Pagina 1 van 1
Michelin CrossClimate
Geplaatst: 13 mei 2015, 11:27
door heist_175
Dit gaan de bandencentrales niet graag lezen: Michelin CrossClimate
http://www.michelin.be/nl/banden/michelin-crossclimate
http://www.autofans.be/reportages/salon ... ossclimate
http://www.automotive-werkplaats.nl/ban ... seasonband
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150303_01559283
Met de CrossClimate zet Michelin de All Seasonband 2.0 neer, ook al gebruiken ze die term liever niet. Een zomerband die zonder toegevingen ook kan overtuigen in de sneeuw. Het succes ervan zal echter afhangen van de prijs en de duurzaamheid. Twee zaken die we niet mee in ons oordeel kunnen verrekenen. Wat we wel meenemen is het prettige rijgevoel van de band, het zo goed als ontbreken van rolgeluid en de veilige prestaties in gevaarlijke omstandigheden. Benieuwd hoe de concurrentie hierop gaat reageren...
Gedaan met bandenwissels!
Re: Michelin CrossClimate
Geplaatst: 13 mei 2015, 11:35
door thomasv
Bestond dit niet reeds, die
all season banden? (via Google bijvoorbeeld dit gevonden:
http://www.autoforum.be/showthread.php? ... son-banden)
Mijn twee vragen zijn dan wel:
- hoeveel duurder zijn ze? (het wissel van de banden kost ook iets, dus het verschil moet gewoon kleiner zijn)
- wat is het verbruik tov zomerbanden? (blijkbaar kan dat veel verschillen)
Re: Michelin CrossClimate
Geplaatst: 13 mei 2015, 11:38
door heist_175
Dit is beter dan een all-season band, want de band is TÜV-gekeurd als winterband.
Je mag met deze banden dus in Duitsland, Oostenrijk, ... rondrijden in winterse omstandigheden.
Met andere "all-season" banden kan en mag dat niet.
Re: Michelin CrossClimate
Geplaatst: 13 mei 2015, 11:56
door Tim.Bracquez
Gaat wel een leuk prijskaartje hebben, aangezien de meeste met winterbanden rond rijden die een snelheidscategorie lager zijn. Deze banden moeten dus de juiste snelheidscategorie hebben.
Re: Michelin CrossClimate
Geplaatst: 13 mei 2015, 12:09
door SpecialK
Volgens mij gelden all-season banden (tenminste die met het sneeuwvlokje erop) ook als winterband in Duitsland en Oostenrijk. Winterbanden moeten wel meer profiel hebben dan zomerbanden; je mag dus in België probleemloos met all-season banden rijden tot ze 1,6mm profiel hebben, maar dan tellen ze in Duitsland niet meer als winterband.
Wat de snelheidsindex betreft moet je vooral kijken naar wat de homologatie van de auto vereist, en niet naar welke band er momenteel op ligt. De meeste 1.6 dieseltjes lopen niet sneller dan 190 km/u dus dan is een band met snelheidsindex H (210 km/u) voldoende.
Mijn vorige wagen had zomerbanden met snelheidsindex W (270 km/u) en winterbanden V (240 km/u); beiden waren ruimschoots voldoende.
Re: Michelin CrossClimate
Geplaatst: 13 mei 2015, 12:41
door heist_175
All-season banden zijn niet geschikt om in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland in de sneeuw rond te baggeren.
Bij een ongeval kan je aansprakelijk gesteld worden omdat je niet met aangepaste banden rijdt.
Re: Michelin CrossClimate
Geplaatst: 13 mei 2015, 12:46
door exop
Het verbruik ligt inderdaad anders bij de verschillende banden. Winterbanden hebben meer contact met het wegdek waardoor er meer wrijving is, gevolgd door hoger verbruik. Dat is natuurlijk niet het enige verschil met een zomerband, de samenstelling van het rubber is anders, de groefjes zijn anders ingesneden om het water af te voeren naar de zijkant, etc.
De CrossClimate zal dus ook wel een hoger verbruik als gevolg hebben. Het zou me ook niet verbazen als deze duurder is. Maar stel dat mijn conclusie klopt, dan hangt de waarde van de investering af van hoeveel kilometers je jaarlijks doet (uiteraard ook je rijstijl, maar dat buiten beschouwing gelaten).
Stel iemand die 10k km per jaar doet. Volgens mij is deze het beste af met deze CrossClimate, deze heeft jaren nodig om één set banden te verslijten. Daarentegen iemand die 40k km per jaar doet aanzienlijker minder lang met een set banden, dus deze kan nog het beste gaan voor aparte sets voor zomer/winter. Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb lange tijd met sportbanden rond gereden die beter aan de baan plakten. Daar stond wel tegenover dat deze sneller verslijten, een hoger verbruik hebben en duurder zijn per stuk. Volgens mij zijn winterbanden gelijkaardig, in iets mindere mate. Dus de CrossClimate zal in nog iets mindere mate zijn.
Conclusie: CrossClimate in de zomer is een slechtere keuze dan gewone zomerbanden, en in de winter een betere keuze dan winterbanden.
Re: Michelin CrossClimate
Geplaatst: 13 mei 2015, 13:48
door iceke
Ik koop ook hardere zomerbanden nu, die gaan gewoon veel langer mee, vroeger kocht Pirelli's P6000(en reed er heel het jaar mee), nu koop ik veel hardere Michelin's. Nog nooit op het randje mee gereden
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Qua prijs gaat het echt niet veel schillen... maar het hangt natuurlijk ook van je rijgedrag & je wagen af, op m'n vriendin haar wagen liggen gewoon all season's, de wagen wordt enkel gebruikt voor woon werk verkeer.
Re: Michelin CrossClimate
Geplaatst: 13 mei 2015, 13:55
door exop
Hoe zit het eigenlijk met de grip met deze hardere banden?
Re: Michelin CrossClimate
Geplaatst: 13 mei 2015, 17:23
door iceke
Goed, maar van zodra het naar het vriespunt gaat en het nat is begint het gevaarlijk te worden. Zomerbanden leg is van zodra het 's avond boven de 12 granden is, Winterbanden leg ik vanaf het onder de 6 granden gaat<.