Pagina 1 van 2

Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 12:35
door petzl
Telefonie down zone hasselt ....

volgens mij is er meer aan de hand : https://twitter.com/proximus

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 12:38
door iRockabizzydilly
Gisteren mobiel, vandaag vast blijkbaar...
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=44720

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 12:42
door FunkStar
Hier in Roeselare ook een lijn niet beschikbaar.

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 12:48
door zorka
Onze lijnen liggen er ook al sind 10:30 uit. Hoewel het sporadisch wel mogelijk is om uit te bellen en er af en toe een gelukkige bij ons binnengeraakt....

EDIT : zone Deurne (Antwerpen)

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 12:51
door boysim
Scarlet telefonie in regio Roosdaal ligt er ook uit sinds deze ochtend...

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 13:07
door heist_175
Scarlet belt toch VOIP?

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 13:08
door iRockabizzydilly
Enkele klanten ondervinden problemen met telefoneren via de vaste lijn.
Onze diensten werken aan een oplossing. Onze excuses.
Zo te zien is die "enkele" dan toch wel ferme downplaying, als je bekijkt welke zones hier al gemeld worden. Gent is er trouwens ook bij verneem ik net, althans bij 3 familieleden (= 3 aparte locaties).

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 13:30
door boysim
heist_175 schreef:Scarlet belt toch VOIP?
Inderdaad, maar deze ligt er bij mij ook uit. De andere voip accounts blijven wel draaien...

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 13:44
door zorka
Melding van proximus
Geachte klant,

Momenteel is er een algemene outage op de Proximus infrastructuur met impact op uw VOIP oplossing. Dit resulteert in een enorm gedegradeerde situatie op ons gehele VOIP platform.

Het business-continuity plan is geactiveerd en onze hardware partner is gecontacteerd om ons assistentie te bieden tijdens onze troubleshooting.
Dit algemene incident heeft al de hoogste attentie gekregen binnen onze Proximus organisatie gezien de business impact immens is.

Momenteel is er een crisis-meeting met het Top management van Proximus en in parallel hebben we ook een crisis conference call open met alle technische experts die hierbij betrokken zijn.

We hebben de beslissing genomen om een rollback uit te voeren van de recente changes op deze infrastructuur, maar dit heeft spijtig genoeg geen oplossing geboden.
De volgende stap is dat de Proximus experts de trafiek gaan verminderen en gradueel terug gaan activeren om te kijken waar het probleem zich juist situeert.

Momenteel kunnen we spijtig genoeg geen “estimated time of repair” geven, maar zoals meegedeeld doen we er alles aan om dit incident zo vlug mogelijk op te lossen.

We wensen ons te excuseren voor het ongemak dat dit incident voor u en uw organisatie met zich meebracht en blijven uiteraard te uwer beschikking voor eventuele verdere vragen en opmerkingen.

Met vriendelijke groeten,

Het Proximus-team

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 13:48
door heist_175
Dus idealiter heb je dan nog VOIP lijnen liggen bij een andere provider of je zit met uw duimen te draaien.
Wat krijgt de partij te horen die probeert te bellen? Nummer bestaat niet? Bezettoon?

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 13:51
door zorka
Deze melding krijg je bij uitbellen :
Het spijt ons dat we uw oproep nu niet kunnen afhandelen. Gelieve in te haken en later opnieuw te proberen
Indien je ons probeert te bereiken, krijg je doodse stilte...


PS: Topic staat hier eigenlijk niet op zijn plaats, internet werkt wel gewoon. Enkel telefonie down

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 14:54
door fvhbrugge
idem zone 050 om 14u50

nog altijd 16u19

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 14:57
door gillesvo
Telefoon ook plat. 051 Regio Westrozebeke.

