Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

DarkV schreef:
Oh, ik maak de fout dat ik graag evenveel blijf verdienen :bang: Man toch, je leest hier werkelijk de meest ongeloofelijke dingen eerst.

Straks ga je me nog verbieden een auto te kopen ook als de bedrijfswagens ooit verdwijnen ?
Neen jij mag gerust evenveel verdienen.
Jij hebt gewoon grote schrik dat je werkgever je niet hetzelfde meer gaat geven als het fiscale voordeel voor hem wegvalt.

Jij mag ook gerust een auto kopen naar je eigen smaak en met je eigen geld.

Maar ik ben niet akkoord dat de regering de autosubsidie blijft betalen enerzijds en anderzijds continu maatregelen neemt om autogebruik te ontmoedigen.
Al de rest is tussen jouw en je werkgever…
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

duizend schreef:Al de rest is tussen jouw en je werkgever…
Dat is een beetje simplistisch... uiteindelijk maakt m'n werkgever ook maar gebruik van de officiele fiscale mogelijkheden die hij heeft gekregen.

Nu doen alsof mijn werkgever de grote schuldige is gaat voor mij wat te ver, en als ik daar uiteindelijk het slachtoffer van ben vind ik dat inderdaad niet fijn (en ik denk dat iedereen "grote schrik" heeft als men morgen gaat rommelen aan z'n inkomen).

Als morgen de bedrijfswagens weg vallen vraag ik me trouwens af of al die werknemers nog staan te springen om gans het land rond te rijden voor hun werkgever (want niet iedereen heeft de luxe van een salariswagen om gans de dag op z'n stoel te zitten op hetzelfde bureau, mogelijk zelfs nog naast z'n deur).
duizend schreef:Maar ik ben niet akkoord dat de regering...
Er zijn zoveel dingen waar ik niet mee akkoord ben... en dat gaat van hoofdaandeelhouder van Proximus zijn en ondertussen vertellen dat telecom goedkoper moet tot en met roken ontmoedigen maar ondertussen accijnzen blijven innen met de verkoop ervan. Feit is dat ik niet sta te roepen om in iemand anders z'n zakken te zitten (vaak wanneer men er zelf geen nadeel van heeft).

Gaan we morgen trouwens het fiscaal aftrekbaar maken van computers ook stop zetten... uiteindelijk vreten die dingen energie, bevatten kostbare mineralen en nemen mensen een job af. Je baas moet dan maar eisen dat je terug pen en papier gebruikt of maar zelf een PC koopt om je werk te komen doen bij hem. Misschien absurd maar in essentie is het gewoon analoog.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Als morgen de bedrijfswagens weg vallen vraag ik me trouwens af of al die werknemers nog staan te springen om gans het land rond te rijden voor hun werkgever (want niet iedereen heeft de luxe van een salariswagen om gans de dag op z'n stoel te zitten op hetzelfde bureau, mogelijk zelfs nog naast z'n deur).
Bedrijfswagens gaan nooit weg vallen.
Dat is een werkgereedschap zoals een kraan, boor, ...

Ik cross nu ook het land (en buurlanden) door en heb geen salariswagen. Er staat een wagen ter beschikking.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

DarkV schreef:
Als morgen de bedrijfswagens weg vallen vraag ik me trouwens af of al die werknemers nog staan te springen om gans het land rond te rijden voor hun werkgever (want niet iedereen heeft de luxe van een salariswagen om gans de dag op z'n stoel te zitten op hetzelfde bureau, mogelijk zelfs nog naast z'n deur).
In de tijd is dit te lezen.

Ik stel voor om de subsidies voor wagens over vier jaar te verschuiven naar een verhoging van de belastingvrije som op het loon. Bedrijven mogen hun werknemers nog steeds betalen in de vorm van een wagen, maar we gaan die niet meer subsidiëren. Het bedrag dat we overhouden, investeren we volledig in de verhoging van de belastingvrije som, waardoor elke werknemer netto meer overhoudt en minder kost voor het bedrijf. We geven het geld dus terug aan iedereen die belastingen betaalt. 3,75 miljard verdelen over 6.230.000 belastingplichtigen geeft ongeveer 600 euro extra nettoloon per persoon per jaar. Voor de meeste werknemers is dat extra cash inkomen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

DarkV schreef: Dat is een beetje simplistisch... uiteindelijk maakt m'n werkgever ook maar gebruik van de officiele fiscale mogelijkheden die hij heeft gekregen.
Tja, de overheid mag toch het beleid voeren zeker.
De overheid wil minder autogebruik.
Toch logisch dat men dan de sponsoring moet stoppen.
Uiteindelijk maakt de overheid toch maar enkel gebruik van de macht die haar toegekend is.

