaat verdwijnen.

Dat geeft de mogelijkheid om zaken duurzamer aan te passen maar dan moeten we wel een ander mindset aanmeten.
Je ziet hetzelfde gebeuren op de huizenmarkt waar ook de subsidies zijn afgeschaft.m en er meer regelgeving komt. Resultaat opwaardse prijsdruk en voornamelijk voor de happy few die nog eigenaar kunnen worden. De rest moet maar de beschikbare diensten gebruiken met alle voor- en nadelen.

Maar goed, de gemiddelde IT'er zal dit niet voelen en na de initiële schok zal de markt (ook werkgevers) maar moeten aanpassen. Er zijn daar ook wel risico's, als dat bijvoorbeeld resulteert in meer remote work zouden de lagere IT jobs wel de gevolgen dragen van de goedkopere regio's en zullen ze dat weer moeten subsidiëren. En dat hoeft niet de Filipijnen of India te zijn. Evengoed met regio's die maar 80% van onze levensduurte ervaren. Moeten we dan allemaal dan maar naar daar verhuizen omdat de 'situatie' beter afgestemd is op het werk zoals wordt aangegeven voor de situatie zonder 'bedrijfswagens'?

Persoonlijk wil ik mij gerust aanpassen als er alternatieven zijn, wat nu dus niet is. Evenals meer brutoloon is voor mij ook goed maar dan moet meer sociale bijdrage wel tellen voor extra voordeel en niet met de huidige capping. En weeral stop dan ook met al die anderen subsidiëring. (En dat is echt een hele boterham).

Het kan toch niet zijn dat ambitie, motivatie, innovatie en attitude wordt afgestraft als 'werknemer'? (De freelancer, ondernemer laat ik buiten de beschouwing omdat deze meer directe invloed hebben op de marktwerking alsook hoe de verloning moet geregeld worden, die zullen wel aanpassen)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zou nu anders geen leasebedrijf willen zijn.
Zit je met een massa auto's die op geplette dino's rijdt, krijg die nog maar eens verkocht over enkele jaren. Mijn diesel-lease startte 2021/01 en loopt dus nog tot 2025/01. Wie gaat er dan nog een (2dehandse) diesel kopen?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ter info .. Het 'Lynk & Co' concept zou volgens mij perfect kunnen werken t.v.v. bedrijfswagens indien er genoeg beschikbaarheid is.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sasuke schreef:Als je enkel maar mag gaan wonen waar er deftig OV is om overal te geraken dan zijn de keuzes wel heel beperkt he. Lijkt me dan dat het OV het probleem is, niet de werknemer die ergens kiest om te wonen.
Natuurlijk mag je gaan wonen waar je wil.
Maar wat je niet mag is dat dan later als argument gaan gebruiken om aan te tonen dat jij echt wel een firmawagen nodig hebt. Je wist het immers op voorhand :bang:

Vergelijkbaar met naast de luchthaven gaan wonen en dan gaan klagen dat er teveel lawaai is.
Of in gekend overstromingsgebied gaan wonen en dan klagen dat er water binnen komt.

Moeilijk hè om die zaken te scheiden.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

heist_175 schreef:Ik zou nu anders geen leasebedrijf willen zijn.
Zit je met een massa auto's die op geplette dino's rijdt, krijg die nog maar eens verkocht over enkele jaren. Mijn diesel-lease startte 2021/01 en loopt dus nog tot 2025/01. Wie gaat er dan nog een (2dehandse) diesel kopen?
Ik zoek volgend jaar mijn relatief propere diesel over te kopen. De onderhandelingsmarge lijkt aan mijn kant te staan :). Maar in 2025 zou ik het niet meer doen

Die rijd ik dan nog op wat ecologisch volgens mij ook niet slecht is. Ik verwacht dat dit het voordeligst gaat uitkomen. (Disclaimer: ik heb een goed uitgeruste break van een niet premium merk en hecht niet zo heel veel belang aan m'n auto. Ik heb niet gezegd niets..)


Ik vroeg bij mijn vorige bedrijfswagens bij einde lease altijd wat ze ermee gingen doen. Het antwoord was altijd hetzelfde, deze worden in zo'n groot mogelijke batches verkocht en vaak naar minder ecologische landen. Is dat beter?

Ik vraag mij wel af wat de mindere sterke landen gaan doen nadat wij de export van oudere 2dehandswagens gaan verminderen.
Maar wat je niet mag is dat dan later als argument gaan gebruiken om aan te tonen dat jij echt wel een firmawagen nodig hebt. Je wist het immers op voorhand
Dat is niet zo. De situatie was toen en al heel lang dat bedrijfswagens een mogelijkheid zijn. Dat klopt enkel voor mensen die dit de laatste paar jaar gedaan hebben toen de eerste realistische geruchten opdoken. Het is zelfs nog erger als ik naar mijn dorp kijk. Door de sociale quota poten ze hele sociale wijken neer in een dorp waar voor deze mensen amper werk is bereikbaar via het OV.

