Pagina 1 van 1

Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 07 feb 2014, 16:35
door Captain Unglued
Hallo, mijn vraag betreft niet het overstappen van klassieke telefonie naar VoIP, maar net het omgekeerde. ik vroeg me m.n. af of het mogelijk is om van VoIP naar klassieke telefonie over te gaan en daarbij je telefoonnummer te behouden. Ik overweeg om naar EDPnet Telephony over te gaan om mijn Belgacom-telefoonlijn te kunnen opzeggen. Daarbij zou ik me voor VoIP ook nog op OVH willen abonneren. Als ik het goed heb, kan ik dat allemaal doen zonder van telefoonnummer te veranderen.

Nu, om verschillende redenen zal ik in de toekomst (zeg maar volgend jaar) wellicht mijn internetabonnement moeten opzeggen. Ik zal me dan opnieuw op Belgacom Classic abonneren. Ik neem aan dat dat niet gepaard kan gaan met het behoud van mijn huidige telefoonnummer. Of toch wel?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 07 feb 2014, 20:15
door philippe_d
En waarom niet?
Nummer portabiliteit voor de vaste lijn is voor iedereen geldig. Zelfs indien je een contract hebt, kan de donor-operator nooit een portatie weigeren (ze kunnen wel een schadevergoeding vragen).

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 09 feb 2014, 16:30
door jos123
Ook als deze nummer niet in de zone behoord? Ik denk van niet...

Hier zal dat geen probleem zijn, maar het is niet zo eenvoudig ;)

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 09 feb 2014, 18:32
door philippe_d
Dat zal inderdaad niet lukken: noch Belgacom; noch Telenet zullen je toelaten om een nummer mee te brengen vanuit een andere zone. Nochtans er zijn uitzonderingen. Ik ken iemand die vanuit zone Kortrijk (056) naar zone Doornik (069) is gaan wonen, en zijn 056 meegenomen heeft (Belgacom).

Eigenlijk is het begrip "zone" volledig achterhaald. België heeft al jaren geen telefoonzones meer (in de zin dat je een "zonenummer" moet voordraaien als je "buiten de zone" belt), en de tarieven zijn ook al jaren gelijk voor alle vaste gesprekken: lokaal of nationaal.

Geen idee waarom ze nog aan het begrip "zone" vasthouden.
Mijn lokaal postkantoor kan ik alleen bellen via een 02/ nummer, en voor mijn lokale belastingsontvanger moet ik 02/57 xxx draaien ...

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 09 feb 2014, 18:35
door jos123
Bedankt voor je info :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 09:14
door Captain Unglued
Bedankt voor de uitleg :-D

Ik neem dat ik dan ook mijn telefoonnummer zal kunnen behouden als ik naar een andere ISP overstap (in plaats van helemaal geen internetabonnement te hebben) en OVH blijf gebruiken voor VoIP.

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 09:20
door jos123
Ja, je internet lijn heeft niks met je tel nr te maken..

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 10:57
door Captain Unglued
Ook als ik van zone verander?

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 11:32
door jos123
Zone probleem is alleen voor telefoon nummers, internetlijnen hebben niks met zones te maken.

Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 11:45
door Captain Unglued
Nee, ik had het inderdaad over het behoud van mijn nummer voor VoIP (in dit geval OVH), dat oorspronkelijk toch naar een bepaalde zone verwijst. In feite zou ik dus opgebeld kunnen worden via een nummer dat niet overeenkomt met de zone waarin ik woon. Bedankt! :-)

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 12:26
door philippe_d
Theoretisch zou je van OVH een nieuw nummer moeten krijgen in de nieuwe telefoonzone.
Maar voor VoIP is er daar weinig controle op.

Je bent wel verplicht om aan OVH jouw nieuw adres mee te delen. Dit voor de eventuele noodoproepen, zodat Hulpdiensten naar het juiste adres kunnen rijden. Geen idee of dit voor OVH aanleiding zou zijn om jou een nieuw nummer toe te kennen?

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 16:58
door Captain Unglued
OK, bedankt!

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 17:05
door axs
philippe_d schreef: Mijn lokaal postkantoor kan ik alleen bellen via een 02/ nummer, en voor mijn lokale belastingsontvanger moet ik 02/57 xxx draaien ...
Dit heeft niks te maken met de zones, maar wel met het telefoniesysteem dat die diensten gebruiken.
Ikzelf heb oa op mijn vaste lijn een 02 nummer op 1 van mijn vaste lijnen van het werk (belgacom) ondanks dat ik in 011 woon en zelfs een frans nummer (0033) op een andere lijn (verizon), maar daar zit echter wel een soort van modem tussen die verbinding maakt met de telefooncentrale in Frankrijk.

