Problemen nummeroverdracht (GSM)
Geplaatst: 29 sep 2014, 00:10
Even het verhaal in het kort...
Zowel mijn vriendin als ikzelf hebben op dit moment een Dommel Yin abonnement. We hebben dit destijds (3/4 maand terug) genomen omwille van het feit dat je "onbeperkt" kan bellen naar het proximus netwerk, en dus ook naar andere Dommel klanten. Ideaal, want bij Proximus (onze vorige provider) betaalden we hiervoor €5/maand extra voor (om enkel naar elkaar gratis te bellen).
Nu ik van werk ben veranderd, en dus niet meer continue op een WiFi netwerk kan connecteren (zit continue op de baan), blijkt dat ik met de 750MB uit het Yin abonnement niet langer toekom. Een eerste oplossing zou zijn om over te stappen naar een Yang abonnement. Deze kost 36 euro per maand voor 1.5GB mobiel internet en onbeperkt bellen. Echter vraag ik af of ik wel "onbeperkt" bellen nodig heb. Wat meer megabytes zijn wel welkom! Dus dacht ik aan Base B25 : 3GB internet en 6u bellen voor €25. Niet slecht! En een leuk voordeel : in tegenstelling tot Dommel kan ik dan wel gebruik maken van 4G!
Via de Base website vroeg ik op woensdag 17 september een Base B25 aan met nummerbehoud. Daar was het eerste obstakel al : je moet je huidige provider kiezen. Je hebt keuze uit de vaste operatoren (Mobistar, Proximus) en enkele MVNO's ervan (Telenet, VOO, Mobile Vikings). Dus koos ik voor de optie "andere". Helaas is er nergens een mogelijkheid om te specifiëren welke operator... Als datum om de nummeroverdracht te laten doorgaan koos ik voor de eerste mogelijkheid, wat gewoon d+7 is (dus ten vroegste woensdag 24 september).
Gelukkig kreeg ik op vrijdag alle nodige documenten van Base (document voor nummeroverdracht, abonnementsaanvraag, ...). Deze allemaal correct ingevuld, en samen met een begeleidende brief opgestuurd naar het opgegeven adres (ik had immers een voorgevoel dat het wel eens fout ging lopen). In deze begeleidende brief heb ik nog eens alles duidelijk zitten opnoemen : het abonnement dat nu op naam van mijn vriendin staat moest komen op mijn eigen naam bij Base etc etc etc.
Woensdag 24 september
Toen ik rond 17u nog niet was overgezet begon ik argwaan te krijgen... Een kort telefoontje naar Base bevestigd dat er een probleem was : het opgegeven klantennummer bleek niet correct te zijn en daarom was de overdracht geweigerd. Lijkt me logisch, maar waar vind je het klantennummer bij Dommel? De meest logische plaats lijkt hun klantenpanel, maar helaas : nergens zie je deze. Dan maar kijken op de facturen. Maar daar zie je ze ook niet staan. Een kort gesprek naar Dommel en hopla ik krijg een "klantennummer" dat ik nergens kan terugvinden. Omwille van de privacy volgens hun klantendienst. Tuurlijk! Soit, even naar Base bellen om het juiste nummer door te geven...
Donderdag 25 september
Om 9u 's ochtends alvast even naar Base gebeld en daar wisten ze mij te zeggen dat ze het nieuwe klantennummer zien, en dat ze geen problemen verwachten met de nummeroverdracht. Wanneer de overdracht echter zou gebeuren konden ze mij niet zeggen : dit kan op elk moment gebeuren.
Om 17u nog steeds noppes. Dus opnieuw bellen naar de klantendienst van Base. Na 2 minuten namen ze de telefoon op en wisten ze mij te zeggen dat de aanvraag opnieuw was geweigerd. De naam was verkeerd... Een zekere mijnheer "MijnFamilienaam" was niet gekend bij Dommel. Kan kloppen, want het nummer dat ik wens over te dragen staat op naam van mijn vriendin bij Dommel (samen met haar abonnement : zo krijgen we één factuur). Dit stond nochthans duidelijk aangegeven op de abonnementsaanvraag en op de nummeroverdrachtpapieren. En in de begeleidende brief! Antwoord Base : dat kan hoor mijnheer, maar wij gaan er standaard van uit dat de naam hetzelfde blijft. Een situatie zoals deze van u is uiterst zeldzaam. Maar geen nood : ze noteren gauw even alle gegevens van mijn vriendin erbij, en morgen zal het wel lukken
Vrijdag 26 september
Om 12u begon het al te knagen : zo een raar buikgevoel dat je zegt "t zal niet voor vandaag zijn". Dus opnieuw bellen naar Base : geen enkel probleem mijnheer, de nummeroverdracht voor uw nummer zit in de batch van 15u naar Proximus.