Evenals kan je niet gokken dat ze op die vrije velden ineens een luchthaven zouden neerpoten.

En wat moet ik doen als ze over 10 jaar beslissen bij de lijn om de bushaltes of route hier af te schaffen? Ook moeten weten?

De samenhang en visie in het totale beleid is gewoon brak door een versnippering aan verantwoordelijkheden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

JamesEarlGray schreef:Een consultant die wordt geplaatst heeft meestal toch maar enkel woonwerkverkeer, aangezien die zich doorheen de dag niet moet verplaatsen naar een andere locatie, het is 's morgens toekomen en 's avonds weer naar huis, dus technisch gezien is het een salariswagen. Het lastige is dat die niet altijd kan voorzien bij welke klanten die wordt geplaatst, maar bon.
Goh, vanaf je bij klanten wordt geplaatst (daar heb je dus zelf geen keuze in) is het wat mij betreft een bedrijfswagen.

Op dat moment kan je namelijk zelf je woonplaats of verkeer niet meer afstemmen op je werk locatie.

Zelf is het een mengeling voor mij, soms heb ik dagen met meetings bij verschillende klanten, soms volle dagen bij klanten en soms dagen op kantoor. Feit is dat deze verhoudingen constant wisselen, wat vandaag zo is kan dus morgen totaal anders zijn... ik kan dus moeilijk de ene dag een salariswagen hebben en de dag erop een bedrijfswagen.
heist_175 schreef:Ik zie mensen met 5jaar IT-ervaring met een dikke3 of een fatsoenlijke4 (of soortgelijke leasebudgetten van andere merken). Nog niet zo lang geleden was dat toch maar vanaf 10+ jaar ervaring.
Ik hoor die verhalen soms wel eens... maar als ik rondkijk dan merk ik er weinig van.
duizend schreef:Maar wat je niet mag is dat dan later als argument gaan gebruiken om aan te tonen dat jij echt wel een firmawagen nodig hebt. Je wist het immers op voorhand
Simplisme is toch echt wel je sterkste kant... trouwens wonen doe je ergens met je gezin, het kan niet voor iedereen goed zijn en ook niet in alle richtingen (of moet ik m'n werk als consultant opgeven ?). Je bent gewoon een troll en je mist iedere realiteitszin... dat is ondertussen wel duidelijk :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Weer dezelfde Calimero reactie. Geen enkel argument.
“Moet ik mijn werk als consultant opgeven”

Neen, daar gaat het niet over, maar ondertussen wordt het alsmaar duidelijker dat jij eigenlijk een salariswagen hebt en grote schrik dat men deze inderdaad zal wegnemen als de regering de salariswagens aanpakt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Ik zie mensen met 5jaar IT-ervaring met een dikke3 of een fatsoenlijke4 (of soortgelijke leasebudgetten van andere merken). Nog niet zo lang geleden was dat toch maar vanaf 10+ jaar ervaring.
Ik hoor die verhalen soms wel eens... maar als ik rondkijk dan merk ik er weinig van.
Ik heb het niet over "verhalen", wel over collega's & vrienden :) (en niet alleen bij Cronos).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@duizend, tuurlijk heeft men schrik .. is dat niet normaal ? Plaatsvervangende schaamte aanbrengen is echt iets typisch "Woke" weer hé ... :blegh:

Verder is zijn redenering niet incorrect. Wonen, en keuze van woonplaats, net zoals keuze van werknemer is een basisrecht/principe ... dat staat buiten de kwestie van het, al dan niet, recht op salaris- en/of bedrijfswagens. Maar het is nogal wiedes dat een reeds gemaakte, gevalideerde, toegelaten én ondersteunde keuze (in het verleden) een invloed heeft op de vraagstelling.

Buiten je retoriek "Salariswagens zijn evil" heb ik verder nog niets gehoord dat dan wél een oplossing is. Als je geen oplossing wenst die beide kanten van het verhaal betrekt, dan heeft het ook geen zin om mee te doen aan discussie. Doe je dat wel, dat noemt men dan 'trollen' en leidt enkel tot provocatie.
Laatst gewijzigd door Sasuke op 11 aug 2021, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

duizend schreef:Geen enkel argument.
Je geraakt ook niet verder dan het trollen over "de overheid wil autogebruik afbouwen" (waar ik trouwens geen enkel teken van zie, ook niet in de context van particulier autogebruik).
duizend schreef:Neen, daar gaat het niet over, maar ondertussen wordt het alsmaar duidelijker dat jij eigenlijk een salariswagen hebt en grote schrik dat men deze inderdaad zal wegnemen als de regering de salariswagens aanpakt.
Dat is jou conclusie... als ik al een salariswagen heb dan denk ik niet dat er veel bedrijfswagen rondrijden in Belgie.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Ik denk dat dit topic gedoemd is tot een emotie tussen de Welles en nietes van dit 'voordeel'.

