satelliet uitlijning

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
pallie36
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 sep 2012, 15:19
Locatie: zonhoven

Hi folks,

Ik ben recent verhuisd en heb de grootste moeite om mijn schotel opnieuw uitgelijnd te krijgen.
Gebruik een combo van een satelietmetertje met een Android Enigma2 app.

Het gaat om een Technisat (quad LNB, als ik mij goed herinner).

Ik krijg hem wel uitgelijnd op OFWEL 19.2E OFWEL 23.5E maar dus niet op beiden tegelijk.
Weet niet hoe de LNB's intern staan afgesteld, dus ook geen idee hoe ik mijn schotel moet richten om beide (of zelfs alle 4) de satellieten te ontvangen.

Iemand met wat meer ervaring die me op weg kan helpen?

Mvg!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De Technisat is een speciaal geval want eigenlijk niet ontworpen voor gebruik in België.

Als je alle 4 satellieten perfect wil ontvangen moeten de LNB's voor jouw locatie(Zonhoven) 10,33° schuin staan naar het oosten. (Als je voor de schotelantenne staat, staat de linkse kant van het LNB-blok hoger dan de rechtse.)

Het probleem is dat ze bij de Technisat slechts 6,5° schuin staan naar het oosten. Je moet de buis waarop de schotel gemonteerd is dus nog 3,83° naar rechts kantelen als je voor de schotel staat.

De elevatie stel je voor Zonhoven in op 29,92°

Bovenstaande gegevens heb ik berekend via http://www.satlex.be/nl/wavefrontier_calc-params.html voor 4 satellieten Astra 28,2° Oost, Astra 23,5° Oost, Astra 19,2° Oost en Hotbird 13,0° Oost.

Als Astra 28,2° Oost en Hotbird 13,0° Oost onbelangrijk zijn mag je de schotel nog een halve graad verder kantelen naar rechts.
pallie36
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 sep 2012, 15:19
Locatie: zonhoven

Thanks Raf!

er valt niet veel te 'kantelen' aan de buis.
Het is een vaste muurmount. Ik ben aan de LNB houder ook niet aangeweest, dus veronderstel dat deze nog exact zo staat als hij eerder stond.
Hij werkte dus wel in Neerpelt een tijdje geleden (met dezelfde fixed muurbeugel).

Mvg
pallie36
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 sep 2012, 15:19
Locatie: zonhoven

Die 29.92° komt trouwens redelijk dicht in de buurt bij wat ik al eerder gevonden had:

Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

pallie36 schreef:er valt niet veel te 'kantelen' aan de buis.
Het is écht millimeterwerk, 4 graden is écht niet veel, misschien stond de buis in Neerpelt toch niet 100% loodrecht.
Misschien kan je de LNB's ook op een andere manier schuin zetten...
Probeer ook steeds eerst op 23,5° Oost maximaal signaalkwaliteit te krijgen op een HD-zender, bijvoorbeeld NGC Wild HD. Dan moet 19,2° Oost in principe eigenlijk ook meteen perfect te ontvangen zijn.
pallie36
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 sep 2012, 15:19
Locatie: zonhoven

Dit is de schotel in kwestie:

Afbeelding

Als ik hem op 19.2E richt heb ik perfect ontvangst (SNR >90%). Maar dan dus helemaal niets op 23.5E.
Gericht op 23.5E krijg ik er maximaal SNR 55% uit (en dus ook geen stabiel beeld). In deze positie ook helemaal niets op 19.2E uiteraard.
Moet er wel bijzeggen dat als ik hem volledig op 23.5E richt, ik (denk ik) nét (of nét niet) de dakrand mee heb. Maar normaal moet de satelliet denk ik niet zo ver oostelijk gedraaid staan.
Probeer ook steeds eerst op 23,5° Oost maximaal signaalkwaliteit te krijgen op een HD-zender, bijvoorbeeld NGC Wild HD. Dan moet 19,2° Oost in principe eigenlijk ook meteen perfect te ontvangen zijn.
Hier volg ik niet helemaal. Bedoel je dat ik de satelliet "centraal" op 23.5E dien te richten en dat de LNB's dan in princiepe ook juist zouden moeten staan voor de andere satellieten?