Het bedrijf zal dan gebruik moeten maken van andere fiscale mogelijkheden.

Het is toch niet omdat een bedrijf zijn winst gemaximaliseerd heeft door fiscaal misbruik te maken van een absurde sponsor regeling dat de overheid dit enkel kan wijzigen door 100% te compenseren. En nog minder dat de overheid dan de werknemers van dat bedrijf moet bijpassen???
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

DarkV schreef:Nu doen alsof mijn werkgever de grote schuldige is gaat voor mij wat te ver
Tja, zij zijn het met de grootste zakken en kunnen dus perfect salariswagens compenseren door het brutoloon te verhogen, moesten ze willen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dat is niet meer kort door de bocht hè, das de bocht gewoon afsnijden.

Ben blij dat ik geen werknemers heb zoals jij. Werknemers dragen bij tot het succes van de werkgever/het bedrijf. Ze worden daarvoor gecompenseerd met een loon en andere voordelen waar mogelijk.

Sommigen denken precies dat werkgevers rijke tirans zijn die teren op de uitgebuitte rug van hun loonslaven.

Wordt zelf dan zelfstandig ondernemer hè …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cadsite schreef:Bedrijfswagens gaan nooit weg vallen. Dat is een werkgereedschap zoals een kraan, boor, ...
Het probleem is dat een aantal mensen graag alles op één hoop gooit... salariswagens, bedrijfswagens, ... het zijn die dingen die ze bij de buur op de oprit zien staan.
boonpwnz schreef:Het bedrag dat we overhouden, investeren we volledig in de verhoging van de belastingvrije som, waardoor elke werknemer netto meer overhoudt en minder kost voor het bedrijf.
De zoveelste die even Robin Hood komt spelen met iemand anders z'n geld :roll:

We nemen alle politiekers hun inkomen af, of wie meer dan een miljoen euro heeft en verdelen dit onder alle Belgen... klinkt al even populistisch :bang:
duizend schreef:Toch logisch dat men dan de sponsoring moet stoppen.
Precies of bedrijven kunnen gratis auto's uitdelen... ik denk dat sommige het toch wat te eenvoudig voorstellen. Bedrijven kunnen wagens fiscaal inbrengen net zoals tal van ander "werkgereedschap" en investeringen (die trouwens ook niet altijd ecologisch of milieuvriendelijk zijn).
duizend schreef:En nog minder dat de overheid dan de werknemers van dat bedrijf moet bijpassen???
Maar o wee als de overheid absurde sponsor maatregelen voor zonnepanelen aanpast... dan is plots Belgie te klein :roll:
JamesEarlGray schreef:Tja, zij zijn het met de grootste zakken en kunnen dus perfect salariswagens compenseren door het brutoloon te verhogen, moesten ze willen.
Wat houdt je tegen om ook een bedrijf op te starten als het alleen maar zakkenvullers zijn die van alles profiteren.

Ik denk dat het nog weinig zin heeft om op deze populistische commentaar te reageren.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Wat is de definitie van een bedrijfswagen?
Wat voor mij een bedrijfswagen is, is voor de criticasters hier waarschijnlijk een salariswagen.

Als mijn werkgever wil, dat ik elke dag voor een bepaald project naar zijn klant ga, dan gaat hij moeten zorgen dat ik op een normale tijd en comfortabele wijze daar geraak. En of dat project nu 1/2 dag, 3 weken of +6 maand duurt, maakt geen enkel verschil.
Het is mijn werkgever die wilt dat ik op verplaatsing ga, dan moet hij daar transport voor voorzien.
En als die klant nu aan een station ligt, dan is de trein te overwegen, maar als het volgende project in Verweggistan is, dan is een auto ver weg de enige optie. Dan is die wagen dus geen salariswagen, maar een bedrijfswagen. En nu kan je nog beweren van niet, voor mij wel. Punt.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Waar het ook om gaat is dat een werknemer met een bedrijfs-, salaris- of functiewagen ook niet al te snel tevreden is.