Het resultaat blijft echter hetzelfde, de Welles hebben dit als onderdeel van hun loon omdat de marktwerking dit toelaat. Neem je het voordeel af moet er een nieuw evenwicht gevonden worden.

Gaat dat deel van de bevolking, die (mogelijks) al een van de hoogste belastingen van de wereld dragen, minder willen verdienen? Nee...

Gevolg is dat bedrijven dus meer gaan moeten betalen of de werkomstandigheden moeten veranderen. Een mogelijks gevolg is opwaardse prijzen van de producten en diensten van deze bedrijven. (Minder marge zal het niet snel worden).

En natuurlijk alle verdere gevolgen op macro-economisch vlak.
(Wat ook een pervers effect zou kunnen zijn is eventueel besparing op de lagere lonen waarvoor dan weer subsidies of vereisten moeten opgezet worden. Salariswagens zijn nu eenmaal vaak de duurdere profielen. En lonen steken vaak in een algemene 'loonpot')

Een oplossing is er toch niet op korte termijn, afschaffen lost de onderliggende problematiek niet op. Het geeft hoogstens een incentive om het in de toekomst op te lossen. Maar gezien onze mobiliteit, infrastructuur en ruimtelijk beleid gegroeid zijn in decennia zal het onmogelijk opgelost worden op korte termijn.

In een democratisch land zoals België mag je dan nog gerust grotere groepen bevoordelen zoals hier door het afnemen van bepaalde rechten, in the end moet de economie blijven draaien. Dat is inclusief competitief zijn t.o.v. het buitenland.


En algemeen, welke problematiek speelt er juist in deze beslissing?
Milieu, verloning, OV, ...?

Ja er zijn te veel files, ja ze zijn de snelwegen aan het uitbreiden, ja ze weren verkeer in de dorpen/kernen, ja we moeten allemaal af van geperste dinosaurussen. Ik moet er toch nog altijd geraken...

(Ik gok dat rekeningrijden niet werkt omdat een deel van de bevolking hierdoor weinig geimpacteerd is. Dan krijg je een groot boos deel van de bevolking. Schaf eerst de verfoeide voordelen af en dan iedereen via rekeningrijden.)


Het enige wat ze kunnen doen met deze regel is mijn comfort beperken? Over wat spreken we dan? Al niet over auto pilot of bepaalde veiligheidsfuncties al niet en ook niet over de grootte want k zit met gezin en moet zaken kunnen afhalen (4 personen en koffer is must). Dus het gaat over het 'aanzien' van het merk en de afwerking dan?

Ook geen probleem hier, een minder 'kwalitatieve' wagen en een andere incentive is ook goed. :)
(Leasebudgetten zijn vaak ook een functie van loonsonderhandelingen)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Sasuke schreef:je moet tegenwoordig al HEEL inventief/competitief uit de hoek komen om nieuwe ICT medewerkers te vinden. Er zijn er weinig die willen veranderen en de lonen swingen serieus de pan uit ...
Totaal offtopic, maar weet iemand eigenlijk een goede vergelijkingssite ? Je hebt Salariskompas van Jobat, maar die klopt volgens mij langs geen kanten. Als ik hen moet geloven, zit ik enorm boven het gemiddelde, en zelfs hoger dan het gemiddeld loon van senior mgmt :angel: .
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

glassdoor?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Tomby schreef:...
Totaal offtopic, maar weet iemand eigenlijk een goede vergelijkingssite ? Je hebt Salariskompas van Jobat, maar die klopt volgens mij langs geen kanten. Als ik hen moet geloven, zit ik enorm boven het gemiddelde, en zelfs hoger dan het gemiddeld loon van senior mgmt :angel: .
Start een "Wat is je loon?" topic :twisted:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

MichelJ schreef:Start een "Wat is je loon?" topic :twisted:
Moeten we daar dan ook bij zetten of we een salariswagen hebben of niet :lol:

Lonen kan je trouwens zomaar niet vergelijken op basis van een generieke functie omschrijving.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

DarkV schreef: Moeten we daar dan ook bij zetten of we een salariswagen hebben of niet :lol:
Uiteraard ;)
DarkV schreef: Lonen kan je trouwens zomaar niet vergelijken op basis van een generieke functie omschrijving.
Inderdaad, gewoon jaren dienst en sector, en dan het loon, jobat maar dan in 't echt :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

