NMBS start proefproject mobiel internet op de trein

Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

De NMBS wil op korte termijn met een proefproject starten rond mobiel internet op de trein. Dat meldt de spoorwegmaatschappij nadat minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) daarover vragen had beantwoord in de Kamercommissie Infrastructuur.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2251227
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150225_01548901

dan toch van gedacht verandert met 5 jaar terug
"Niemand vindt internet in de trein belangrijk"
http://www.zdnet.be/internet/114707/nie ... elangrijk/

http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... n-de-trein
Wij bieden u, samen met onze partners, gratis draadloos internet in de trein aan. Draadloos internet is nu nog in een beperkt aantal Intercity's beschikbaar, maar dat worden er steeds meer. U herkent een Intercity voorzien van draadloos internet aan het Wi-Fi logo aan de buitenzijde van de trein

tja, gratis zoals in NL zal het niet zijn, en ondanks ik minstens 2 u op de trein zit, ga ik niet weer een extra abbo nemen voor efkes sneller te surfen. Met mijn mobistar 4G verbinding lukt het ook om wat te surfen (met hier en daar dead spots)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Zal waarschijnlijk weer iets zijn zoals in de stations, gratis voor Telenet klanten, betalend voor anderen.
'k Heb nu wel het geluk dat ik als Scarlet-klant de Telent login gegevens van mijn ouders kan gebruiken(die gebruiken dat toch niet).
Maar aangezien iedereen evenveel betaald voor de trein, zou dat toch niet mogen.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Als men eens begon dat 3/4G van alle operators eens deftig door kwam op de treinen dat zou al een heel stap verder zijn
Da gratis wifi is echt niet nodig
Zal enkel het sociaal contact op de trein nog minder maken en men spreekt al zo weinig tegen elkaar op sommige treinen
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@lion: mss. artikel eens lezen? :-o

Een gsm-ontvangst in de trein blijkt trouwens niet evident. Zo somt Frederique Verbiest van Proximus een aantal problemen op die telefoneren en internetten in de trein bemoeilijken. Eerst en vooral zijn de treinstellen behoorlijk effectieve filters voor gsm-stralen. Sommige stellen hebben zelfs zonnewerende folie op de ramen die ook radiogolven tegenhoudt. Zo kunnen er bijna helemaal geen signalen in of uit de trein.

Een treinbedding heeft vaak ook hoge bermen, waardoor de gsm-signalen moeilijk tot in de trein geraken. 3G op het spoor is dus niet evident.

Waarom niet meer antennes vlak bij het spoor? Als het hele Belgische wegennet een deftige gsm-dekking kan krijgen, waarom lukt dat dan niet bij de spoorwegen?

Het blijkt niet zo eenvoudig te zijn om gsm-antennes naast een spoorweglijn te plaatsen. Veiligheidsprotocollen zijn daar de grootste oorzaak van. De palen van de elektrische bovenleiding zijn onbruikbaar wegens te gevaarlijk: medewerkers van de operatoren mogen er niet in. Alleenstaande masten mogen om veiligheidsredenen niet te dicht bij de sporen staan, waardoor ze in veel gevallen op landbouwgrond of in een bos moeten staan. Ook geen evidentie.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

GSM-R werkt wel
Waarom geen antenne bij voor gewone gsm net maar ja de mensen die aan die masten wonen zullen weer moord en brand roepen
Da wifi gedoe op trams Delijn in Gent al eens uit getest
Soms flauw beestje want de hotspots zijn sterker van signaal
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Waarom geen stevige ontvangst-antenne op het dak en repeaters in de wagons?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Er liggen toch al fibers naast de lijnen?
Waarom dan niet gewoon LTE over 5GHz? (of over 2.6GHz of 3.5GHz als ze hun handen daarop kunnen leggen). Zet telkens wat masten langs de rails/op de bovenleiding (als de spoorwegen dat zelf doen kan dat toch geen groot probleem zijn?) , LoS is vrij ver aangezien er nooit echt heel scherpe bochten worden genomen. Elke mast kan wel wat dekken. Hoge frequenties zijn niet echt een probleem omdat er grotendeels LoS is. En er kan met directionele antennes gewerkt worden ipv omnidirectionele of sectoren.
Met 200 sites heb je een groot deel van de populaire lijnen gedekt. In de 5GHz band is er genoeg spectrum voor hoge snelheden. Treinen zijn een pak groter dan een gsm en hebben meer stroom ter beschikking dus ipv de standaard 2x2 MiMo bij LTE kan men naar 4x4 of zelfs 8x8 MiMo gaan en de trein van een paar gigabit internet voorzien. (LTE 100MHz bandbreedte en 8x8MiMo = 3Gbps)

En LTE blijft deftig werken bij hogesnelheidstreinen (400km/u+) terwijl je dat met 3G niet zo makkelijk is in een TGV/Thalys/...

