Pagina 1 van 1

TVgids loopt vast

Geplaatst: 05 jan 2014, 14:02
door Isabelle
Even een vraagje om hulp, ik hoop dat het in het juiste subforum staat ...

Rond 18 december is er een update gebeurd en sinds heb ik, naast dat àl m'n opnames weg waren, heel wat problemen. Nu ja, er zijn vooral dingen veranderd, en waarschijnlijk leer ik er wel mee werken. Zo kan ik niet meer 'in serie' opnemen en tegelijkertijd naar een andere zender kijken, dus moet ik alle dagen al m'n programma's opnieuw programmeren, ik kan de opties bij opname (bv -5 +30 minuten) wel veranderen, maar hij neemt toch -5 en +30 op, dus waarom dan de keuze laten m'n opties aan te passen en de meeste opnames verdwijnen na 30 dagen, tenzij je kiest voor 'nooit verwijderen', maar dan moet je wel kijken naar wat je opneemt, dus ja, waarom dan opnemen? Ook zijn m'n HD-zenders weg, niet echt een probleem, want ik keek er toch al niet naar. Ik kan de decoder 's nachts niet meer uitzetten (met de standbytoets op ab of toestel en dus niét volledig van het stroomnet) want dan krijg ik hem 's ochtends niet meer aan, dus moet ik nu 's nachts een boek voor de decoder leggen om het licht tegen te houden. Enz. Voor de update werkte dit dus allemaal wel perfect. Waarschijnlijk ben ik wel wat verwend. *bloos*
Maar zoals gezegd, ik zal er wel mee leren werken. Alle verandering vraagt aanpassing. Het echte probleem is dat sinds de update de tvgids steeds vastloopt. Na de eerste heropstart, dus decoder uit het stopcontact, werkte de tvgids zo'n twee dagen, om vervolgens te blijven steken. Ik kan via de knop 'tv guide' wel een week vooruit, maar na een week kan dit niet meer en neemt hij dus ook niet meer op, zelfs al staat de hele serie geprogrammeerd. De tweede keer heropgestart, weer twee dagen okee, dan blokkeert hij weer. Nu zou ik dus morgen opnieuw moeten opstarten, om weer een week vooruit te kunnen, maar dit is toch geen oplossing? Kan niet goed zijn voor de decoder en de harde schijf om elke week opgestart te worden. Ik ben ook altijd bang dat ik hem niet meer opgestart ga krijgen, dus ik herstart alleen als het écht moet. Ik ben nu zo'n vier jaar klant bij Belgacom, voor tv, en dit heb ik nog nooit meegemaakt, ondanks kleine dingetjes altijd tevreden over geweest. Het is pas begonnen sinds de update. M'n decoder is een V3, wel een oud beestje dus, maar hij deed het wel prima, tot een paar weken geleden.
Zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben en tips hebben?
Dank u. :)

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 05 jan 2014, 16:26
door genksta
9 van de 10 is de voeding van de decoder stuk, als je bij je opnames gaat kijken en de schijf staat op 0 % dan is het de voeding zowiezo. Deze geeft te weinig stroom af zodat de harde schijf niet meer op gang kan komen. Kijk eens of je een andere voeding kunt vinden van een ander apparaat dat je niet meer gebruikt. Ofwel eens naar de belgacom winkel lopen en vragen of ze er appart hebben liggen.

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 05 jan 2014, 16:39
door Splitter
het klinkt bijna eerder alsof je ineens niet meer op het juiste profiel staat...
opnames die als NPVR uigevoerd worden, geen HD zenders, lokaal opnemen kijken naar wat je opneemt, ...
zijn allemaal tekenen dat er iets gebeurd is met de lijn, en je op een repair profiel zou kunnen staan.

kan je eens even de vdsltool (http://hierzo.net/program/vdsl2/downloa ... ol-win.zip of, nieuwer, http://hierzo.net/program/vdsl2/VDSL2Tool.exe)
laten draaien en de resultaten hier posten?

het probleem met de tv gids kan idd ook -bijkomend- duiden op een probleem met de decoder en of de update (er zijn daar soms idd wel problemen mee),
maar die kan je in dat geval kosteloos omruilen in een belgacom center (indien gehuurd, natuurlijk)

