Behoud emailadres ex-provider nu 18 maanden.

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Het zou nog grotere service zijn als die mails automatisch werden doorgestuurd met de melding dat deze via het oude mailadres gestuurd werd, met mogelijk een automatische out-of-office-achtige melding terug naar de afzender met het nieuwe adres...
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

tegen dan zijn mensen al vergeten dat ze van provider zijn gewisseld en krijgt de nieuwe op hun dak dat hun mail niet langer werkt
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

B*tch plz :p heb nog steeds mijn allereerste belgacom.net adres van toen er nog dail-up was :P en dat is ondertussen toch al zeker 15 jaar oud :angel: en zit al jaren bij andere providers ;)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

belgacom.net is een appart en gratis emailadres, dat is toch iets anders dan een betalend, skynet.be of telenet.be.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik kan ook nog steeds aan mijn easynet adres waar ik sinds mei 2006 al weg ben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Lijkt mij een redelijk nutteloze uitbreiding. Als je na 6 maanden je contactpersonen nog niet hebt kunnen inlichten en je accounts voor verschillende diensten hebt aangepast, dan ben je het volgens mij ook niet van plan om het te doen. In dat geval helpt het enkel als je je mailadres voor altijd kunt behouden, wat natuurlijk onzin is. Dit kost een provider alleen maar extra moeite en de kostprijs van die grapjes worden toch doorgerekend aan alle klanten.

Zowieso ben ik ook al geen voorstander om je mailadres bij je provider te nemen net om deze reden. Er zijn voldoende gratis alternatieven die vaak nog eens meer functionaleit aanbieden. Voor professioneel gebruik neem je hosting met een eigen domeinnaam.
Zeg nu zelf: [email protected] klinkt toch veel professioneler dan [email protected] of [email protected]
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dan moet je wel competente ITers hebben ;-)
Serieus nu, ik kan het krijgen van alle scholen die wel een website hebben, a la "www.dezeschool.be", maar waar dan opstaat "contactinfo: [email protected]" . En zo zijn er ook wel wat kmo'tjes hoor :-p

[Afbeelding Post made via mobile device ]
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

MaT schreef:Zowieso ben ik ook al geen voorstander om je mailadres bij je provider te nemen net om deze reden. Er zijn voldoende gratis alternatieven die vaak nog eens meer functionaleit aanbieden. Voor professioneel gebruik neem je hosting met een eigen domeinnaam.
Zeg nu zelf: [email protected] klinkt toch veel professioneler dan [email protected] of [email protected]


Ik ben evenmin voorstander om mailboxen te gebruiken die gebonden is aan een provider, ik gebruik daarom enkel mailboxen die niet aan een provider gebonden is zoals gmail van Google of MSN Outlook, op die manier mag je dan 20 keer van provider veranderen, die e-mail adressen van die mailboxen kan je dan onbeperkt verder gebruiken.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Misschien wat vreemd om deze oude draad terug op te pikken maar had hieromtrent een mening nodig; ik gebruik een emailadres van een hogeschool veel, echter ben ik sinds midden september niet meer bij hen actief aangesloten. Nu krijg ik de melding dat die emailadres wordt afgesloten op 1 december. Zou deze wetgeving ook niet van toepassing zijn op hen of mis ik iets?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom zou een school en/of een werkgever onderhevig zijn aan wetgeving voor ISP's?

Overigens is er wel een update over dit topic
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211117_98206006
Wie van provider wisselt, mag mailadres houden
Wie van telecommaatschappij verandert, zal zijn e-mailadres voortaan onbeperkt kunnen houden. Tot nu toe kon dat maximaal 18 maanden. De Kamercommissie economie, consumentenbescherming en digitale agenda heeft gisteren de wijziging goed­gekeurd. Er zal wel een kleine vergoeding tegenover staan.
De teksten moeten na een tweede lezing wel nog door het parlement bekrachtigd worden en in het Belgisch Staatsblad verschijnen.

‘In de praktijk ben je nu al zeker van een definitieve oplossing, ­omdat de nog af te leggen parlementaire weg geen 18 maanden in ­beslag zal nemen’, zegt Freilich. Hij betreurt dat iets wat goed is voor de consument vorig jaar nog werd weggestemd.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik beklaagd de ISPs, wat een vuilbak gaan die hun mailservers/services worden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom?
Ze worden enkel verplicht de link tussen internet-abonnement en emailadres door te knippen. Maar het blijven unieke adressen, gelinkt aan hun eigen domein en er wordt voor betaald? Lijkt me een prima deal.
Veel makkelijker dan de nummeroverdracht die ze heel lang geleden hebben moeten aanvaarden.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Gemakkelijk, ja, maar je krijgt uiteindelijk zo een berg aan misschien nooit meer gebruikte (maar wel slapend betaald... Hoeveel mensen hebben er geen domiciliëring waar ze nooit naar kijken?) mailboxen die je bij elke migratie moet meezeulen.

Ook voor toekomstige klanten niet leuk: je naam is mogelijks al/nog steeds in gebruik door oude klanten.