Heb al genoeg sollicitanten gehad die totaal niet konden uitleggen welk loon ze wensten te krijgen maar wel wisten wat voor type wagen nodig was om hen over de streep te krijgen.

Het is en blijft wederom een socialistische vorm van jaloezie of anti-meritocratie.En afgeven wil men nooit omdat ze weten dat ze zelf nooit dezelfde wagen zouden (kunnen) aanschaffen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

DarkV schreef: Precies of bedrijven kunnen gratis auto's uitdelen... ik denk dat sommige het toch wat te eenvoudig voorstellen. Bedrijven kunnen wagens fiscaal inbrengen net zoals tal van ander "werkgereedschap" en investeringen (die trouwens ook niet altijd ecologisch of milieuvriendelijk zijn).
Natuurlijk kunnen en doen ze dat.
Kranten staan vol van de verhalen over banken en grote bedrijven die het brutoloon van een groot deel van hun werknemers verminderen en dit “compenseren” met een salariswagen.

Neem de fiscale auto sponsoring weg en je houdt enkel nog de nodige wagens voor de functie en het werk over.

Zo eenvoudig reguleert dat zichzelf :lol:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Och komaan man … onze werknemers hebben een wagen
nodig. Maar als wij geen gebruik maken van de fiscale hulpmiddelen, dan zouden we onze werknemers niet de wagen kunnen geven dat ze willen.

Neem de fiscale regeling weg, en het reguleert zichzelf de economische dieperik in. De Duitse merken zullen het niet graag horen :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ja komaan man, daar gaat het net over.
Zonder hulp van de overheid “kan” het blijkbaar weer niet.

Altijd diezelfde drogreden, als het echt nodig is voor de werking van het bedrijf kan alles.

Waarom zou het trouwens moeten kunnen als diezelfde overheid het beleid heeft om autogebruik te verminderen.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Het gaat volgens mij uitmonden in een potje blufpoker: wie houdt het langst zijn been stijf? Gaat de werknemer blijven ondanks de verlaging van zijn inkomen als de wagen weg is, zonder dat de werknemer deftig compenseert? Of gaat de werkgever ferm wat moeite doen om zijn volk te houden omdat die weet dat werknemers niet altijd zo maar snel vervangen kunnen worden?

Naar mijn ervaring zijn er toch nog redelijk wat werkgevers binnen de IT-markt die niet altijd een salariswagen uitdelen, of die tenminste de keuze laten aan de werknemer om een deel brutoloon in te wisselen in plaats van het als voldongen feit te stellen. Die gaan volgens mij de schoonste vruchten plukken als salariswagens ooit afgebouwd worden, want die zijn het al gewend om het au naturelle te doen, zonder fiscale truukjes om hun werknemers (want daarop komt het in se neer) onder te betalen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

duizend schreef:Ja komaan man, daar gaat het net over.
Zonder hulp van de overheid “kan” het blijkbaar weer niet.
Zonder de hulp van diezelfde overheid zou jij ook niet iedere x-jaar een nieuwe laptop, smartphone, hamer, zaagmachine, ... hebben van je bedrijf, maar zou je de dingen moeten gebruiken tot ze uit elkaar vallen.

Waarom is het op dergelijke punten wel vanzelfsprekend en is het dat niet als het over een bedrijfswagen gaat ? (ook daar willen mensen met een comfortabele wagen rijden als ze daar per dag vaak verschillende uren in doorbrengen).
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

DarkV schreef:Zonder de hulp van diezelfde overheid zou jij ook niet iedere x-jaar een nieuwe laptop, smartphone, hamer, zaagmachine, ... hebben van je bedrijf, maar zou je de dingen moeten gebruiken tot ze uit elkaar vallen.
Grote veronderstelling, heeft duizend ooit beweerd dat die ook maar iéts van zijn bedrijf gebruikt en er VAA op betaalt? Ik enkel een wagen, de rest is het mij niet waard, want ik gebruik liever mijn eigen gerief.
DarkV schreef:Waarom is het op dergelijke punten wel vanzelfsprekend en is het dat niet als het over een bedrijfswagen gaat ? (ook daar willen mensen met een comfortabele wagen rijden als ze daar per dag vaak verschillende uren in doorbrengen).
Dus een whataboutism en effe mensen schuld aanpraten? Goeie tactiek. Niemand heeft ooit beweerd dat énkel wagens het probleem zijn. Ze zijn volgens mij wel het grootste probleem van alles waarop VAA wordt betaald. Voor mijn part mag al die de-werkgever-betaalt-en-de-werknemer-betaalt-enkel-VAA rommel op de schop. Dan koop ik de wagen die ik wil, in plaats van een die (volledig gratis, buiten de VAA, weliswaar) door mijn strot wordt geramd.

