Pagina 1 van 3
Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 12:35
door schneider
Heet van de naald.
De duur van de PPP sessies voor FIA verbindingen worden aangepast van 96 uur naar eindeloos verbonden.
Deze wijziging wordt geleidelijk aan toegepast voor alle FIA verbindingen in ons netwerk en zou afgerond moeten zijn tegen eind 2015.
Edit:// tegen eind 2014 afgerond ipv 2015
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 12:42
door Petervanakelyen
Geen 96u disconnect meer? Dat is goed nieuws
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 12:42
door VOiD
Wat is FIA ?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 13:17
door schneider
FIA = internet account/connectie.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 13:26
door heist_175
Dus, tenzij bij stroomuitval of gelijkaardig,heeft iedereen dan een fix IP.
Dat is wel handig
Nu nog IPv6
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 15:32
door Tomsworld
Dus semi vast ipv4 / ipv6 nu nog echt vast betaalbaar maken.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 15:45
door laroyj
bij telenet veranderd je ip in principe ook nooit, je mag nog je stekker van je router uit het stopcontact trekken, tenzij je er meerdere uren/dagen tussenlaat..
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 15:48
door dupondje
EINDELIJK !
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 15:53
door Roygenz
Bij telenet veranderd je IP pas als je de modem/router een uur zonder stroom zet, voor de rest kan je inderdaad meer dan een jaar hetzelfde ip behouden...
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 17:00
door johcla
Zou de samenwerking met Netflix er iets mee te maken hebben?
Vorige week heb ik 's avonds een 96u-disconnect gehad terwijl mijn dochter naar Netflix aan het kijken was. Netflix ging niet vanzelf verder, ik moest de film stoppen en weer starten.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 17:24
door Zorba
Dat denk ik niet
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 17:33
door MarkDM
johcla schreef:Zou de samenwerking met Netflix er iets mee te maken hebben?
Vorige week heb ik 's avonds een 96u-disconnect gehad terwijl mijn dochter naar Netflix aan het kijken was. Netflix ging niet vanzelf verder, ik moest de film stoppen en weer starten.
Ik vermoed dat dat wel eens de reden zou kunnen zijn. Goed gezien.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 18:00
door Matthias
Zal dit ook voor OLO's er ook door komen of ligt dit aan de OLO zelf en niet aan Proximus?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 18:17
door Tomsworld
schneider enig idee waarom dat zo lang duurt ?
Dat is toch eigenlijk alleen een paramter aanpassen op radius niveau.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 21:07
door Studenteninternet
2 redenen:
1) belasting BRAS is lager en netwerk +modems stabieler
2) IPv6 heeft problemen met continue disconnects
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 21:23
door Roygenz
Matthias schreef:Zal dit ook voor OLO's er ook door komen of ligt dit aan de OLO zelf en niet aan Proximus?
In principe gebruiken de echte olo's (dus niet scarlet) hun eigen BRAS, die bepaald de duurtijd van de connectie (zoals EDPnet nu reeds geen disconnect meer doet)
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 23:18
door philippe_d
schneider schreef:Deze wijziging wordt geleidelijk aan toegepast voor alle FIA verbindingen in ons netwerk en zou afgerond moeten zijn tegen eind 2015.
Dat begrijp ik ook niet waarom het zo lang (15 maanden) moet duren. De wijziging van 36u naar 96u werd (enkele jaren terug) in enkele dagen over het ganse grondgebied doorgevoerd.
Hoewel ik daar persoonlijk niet zo veel hinder door had, juich ik de afschaffing van deze totaal overbodige disconnect toe.
Deze disconnect is historisch gegroeid (er was een technische noodzaak in de beginjaren van ADSL), en er veel te lang gebleven, ook na het verdwijnen van de technische reden.
Op het einde wist waarschijnlijk niemand meer waarom die disconnect nodig was, maar het afschaffen ervan was blijkbaar toch een tijdrovende beslissing
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 23:26
door jackho
Maar als ik het goed begrijp, blijft het toch nog altijd zo dat wanneer je uw modem afzet,
dat je een nieuw IP-adres zal krijgen na het terug opzetten,
of wordt dit ergens aan je pppoe login gekoppeld zodat het IP-adres dezelfde kan blijven ?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 13 nov 2014, 23:38
door philippe_d
Op dit ogenblik is het zo dat een disconnect meestal een nieuw IP tot gevolg heeft (uitzonderlijk krijg je hetzelfde IP terug). Maar dat moet niet, het kan ook gelinkt zijn aan het MAC adres van je modem (je PC krijgt toch in principe ook hetzelfde IP terug van je router, zelfs als je iedere avond de PC uitschakelt).
Voor sommigen is dat zelfs niet gewenst: als je - wat de reden ook is - een ander IP wilt, kan je dat nu verkrijgen door een PPPoE reconnect (op mijn modem is dat gewoon één knopje "Reconnect").
Met het afschaffing van de forced disconnects zal je wel heel lang hetzelfde IP behouden, maar het is nog altijd een dynamsich IP dat kan veranderen.
Gebruikers voor wie een vast IP een noodzaak is worden hierbij niet geholpen (er bestaan daar formules voor).