Het klinkt misschien zeer optimistisch. Maar als de NMBS het goed willen doen dan doen ze het beter van de eerste keer goed (=zo als hierboven beschreven staat). Aanpappen met bestaande 3G/LTE netwerken (die max 50-100Mbps bieden), niet geoptimaliseerd zijn voor treinen (wel wat dead spots) en ook wel wat geld kosten.
Laatst gewijzigd door AndRo555 op 27 feb 2015, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

lion51 schreef:Als men eens begon dat 3/4G van alle operators eens deftig door kwam op de treinen dat zou al een heel stap verder zijn
Da gratis wifi is echt niet nodig
Zal enkel het sociaal contact op de trein nog minder maken en men spreekt al zo weinig tegen elkaar op sommige treinen
OT

Afbeelding

Mijn treinreis van en naar mijn werk is voor mij een rustpunt. 's Morgens de kinderen in een rush op tijd naar school brengen, daarna naar het station spurten. Dan kan ik dat halfuurtje rust op de trein wel goed gebruiken. 's Avonds na een een drukke dag op het werk idem. Vind het een beetje een vreemd argument. Begin jij soms tegen een wildvreemde op de trein te praten?

/OT
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@AndRo555
Waarom dan niet gewoon LTE over 5GHz? (of over 2.6GHz of 3.5GHz als ze hun handen daarop kunnen leggen)

als ik me niet vergis beschikt infrabel al over een 2.6GHz LTE vergunning!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

lion51 schreef: Zal enkel het sociaal contact op de trein nog minder maken en men spreekt al zo weinig tegen elkaar op sommige treinen
En maar goed ook.
Treinrit is het begin of einde van een werkdag, liefst van al heb ik dan een *stille* wagon, niets zo irritant als mensen die constant zitten te praten en hun hele levensverhaal vertellen. In plaats van experimenteren met wifi op de trein zouden ze beter werk maken van stiltecoupe's zoals de NS in Nederland al een tijdje doet.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

wied schreef:@AndRo555
Waarom dan niet gewoon LTE over 5GHz? (of over 2.6GHz of 3.5GHz als ze hun handen daarop kunnen leggen)

als ik me niet vergis beschikt infrabel al over een 2.6GHz LTE vergunning!?
I dont't even... :eek:

Wat houdt ze tegen? (geld waarschijnlijk)
t-town
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 mei 2006, 19:56
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

De NMBS start met een proefproject, en niet 1, maar 2:
-Wifi in de trein, capturing van LTE/3G met buitenantenne
-LTE/3G repeaters in de trein, capturing met buitenantenne
Deze 2 methodes zullen worden toegepast op dezelfde lijn om een eerlijkere vergelijking mogelijk te maken.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

FlashBlue schreef:
lion51 schreef: Zal enkel het sociaal contact op de trein nog minder maken en men spreekt al zo weinig tegen elkaar op sommige treinen
En maar goed ook.
Treinrit is het begin of einde van een werkdag, liefst van al heb ik dan een *stille* wagon, niets zo irritant als mensen die constant zitten te praten en hun hele levensverhaal vertellen. In plaats van experimenteren met wifi op de trein zouden ze beter werk maken van stiltecoupe's zoals de NS in Nederland al een tijdje doet.
Maar via Facebook met cybervrienden zit men dan wel gans traject bezig
Rare wereld aan t worden
Elk in zijn eigen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Bizar...

1) GSM-R is zelfs nog niet volledig dekkend, terwijl dat wel een prioriteit zou moeten zijn voor communicatie op/rond het spoor vooraleer men aan publieke belgie-dekkende netwerken begint
2) Publieke gsm en data netwerken horen volgens mij geen doel te zijn voor infrabel, en horen alleszinds niet tot hun basistaken
3) een zoveelste fysieke operator erbij? gaat leuk worden op vlak van location sharing...