Welke gek met een salariswagen brengt verschillende uren per dag door in zijn wagen? Heeft dan nog niet iedereen afgeleerd dat een uur woonwerkverkeer enkele richting van de pot gerukt is? Yikes. Ik alvast wel, in de wagen zitten tussen al die zombies die niet opletten en hun lot aanvaarden, fatalisten dat ze zijn, is niks voor mij. Ik fiets wel gelijk een herboren werknemer.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Wauw … het egocentrisme druipt ervan
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Egocentrisme? Eerder anti-anti-overheidsbashing en anti-bedrijfsverheerlijking, bedoelt ge. Want dat is hier ferm nodig, de balans slaat veel te hard de neoliberale kant uit, ik voel het aan mijn botten.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Je veralgemeent op basis van je eigen visie en situatie …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Voel je vrij mijn veralgemeningen te corrigeren, want ik besef dat een neutralere kijk op zaken alleen maar positief kan zijn.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Misschien zou het geen slechte zet zijn om werknemers niet langer te laten kiezen. Je krijgt dan veel minder het opboksen tegenover elkaar van dure wagens, het bedrijf kan kiezen voor een model dat goedkoper is maar wel de laatste nuttige snufjes heeft. Misschien zelfs afdingen voor afname van x modellen.

Zelden kiezen werknemers die kunnen kiezen voor iets dat logisch is, maar keren ze steevast naar te dure, over the top modellen.

(nee, ik heb geen leasing wagen, maar kan die wel kiezen in ruil voor loon)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Naar mijn ervaring zijn er meer mensen die strak binnen hun budget blijven dan mensen die erover gaan en eigen inbreng moeten beginnen dokken, maar soit dat is anekdotisch en weinig betekenisvol binnen de populatie van honderduizenden (of waren het miljoenen?) salariswagens.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Kort samengevat:

Bedrijfswagen: JA!
Salariswagen: NEE!
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik zit hier precies toch wel in het verkeerde forum 8)
De meeste van mijn collega's hebben absoluut niet de luxe problemen die hier aangekaart worden...
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

@Petrol

Dus in een sector met de hoogste lonen waar er amper salariswagens toegekend worden? M.a.w. lonen die makkelijk 100% boven het RSZ plafond ziiten en waar de werkgever het vertikt om zijn "human resources" fiscaal te helpen?

Indien ja, dan ben ik één van de collega's. :-)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Wat bedoel je daar nu mee? Dat er 'in mijn sector' amper salariswagens zijn? Kom eens kijken?
En ja, iedereen is welkom om mijn collega te worden!
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

SPR schreef:Kort samengevat:

Bedrijfswagen: JA!
Salariswagen: NEE!
Het probleem is helaas niet zo zwart wit. Bv. wat met consultants die maanden, zo niet jaren, bij hetzelfde bedrijf zitten, maar wel een bedrijfswagen krijgen om daar naartoe te rijden (en enkel dat), dus woon-werk verkeer. Imo moeten die er ook uit.
Zelfde geldt imo voor de werknemer die misschien 1 of zelfs in het slechtste uitzonderlijke geval alle dagen van de week op interventie moet i.p.v. op het bureau te zitten wat zijn hoofdtaak is. Die kan prima eerst naar de firma en daar een echte bedrijfswagen nemen richting klant. Pas op, ik weet dat dat niet steeds efficiënt is, maar daar zijn vast wel oplossingen voor (in het extreme geval dichter bij huis gaan werken).
Een ander verhaal zijn natuurlijk de mensen die elke dag naar her en der moeten. Die ‘verdienen’ een bedrijfswagen.

Er zijn met andere woorden heel wat salariswagens die onterecht te boek staan als bedrijfswagens.