Het grootse voordeel van de afschaffing is het verdwijnen van het ongemak van de onderbreking (VoIP, Videostreaming, Ipv6, ...)
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 09:35
door patrix
Zou dit te maken hebben met de inzet van CGN bij Proximus ?
http://www.ipv6council.be/IMG/pdf/20140 ... lgacom.pdf (slide 4)
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 13:17
door fvhbrugge
Vooral blij dat die onverwachte onderbrekingen nu eindelijk van de baan zijn.
Internet wordt tegenwoordig op alle momenten van de dag gebruikt door meerdere gezinsleden en het is vervelend als je telkens moet uitzoeken "
hééé waarom heb ik géén internet" en dan moeten zeggen "dat is normaal", wat het niet is uiteraard want eerder onbegrijpelijk dan normaal....
Wellicht krijgt men bij de helpdesk ook wel vaak dergelijke vragen: "mijn internet valt regelmatig uit en bij telenet had ik dat nooit, ik ga terug naar telenet" enzovoort...
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 13:35
door philippe_d
U bedoelt dat de geleidelijke toepassing (over een tijdspanne van 15 maanden) misschien gepaard gaat met de geleidelijke invoering van CGNAT?
Ik zie niet zo goed de link: de PPPoE re-connects hebben toch niet zo'n grote invloed op de hoeveelheid / beschikbaarheid van gebruikte IPv4 adressen?
fvhbrugge schreef:Vooral blij dat die onverwachte onderbrekingen nu eindelijk van de baan zijn.
Ik deel jouw enthousiasme, maar:
- a) dit is nog niet officiëel bevestigd door Proximus
b) het wordt geleidelijk ingevoerd (tot eind 2015), dus blijkbaar nog niet voor direct?
PS - Blijkbaar toch al van toepassing op bepaalde msr's.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 13:43
door johcla
wat is een msr?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 13:50
door xming
grrr CGNAT, no thanks.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 19:20
door philippe_d
johcla schreef:wat is een msr?
msr is volgens mij de Belgacom terminologie voor een
BAS (Broadband access server).
De Bas is het toestel dat jouw modem het IP geeft (via de PPPoE handshake), en zodoende toegang tot het internet.
In de FritzBox log zie je bijvoorbeeld:
Internet connection established successfully. IP address: xxxx, DNS server: 195.238.2.21 and 195.238.2.22, Gateway: 87.64.240.1, Broadband PoP:
MSR91GEN5-H101L1711L00PA
Server domein naam is bijvoorbeeld lg-10-200.
msr91gen5.isp.belgacom.be, afgkort
msr91gen5
Er bestaat ook een
msr91gkk5.
De beslissing hoe lang een PPPoE sessie geldig blijft wordt per msr (BAS) beslist. Op
msr41lge6 staat de PPPoE sessie blijkbaar al op oneindig ...
De cijfers (msr91, msr41 slaan op de telefoonzone (091 = Gent, 041 = Luik)
De letter combinatie (gen5, gkk5, lge6) slaan op de locatie (reps Gent, Gent Keizer Karel waarschijnlijk, Liège).
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 20:18
door Tomsworld
Philippe ik ga even moeilijk doen denk ik
GKK = Gent Kleindokkaai
BAS = Broadband Access Server
MSR = Multi Service Router
Bas waren vroeger misschien nu nog Redback ? MSR Alcatel ?
De pppoe wordt nog steeds getermineerd op de bassen dacht ik ? Of zijn de bassen nu geintegreerd in de MSR's zou kunnen in theorie ?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 22:31
door philippe_d
Tomsworld schreef:Philippe ik ga even moeilijk doen denk ik
Doe gerust moeilijk, bedankt voor de verduidelijking !!
I stand corrected
, ik dacht dat de BAS en MSR eigenlijk hetzelfde waren, niet dus ?
Wat is dan juist het verschil tussen beide?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 14 nov 2014, 23:37
door dupondje
Hoe kan je bij een BBOX3 bv zien welke MSR je zit? Of op een eigen router?
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 15 nov 2014, 00:06
door MClaeys
johcla schreef:Zou de samenwerking met Netflix er iets mee te maken hebben?
Vorige week heb ik 's avonds een 96u-disconnect gehad terwijl mijn dochter naar Netflix aan het kijken was. Netflix ging niet vanzelf verder, ik moest de film stoppen en weer starten.
Hier speelt het netjes verder, gelukkig want bij Scarlet is het voor zover ik weet nog om de 36 uur. Ik kijk wel vooral in de Windows 8 app, Windows Phone app en de Xbox One app. Geen idee of het misschien gewoon voorzien is in die apps.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 18 nov 2014, 12:15
door schneider
Eerste post aangepast.
Het is dus afgerond eind 2014 (bevestigd)
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 18 nov 2014, 12:37
door pufpufpuf
Is er nieuws als scarlet volgt?
(die zitten nog op 36 uur, op zich geen probleem mijn dd-wrt router verbreekt telkens om 4u30 's nachts de verbinding, maar het maakt alles toch wat eenvoudiger)
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 09:34
door philippe_d
We hebben van Proximus officiëel bevestiging gekregen dat de PPPoE 96-u reconnect afgeschaft wordt.