In mijn nederige en ondergeinformeerde opinie zijn ze dan toch beter af om een agreement aan te gaan met hun voormalige co-staatsbedrijf Proximus, waarbij infrabel grond en infra naast de sporen ter beschikking stelt voor plaatsing van aanvullende apparatuur om zo een dekkend LTE netwerk op/naast de sporen te krijgen, en dan zelf als mnvo iets aanbieden op proximus netwerk...

Maar goed, we zien wel waar we eindigen :-)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

sorry, maar dan wordt proximus & de nmbs bevoordeeld boven base/mobi*? een beetje concurrentievervalsing.
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

In mijn nederige en ondergeinformeerde opinie zijn ze dan toch beter af om een agreement aan te gaan met hun voormalige co-staatsbedrijf Proximus, waarbij infrabel grond en infra naast de sporen ter beschikking stelt voor plaatsing van aanvullende apparatuur om zo een dekkend LTE netwerk op/naast de sporen te krijgen, en dan zelf als mnvo iets aanbieden op proximus netwerk...
Toen ik bij de NMBS begon te werken ging alles via het proximus netwerk. Nu toch al een jaar of 5 alles via Mobistar !
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Mobistar werkt aan internet in treinen
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150724_01789559
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/wifi-test.aspx
Gratis wifi in 2 rijtuigen tussen Eupen en Oostende gedurende 3 maanden
- 25 februari 2016
Afbeelding
Tot eind mei zullen we wifi-apparatuur testen in twee treinen die tussen Eupen en Oostende rijden. Klanten die in de betrokken eersteklasrijtuigen reizen, kunnen deze nieuwe dienst gratis uitproberen. Tijdens de daluren (tussen 9 en 16 uur) worden deze rijtuigen gedeclasseerd. D.w.z. dat wanneer jij een tweedeklasbiljet bezit, je mag plaatsnemen in de rijtuigen 1ste klas en wifi gratis kan uittesten. Deze rijtuigen zijn gemakkelijk herkenbaar aan de stickers (zie hierboven) aangebracht op de vensters aan de buitenkant.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2582245
Het downloadvolume is beperkt tot 200 megabytes per dag of 300 megabyte per reis
http://www.demorgen.be/technologie/eind ... -b17f52f2/
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... 2019.dhtml
als de evaluatie meevalt zou er pas in 2019 op alle treinen wifi moeten zijn. :cry:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Internet op trein toch wel makkelijk ze : zowel in Denemarken als in Zweden hebben ze dat in de gewone tweede klasse.
België loopt zoals met vele zaken gewoon achter op alles...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

lion51 schreef:Als men eens begon dat 3/4G van alle operators eens deftig door kwam op de treinen dat zou al een heel stap verder zijn
Da gratis wifi is echt niet nodig
Zal enkel het sociaal contact op de trein nog minder maken en men spreekt al zo weinig tegen elkaar op sommige treinen
Ik heb geen behoefte om tegen mensen te praten, voor mij is een trein louter voor de verplaatsing naar een bepaalde stad en dat liefst in de kortst mogelijke tijd en is dus voor mij geen mobiele praatcafé, ik heb zelden zin om naar iemand zijn/haar levensverhaal te luisteren want dat interesseert mij niet.
Bovendien heb ik niet de gewoonte om tegen vreemde mensen die ik niet ken te praten.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Hoe zit het in België ondertussen met het gebruik van GSM in treincoupés? Wordt dat sociaal afgekeurd?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Voor zover je ontvangst hebt, zit iedereen te GSM'en. Hetzij Youtube etc, hetzij bellen, hetzij lezen (GSM of tablet).

Wat wifi/mobiele data betreft: de trein is een kooi van Faraday, vandaar dat de ontvangst vaak slecht is.
Afbeelding

Maar waarom dit weer zo traag uitgerold wordt, geen idee.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Waarom traag? Dat is een kwestie van geld.
- wie betaalt de investering
- wie verdient eraan?

Sowieso verdienen de operatoren want alle 3 leveren dekking. Geen prijsconcurrentie want ze zijn alle 3 nodig.