En die bedrijfs-/salarisfietsen… ik denk dat die 99,999% voor woon-werk en privé zijn. Die zijn al helemaal overbodig, ook al is het misschien gezonder (al zal zo’n speedbike die de meesten nemen niet hetzelfde zijn als een gewone fiets). Om dat te stimuleren bestaat een fietsvergoeding (ook twijfelachtig bestaan trouwens).
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

NuKeM schreef:Om dat te stimuleren bestaat een fietsvergoeding (ook twijfelachtig bestaan trouwens).
Tja, als je in gedachten houdt dat de meeste specifieke belastingskortingen bestaan om gedrag te stimuleren lijkt mij dat absolúút geen twijfelachtige maatregel, aangezien we idealiter méér mensen op de fiets en minder mensen in de auto willen krijgen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier is dat voor het IT-personeel de keuze mits inlevering loon.
Daar heb ik ook voor gekozen.
Reden: geen kopzorgen meer en voor datgene dat ik inlever kan ik geen eigen wagen nemen.
Ik mag kiezen en zou de huidige wagen, 5008, privé nooit kunnen kiezen.
Qua kilometers doe ik zelfs minder dan toen ik enkel een privé wagen had.
De WG wordt er niet armer of rijker van, want dat is zo geteld dat het een status-quo voor hun is.
Dan zie je ook hoe verziekt het systeem is.
Bij ons worden ook ieder jaar de voorwaarden aangepast, onder andere aan CO-grens fiscale aftrek voor de WG.
Hoe hoger de CO-waarde, hoe minder wij zelf kunnen kiezen.
Bij ons kunnen ze dit ook gewoon terugdraaien na een lease-periode, staat ook in ons contract zo opgenomen.
Maar niet tegenstaande zijn ze bij ons intussen beginnen testen met enkele EV's.
Dit met de regeling om naar het meer ecologische te gaan en het fiscale systeem te kunnen blijven gebruiken.
Buiten onze kleinere groep, is er een grotere groep waar dit een effectief onderdeel van hun loon is.

Zelf blijf ik erbij, het is voor de overheid kiezen tussen ecologisch, dus met de fiscale foefkes of het afschaffen.
Maar dan moet ik nog steeds een wagen hebben.
Met het OV ben ik 1h15 onderweg naar kantoor en als ik in de hoofdvestiging moet zijn, 2h30.
Terwijl het anders een half uur of iets meer dan een uur is.
Dat zal dan een 2de hands worden en zal ik die oprijden.
Is dat ecologischer? Geen idee. Het vervangt misschien 2-3 wagens, waarvan er 1-2 ecologisch zijn.
Is een EV ecologisch? Neen.
Wacht maar af tot er een overvloed is afgedankte batterijen.
En thuis of op het bedrijf opladen met stroom dat afkomstig is van gascentrales?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

svermassen schreef:Is een EV ecologisch? Neen.
Wacht maar af tot er een overvloed is afgedankte batterijen.
En thuis of op het bedrijf opladen met stroom dat afkomstig is van gascentrales?
Dit echt een achterhaalde denkwijze. Het is al lang bewezen dat EVs over hun volledige lifecycle veel ecologischer zijn. Zelfs als ze op kolen worden geladen! Met groene stroom is het not even close. Batterijen kunnen grotendeels gerecycleerd worden of hergebruikt in grotere installaties voor energieopslag.

Ik heb ook nooit begrepen waarom woon-werk verplaatsingen als privé gezien worden? Er is helemaal niks privé aan eigenlijk. De enige reden dat je naar je werk gaat is om je opdracht daar te vervolledigen. Je doet dat niet voor uw plezier.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

powaq schreef:Ik heb ook nooit begrepen waarom woon-werk verplaatsingen als privé gezien worden? Er is helemaal niks privé aan eigenlijk. De enige reden dat je naar je werk gaat is om je opdracht daar te vervolledigen. Je doet dat niet voor uw plezier.
Maar het gevaar hier is dat men mensen beloont om verder (i.e. op den buiten) te wonen, in plaats van het te ontmoedigen, want die zitten dan langer in hun wagen en worden dus meer betaald zonder productief te zijn.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

