Vreemd netwerk probleem (/wifi)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Het thuisnetwek hier ziet er als volgt uit: (sinds anderhalve week)

BBOX3 met daaraan:
  • Decoder 1
  • Decoder 2
  • TP-Link 5 poort Gigabit switch
  • Netgear 8 poorts Gigabit switch
  • [2.4GHz "Via Fagus" en 5GHz "Via Fagus 5GHz"]
TP-Link 5 poorts Gigabit switch:
  • iMac (2009 model)
  • Time capsule (4th gen)
  • WD HD mediaspeler
Netgear 8 poorts Gigabit Switch
  • Freenas Server
  • Game PC
  • Printer
  • TP-Link AP met DD-WRT op (als AP ingesteld) [2.4GHz "Via Fagus"]
Time capsule: (ingesteld als bridge, DHCP uit en wan poort niet gebruikt)
  • PC
  • [2.4GHz "Via Fagus" en 5GHz "Via Fagus 5GHz"]

Dit heeft een dikke week goed gedraaid.

Sinds vandaag heb op mijn MacBook (verbonden met 5GHz van de Time Capsule), last van geen internet en geen connectiviteit met de rest van het netwerk. Er komt dan een 300KB/s continu binnen als ik verbonden ben met de TC's 5GHz. Op de andere wifi netwerken heb ik er geen last van.
Het enigste wat er recentelijk (gisteren) vervangen is zijn de terminatie punten van een aantal UTP punten in huis. (Decoders, iMac, TC). Die heb ik toen getest en haalde er een 600Mbps over met iPerf (over de TP link)
Het probleem doet zich ook niet altijd voor, maar slechts af en toe.
de DHCP range van de bbox 3 heb ik eens nagezien en dat overlapt met geen enkel van de fixed ip's in huis (freenas en AP's)

De time capsule is ingesteld in bridge, veel meer valt er niet aan te passen daar.

Heeft er iemand enig idee van hoe dit kan?

EDIT: ik kan de bbox pingen over het 5GHz netwerk van de TC, echter is de ping tussen de 700 en de 3000ms en af en toe geeft het een timeout.
Over het 2.4GHz netwerk van de TC krijg ik ook hetzelfde probleem.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Bij een probleem dat zich "slechts af en toe" voordoet, denk ik altijd in eerste instantie aan een overbelast of defect apparaat, of een overbelast netwerk (bv een ethernet loop gecreeerd?). Check ns om te zien of je switch of router lampjes zot aan het knipperen zijn, zo allemaal mooi in sync tesamen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Jep, dat heb ik waargenomen op de TP-Link switch. Echter blijft alles dat via lan op de TC is aangesloten gewoon werken. (speedtest.net = 66/5.7)
Zover ik zie zijn er geen loops.
Hetgeen ik nu ga proberen is de bbox een andere naam van 5GHz netwerk te geven, misschien helpt dat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

AndRo555 schreef:Time capsule: (ingesteld als bridge, DHCP uit en wan poort niet gebruikt).
Is het niet zo dat, als je de Time Capsule instelt als bridge, je dan de wan poort wel mag gebruiken (bridge wan>lan) ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb gebprobeerd de WAN poort nu ook als LAN poort te laten gebruiken. Dezelfde vage problemen.

Nu de TC een eigen PPPoE verbinding over de bbox laten maken. En de Decoders rechtstreekst op de bbox. En dus heel het netwerk (al de switches op de TC).
So far so good. Nog geen problemen gehad. De snelheid is wel iets lager. (max 64/65Mbps down ipv 66/67)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”