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 17:11
door Bssoft
philippe_d schreef:Dat zal inderdaad niet lukken: noch Belgacom; noch Telenet zullen je toelaten om een nummer mee te brengen vanuit een andere zone. Nochtans er zijn uitzonderingen. Ik ken iemand die vanuit zone Kortrijk (056) naar zone Doornik (069) is gaan wonen, en zijn 056 meegenomen heeft (Belgacom).

Eigenlijk is het begrip "zone" volledig achterhaald. België heeft al jaren geen telefoonzones meer (in de zin dat je een "zonenummer" moet voordraaien als je "buiten de zone" belt), en de tarieven zijn ook al jaren gelijk voor alle vaste gesprekken: lokaal of nationaal.

Geen idee waarom ze nog aan het begrip "zone" vasthouden.
Mijn lokaal postkantoor kan ik alleen bellen via een 02 nummer, en voor mijn lokale belastingsontvanger moet ik 02/57 xxx draaien ...
Wel het grootste probleem en de grootste tegenstand waren toen de hulpdiensten, met het toelaten buiten de zone je nummer mee te verhuizen.
Want het systeem kijkt naar de begincijfers, voor juist toe te komen bij de noodcentrale in je eigen streek ....

Stel dat ik mijn nummer verhuis van zone Brussel 02 123 xx xx en ik kom in de zone 059 wonen.
Als ik een noodnummer maak zou ik uitkomen bij de hulpcentrale in zone Brussel terwijl ik feitelijk bij de hulpcentrale van Oostende zou moeten uitkomen ....

Niet vergeten bij het porteren gaat er een bepaalde tijd over voor alles is aangepast in de data-banken (soms meer dan 48 uur !) ....

Technisch gesproken zou je je nummer kunnen porteren over heel de wereld ....
Zo zou je een 02 kunnen laten porteren naar New-York bij wijze van spreken .... de vraag is of dat wel haalbaar/nuttig/doenbaar is ..............

Zie nu de problemen om via een GSM te bellen in nood .... er gaat teveel tijd over om te weten waar je zich juist bevind bij een noodoproep ...
Dit systeem is niet gebonden aan zone/streek/land, ik kan in Spanje 112 intoetsen met mijn abonnement van België .... wat de hulpcentrale
ginder op hun display ziet is mij dan een raadsel .... ik veronderstel dat ze weten dat ge een Belgisch nummer hebt ?

Tenslotte als je je nummer laat porteren zit je feitelijk nog altijd gekoppeld aan een "pool nummers van de echte provider", binnen deze pool
word je dan doorverwezen naar een data-bank van geporteerde nummers die je gewoon doorstuurt naar het nieuwe eindpunt ....
En je kan dat soms gewaar worden, het duurt iets langer voor de bel overgaat ....

Met andere woorden, vroeger was je nummer niet alleen zone gebonden het was ook nog eens streek/plaats gebonden, daar zitten ze nu mee ....
De eerste oplossing is al gedaan, binnen de zone verhuizen ....

Ik spreek dan nog niet over de problemen te bellen via VOIP naar hulpcentrales, dat is nog een groter probleem !
Ik kan een Amerikaans nummer hebben en in "bachte de kuppe" wonen, of ik terecht kom bij de juiste hulpcentrale is een ander paar mouwen !!!!

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 19:13
door philippe_d
Heel mooie uitleg hoe het vroeger was. Nummers waren fysisch gebonden aan de oude electromagnetische centrales.
Geen reden omdat nu nog te behouden?
Een geografisch telefoonnummer is tegenwoordig toch gewoon een entry in een Database....
Bssoft schreef:Stel dat ik mijn nummer verhuis van zone Brussel 02 123 xx xx en ik kom in de zone 059 wonen.
Als ik een noodnummer maak zou ik uitkomen bij de hulpcentrale in zone Brussel terwijl ik feitelijk bij de hulpcentrale van Oostende zou moeten uitkomen ....
De noodcentrale waarnaar de oproep doorgestuurd wordt, wordt tegenwoordig toch bepaald door de fysiche locatie van de aansluiting (op basis van de oude LEX kaart).
Als ik in Oostende zou wonen, op een Belgacom aansluiting, en ik heb een 02 nummer (zoals de Controle BTW Oostende, 02/5757530), dan gaat die oproep netjes gerouted worden naar de 100 centrale van Brugge, toch? De Hulpdiensten zullen ook het adres in Oostende terugvinden, dat gekoppeld is aan dit oproepnummer.