powaq schreef: Het is al lang bewezen dat EVs over hun volledige lifecycle veel ecologischer zijn. Zelfs als ze op kolen worden geladen!
Lijkt mij volstrekt onmogelijk, gezien het rendement van een kolencentrale alleen al nauwelijks beter is dan dat van een dieselmotor.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Raketisch schreef:
powaq schreef: Het is al lang bewezen dat EVs over hun volledige lifecycle veel ecologischer zijn. Zelfs als ze op kolen worden geladen!
Lijkt mij volstrekt onmogelijk, gezien het rendement van een kolencentrale alleen al nauwelijks beter is dan dat van een dieselmotor.
C2C is meer dan het rendement van de laatste stap.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Raketisch schreef:Lijkt mij volstrekt onmogelijk, gezien het rendement van een kolencentrale alleen al nauwelijks beter is dan dat van een dieselmotor.
Hoe het ook mag lijken, het is al berekend geweest in studies.

De meeste EV's zijn trouwens uitgerust met allerlei zuinigheidsfoefkes zoals zeer lage lucht- en rolweerstand, remenergierecuperatie, etc, waardoor die energie kan hergebruiken en minder energie nodig heeft om dezelfde afstand af te leggen als een klassieke dieselwagen.

Ook worden de meeste dieselwagens, ondanks hun hoge theoretische efficiëntie, totaal niet zuinig bestuurd, terwijl een EV-bestuurder (niet causaal, maar toch) vaker toch probeert te letten op zuinig rijgedrag.

Als laatste is er ook nog het delven en raffineren van diesel, dat meer energie kost dan het delven van kolen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

JamesEarlGray schreef:Maar het gevaar hier is dat men mensen beloont om verder (i.e. op den buiten) te wonen, in plaats van het te ontmoedigen, want die zitten dan langer in hun wagen en worden dus meer betaald zonder productief te zijn.
Allez, nu mag je ook al niet meer kiezen waar je gaat wonen ? Er zouden méér mensen buiten de steden moeten gaan wonen ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

NuKeM schreef: Het probleem is helaas niet zo zwart wit. Bv. wat met consultants die maanden, zo niet jaren, bij hetzelfde bedrijf zitten, maar wel een bedrijfswagen krijgen om daar naartoe te rijden (en enkel dat), dus woon-werk verkeer. Imo moeten die er ook uit.
Zelfde geldt imo voor de werknemer die misschien 1 of zelfs in het slechtste uitzonderlijke geval alle dagen van de week op interventie moet i.p.v. op het bureau te zitten wat zijn hoofdtaak is. Die kan prima eerst naar de firma en daar een echte bedrijfswagen nemen richting klant. Pas op, ik weet dat dat niet steeds efficiënt is, maar daar zijn vast wel oplossingen voor (in het extreme geval dichter bij huis gaan werken).
Een ander verhaal zijn natuurlijk de mensen die elke dag naar her en der moeten. Die ‘verdienen’ een bedrijfswagen.
Mij lijkt het consultants probleem gewoon een salariswagen.
Ga je alle dagen/regelmatig op interventie is het een bedrijfswagen.
Ga je af en toe op interventie en vertrek je van je werkplek heb je een firma deelwagen.

Het systeem van: je rijdt eerst elke dag naar het bedrijf om daar een wagen op te pikken vind ik ronduit idioot. Ik heb die keuze ook gekregen, moest naar het midden van het centrum van Leuven rijden, de wagen oppikken en dan terug richting huis rijden. Ja, nee, sorry, hard pass. De tijd die je daar mee verspilt door alleen in de file te staan (4x soms) is enorm. De grap was, dat stond dan bij de extra legale voordelen: bedrijfswagen. :) Oh ja, er was ook een gsm bij, je moest hem bij hebben maar mocht er niet mee bellen. Ja, eveneens hard pass, dat ik niet met twee toestellen ga rondzeulen.

Men zou ook kunnen opteren voor een black box he. Bvb in je vrije tijd rijden, 27c per kilometer. Er zijn bedrijven waar ze effectief maar een paar duizend kilometer 'gratis' geven en u dan laten betalen per kilometer. Dat is natuurlijk pijnlijk als je er over gaat en er volgt een factuur voor enkele honderden euro op tafel maar het doet je alvast nadenken over verplaatsingen.

