Satelliet : het wettelijke gedeelte

Alles over TV via satelliet
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In de praktijk echter...

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=61498

https://www.recht.nl/nieuws/bhv/117016/ ... ternatief/ (een recente uitspraak uit Nederland, dat de invulling van vrijheid op communicatie via het internet genoeg vindt om alsnog een schotel te verbieden)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

ITnetadmin schreef:Sommige rechters vinden dat, omdat er tv/internet/telefoon via kabel en telefoonlijn mogelijk zijn, het beginsel van de vrijheid van communicatie niet geschonden is.
Het gaat om vrijheid van meningsuiting, meer bepaald de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen.
Dit is een mensenrecht, een bevoegheid van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.
Dat daar wat lokale (misschien corrupte) prulrechterjes een soepje van maken is natuurlijk zeer jammer. Maar voor de allerhoogste rechtsinstantie blijft geen spaander heel van hun vergezochte absurde argumentaties.

Lees maar eens wat het Europese Hof voor de Rechten van de Mens daarover zegt: het http://www.google.be/search?q=Khurshid+ ... chi+sweden
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

I know, maar supranationale wetgeving in de EU (laat staan adviezen) is niet direct bindend. Die moet door de landen zelf omgezet worden in nationale wetgeving, en daar wringt het hem vaak.
Dit is niet zoals in de US, waar federale wetgeving vaak voor staat wetgeving komt (ik pas een beetje op mijn woorden omdat de US common law gebruikt, precedentenwet, ipv civil law zoals bij ons).

Dat principe van het EHVR (art 8 en 10 zie ik regelmatig geciteerd) staat dus open voor interpretatie naar nationale wet, en hoewel het hof geadviseerd heeft dat excuses als "uitzicht" niet geldig zijn, en er geen taksen op gehoffen mogen worden, geldt dat dus niet op het vlak van Belgische wetgeving. (en blijkbaar ook niet op het vlak van Nederlandse wetgeving).

Het is dus echt wel een crapshoot, je moet geluk hebben. Wil je vrije keuze, moet je in Belgie dus eigenlijk voldoen aan deze voorwaarden:
- je moet eigenaar zijn van een huis (of tenminste eentje huren waar de eigenaar niet te moeilijk doet) (bij appartementen, huur of koop, kan je het vaak vergeten); eigenaars houden niet van gaten als je huurt, en mede-eigenaars zijn teveel met andermans zaken bezig zodat "de waarde van hun appartement toch maar niet afneemt" (tot en met de lengte van de planten op het balkon toe, als ik me Krisken goed herinner)
- je moet een tuin hebben waar je een schotel kan plaatsen die zicht heeft op het zuiden (of een dak waar de achterkant zicht heeft op het zuiden), vaak op min 3m van een omheining (om het zicht van de buren niet te sturen, cf sommige gemeentelijke reglementen), en absoluut *niet* zichtbaar vanop straat.
- je schotel mag natuurlijk niet groter zijn dan 1m20 (daarboven heb je een bouwvergunning nodig)

Alle ander gepraat ten spijt, mag je anders deelnemen aan het gokspel dat "de vrederechter" heet, en de jurisprudentie gaat dus alle kanten uit. Tenzij je veel geld en geduld hebt, en zelf ook ns tot het europees hof wil escaleren.

Versta me niet verkeerd: ik ben absoluut pro vrijheid en pro-satelliet. Desnoods met een paar beperkingen, zoals vereiste camouflage of een transparante schotel. En bij huurders mogelijk enkel op niet permanente wijze op balkon ofzo (omwille van gaten in de muur, hoewel wettelijk enkel voorzien is dat je ze moet repareren bij vertrek).
Ik vind ook dat in appartementsgebouwen mede-eigenaars geen zeg mogen hebben over wat je aan je eigen appartement doet (laat staan kleur deur, gordijnen, etc etc bepalen), en ik vind in Belgie het net mooi dat naast een spaanse villa een hypermoderne glazen of betonnen kast staat. En dat een gemeente geen zeg mag hebben over welk soort omheiningen je in je tuin zet. Maar we leven nu eenmaal in een land van bemoeiallen.



[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”