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 15:01
door iRockabizzydilly
Die laatste melding (door Zorka gepost) van Proximus is niet bepaald downplayend :O blijkbaar nog geen zicht op oplossingstermijn en immense impact. Voor de technici daar begint de week alvast hectisch.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 15:23
door apestaart
Hier in Oostende (059) ook problemen, als ik met mijn GSM (Proximus) naar onze vaste telefoon (Proximus) probeerde te bellen kreeg ik niet eens een kiestoon te horen en vice versa als mijn moeder met de vaste telefoon naar mijn GSM probeerde te bellen kreeg zij als boodschap te horen: "Nummer niet in gebruik" terwijl mijn nummer wel degelijk in gebruik is, zij heeft met haar GSM (Base) moeten bellen.

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 15:25
door iRockabizzydilly
https://allestoringen.be/problemen/proximus
Geen klein voorval, zoveel is duidelijk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 16:39
door bambipower
probleem blijft wel heel lang aanhouden. Kon zelf niet naar het ziekenhuis bellen, want ook daar lag de telefoon eruit

Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 27 apr 2015, 16:52
door Muziekbos
Er is sinds deze morgen 10 uur een storing bij Proximus bij hun vast (VOIP) netwerk. Verschillende bedrijven zijn niet of nauwelijks bereikbaar.

http://tweakers.net/nieuws/102767/stori ... ximus.html

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 27 apr 2015, 16:57
door fvhbrugge
Het is het volledige vaste netwerk van Belgacom want Belgacom werkt enkel nog met VOIP

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 27 apr 2015, 17:00
door bambipower
ik heb ook de indruk dat ze het probleem minimaliseren.

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 17:14
door bartman
ook zone 02/644 XX XX buurt Flageyplein Elsene al van 13u deze middag (misschien al van eerder) . en het gaat niet om een voip nummer dat ik tracht te bellen.

Er heeft zich een fout voorgedaan. Gelieve opnieuw te beginnen.

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 17:19
door bambipower
ik krijg alleen maar tuut tuut tuut snel achter elkaar

ik kreeg wel deze middag een telefoon, hij ging over, maar toen ik afpakte viel de verbinding weg

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 17:21
door zorka
"Geachte klant,

Zoals voorheen gemeld is er een algemene outage op de Proximus infrastructuur met impact op uw VOIP oplossing. Dit resulteert in een enorm gedegradeerde situatie op ons gehele VOIP platform.

De Proximus experts hebben in samenwerking met onzer hardware vendor het inkomende verkeer kunnen stabiliseren voor 3 Areas op 2 van de Media Gateways die gebruikt worden op het IMS platform.

We hebben dit incident tot het hoogste level geëscaleerd bij onze hardware partner om tot een oplossing te komen. Hierdoor hebben we de beste experts van zowel Proximus als onze hardware partner tot onze beschikking.

Deze zijn nu bezig met het analyseren van de core dump files maar in parallel gaan we ook het verkeer scheiden, het in- en uitgaande verkeer zal via 2 geografisch redundant sites gerouteerd worden. Dit laat ons toe om de impact op het in- en uitgaande verkeer te minimaliseren afhankelijk van op welk pad de fout zich voordoet.

Onze volgende update mag u van ons verwachten rond 20:00h." - Proximus ICT Service Desk

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 17:25
door fvhbrugge
werkt weer om 17u24 zone 050 :banana:

Werkt niet meer om 17u25 zone 050 :bang:

Werkt weer om 17u25 zone 050 :beerchug:

Werkt niet meer om 17u26 zone 050 :evil:

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 27 apr 2015, 17:30
door iRockabizzydilly
Mods: misschien moeten deze topics best samengevoegd worden?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 72#p604672

In ieder geval heb ik intussen in m'n omgeving (vrienden, familie, handelszaken, ...) nog niemand gevonden die een vaste lijn heeft bij Proximus en wel kan bellen of bereikbaar zijn. Op particuliere en niet-VoIP klanten zijn ze de impact echt wel aan het downplayen, voor VoIP (bedrijfs)klanten echter minder, zie ander topic.

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 27 apr 2015, 17:34
door fvhbrugge
ik bel van op het werk naar huis: geen verbinding "het spijt ons dat we uw oproep niet kunnen afhandelen"...

vanop gsm lukt het wel (17u33)

op het werk hebben we géén VOIP-centrale maar hebben we PRA's maar ja dat wordt natuurlijk door prox direct omgezet naar VOIP op hun eigen platform.

