Android: hoe 'schijfruimte' vrij maken?
Geplaatst: 20 feb 2014, 18:12
Ik heb een Sony Xperia Z met de Android 4.3 die er bij hoort, unrooted.
Nu heb ik de laatste tijd veel last dat ik meldingen krijg dat mijn intern geheugen vol loopt (75% vol, 95% vol). Dat kan: de Xperia Z heeft 16 GB intern geheugen waarvan zo'n 11,7 GB bruikbaar. Dat lijkt een flinke verbetering ten opzichte van oudere Androids met slechts enkele GB geheugen, maar in tegenstelling tot vroeger kan je geen "Apps2SD" meer doen waardoor applicaties en games eigenlijk al hun data op het intern geheugen opslaan in plaats van op de SD-kaart.
Ik heb erg veel moeite om in te kunnen schatten waar die gebruikte schijfruimte naartoe gaat. Ik begrijp dat er verschillende partities zijn en dat caches niet altijd meegeteld worden, maar op deze manier is het wel heel moeilijk om op te kunnen kuisen.
Zo zal er in /android/obb of /data ongetwijfeld veel data zitten, maar unrooted hebben de apps enkel toegang tot hun eigen sandbox en kan je dus geen overzicht krijgen.
But wait, there is more! Via de app Storage Analyser (een soort WinDirStat of TreeSize voor Android) merk ik dit op: Thumbnail-data ter waarde van meer dan 2,5 GB! Op 11,7 GB ruimte is dat best veel en de files verwijderen heeft geen zin want de media scanner (?) genereert die vrijwel meteen opnieuw. Trucjes als een lege file op readonly met de zelfde naam daar neerzetten helpt niet.
Ik heb al bijna al m'n foto's naar de cloud verplaatst (dankzij Flickr, PlayMemories, Google+, ... maakt dat toch niet zo veel meer uit), dus lokaal heb ik hoop en al slechts 200 foto's staan. Hoe kan je meer thumbnaildata hebben dan effectief foto's?
Door heel deze ellende kan ik niet eens een game zoals N.O.V.A. 3 installeren; deze neemt namelijk 2,3 GB ruimte in.
Android is op deze manier niet leuk meer...
Nu heb ik de laatste tijd veel last dat ik meldingen krijg dat mijn intern geheugen vol loopt (75% vol, 95% vol). Dat kan: de Xperia Z heeft 16 GB intern geheugen waarvan zo'n 11,7 GB bruikbaar. Dat lijkt een flinke verbetering ten opzichte van oudere Androids met slechts enkele GB geheugen, maar in tegenstelling tot vroeger kan je geen "Apps2SD" meer doen waardoor applicaties en games eigenlijk al hun data op het intern geheugen opslaan in plaats van op de SD-kaart.
Ik heb erg veel moeite om in te kunnen schatten waar die gebruikte schijfruimte naartoe gaat. Ik begrijp dat er verschillende partities zijn en dat caches niet altijd meegeteld worden, maar op deze manier is het wel heel moeilijk om op te kunnen kuisen.
Zo zal er in /android/obb of /data ongetwijfeld veel data zitten, maar unrooted hebben de apps enkel toegang tot hun eigen sandbox en kan je dus geen overzicht krijgen.
But wait, there is more! Via de app Storage Analyser (een soort WinDirStat of TreeSize voor Android) merk ik dit op: Thumbnail-data ter waarde van meer dan 2,5 GB! Op 11,7 GB ruimte is dat best veel en de files verwijderen heeft geen zin want de media scanner (?) genereert die vrijwel meteen opnieuw. Trucjes als een lege file op readonly met de zelfde naam daar neerzetten helpt niet.
Ik heb al bijna al m'n foto's naar de cloud verplaatst (dankzij Flickr, PlayMemories, Google+, ... maakt dat toch niet zo veel meer uit), dus lokaal heb ik hoop en al slechts 200 foto's staan. Hoe kan je meer thumbnaildata hebben dan effectief foto's?
Door heel deze ellende kan ik niet eens een game zoals N.O.V.A. 3 installeren; deze neemt namelijk 2,3 GB ruimte in.
Android is op deze manier niet leuk meer...