Om 15u : nog steeds "Dommel.com" op het scherm
Om 16u : nog steeds "Dommel.com" op het scherm
Om 17u : nog steeds "Dommel.com" op het scherm
Om 17u15 nog maar eens bellen en jawel : de overdracht was alweer geweigerd! Deze keer echter konden ze mij niet zeggen waarom. Dus begon de Base medewerker letterlijk alles met mij te overlopen of alles correct was (klantennummers, namen, adressen, telefoonnummers, SIM nummers, ...). Deze waren allen correct! Base kon niks voor mij doen, ik moest even bellen met Dommel om te vragen waar het fout loopt.
Om 17u30 telefoon naar "technische dienst dommel". Eén of andere dame neemt de telefoon op. Na mijn uitleg krijg ik de vraag of ze mij kunnen terugbellen. Het is blijkbaar de gewoonte dat een medewerker van de technische dienst je terugbelt, je kan hun zelf onmogelijk bereiken. Maar ik had geluk : het terugbellen gebeurd steeds binnen de 5 minuten! But no luck for me : om 17u45 nog steeds niemand aan de telefoon. Dus nogmaals bellen naar Dommel, nogmaals verhaal doen en nogmaals "ze bellen je terug". Onnodig om te zeggen dat er na 18u nog één persoon werkt bij Dommel die dit in orde kan maken, en ik dus tot morgen (maandag) moet wachten. Benieuwd wat ze deze keer uit hun mouw gaan schudden als excuus...
Al bij al denk ik dat ik genoeg geduld heb gehad...
- Zijn er mogelijkheden om de situatie recht te trekken? Base noch Dommel weet immers waarom het de laatste keer werd geweigerd en wijzen naar elkaar als schuldige.
- Base geeft als advies eveneens aan om Proximus te bellen. Heeft dit enig nut? Ik ben klant bij Dommel, niet bij Proximus, dus veel gaan ze er niet terugvinden?
- Technische dienst van Dommel : bestaat deze dienst? En zo ja : hoe kan je deze bereiken?
Ik hou mijn hart al vast als we de vriendin gaan overzetten naar een Base B15...
Zowel mijn vriendin als ikzelf hebben op dit moment een Dommel Yin abonnement. We hebben dit destijds (3/4 maand terug) genomen omwille van het feit dat je "onbeperkt" kan bellen naar het proximus netwerk, en dus ook naar andere Dommel klanten. Ideaal, want bij Proximus (onze vorige provider) betaalden we hiervoor €5/maand extra voor (om enkel naar elkaar gratis te bellen).
Nu ik van werk ben veranderd, en dus niet meer continue op een WiFi netwerk kan connecteren (zit continue op de baan), blijkt dat ik met de 750MB uit het Yin abonnement niet langer toekom. Een eerste oplossing zou zijn om over te stappen naar een Yang abonnement. Deze kost 36 euro per maand voor 1.5GB mobiel internet en onbeperkt bellen. Echter vraag ik af of ik wel "onbeperkt" bellen nodig heb. Wat meer megabytes zijn wel welkom! Dus dacht ik aan Base B25 : 3GB internet en 6u bellen voor €25. Niet slecht! En een leuk voordeel : in tegenstelling tot Dommel kan ik dan wel gebruik maken van 4G!
Via de Base website vroeg ik op woensdag 17 september een Base B25 aan met nummerbehoud. Daar was het eerste obstakel al : je moet je huidige provider kiezen. Je hebt keuze uit de vaste operatoren (Mobistar, Proximus) en enkele MVNO's ervan (Telenet, VOO, Mobile Vikings). Dus koos ik voor de optie "andere". Helaas is er nergens een mogelijkheid om te specifiëren welke operator... Als datum om de nummeroverdracht te laten doorgaan koos ik voor de eerste mogelijkheid, wat gewoon d+7 is (dus ten vroegste woensdag 24 september).
Gelukkig kreeg ik op vrijdag alle nodige documenten van Base (document voor nummeroverdracht, abonnementsaanvraag, ...). Deze allemaal correct ingevuld, en samen met een begeleidende brief opgestuurd naar het opgegeven adres (ik had immers een voorgevoel dat het wel eens fout ging lopen). In deze begeleidende brief heb ik nog eens alles duidelijk zitten opnoemen : het abonnement dat nu op naam van mijn vriendin staat moest komen op mijn eigen naam bij Base etc etc etc.