Het is inderdaad de bedoeling om de sessies niet meer te verbreken na 96 uur.
Op dit moment is dit al het geval voor ongeveer 20% van onze residentiële klanten.
De rest zal volledig afgewerkt zijn tegen midden december van dit jaar (en niet eind 2015).
Dit werd inderdaad al lang gevraagd door een klein deel van onze klanten (typisch de intensieve computerfreaks). Voor de gemiddelde klant is dit echter compleet onzichtbaar.
Voor alle duidelijkheid: dit betekent niet dat deze klanten nu een vast IP adres krijgen. Van zodra de modem uitgeschakeld wordt, of bij een update van onze netwerkapparatuur wordt de sessie heropgestart met een ander IP adres. Een echt vast ip adres is beschikbaar met het professionele internet-productgamma.
Hiermee verdwijnt definitief één van de nadelen van Proximus t.o.v. Telenet
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 10:23
door Tomsworld
Nu hoop ik nog dat de optie i office fixed ip goedkoper zal worden, liefst 5 a 10 euro max.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 11:23
door fryelectro
philippe_d schreef:Hiermee verdwijnt definitief één van de nadelen van Proximus t.o.v. Telenet
Echt wel grappig dat Telenet tegelijkertijd hun poorten <1024 openzet.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 15:42
door Tomsworld
Idd nu heb je bij telenet fixed quasi fixed ip bij belgacom onbeperkt tot reconnect, daarentegen is dat van telenet iets vaster, want mijn ervaring is dat een modem reboot etc geen ip change tot gevolgd heeft en bij Belgacom wel.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 19:23
door VTOLfreak
Voor de gemiddelde klant is dit echter compleet onzichtbaar
Tot de gemiddelde klant Netflix begint te kennen. Leg maar eens uit aan de gemiddelde klant dat het normaal is dat de TV af en toe stopt met spelen. En ik hoor ook dat IPv6 problemen heeft met de regelmatige disconnects...
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 21 nov 2014, 20:38
door Matthias
Ik denk dat menig klant hier wel last van ondervond. Speel eens een online spel en je opeens uit het spel gevlogen wordt omdat de 36u om zijn. Gelukkig lan je met de BBox2 een manuele disconnect schedulen.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 02 dec 2014, 18:25
door Bssoft
Tomsworld schreef:Philippe ik ga even moeilijk doen denk ik
GKK = Gent Kleindokkaai
91GKK zonenummer + de locatie (is wel degelijk) Gent Keizer Karel (Keizer Karelstraat)
91GEN zonenummer + de locatie, Gent Centrum (Sint-Niklaasstraat)
dat is feitelijk de verkorte benaming van een LEX (moedercentrale), niet meer of minder.
Het bestaat altijd uit 2 cijfers en 3 letters voor heel Belgie ....
vb: 41CEN, 71GIL, 03BKC, 02STR , 02CEN, 02LIN, enz... je kan er niet altijd uit afleiden over welke verdeler het gaat.
Het getal daarachter, 0 = dat was vroeger de moedercentrale vb: 02AND
0, andere getallen LDC of ROP's denk ik ?
Een LDC/ROP heeft de naam van de LEX (moedercentrale) waar hij is aan gekoppeld.
Een programmeerder van een LEX die heeft die verkorte naam nodig .... waar of adres van die LEX dat trekt hij zich niet aan.
Bijkomende info: taken van de BAS:
toewijzen van een IP adres
controleren van de Login
toewijzen van rechten of beperkingen
aggregeren van verkeer naar ISP's
Vroeger konden de techniekers een BAS test doen, spijtig genoeg bestaat het niet meer.
Je kon een test doen tot de BAS met beperkt paswoord, indien gelukt kreeg je dan een pagina te zien.
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 02 dec 2014, 18:43
door krisken
Gent Kleindokkaai? 91GKK staat voor Gent Keizer Karel(straat) hoor
Re: Wijziging PPP connectietijden Proximus
Geplaatst: 07 dec 2014, 09:38
door Waterboy
Bij mij wordt om de 24 uur de verbinding verbroken,dit is sedert begin deze maand,voordien was dit om de 96 uur.
01/12/2014 01:26:25 24h 0m 3s 24 854 Kb 175 206 Kb ADSL
02/12/2014 01:26:28 14h 34m 17s 7 805 Kb 69 513 Kb ADSL
02/12/2014 16:00:51 8h 0m 0s 6 663 Kb 17 893 Kb ADSL
03/12/2014 00:00:51 0h 0m 0s 0 Kb 0 Kb ADSL
03/12/2014 02:22:15 24h 0m 3s 11 054 Kb 126 841 Kb ADSL
04/12/2014 02:22:18 24h 0m 2s 16 732 Kb 79 749 Kb ADSL
05/12/2014 02:22:20 24h 0m 1s 15 590 Kb 156 249 Kb ADSL
06/12/2014 02:22:21 24h 0m 1s 11 798 Kb 64 948 Kb