De verliezer dreigt nmbs te worden: investering betalen + betalen aan operatoren + gratis aan te bieden volgens sommige ministers... !!
Zelfs een betalend model voor de klanten is niet realistisch, met de korte ritten in België zullen de meesten toch nooit betalen voor half uurtje internet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fvhbrugge schreef:De verliezer dreigt nmbs te worden: investering betalen + betalen aan operatoren + gratis aan te bieden volgens sommige ministers... !!
Waarom ben je als bedrijf een verliezer als je service geeft aan je klanten ?

We hebben toch ook een zitje (als het een beetje meezit) op de trein... dat is ook een investering.

Als we morgen allemaal WIFI hebben op de trein is dit misschien een motivatie voor meer mensen om het OV te nemen (wat mij betreft is dit een positieve aanpak, iets wat ik veel beter kan appreciëren dan mensen te gaan belasten/straffen omdat ze het OV niet nemen).
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Het enige wat mensen op de trein krijgt is stiptheid. Met WiFi lok je heus niemand op de trein hoor.
Het is wel een leuke extra voor zij die nu al de trein nemen.
_ketter_
Member
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Het ziet er niet naar uit dat met dit project de 3/4G-gaten in leuven-brussel opgevuld gaan worden.

Dan heb ik liever dat ze wat meer in open data investeren.
so, a chicken is not a sparrow
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik had meer gehoopt op 4G repeaters voor het signaal, dat kan volledig passief lijkt me minder onderhoudsgevoelig en betrouwbaarder en vooral goedkoper.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zorba schreef:Het enige wat mensen op de trein krijgt is stiptheid. Met WiFi lok je heus niemand op de trein hoor.
Daar heb je ook een punt mee... en voor stiptheid moet je eerst al een trein hebben (met ééntje per uur in het beste geval kom je er ook niet op sommige plaatsen, hoe stipt hij dan ook is).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

FlashBlue schreef:
1) GSM-R is zelfs nog niet volledig dekkend, terwijl dat wel een prioriteit zou moeten zijn voor communicatie op/rond het spoor vooraleer men aan publieke belgie-dekkende netwerken begint
2) Publieke gsm en data netwerken horen volgens mij geen doel te zijn voor infrabel, en horen alleszinds niet tot hun basistaken
3) een zoveelste fysieke operator erbij? gaat leuk worden op vlak van location sharing...
1) GSMR is niet geschikt voor data. Er komen per shelter hoogstens 4 E1 (2MBit - PCM 31 unframmed) aansluitingen toe. De kans dat hier commercieel op gewerkt word is vrij klein. Het systeem is enkel ontworpen voor treinbeïnvloeding.
2) NMBS maakt vandaag gebruik van het 3G/4G netwerk voor de treinconducteurs hun grijze bakjes. Ze hebben er dus alle baat bij dat een internetdekking in de trein goed werkt. Infrabel heeft hier niets mee te maken aangezien treinen niet tot hun taak behoort. De investering gebeurd door de NMBS en houd in dat er wat meer apparatuur in de treinstellen komt. Als je er gratis gebruik van mag maken dan mag je je trouwens aan reklame verwachten.
3) NMBS of infrabel heeft niet de intentie een eigen netwerk uit te rollen. Maar de NMBS wil gewoon zelf een goede dekking in de trein omdat dat de mogelijkheid bied commercieel te werken. Binnenkort mag je dus reclameschermen op de trein verwachten.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Met mensen die vinden dat ik een praatje moet slaan met wie er tegenover mij op de trein zit, scheelt toch ook iets hoor. Dat blijft een wildvreemde en ik heb absoluut geen behoefte om daar met te praten. Voor mij ook liefst een stille wagon waar ik 's morgens rustig in kan wakker worden en 's avonds rustig in kan uitbollen. De trein is echt niet de plaats om vrienden te gaan maken, daar zijn cafés voor.

Ik zit zelf ook vaak met mijn smartphone bezig op de trein, dus wifi zou zeker een aangename extra zijn aangezien ik geen grote databundel heb.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Vandaag ook nog eens de trein genomen. Wegens vertraging op de metro heb ik naar m'n trein mogen lopen. Net op tijd gehaald, maar daardoor geen drinken meer kunnen kopen. Je zit daar dan met dorst.