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 05 jan 2014, 17:13
door Isabelle
@genksta, dank je wel. Ik heb wel nog een andere voeding liggen, ik kan die wel vervangen als ik de decoder volgende keer afzet, maar dat staat pas morgen op de planning. *grijnst* Maar als ik hem vervang, zal ik het laten weten. Nu weet ik wel dat dingen een keer kapot moeten gaan, en ik had, bij het zoeken op internet, al zien passeren dat de voeding aan de basis van het probleem kan liggen, maar het blijft toch toevallig dat het net samenvalt met de update? Of wat Splitter zegt, dat ik op een repair profiel ben terechtgekomen, maar dan ook weer net toevallig na die update?
@Splitter, jij ook bedankt. De tweede link die je opgaf, misschien doe ik iets verkeerd, maar hij geeft telkens: error while connecting/reading modem info. Wat moet ik precies doen? Ik klik op het type modem dat ik heb, maar dan toont hij die tekst. Ik heb ook al IP adres ingegeven en m'n klantgegevens, maar dan doet hij net hetzelfde. Voor de eerste link moet ik eerst Java installeren/downloaden en gaat hij naar deze site http://java.com/nl/download/index.jsp. Is dit een veilige site om Java te downloaden? Mss stomme vragen, maar internet en computers sowieso zijn niet mijn sterke punt. ('k Weet ook niet meer of de decoder gehuurd of gekocht is, haha, kan je dit op je factuur zien? Straks eens kijken. )
Dank je. :)

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 05 jan 2014, 17:16
door Splitter
de link naar de site van java is veilig, dat kan je gewoon installeren.

als de decoder gehuurd is, zal je dat inderdaad op je factuur zien staan als zijnde huur decoder,
dus daar kan je het wel op terugvinden.
meestal is de decoder overigens gehuurd.

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 05 jan 2014, 19:43
door Isabelle
Afbeelding

Dit staat bij 'Profiles'. Ik kon het op geen andere manier, dan overtypen, op het scherm krijgen, dus dan maar zo. Hoop dat je de foto kan zien.
Bij 'DSL' en 'Extra' staat alles op nul??? Aangezien ik nogal vaak 'repair' zie staan, vermoed ik dat het op een repairprofiel staat?

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 12:59
door Isabelle
Ik heb al wat bijgelezen op Userbase over het zogenaamde repair profiel, en schijnt dat het vaak aan de interne bekabeling ligt. Nu heb ik niets veranderd, waarom zou ik, maar misschien is indertijd wel een foutje gemaakt door de installateur. Kan toch? Als ik foto's plaats, kunnen jullie dan zien of de bekabeling correct is?
De telefoon komt binnen in de living, dat zie je op deze foto's:
Afbeelding
Afbeelding
De rechterdraad, grijs maar nu groen geverfd, vertrekt naar de eerste verdieping, waar hij in dit bakje verdwijnt, en waar de blauwe draad vertrekt naar de modem:
Afbeelding

Zien jullie foutjes in de bekabeling?

Dank je wel. :)

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 15:51
door jackho
de laatste foto ziet er mij een ADSL splitter/filter
waarschijnlijk heb je die vroeger mert ADSL nog gebruikt,
en deze mag je niet gebruiken want op de 1ste foto staat er al een VDSL2 splitter/filter.
steek er een gewone 5pin naar rj11 adapter in plaats van de ADSL splitter

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 16:25
door Goztow
Isabelle schreef:Afbeelding

Dit staat bij 'Profiles'. Ik kon het op geen andere manier, dan overtypen, op het scherm krijgen, dus dan maar zo. Hoop dat je de foto kan zien.
Bij 'DSL' en 'Extra' staat alles op nul??? Aangezien ik nogal vaak 'repair' zie staan, vermoed ik dat het op een repairprofiel staat?
Je dient de tool te doen draaien met behulp van je paswoord. Het paswoord is gelijk aan het serial nummer dat op de bbox2 staat. Wat je hier toont is gewoon het scherm wanneer de tool nog niet heeft gedraaid :).

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 16:46
door Isabelle
Dank je, Goztow.
Als ik me goed herinner, is het programma gewoon meteen begonnen toen ik er op dubbelklikte, zonder dat ik een paswoord oid moest opgeven. Er was dan een tijdje een draaiend wieltje onderaan, maar toen ben ik gaan eten, en toen ik dan terugkwam, stond er dit scherm en de rest op nul, en was het wieltje weg, dus ik dacht dat het gedaan was. Ik zal zien of ik nog eens kan herbeginnen, want dat wou ik gisteren ook al doen omdat ik het zo vreemd vond dat de rest op nul stond, maar toen kwam er meteen weer bovenstaand scherm. Misschien ben ik mis, hoor, want ik was gisteren met tien dingen tegelijk bezig, dus mss heb ik wel iets weggeklikt of zo zonder er bij stil te staan. Maar ik zal nog eens herbeginnen. :) 'k Hou je op de hoogte.
@Jackho, jij ook bedankt. Ik zal eens kijken waar ik aan zo'n '5pin naar rj11 adapter' kan raken. Hopelijk is het daarmee opgelost. Maar dan moet ik waarschijnlijk wel alsnog naar Belgacom bellen om me van het repair profiel te halen, of gaat dat automatisch als de bekabeling weer in orde is? Als het repair profiel is, eerst nog eens die tool draaien.