Niemand uit de geburen die volgende week(end) zin/tijd heeft om een leek uit de nood te helpen? :wink:
pallie36
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 sep 2012, 15:19
Locatie: zonhoven

Op één van de links die je eerder poste staat volgende:
Nadat je de diseqc-instelling van je tuner goed hebt afgestel op diseqc 1.0, Astra 19,2 op A, Hotbird 13,0 op B, Astra 23,5 op C en Astra 28,2 op D, ga je de schotel op maximale signaalkwaliteit uitrichten op de zender Planeta HD op de Astra 23,5.
Ik zal dit eerstdaags (nog) eens proberen.
Nu eerst met de vriendin naar de Kerstmarkt :angel:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het heeft duidelijk met de schuinte(=skew) van het LNB-blok te maken. De Astra 19,2° Oost kan je inderdaad gemakkelijk ontvangen omdat die minder schuin(3° minder dan Astra 23,5° Oost) hoeft te staan voor goede ontvangst.
Voor de Astra 23,5° Oost moet het LNB-blok in Zonhoven optimaal 13,8° schuin staan. Een loodrechte muurbeugel met multytenne staat dus zeker 7,3° verkeerd. Dat moet toch gecorrigeerd worden om nog enigszins deftige ontvangst te kunnen hebben.
Maar omdat je verschillende satellieten wil ontvangen moet je dus een gemiddelde nemen, een compromis om beide satellieten te kunnen ontvangen. Dus zorg er dus maar voor dat de schuinte(=skew) van de multytenne nog 4 graden gecorrigeerd wordt.
Skew-waarden voor elke satelliet zijn te vinden op http://www.satbeams.com/footprints
pallie36 schreef:Bedoel je dat ik de satelliet "centraal" op 23.5E dien te richten en dat de LNB's dan in princiepe ook juist zouden moeten staan voor de andere satellieten?
Je dient de schotel inderdaad centraal op 23,5° Oost te richten en de schuinte 4 graden aan te passen. Eventueel kan je met rondellen of moertjes op de juiste plaats nog wat corrigeren. Planeta HD bestaat niet meer. Gebruik dus NGC Wild HD, dit is een versleutelde zender dus je hebt zwart beeld maar je kan wel signaalkwaliteit aflezen met de signaal-app.
franjo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 11 keer

heb je de elevatie ook gevarieerd of alleen de schotel gedraaid?
elevatie, 2 schroeven iets los dan schotel naar voren of achter bewegen
elevatie, 2 schroeven iets los dan schotel naar voren of achter bewegen
pallie36
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 sep 2012, 15:19
Locatie: zonhoven

Een goedemiddag iedereen,

ik ben vandaag opnieuw het dak opgegaan en heb (wat) vooruitgang geboekt!
Ik heb momenteel beeld op zowel 19.2E én 23.5E.
Ik zit gemiddeld, op beide satellieten, op een SNR van 62%. Dat is het beste dat ik eruit krijg.
Ik vind dit persoonlijk wat aan de lage kant, maar het is wel stabiel.

Op 13.0E en 28.2E heb ik helemaal niets, maar daar kan ik mee leven.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Da's niet zo goed nieuws, maar je hebt tenminste toch al tv.

Maar bij slecht weer vrees ik dat je niets zal kunnen ontvangen, signaalkwaliteit moet eigenlijk een stuk hoger zijn.

Volgende parameters heb ik nog eens correct berekend voor Zonhoven op dezelfde manier als in dit topic: https://www.sat4all.com/forums/topic/32 ... -plaatsen/ en met behulp van http://www.detransponder.nl/downloads/s ... pleSat.pdf

Belangrijk: probeer te starten met een perfect loodrechte mast in alle windrichtingen!

skew: 10,33° (multytenne moet 3,83° extra naar het oosten(rechts) gekanteld worden (tip: de lasnaad van het LNB-blok vooraan moet 3,83° schuin staan, tip: een rechthoekige driehoek met schuine zijde 30, rechthoekzijden 2 en 30 geeft de juiste hoek aan: http://www.visualtrig.com/ )
elevatie: 30,2° (multytenne moet 4,2° extra omhoog gezet worden. (waterpas verticaal op schotelranden met blokje van 33 mm ertussen aan bovenzijde)
azimuth: 162,7° (met kompas horizontaal richten naar Astra 19,2° Oost, oftewel 162,7° vanuit het noorden)

Veel succes ermee.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ik heb 2 van die schotels en is idd moeilijk afstellen maar er zitten ook fabricage fouten op want dicecq A = 19,2 B= 13 C= 23,5 en D= 28,2
...maar bij sommige schotel is het A= 13 B=19,2 C=23,5 en D=28,2 ik heb er dus zo van elk eentje en dan kan je natuurlijk blijven afregelen...

Maar zijn nu goed afgesteld en zelfs bij regen heb ik weinig last..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

In die alu muurbeugel zit wel wat rek, gewoon buis erin en wat schuin wringen als je geen goesting hebt om kleinere bouten en rondellen te kopen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Hier is alles te vinden voor uitlijning:

https://www.sat4all.com/forums/forum/14-schotelpark/

Tip: voor maximale sneeuw/regenreserve misschien triax TD78 schotel overwegen icm dual LNB :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”