Pagina 1 van 1
Telecom operatoren .. EDPnet niet?
Geplaatst: 03 okt 2014, 16:14
door on4bam
Zopas gelezen op
De Standaard: "Telecomoperatoren passen contracten onder druk aan"
Een aantal telecomoperatoren heeft de voorbije maanden de algemene voorwaarden aangepast omdat ze niet in orde waren met de voorschriften van regulator BIPT........
De regulator startte zijn onderzoek eind vorig jaar. De contractvoorwaarden bij veertien operatoren -de grote namen maar ook kleinere spelers zoals Tellink, United Telecom of EDP Net- werden onder de loep genomen......
Er vond overleg plaats met de sector en de operatoren hebben hun algemene voorwaarden intussen aangepast.
Maar wat staat er nog steeds op de facturen:
Het contract kan opgezegd worden mits een vooropzeg van één (1) maand, vanaf datum van **/**/2014.
Wat dus niet in overeenstemming is met de wetgeving.
Re: Telecom operatoren .. EDPnet niet?
Geplaatst: 03 okt 2014, 16:27
door raf1
Dat is wel in overeenstemming met de wetgeving.
De operator is vrij om een opzegtermijn te hanteren wanneer de klant zelf geen opzegdatum meedeelt.
Re: Telecom operatoren .. EDPnet niet?
Geplaatst: 03 okt 2014, 16:36
door on4bam
Dan zou er staan "indien de klant geen opzegdatum geeft zal een termijn van 1 maand gehanteerd worden vanaf **/**/****"
In het slechtste geval proberen ze dus twee maanden - 1 dag opzegtermijn aan te rekenen.
Het zal een UBer waarschijnlijk niet overkomen...
Re: Telecom operatoren .. EDPnet niet?
Geplaatst: 03 okt 2014, 16:40
door bambipower
Ik heb ondertussen toch iets meer informatie gekregen. In de affaire 'opzeggen edpnet' heeft de ombudsdienst mij gelijk gegeven. Zij gaan verdere stappen ondernemen tegen edpnet, dit zal echter moeten via het bpt. Die op hun beurt dan weer edpnet 'kunnen' onder druk zetten om de termijnen te respecteren, en hun vermeldingen op hun facturen comform de wet te maken. (dit kan natuurlijk nog lang aanslepen)
De ombudsdienst gaat mij nog een besluit doorsturen. Ze vroegen of het dossier mag afgesloten worden. Ze gaan wel verder met de zaak, zeker omdat edpnet beweert dat ze 2 maand opzeg mogen hanteren (artikel 82 §2 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming). Wat er verder gebeurd tussen de ombudsdienst en het bpt zal ik niet verder van op de hoogte gesteld worden, maar als er gevolg aan komt, dan zullen wij dat zien doordat edpnet hun algemene voorwaarden moet aanpassen, en de vermeldingen op hun factuur moeten schrappen (of corrigeren). Dit kan lange tijd aanslepen.
Ik was de eerste die hierover bij de ombudsdienst klacht heb ingediend. ze hopen dat ze meer klachten kunnen binnenkrijgen, zodat ze ook meer gewicht hebben op vergaderingen die op het BPT zullen gebeuren.
Omdat het bij mij ook maar om enkele euro's gaat, ben ik akkoord gegaan met het afsluiten van het dossier, omdat ze mij ook beloofden verdere stappen te ondernemen (dus het bpt (ik vermoed dat ze daar het bipt mee bedoelen))
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 0&start=40
Re: Telecom operatoren .. EDPnet niet?
Geplaatst: 03 okt 2014, 21:08
door riji
Dan heb je nog dit artikel:
9.3. ... De klant/abonnee kan aan een opzegtermijn van maximum twee (2) maanden worden gehouden bij beëindiging van het contract na de stilzwijgende verlenging van het contract in een contract van onbepaalde duur.
Hoe kun je dit nu "in overeenstemming brengen met de opzegbepalingen van de "nieuwe" telecomwet" noemen?
Het is hier al vaker aan de orde geweest dat EDPnet moeilijk doet bij de beëindigen van een contract. Ik denk dat zij hier meer mee verliezen dan winnen.
Mij geven zo'n bepalingen enkel negatieve gevoelens.
Re: Telecom operatoren .. EDPnet niet?
Geplaatst: 03 okt 2014, 22:13
door raf1
"Kan" is niet hetzelfde als "zal".
[
Post made via mobile device ]