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 17:00
door Isabelle
Okee, na even zoeken en scheel kijken om de kleine lettertjes te kunnen lezen, op connect geklikt en dan komt haast meteen deze boodschap: your line is currently running a repair profile, something's wrong. Please check your cabling and call 080022424. ... Alhoewel, na dit venster weggeklikt te hebben, blijkt de tool toch wel iets te doen, er staan alvast niet overal van die nullen meer, haha. Hoe lang moet ik wachten eer de tool gedaan heeft, of heeft hij zijn werk al gedaan?

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 17:09
door Isabelle
Voorlopig staat er dit, ik weet niet of hij al gedaan heeft, maar dacht: laat ik dit al maar vastleggen, dat hebben we dan al.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb ik het nu wel goed gedaan, of nog niet?

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 17:23
door Goztow
Ja hoor! je staat inderdaad op een repair profiel. Waarschijnlijk komt dat door die toch wel wat speciale installatie. Normaal gezien moeten alle kabels rechtstreeks op de bbox2 worden aangesloten, die op zijn beurt rechtstreeks aan de binnenkomendel ijn wordt aangesloten (met zo kort mogelijke kabel).

Ik stel voor dat je al eens doet wat hierboven werd voorgesteld door jackho en daarna 080022424 bellen zodat hij de lijn terug reset. Dan zou je hopelijk op 30/6 moeten komen te staan. Dan decoder eens heropstarten (elektriciteit uittrekken en opnieuw insteken) en hopelijk gaat het dan al wat beter.

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 17:48
door Isabelle
Dankjewel aan iedereen voor de hulp.

Zo'n 5-pin ding, waar kan ik dat vinden? Gewone doe het zelf, of computerzaak? Bij Belgacomshop? Ik heb géén idee.
Maar ik vraag me af, die blauwe draad die naar mijn modem gaat, kan die in feite ook meteen aangesloten worden beneden, waar de telefoon binnenkomt? Misschien in dat 'dsl-bakje' wat erbovenop zit, of in het vakje waar een telefoon op staat? Of liever niet? De blauwe draad is tamelijk lang, misschien lukt het wel om in één keer tot beneden te raken. Maar dan zou de installateur dat toch metéén gedaan hebben?

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 18:15
door Splitter
Zo'n 5-pin ding, waar kan ik dat vinden? => essec, belgacom shop, vragen achter een telefoonstekker (5 pins)
kan die in feite ook meteen aangesloten worden beneden, waar de telefoon binnenkomt? => ja, maar dan moet je het kastje eerst openvijzen en de 2 draden op de blauwe klem losmaken. anders krijg je ook problemen.

dat de installateur dit niet gedaan heeft, wil niet gelijk zeggen dat het de foute manier was, veel hangt af van hoe je installatie eruit ziet,
en waar je toestellen staan (en hoe deze aangesloten zijn)

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 18:20
door Isabelle
Dank je.
Ik bedoelde het niet slecht, toen ik zei dat de installateur niet meteen de blauwe draad beneden had aangesloten. Ik wou niet zeggen dat hij het slecht gedaan had, want inderdaad, het is een oud huis, de omstandigheden zijn niet ideaal, hij heeft wel twee uur werk gehad, en ik heb twee jaar geen problemen gehad, dus hij heeft het goed gedaan. Ik bedoelde dat gewoon de blauwe draad beneden aansluiten té gemakkelijk zou zijn, dat het waarschijnlijk niet mogelijk is, anders had het zo wel al geweest. Ik ga morgen eens zoeken naar zo'n ander ding en vandaar verder werken. Op hoop van zegen ... :)

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 06 jan 2014, 18:21
door jackho
Die stekkers vind je bij alle doe het zelf zaken zoals Hubo, gamma , Makro , Brico enz..
ook belgacom centers