Woensdag 24 september
Toen ik rond 17u nog niet was overgezet begon ik argwaan te krijgen... Een kort telefoontje naar Base bevestigd dat er een probleem was : het opgegeven klantennummer bleek niet correct te zijn en daarom was de overdracht geweigerd. Lijkt me logisch, maar waar vind je het klantennummer bij Dommel? De meest logische plaats lijkt hun klantenpanel, maar helaas : nergens zie je deze. Dan maar kijken op de facturen. Maar daar zie je ze ook niet staan. Een kort gesprek naar Dommel en hopla ik krijg een "klantennummer" dat ik nergens kan terugvinden. Omwille van de privacy volgens hun klantendienst. Tuurlijk! Soit, even naar Base bellen om het juiste nummer door te geven...
Donderdag 25 september
Om 9u 's ochtends alvast even naar Base gebeld en daar wisten ze mij te zeggen dat ze het nieuwe klantennummer zien, en dat ze geen problemen verwachten met de nummeroverdracht. Wanneer de overdracht echter zou gebeuren konden ze mij niet zeggen : dit kan op elk moment gebeuren.
Om 17u nog steeds noppes. Dus opnieuw bellen naar de klantendienst van Base. Na 2 minuten namen ze de telefoon op en wisten ze mij te zeggen dat de aanvraag opnieuw was geweigerd. De naam was verkeerd... Een zekere mijnheer "MijnFamilienaam" was niet gekend bij Dommel. Kan kloppen, want het nummer dat ik wens over te dragen staat op naam van mijn vriendin bij Dommel (samen met haar abonnement : zo krijgen we één factuur). Dit stond nochthans duidelijk aangegeven op de abonnementsaanvraag en op de nummeroverdrachtpapieren. En in de begeleidende brief! Antwoord Base : dat kan hoor mijnheer, maar wij gaan er standaard van uit dat de naam hetzelfde blijft. Een situatie zoals deze van u is uiterst zeldzaam. Maar geen nood : ze noteren gauw even alle gegevens van mijn vriendin erbij, en morgen zal het wel lukken
Vrijdag 26 september
Om 12u begon het al te knagen : zo een raar buikgevoel dat je zegt "t zal niet voor vandaag zijn". Dus opnieuw bellen naar Base : geen enkel probleem mijnheer, de nummeroverdracht voor uw nummer zit in de batch van 15u naar Proximus.
Om 15u : nog steeds "Dommel.com" op het scherm
Om 16u : nog steeds "Dommel.com" op het scherm
Om 17u : nog steeds "Dommel.com" op het scherm
Om 17u15 nog maar eens bellen en jawel : de overdracht was alweer geweigerd! Deze keer echter konden ze mij niet zeggen waarom. Dus begon de Base medewerker letterlijk alles met mij te overlopen of alles correct was (klantennummers, namen, adressen, telefoonnummers, SIM nummers, ...). Deze waren allen correct! Base kon niks voor mij doen, ik moest even bellen met Dommel om te vragen waar het fout loopt.
Om 17u30 telefoon naar "technische dienst dommel". Eén of andere dame neemt de telefoon op. Na mijn uitleg krijg ik de vraag of ze mij kunnen terugbellen. Het is blijkbaar de gewoonte dat een medewerker van de technische dienst je terugbelt, je kan hun zelf onmogelijk bereiken. Maar ik had geluk : het terugbellen gebeurd steeds binnen de 5 minuten! But no luck for me : om 17u45 nog steeds niemand aan de telefoon. Dus nogmaals bellen naar Dommel, nogmaals verhaal doen en nogmaals "ze bellen je terug". Onnodig om te zeggen dat er na 18u nog één persoon werkt bij Dommel die dit in orde kan maken, en ik dus tot morgen (maandag) moet wachten. Benieuwd wat ze deze keer uit hun mouw gaan schudden als excuus...
Al bij al denk ik dat ik genoeg geduld heb gehad...
- Zijn er mogelijkheden om de situatie recht te trekken? Base noch Dommel weet immers waarom het de laatste keer werd geweigerd en wijzen naar elkaar als schuldige.
- Base geeft als advies eveneens aan om Proximus te bellen. Heeft dit enig nut? Ik ben klant bij Dommel, niet bij Proximus, dus veel gaan ze er niet terugvinden?
- Technische dienst van Dommel : bestaat deze dienst? En zo ja : hoe kan je deze bereiken?
Ik hou mijn hart al vast als we de vriendin gaan overzetten naar een Base B15...