DarkV schreef:Lonen kan je trouwens zomaar niet vergelijken op basis van een generieke functie omschrijving.
Denk dat dat inderdaad het probleem is. Eens op Glassdoor gekeken en afhankelijk van welke funciie-beschrijving je kiest, varieert het resultaat echt enorm. Hangt er ook nog van af of je bonussen en dergelijke meetelt of niet.
MichelJ schreef:Start een "Wat is je loon?" topic :twisted:
Op Tweakers zijn er overigens topics waar daar gewoon open en bloot over gepraat wordt. Maar ja, Hollanders zijn daar wellicht veel opener in :).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

misterjo schreef:Het resultaat blijft echter hetzelfde, de Welles hebben dit als onderdeel van hun loon omdat de marktwerking dit toelaat. Neem je het voordeel af moet er een nieuw evenwicht gevonden worden.
En daar zijn ze mis.
Niemand heeft ooit compensatie gekregen voor de VAA-hervorming onder DiRupo, of de afbouw van GSC van een vorige Vlaamse regering.
Het beleid past aan en de burger past zich aan.
Geen idee naar welke werkgever je zou verhuizen, als het systeem op Belgisch niveau afgeschaft wordt.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

MichelJ schreef:
Tomby schreef:...
Totaal offtopic, maar weet iemand eigenlijk een goede vergelijkingssite ? Je hebt Salariskompas van Jobat, maar die klopt volgens mij langs geen kanten. Als ik hen moet geloven, zit ik enorm boven het gemiddelde, en zelfs hoger dan het gemiddeld loon van senior mgmt :angel: .
Start een "Wat is je loon?" topic :twisted:
Bestaat hier al in zekere vorm, de discussie kan daar zeker verder gevoerd worden:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=23&t=20745
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

heist_175 schreef:
misterjo schreef:Het resultaat blijft echter hetzelfde, de Welles hebben dit als onderdeel van hun loon omdat de marktwerking dit toelaat. Neem je het voordeel af moet er een nieuw evenwicht gevonden worden.
En daar zijn ze mis.
Niemand heeft ooit compensatie gekregen voor de VAA-hervorming onder DiRupo, of de afbouw van GSC van een vorige Vlaamse regering.
Het beleid past aan en de burger past zich aan.
Geen idee naar welke werkgever je zou verhuizen, als het systeem op Belgisch niveau afgeschaft wordt.
Het evenwicht hoeft niet vanuit de overheid te komen.
Kan ook door (interne) jobmobiliteit.

Ik ken veel (junior/medior) consultants die voor een deel de job en het reizen erbij namen voor de auto. Sommige zullen dus zonder compensatie veranderen van job en ook zullen de consultancies zonder aanpassingen minder aantrekking hebben.

Zonder een nieuw evenwicht zullen ze weinig toekomst hebben op een markt met een tekort aan profielen.

//Edit: bij het veranderen van het VAA bijvoorbeeld had mijn toenmalige werkgever toegevingen moeten doen om het verloop tegen te houden. Dit is nog veel zwaarder in uitvoering.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sasuke schreef: Buiten je retoriek "Salariswagens zijn evil" heb ik verder nog niets gehoord dat dan wél een oplossing is. Als je geen oplossing wenst die beide kanten van het verhaal betrekt, dan heeft het ook geen zin om mee te doen aan discussie. Doe je dat wel, dat noemt men dan 'trollen' en leidt enkel tot provocatie.
Sorry maar ik denk dat je moet leren lezen voor je iemand herhaaldelijk troll en woke gaat noemen...
Ik zal nog even mijn stelling herhalen en lees ze dan nu eerst eens goed vooraleer te reageren.

1. De regering voert al jaren een beleid om het autogebruik te verminderen.
2. De regering sponsort van oudsher bedrijfswagens, de bedrijven maken er salariswagens van.
3. 1 en 2 zijn niet verenigbaar met elkaar dus 2 moet men stoppen om consequent te zijn met het beleid dat men wil voeren
4. Wat er daarna gebeurt met de salariswagen van de werknemer is een zaak tussen de werknemer en zijn werkgever.
5. De werkgever kan dus nog altijd met auto's rondstrooien maar dan niet meer gesubsidieerd
6. mogelijke oplossing 1: mobiliteitsbudget voor iedereen zodat er nu eindelijk echt eens een shift komt naar minder autogebruik
7. mogelijke oplossing 2: belasting op arbeid globaal verlagen door allerhande "constructies" af te schaffen

That's all folks.

En nu kan r2504 rap al zijn "jamaar ik heb echt nen auto van de firma nodig" argumenten naar zijn werkgever sturen want enkel deze kan iets doen als de regering ooit de balllen aan zijn lijf heeft om het uitgestippelde beleid effectief uit te voeren.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”