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 07 jan 2014, 17:33
door Isabelle
Okee, wat ik vandaag gedaan heb. Ben naar de Belgacomshop gegaan, daar de zaak uitgelegd en ik heb een nieuwe stekker meegekregen, de oude vervangen en de modem opnieuw opgestart. Toen had ik terug internet, dus het werkt wel. Daarna dat telefoonnummer gebeld om de lijntest te doen, twintig minuten gewacht en dan de decoder opnieuw opgestart. Ik heb terug tvgids en kan terug opnemen, (maar dit kon ik ervoor ook na de decoder opnieuw op te starten) maar bv nog steeds geen HDzenders. Dit zijn de resultaten van toen ik daarnet die tool opnieuw heb laten draaien. Nog altijd repair, maar wel met andere waarden. Wat denken jullie van deze waarden? Beter of slechter? Internet gaat nog steeds als een razende en de tv werkt ook nog minstens zo goed als de voorbije weken, dus het zal wel niet slechter zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat nu? De persoon in de Belgacomshop zei me dat als dit niet werkt, de modem naar beneden moet verhuizen, aan het bakje waar de telefoonlijn binnenkomt, zodat de kabel dus veel korter wordt. Mààr, dan moeten er nog twee lange kabels naar boven, eentje voor m'n laptop waarmee ik niet draadloos kan, en eentje voor de decoder. Kan dàt dan wel? Dat zijn dan toch ook lange kabels?
Zo'n plc of ruckus, zo'n draadloos systeem, is geen optie, er is hier maar één stopcontact in de kamer, en ik heb altijd gehoord dat zo'n apparaatje nooit in een verlengkabel/verdeeldoos mag, omdat het in eerste instantie misschien wel werkt, maar vroeg of laat het toch zal laten afweten. Ik heb vroeger wel zo'n twee jaar zo'n toestelletjes in een verdeeldoos gehad, ik wist niet beter, en na twee jaar perfecte dienst was het ineens gedaan, volledig gedaan. Toen heb ik dus te horen gekregen dan zo'n apparaatje altijd in een vast stopcontact moet, wil je problemen voorkomen.
Is het dan kiezen tussen blijven zoals nu of de modem naar beneden verhuizen? Ik kan morgen uiteraard ook wel naar de Belgacom technische dienst bellen, eens zien of zij me kunnen helpen. Misschien moet ik handmatig van de repair afgehaald worden ipv via de lijntest. Of is het nog wat anders, maar ik denk dat mijn binnenbekabeling nu wel in orde is? Of is het toch de lengte van de kabels die de oorzaak is? Lengte tussen telefoonbakje beneden en de aansluiting boven is, geschat, toch wel elf meter.

Dank aan iedereen die dit leest en helpt. :)

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 07 jan 2014, 18:05
door ITnetadmin
Vervang eerst die Belgische connector ns en kijk dan.

Verder, ik ben zeker geen telefoon expert, maar zou hij dat signaal niet actief kunnen versterken zodat de installatie boven kan blijven? (zoals we met een NIU doen op een coax)

In Frankrijk komen telefoonaansluitingen binnen in een kastje met een testconnector (met de franse variant van onze 5pins, een omgekeerde T); daar kan je altijd je telefoon/box op aansluiten. Werkt het dan wel, dan is het je binnenaansluiting (met zekerheid, want als je de connector gebruikt onkoppelt hij automatisch de connecties naar de binnenbekabeling), werkt het niet ligt het buiten.
Slim gezien, en zelfs techniekers gaan direct op dat kastje testen, makkelijk en zonder discussie vast te stellen wie verantwoordelijk is (werkt het niet in dat testkastje moet de maatschappij het gratis fixen, anders kan je zelf betalen)
Spijtig dat we dat hier niet hebben.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 07 jan 2014, 21:50
door Goztow
De kabel die van je modem naar je apparaten gaat, is ethernet kabel. Die kan tot +/- 100 meter lang zijn zonder echt verlies.

De kabel van je telefoonstopcontact naar je bbox2 die moet zo kort mogelijk blijven. Die geeft veel meer verlies op een lange afstand.

Re: TVgids loopt vast

Geplaatst: 07 jan 2014, 23:50
door jackho
als je op bv op 200 m van de rop zit zal 20 meter kabel ook niet zo'n grote verandering meebrengen , ik heb ook 15 meter kabel moet trekken van de intro van belgacom tot waar de modem staat en ik heb nog altijd mijn 70/6 kunnen behouden.
Maar als je het anders kunt om de modem direct bij de intro te plaatsen dan doe je dit ook best natuurlijk, want je moet geen miserie zoeken :wink: