Computer stimuleert leervaardigheid
Geplaatst: 09 jun 2004, 16:49
Computers zijn bevorderlijk voor de intellectuele ontwikkeling van peuters en kleuters. Andere elektronische apparaten voor kinderen, inclusief spelcomputers, hebben niet zo'n effect. Dat blijkt uit een onderzoek onder 122 kinderen van 3 tot 5 jaar in de Verenigde Staten. De resultaten zijn gepubliceerd in het juninummer van het wetenschappelijke tijdschrift Pediatrics.
Uit het onderzoek onder plattelandskinderen komt naar voren dat kinderen die drie of vier keer per week thuis of op school een computer gebruiken hoger scoren op vijf verschillende tests die de cognitieve ontwikkeling meten en de mate waarin de kinderen 'klaar' zijn voor het onderwijs. Dit in vergelijking met leeftijdgenootjes die nooit achter een computer zitten. Overigens wijzen de uitkomsten er niet op dat kinderen met computerervaring over een beter ontwikkelde motoriek beschikken dan kinderen zonder die ervaring.
Van de deelnemende kinderen had ruim de helft toegang tot een computer in het ouderlijk huis. In deze groep was op 83 procent van de thuis-pc's specifiek voor kinderen bedoelde software geïnstalleerd. Volgens opgave van de ouders maakte 29 procent van deze kinderen dagelijks gebruik van de computer en nog eens 44 procent minstens eenmaal per week. Peuters en kleuters gebruiken de computer op uiteenlopende manieren: om spelletjes te doen, plaatjes en filmpjes te bekijken, te manipuleren met muis of joystick en educatieve programma's te gebruiken. Als ze zelf niet achter de computer zitten, leren jonge kinderen ook van het observeren van anderen die dat wel doen.
De studie is uitgevoerd door een kinderarts van de Wayne State University in Detroit en een psycholoog van de Ohio State University in Columbus. Zij erkennen dat hun onderzoek beperkingen heeft. Zo is niet daadwerkelijk gemeten hoeveel tijd de kinderen achter de computer doorbrengen, maar is de ouders gevraagd een schatting te maken. Verder is niet gekeken hoe vaak de proefpersonen educatieve software gebruikten. De resultaten zijn wel gecorrigeerd voor socio-economische status van de ouders.
Bron: Pediatrics Magazine
Uit het onderzoek onder plattelandskinderen komt naar voren dat kinderen die drie of vier keer per week thuis of op school een computer gebruiken hoger scoren op vijf verschillende tests die de cognitieve ontwikkeling meten en de mate waarin de kinderen 'klaar' zijn voor het onderwijs. Dit in vergelijking met leeftijdgenootjes die nooit achter een computer zitten. Overigens wijzen de uitkomsten er niet op dat kinderen met computerervaring over een beter ontwikkelde motoriek beschikken dan kinderen zonder die ervaring.
Van de deelnemende kinderen had ruim de helft toegang tot een computer in het ouderlijk huis. In deze groep was op 83 procent van de thuis-pc's specifiek voor kinderen bedoelde software geïnstalleerd. Volgens opgave van de ouders maakte 29 procent van deze kinderen dagelijks gebruik van de computer en nog eens 44 procent minstens eenmaal per week. Peuters en kleuters gebruiken de computer op uiteenlopende manieren: om spelletjes te doen, plaatjes en filmpjes te bekijken, te manipuleren met muis of joystick en educatieve programma's te gebruiken. Als ze zelf niet achter de computer zitten, leren jonge kinderen ook van het observeren van anderen die dat wel doen.
De studie is uitgevoerd door een kinderarts van de Wayne State University in Detroit en een psycholoog van de Ohio State University in Columbus. Zij erkennen dat hun onderzoek beperkingen heeft. Zo is niet daadwerkelijk gemeten hoeveel tijd de kinderen achter de computer doorbrengen, maar is de ouders gevraagd een schatting te maken. Verder is niet gekeken hoe vaak de proefpersonen educatieve software gebruikten. De resultaten zijn wel gecorrigeerd voor socio-economische status van de ouders.
Bron: Pediatrics Magazine