philippe_d schreef:Heel mooie uitleg hoe het vroeger was. Nummers waren fysisch gebonden aan de oude electromagnetische centrales.
Als ik in Oostende zou wonen, op een Belgacom aansluiting, en ik heb een 02 nummer (zoals de Controle BTW Oostende, 02/5757530), dan gaat die oproep netjes gerouted worden naar de 100 centrale van Brugge, toch? De Hulpdiensten zullen ook het adres in Oostende terugvinden, dat gekoppeld is aan dit oproepnummer.
Je slaat een deel van de geschiedenis over.
De eerste nieuwe digitale centrale was een "10C" centrale, die was wel digitaal maar naar buiten toe was die analoog ....
Het enige dat hij kon was een toestel met klavier koppelen, minder gekraak op de lijn, een analoge fax ging hier iets vlugger en netter over
te werk, een analoge modem kon beter zijn snelheid behouden .... dat was alles, deze centrale heeft nooit ISDN gekend !
Pas later kwamen er beperkte diensten bij, VB: lijn doorschakelen/lijn blokkeren met paswoord !
De tweede was "1240 of 12S" centrale, in het begin was die intern wel digitaal maar naar buiten toe was die analoog ....
Later is er ISDN bij gekomen, maar eerst in mondjesmaat want niet alle "1240" centrales waren naar buiten toe digitaal ....
Alle lijnen in deze 2 centrales waren op een vaste positie, dus plaats gebonden aan een R.T.T. gebouw !!
En zo is het stilletjes voortgegaan ....
In begin alleen komfortdiensten via ISDN en pas veel later ook mogelijk via PSTN .... we spreken dan al eind jaar 199X
Dan onder druk van de vraag is er ook verhuis binnen de zone gekomen, vroeger kon het dat je gewoon een straat verder verhuisde
dat je een nieuw nummer kreeg ....
VB: verhuizen van Jette naar Jette (Zone 02) kon je dit al voor hebben .... je zat in dezelfde gemeente en toch veranderde je nummer !
En dan spreek ik niet over, de nummers die in de jaren zijn aangepast ...
VB: Brussel 13.xx.xx werd daarna 513.xx.xx en daarna 02/513.xx.xx en ik wist toen in welk gebouw van de R.T.T. die in dienst was ....
Nu kan ik dat niet meer 100% zeggen !
Stel ik heb een pool 02/425.00.00 tot 02/425.99.99 en een klant gaat verhuizen met het nummer 02/425.xx.xx naar een andere provider !
Je kan het zo bezien om het simpel uit te leggen:
ik bel naar het nummer
kom toe in oude Belgacom centrale (LEX)
daar word ik er attent op gemaakt dat het nummer niet meer tot de pool behoord
word doorverwezen naar de databank waar
alle geporteerde nummers gekend zijn (belgacom is niet de beheerder hiervan)
de databank zal doorverwijzen naar de nieuwe provider, de databank van die provider verwijst je door naar de juiste positie.
Feitelijk kan je stellen dat de lijn word doorgeschakeld .... daarom dat het iets langer duurt voor de bel overgaat !!
Zoals je ziet zijn er al veel databanken gesneuveld of aangepast .... en zoals altijd kost dat geld en tijd en problemen ....
Ik zou het iets botter kunnen zeggen "misschien geen goede vergelijking", vanaf overmorgen moet heel België draaien op IPv6 ....
Je weet zo wie zo dat het naar de botte is .... zelfs als we goed onze boeken hebben gelezen en dat we zeggen, enkel maar de
databanken aanpassen !!
Zoals ik je al zij, soms duurt het 48 uur voor alle databanken zijn aangepast ....
Zou niet graag met mijn 02/xxx.xx.xx verhuizen naar zone 059 maar de databanken nog niet aangepast en de hulpdiensten staan aan mijn ex-huis !
Je zal wel begrijpen, als mijn lijn om 15uur 16 in dienst is dat de hulpdiensten niet direct het nieuwe adres weten !
Laat staan dat 1207 al direct het nieuwe adres kan opgeven ....
Je zal ook al hier op Userbase gelezen hebben dat sommige meer dan een week niet meer bereikbaar zijn maar wel kunnen bellen of niet meer
kunnen bellen gewoon omdat er ergens een databank een verkeerde routing doet .... maar dat is weer een ander verhaal !!
Maar ik versta je wel en begrijp ook dat je terecht die vraag stelt .... je kan zeggen "het is historisch gegroeid" en we zitten er mee ....
Maar zoals ik het zij technisch mogelijk .
PS: dit probleem geld niet alleen voor België laat dit klaar en duidelijk zijn !!!!