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 18:35
door bartman
ik was zonet aan het bellen met mijn vaste telenetlijn naar een Base nummer tot de verbinding plots onderbroken werd en ik dezelfde vrouwenstem hoor "Er heeft zich een probleem voorgedaan. Gelieve later opnieuw te proberen. Problemen overgeslagen naar base netwerk?

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 18:41
door boysim
hier is de scarlet lijn terug actief volgens de fritzbox, maar nog steeds niet mogelijkheid om gebeld te worden..

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 18:46
door iRockabizzydilly
bartman schreef:ik was zonet aan het bellen met mijn vaste telenetlijn naar een Base nummer tot de verbinding plots onderbroken werd en ik dezelfde vrouwenstem hoor "Er heeft zich een probleem voorgedaan. Gelieve later opnieuw te proberen. Problemen overgeslagen naar base netwerk?
Nee, dat lag dan eerder opnieuw aan uw vaste lijn? Ze zijn alleszins verkeer aan het verminderen/omleiden om oorzaak te vinden. Geen idee of het daardoor komt, maar het lijkt een verklaring.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 19:30
door petzl
idd soms werkt het wel, en soms niet ...

net nog getest

Re: Telefonie down zone hasselt

Geplaatst: 27 apr 2015, 22:13
door petzl
Hier lijkt alles weer te werken ... wel een lange storing 10 uur , ik verwacht compensatie

is trouwens de 3de keer dat ik er uit lag deze maand.

ik heb vrij veel problemen sinds de omschakeling naar een AGW PSTN lijn (voip conversie in belgacom centrale)

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 28 apr 2015, 08:53
door iRockabizzydilly
Op de Proximus website staat er nog steeds een melding i.v.m. de storing, mogelijks nog niet helemaal van de baan?

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 28 apr 2015, 09:36
door Tim H.
Als ik sommige hier rond mij zie rondlopen dan vermoed ik dat nog niet alles in orde is..(of de klanten ook last hebben kan ik niet zeggen)

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 28 apr 2015, 11:00
door iRockabizzydilly
https://twitter.com/proximus/status/592950822373306368
Beste klant, de problemen die u gisteren mss ondervond met vaste telefonie zijn sinds gisteravond opgelost. Onze excuses voor het ongemak.
Sleutelwoord: Misschien. Ik kan mij voorstellen dat die misschien (gezien de schaal in de praktijk) voor getroffen klanten tegen de borst kan stoten.

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 28 apr 2015, 11:24
door Doktor Avalanche
Goh, doet me denken aan iets...
Ik heb ooit bij BGC al het 'speciale verkeer' (0800, 0900, 075..., sexlijnen,... alles wat dus veel geld opbrengt) er twee uur uit gesmeten.
Geschat verlies ==> 1 a 2 miljoen Belgische Frank, en dat zat toen ook op het hoogste niveau. Paar dagen later naar de Torens mogen komen om dat uit te leggen. Man ik heb gezweet toen. :oops: Uiteindelijk viel dat allemaal goed mee...

Maar ik veronderstel dat er daar nu ook een paar nerveus rondlopen...

Achteraf kijk je daar anders tegen, elk uur dat ik dat liet werken levert dat 1 miljoen op :beerchug:

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 28 apr 2015, 12:50
door philippe_d
fvhbrugge schreef:Het is het volledige vaste netwerk van Belgacom want Belgacom werkt enkel nog met VOIP
Dat denk ik niet.
Zolang de klassieke telefooncentrales er nog zijn, gaat alle telefonie tussen PSTN klanten nog volledig op de "oude" manier (= circuit switched), en dus niet over het VoIP platform (= packet switched).