Zouden ze geen drank- en versnaperingsautomaten kunnen installeren op de treinstellen? Voor een bepaald soort van hun vast cliënteel zouden ze volgens mij serieus kunnen verdienen aan halve liters Jupiler. :twisted:
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat ding neemt plaats in, waar geen reizigers kunnen staan of zitten.
Als ze alcohol verdelen, creëeren ze vermoedelijk nog meer gedoe op de trein.
Dus nee, liever niet :)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Dan moet hij dan maar drank meenemen van thuis uit. 8)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Terug zoals vroeger hé: een madammeke die langskomt per trolly. :D
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Gautier schreef:Hoe zit het in België ondertussen met het gebruik van GSM in treincoupés? Wordt dat sociaal afgekeurd?
Geen idee, maar zelf doe ik er niet graag gesprekken. Een ander heeft daar namelijk geen zaken mee, en privacy is er niet echt. Op oudere treinstellen zit je bovendien met een hoop lawaai. Als je trouwens zelf last hebt van bellende reizigers, dan heb je dat evenzeer van het groepje tetterwijven die per 4 zitten. De trein nemen wil bij mij zeggen dat ik oortjes (IEMs) moet voorzien als ik het ietwat stressvrij wil overleven.
heist_175 schreef:Dat ding neemt plaats in, waar geen reizigers kunnen staan of zitten.
Klopt, maar het hoeft daarom geen mastodont te zijn of iets dat op elke wagon aanwezig is. Je zou kunnen doorlopen naar de juiste wagon die er eentje heeft, zoals dat bij de toiletten ook het geval is.

Enfin, ondertussen is mijn frank gevallen waarom ik dit in het buitenland ook nog niet gezien heb, maar daar hebben ze wel andere verschillen. In Berlijn bijvoorbeeld kan je een bemand (!) eetkraam vinden op elk perron van de drukkere U- en S-bahnen, alsook bij de treinstations zelf. Soms zijn er zelfs meerdere per perron om de boel te diversifiëren. Daar kan je echt nog snel iets kopen zonder "zicht" te verliezen op uw aansluiting die elk moment kan binnenrollen.

In België is het altijd zo'n dode bedoening op die perrons, althans toch in Brussel. Daarmee vergeleken hebben onze stations maar een absoluut basisaanbod. Ja ik weet, in Brussel vind je wel het nodige op de verdieping boven of onder de perrons, maar het feit dat ze er elders wel brood in zien, wijst toch er toch op dat er een markt voor is. De NMBS / Infrabel laat zo bergen huurinkomsten liggen dat ze anders goed kunnen gebruiken om de schulden af te bouwen.
heist_175 schreef:Als ze alcohol verdelen, creëeren ze vermoedelijk nog meer gedoe op de trein.
Dus nee, liever niet :)
Dat stukje was dan ook niet echt serieus bedoeld; eerder een sneer naar clichés die zichzelf bevestigen enzo.
Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

blaatpraat schreef:Terug zoals vroeger hé: een madammeke die langskomt per trolly. :D
Ik mis dat echt. Dat was echt een gemak als ge met een kater naar huis moest 's morgens ;-)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Gautier schreef:Hoe zit het in België ondertussen met het gebruik van GSM in treincoupés? Wordt dat sociaal afgekeurd?
Gisteren een dame die 10 minuten over de telefoon met haar man zit te discussiëren over welke groenten ze gaan eten en haar daardoor echt kwaad begon te maken komt toch storend over ja. Bellen op de trein kan, maar niet heel de wagen hoeft mee te kunnen luisteren.

Wat internetten betreft, zo goed als iedereen surft of staart op zijn scherm tijdens de treinrit. Vrienden of collegas die samen pendelen babbelen wel al eens.

Persoonlijk liever de pendelaar die rustig op zijn scherm zit te staren dan een groep lawaaimakers die je 's morgens door heel de wagon heen kan horen.
Hopelijk komt dit WIFI project goed van de grond.
De laatste maanden heb ik tijdens het pendelen zowel Proximus, Mobistar en Base (MV) uitvoerig getest. Proximus steekt er ver bovenuit kort gevolgd door Mobistar. BASE is echt te vermijden. Betreft de lijn Landen > BXL Centraal.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Speedtestje (op hun wifi netwerk) gedaan om 18.50 u. Op trein bxl-oostende (rond Beernem/Aalter) niet slecht op de trein...

Bekijk het resultaat van mijn Ookla Speedtest. Hoe snel is uw internet? http://www.speedtest.net/my-result/a/1867482999

verstuurd vanaf mijn Motorola X Style
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”