Ten andere, ik ben absoluut niet tegen het uitmelken van het systeem, het is er, dat er dan van geprofiteerd wordt is normaal. Het is niet de eerste keer dat de overheid zijn zaakjes niet in orde heeft en maar laat begaan en daarna is iedereen misnoegd als het niet meer mag. Niets nieuws.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Sasuke schreef:Allez, nu mag je ook al niet meer kiezen waar je gaat wonen ? Er zouden méér mensen buiten de steden moeten gaan wonen ...
Er is een verschil met naast een stad te wonen omdat ge een centrumwoning niet kunt betalen, en gaan wonen op een gigantisch stuk grond in de Vlaamse Ardennen met minstens één uur pendeltijd waarbij de omwonenden uw uitlaatgassen moeten inademen en lokalere mensen in uw files gaan staan omdat het u niet kan rotten hoeveel impact uw persoonlijke keuzes hebben op anderen.

Dus jawel, doet gerust, maar betaal tenminste voor uw eigen keuzes ipv enkel anderen ermee op te zadelen.

Momenteel is de persoonlijke kost voor het gebruik van de wagen totaal niet in verhouding tot de kost die de maatschappij moet dragen daarvoor, in verloren tijd, gezonde levensjaren, geluidsoverlast, etc. Mijn punt: mensen mogen een auto hebben en die gebruiken, maar enkel áls ze de kost volledig op zichzelf nemen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Sasuke schreef:
JamesEarlGray schreef:Maar het gevaar hier is dat men mensen beloont om verder (i.e. op den buiten) te wonen, in plaats van het te ontmoedigen, want die zitten dan langer in hun wagen en worden dus meer betaald zonder productief te zijn.
Allez, nu mag je ook al niet meer kiezen waar je gaat wonen ? Er zouden méér mensen buiten de steden moeten gaan wonen ...
Absoluut mee eens, je kiest waar je gaat wonen en kiest waar je gaat werken (meestal toch min of meer, tenzij je een baanfunctie hebt). Het zou fijn zijn als alles wat meer verspreid zat en niet in al verzadigde steden ofzo. Maar ik vind niet dat men het mensen makkelijker/goedkoper/aangenamer moet maken om ver van huis te werken door ze een bedrijfswagen en eventueel tankkaart te geven. Rekeningrijden zou bv. ook al een middel kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik ben akkoord dat men het niet moet vergemakkellijken, maar men mag het ook niet bestraffen ! Ik ben, bewust, ver gaan wonen en heb alle negatieve gevolgen (files, kosten, ...) daar bewust bij genomen. Maar het zou straf zijn als een werkgever- of regering- of regelgeving iemand moet extra bestraffen/belasten omdat hij/zij verder woont dan een ander.

De juiste oplossing is dat grotere bedrijven investeren in sattelietkantoren of coworking ruimtes. Op die manier zullen ook een grotere talent pool kunnen aantrekken dan enkel in grote centra te zitten (allez, toch wanneer het niet meer zo evident is om met een je salaris/functie/bedrijfswagen naar kantoor te rijden)


PS: Bedrijven zoals Microsoft, Accenture, e.d. geven hun werknemers zowel een salariswagen als unlimited OV abbo's als creditcards voor alternatieve vervoersmethodes. Is dat een probleem ? In mijn ogen totaal niet ...
Laatst gewijzigd door Sasuke op 10 aug 2021, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

SPR schreef: Men zou ook kunnen opteren voor een black box he. Bvb in je vrije tijd rijden, 27c per kilometer. Er zijn bedrijven waar ze effectief maar een paar duizend kilometer 'gratis' geven en u dan laten betalen per kilometer. Dat is natuurlijk pijnlijk als je er over gaat en er volgt een factuur voor enkele honderden euro op tafel maar het doet je alvast nadenken over verplaatsingen.
Mijn vrouw werkt bij het Wit Gele Kruis en daar is dat zo.
Keuze om ook privé te mogen rijden.
VAA bruto wordt netto afgehouden en daar mogen ze dan 5.000 km per jaar privé mee rijden.
Gaan ze erover, dan wil je die rekening echt niet zien.
Maar ze moeten dat dagelijks noteren in een app die gesynced is met het systeem van het sociaal secretariaat.
Dus dat kan zeker allemaal.
Verschil is wel, ze heeft geen woon-werk-verkeer, het is of werk-verkeer of privé.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”