Het is wel juist dat Proximus begonnen is om klanten om te zetten naar VoIP, om op lange termijn de centrales te ontmantelen (en de gebouwen te verkopen).
Een gedeelte van de klanten zitten nu al op VoiP (ims platform), zoals:
  • grote businessklanten die volledig op VoIP zitten.
  • particulieren en kleine bedrijven die op i-talk zitten (incl Scarlet telefonie klanten) of op ISDNoIP (emulatie ISDN via IAD).
  • en tot slot de klanten die ze nu geleidelijk overschakelen op PES (PSTN emulatie via de ROP).
De eerste 2 zou je "VTTH" kunnen noemen (VoIP to the Home), de laatse "VTTC" (VoiP to the cabinet), gezien het via VOIP gaat (op het ims platform) tot aan de ROP, waar het ter plaatse omgezet wordt naar een analoog signaal tot de klant.

Dus zomaar zeggen dat Belgacom enkel nog met VOIP werkt is volgens mij onjuist!

Het probleem dat zich gisteren voordeed was op de link tussen de klassieke centrales en het ims platform, zeg maar de "PSTN gateway".
Dus heel waarschijnlijk konden (Proximus) VoIP klanten wel gewoon naar mekaar bellen, ook PSTN klanten onderling (op voorwaarde dat je niet aangesloten bent op een PES kaart).
Maar PSTN klanten konden VOIP klanten niet bereiken (zoals een van de posters het ziekenhuis niet kon bellen) en omgekeerd.

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 28 apr 2015, 13:04
door Doktor Avalanche
Ter info :
Proximus gebruikt megaco en sigtran protocol tussen pstn en voip, kan goed zijn dat daar iets mis mee was.
Er moet een vertaling gebeuren tussen ss7 en sip/h323 protocol, en daar komen Megaco en Sigtran om de hoek. Als ik het me nog goed herinner :|

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 28 apr 2015, 15:49
door proximusboyke
en onmiddellijk beginnen janken over een schadevergoeding zoals vtb vab

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 28 apr 2015, 23:43
door Lord Utopia
iRockabizzydilly schreef:https://twitter.com/proximus/status/592950822373306368
Beste klant, de problemen die u gisteren mss ondervond met vaste telefonie zijn sinds gisteravond opgelost. Onze excuses voor het ongemak.
Sleutelwoord: Misschien. Ik kan mij voorstellen dat die misschien (gezien de schaal in de praktijk) voor getroffen klanten tegen de borst kan stoten.
Je hoeft een woord niet uit te vergroten... Die die er last van hadden, die zijn getroffen en daarvoor worden excuses geboden. Maar niet iedereen is getroffen door de outage. Uiteindelijk moeten zij die niet getroffen zijn door de storing, niet denken dat ze getroffen zijn...

Re: Proximus: Storing vast VOIP netwerk

Geplaatst: 04 mei 2015, 10:24
door Bssoft
Doktor Avalanche schreef:Goh, doet me denken aan iets...
Ik heb ooit bij BGC al het 'speciale verkeer' (0800, 0900, 075..., sexlijnen,... alles wat dus veel geld opbrengt) er twee uur uit gesmeten.
Dan was je programmeerder, dan kan je alleen iets gedaan hebben aan hun routing want die nummers zijn niet hardware matig ?
En was dat dan plaatselijk vb: zone 02 of was dat over heel België ?
Met hardware matig bedoel ik ..... ze komen geen speciaal lijntje daarvoor thuis plaatsen met een telefoontoestel en als eind
nummer: 0800,090x enz....
fvhbrugge schreef:op het werk hebben we géén VOIP-centrale maar hebben we PRA's maar ja dat wordt natuurlijk door prox direct omgezet naar
VOIP op hun eigen platform.
philippe_d schreef:
fvhbrugge schreef:Het is het volledige vaste netwerk van Belgacom want Belgacom werkt enkel nog met VOIP
Dat denk ik niet. Dus zomaar zeggen dat Belgacom enkel nog met VOIP werkt is volgens mij onjuist!
Inderdaad het is onjuist .... ik heb nog altijd een traditioneel PSTN lijn.
PRA (ISDN) gaat ook nog altijd via de traditionele LEX .... want dat zijn 2Mb lijnen.

En wat de gewone ISDN betreft, ik ken nog altijd 3 personen die nog altijd een gewone Twin hebben met xDSL er op !