Re: Van VoIP naar klassieke telefonie: nummer

Geplaatst: 10 feb 2014, 23:09
door Bssoft
philippe_d schreef:Heel mooie uitleg hoe het vroeger was. Nummers waren fysisch gebonden aan de oude electromagnetische centrales.
Als ik in Oostende zou wonen, op een Belgacom aansluiting, en ik heb een 02 nummer (zoals de Controle BTW Oostende, 02/5757530), dan gaat die oproep netjes gerouted worden naar de 100 centrale van Brugge, toch? De Hulpdiensten zullen ook het adres in Oostende terugvinden, dat gekoppeld is aan dit oproepnummer.
Je slaat een deel van de geschiedenis over.
De eerste nieuwe digitale centrale was een "10C" centrale, die was wel digitaal maar naar buiten toe was die analoog ....
Het enige dat hij kon was een toestel met klavier koppelen, minder gekraak op de lijn, een analoge fax ging hier iets vlugger en netter over
te werk, een analoge modem kon beter zijn snelheid behouden .... dat was alles, deze centrale heeft nooit ISDN gekend !
Pas later kwamen er beperkte diensten bij, VB: lijn doorschakelen/lijn blokkeren met paswoord !

De tweede was "1240 of 12S" centrale, in het begin was die intern wel digitaal maar naar buiten toe was die analoog ....
Later is er ISDN bij gekomen, maar eerst in mondjesmaat want niet alle "1240" centrales waren naar buiten toe digitaal ....
Alle lijnen in deze 2 centrales waren op een vaste positie, dus plaats gebonden aan een R.T.T. gebouw !!
En zo is het stilletjes voortgegaan ....
In begin alleen komfortdiensten via ISDN en pas veel later ook mogelijk via PSTN .... we spreken dan al eind jaar 199X

Dan onder druk van de vraag is er ook verhuis binnen de zone gekomen, vroeger kon het dat je gewoon een straat verder verhuisde
dat je een nieuw nummer kreeg ....
VB: verhuizen van Jette naar Jette (Zone 02) kon je dit al voor hebben .... je zat in dezelfde gemeente en toch veranderde je nummer !

En dan spreek ik niet over, de nummers die in de jaren zijn aangepast ...
VB: Brussel 13.xx.xx werd daarna 513.xx.xx en daarna 02/513.xx.xx en ik wist toen in welk gebouw van de R.T.T. die in dienst was ....
Nu kan ik dat niet meer 100% zeggen !

Stel ik heb een pool 02/425.00.00 tot 02/425.99.99 en een klant gaat verhuizen met het nummer 02/425.xx.xx naar een andere provider !
Je kan het zo bezien om het simpel uit te leggen:
ik bel naar het nummer
kom toe in oude Belgacom centrale (LEX)
daar word ik er attent op gemaakt dat het nummer niet meer tot de pool behoord
word doorverwezen naar de databank waar alle geporteerde nummers gekend zijn (belgacom is niet de beheerder hiervan)
de databank zal doorverwijzen naar de nieuwe provider, de databank van die provider verwijst je door naar de juiste positie.
Feitelijk kan je stellen dat de lijn word doorgeschakeld .... daarom dat het iets langer duurt voor de bel overgaat !!

Zoals je ziet zijn er al veel databanken gesneuveld of aangepast .... en zoals altijd kost dat geld en tijd en problemen ....

Ik zou het iets botter kunnen zeggen "misschien geen goede vergelijking", vanaf overmorgen moet heel België draaien op IPv6 ....
Je weet zo wie zo dat het naar de botte is .... zelfs als we goed onze boeken hebben gelezen en dat we zeggen, enkel maar de
databanken aanpassen !!

Zoals ik je al zij, soms duurt het 48 uur voor alle databanken zijn aangepast ....
Zou niet graag met mijn 02/xxx.xx.xx verhuizen naar zone 059 maar de databanken nog niet aangepast en de hulpdiensten staan aan mijn ex-huis !
Je zal wel begrijpen, als mijn lijn om 15uur 16 in dienst is dat de hulpdiensten niet direct het nieuwe adres weten !
Laat staan dat 1207 al direct het nieuwe adres kan opgeven ....

Je zal ook al hier op Userbase gelezen hebben dat sommige meer dan een week niet meer bereikbaar zijn maar wel kunnen bellen of niet meer
kunnen bellen gewoon omdat er ergens een databank een verkeerde routing doet .... maar dat is weer een ander verhaal !!

Maar ik versta je wel en begrijp ook dat je terecht die vraag stelt .... je kan zeggen "het is historisch gegroeid" en we zitten er mee ....
Maar zoals ik het zij technisch mogelijk .

PS: dit probleem geld niet alleen voor België laat dit klaar en duidelijk zijn !!!!