Leuke cash cow mss, maar voor de engineers die het ding moeten onderhouden niet leuk.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ik had onlangs problemen gehad met een inbox aan te maken bij me Telenet abbo en ging naar de fysieke winkel met de vraag. Die man rade me het ten stelligste af om nog een inbox te maken en zei dat hij het ook niet kon want er zouden problemen zijn met de ict.

Ik kan overigens nog altijd geen nieuw emailadres aanmaken bij Telenet.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

solid-killer schreef:B*tch plz :p heb nog steeds mijn allereerste belgacom.net adres van toen er nog dail-up was :P en dat is ondertussen toch al zeker 15 jaar oud :angel: en zit al jaren bij andere providers ;)
Ik heb nog een Village.uunet.be email adres. Dat dateert nog van eind jaren 90 toen internet ah opkomen was.. Dat loopt nu nog via scarlet..

Tom
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Ik gebruik ook nog steeds een "@scarlet.be" account. In een ver verleden (augustus 2006) is dat van @tiscali.be naar @scarlet.be overgezet geweest. En wschl zat ik daarvoor ook bij Uunet. Ben nooit klant geweest bij Scarlet.

Ik gebruik ook @proximus.be mail accounts, en bij Proximus ook reeds weg sinds 2017.
Ook voor toekomstige klanten niet leuk: je naam is mogelijks al/nog steeds in gebruik door oude klanten.
Ik heb ook iets eigenaardig voor. Ik denk dat ik het oude mail adres overgenomen heb. Ik krijg mails binnen op 1 van mijn Proximus accounts die duidelijk niet voor mij zijn. Facturen voor het betalen van een aannemer...
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Dat is wel erg overdreven om dat wettelijk af te dwingen. Kun je de gewone post ook 18 maanden door laten sturen naar je nieuwe adres? Dit lijkt me alleen nuttig voor bedrijven en daar zijn dit soort e-mailadressen niet eens voor bedoeld.

Dat heeft Orange wel slim voor elkaar, die doen geen e-mail. Ook niet als je wel klant bent :p
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Als je zo zot bent om daarvoor te willen betalen, kan je de gewone post tot 24 maanden laten doorsturen naar uw nieuw adres. Voor slechts €201.
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Is dat zeker van het behoud van e-mail adres langer dan 18 maanden? Heb nog een Proximus mail adres en krijg hier nog veel mails op en daarom zou dit voor mij persoonlijk wel goed uitkomen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

devilkin schreef:Ik beklaagd de ISPs, wat een vuilbak gaan die hun mailservers/services worden.
Dat is toch nu ook al zo bij Hotmail, Yahoo, Gmail ...
Hoeveel miljoenen ongebruikte adressen die nog meezeulen?

En het is niet zo dat alle mailadressen nà 18 maanden automatisch bewaard blijven.
  • de ISP moet de mogelijkheid aanbieden om je mail adres nà de (gratis) wettelijke periode van 18 maanden nog te gebruiken (tegen betaling).
  • klant is niet verplicht om van dat (betalend) aanbod gebruik te maken.
Hoewel ik ook iedereen afraad om een provider mailadres te gebruiken, zie ik nog altijd heel veel zelfstandigen die hun @telenet.be professioneel gebruiken (op hun voertuigen, op de website, op de facturen) ...
Dat zijn duizenden Telenet klanten die gedwongen bij Telenet blijven omdat hun professioneel mailadres hiermee verbonden is.
Nu kunnen deze klanten eindelijk ook een alternatieve provider kiezen, en hun oud mailadres behouden (mits kleine betaling).

Goede zaak toch voor meer concurrentie?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jphermans schreef:Is dat zeker van het behoud van e-mail adres langer dan 18 maanden? Heb nog een Proximus mail adres en krijg hier nog veel mails op en daarom zou dit voor mij persoonlijk wel goed uitkomen.
Als je hiervoor wilt betalen :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Dat is toch nu ook al zo bij Hotmail, Yahoo, Gmail ...
Hoeveel miljoenen ongebruikte adressen die nog meezeulen?

True - andere schaal wel en ook wat meer personeel.
philippe_d schreef: Dat zijn duizenden Telenet klanten die gedwongen bij Telenet blijven omdat hun professioneel mailadres hiermee verbonden is.
Nu kunnen deze klanten eindelijk ook een alternatieve provider kiezen, en hun oud mailadres behouden (mits kleine betaling).

Goede zaak toch voor meer concurrentie?
Theoretisch wel, praktijk vrees ik er wat voor, want de merendeel van de professionelen die dit (blijven) gebruiken hebben ook nul kaas gegeten van hun IT.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:
jphermans schreef:Is dat zeker van het behoud van e-mail adres langer dan 18 maanden? Heb nog een Proximus mail adres en krijg hier nog veel mails op en daarom zou dit voor mij persoonlijk wel goed uitkomen.
Als je hiervoor wilt betalen :-)
is de prijs hiervan al bekend ?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”