VOIP voor ondernemingen met een servicedesk
Geplaatst: 30 nov 2013, 10:58
Hoi,
Graag had ik eens een wat algemener topic gestart over VOIP in bedrijven, het korte topic over VOIP telefonie voor bedrijven handelde specifiek over 1 use-case. Mijn bedoeling is om hier een beter overzicht te krijgen over de verschillende aspecten van VOIP voor bedrijven.
Achterliggend is het idee om voor ons bedrijf binnen enkele maanden een test-setup te beginnen, kosten zijn van minder belang (zoals bij de meeste bedrijven waar telefonie onontbeerlijk is). Het idee is dus om tot een professionele oplossing te komen samen met jullie die ook kan hergebruikt worden voor iedereen die op zoek is achter een kwalitatieve oplossing voor zijn onderneming.
De eisen voor bedrijven, vooral wanneer ze afhankelijk zijn van hun telefonie, liggen anders dan bij de consument:
- Bij VOIP providers gaat kwailiteit boven prijs, liefst is er minstens ISDN kwaliteit gegarandeerd en is er een redundant netwerk om uitval tegen te gaan
- Uitgebreide hosted PBX (voor kleine ondernemingen) en/of SIP-trunk met meerdere (10+) lijnen (voor grotere ondernemingen en servicedesks). Sowieso moeten opties als IVR, queue en ringgroups met tijdsrestrictie, callback, call-forwarding, CTI... aanwezig zijn.
- Voor internationale bedrijven is een optie om connectie te leggen tussen sites een groot pluspust, om zo gratis en op extensie te kunnen bellen naar het hele bedrijf.
- Telefoon: meerdere lijnen, provisioning, hoge kwaliteit en duurzaamheid, doorschakelen, CTI...
- SoftPhone en integratie met communicatietools zoals Microsoft Lync zijn zeker een pluspunt
- Fax integratie nodig, kopieer/fax machines kunnen aansluiten op de VOIP solution
Hiervoor wil ik enkele lijstjes bijhouden en aanvullen samen met jullie, ik heb zelf aangevuld van wat ik denk de beste pick was van degene die ik onderzocht heb, zowel op vlak van VOIP providers als andere hardware. Gezien VOIP sowieso goedkoper is om te bellen is de prijs minder belangrijk.
Pro VOIP Providers
De kwaliteit van de gesprekken gaat voor het grootste deel bepaald worden door het kiezen van de juiste kwalitatieve VOIP provider
- voiptiger.com - goede support, SIP-trunk beschikbaar, 'partners' beschikbaar voor audit/implementatie (iemand ervaring?)
- 3StarsNet (iemand ervaring?)
- Nomado (iemand ervaring?)
- Destiny (iemand ervaring?)
- Belgacom (iemand ervaring?)
- Telenet - directe fiber connectie met QoS op telenet core netwerk.
- OVH - geen belgische/nederlandse site, op (franse) site geen direct vermelding. Krijgt goede punten op dit forum.
Hardware VOIP Telefoons
Een deel van de gesprekskwaliteit hangt af van de gebruikte apparatuur. Kiezen voor duurdere professionele toestellen resulteert in een betere gesprekskwaliteit en minder uitval, wat op lange termijn deze duurdere toestellen zeker de moeite waard maakt.
- Vaste VOIP telefoons: Cisco, met name de Cisco SPA504G. 4 lijnen, PoE, ondersteuning voor uitbreidingsmodules en headsets, alle nodige telefoon features aanwezig. Garantie dat het werkt op een enterprise grade netwerk (meestal ook Cisco netwerk materiaal)
- Mobiel VOIP telefoon: Basisstation: Gigaset N510 IP PRO, Handset: Gigaset 530H of hoger, deze zijn voorzien van de features nodig voor een mobiele telefoon. Het basisstation kan 4 lijnen aan en er kunnen 6 telefoons gekoppeld worden.
- (iemand ervaring met andere pro modellen?)
ATA (fax en POTS integratie)
Om een fax toestel over VOIP te laten faxen, of u oude lijnen (tijdelijk) aan de nieuwe VOIP oplossing te koppelen is er een gateway nodig. De focus ligt hierbij op 24/7 werken, kwalitatief materiaal en compatibiliteit met zowel de gebruikte PBX oplossing, telefoon hardware en intern netwerk.
- Cisco ATA 112: goedkoop en kan fax aan, omdat er ook al cisco telefoon en meestal cisco netwerk materiaal is, is dit voor een onderneming een gemakkelijke keus sinds het bij dezelfde fabrikant/dealer kan.
- Cisco ATA 186/188: Als er meer functies en ondersteuning vereist is.
- (iemand ervaring met andere pro modellen?)
Hosted vs eigen PBX
Voor kleinere bedrijven en bedrijven die geen servicedesk hebben is een Hosted PBX genoeg. Het enige dat hier moet bekeken worden is dat de oplossing alle opties aanbied die er gebruikt willen worden: IVR, queue en ringgroups met tijdsrestrictie, callback, call-forwarding, CTI, ...
Voor grotere bedrijven en servicedesks is een hosted oplossing al rap 'off the table', de benodigde internet bandbreedte is rap onvoldoende wanneer ook interne gesprekken via internet gaan, er komen dan ook zaken als latency mee te spelen. Vooral voor servicedesks is een zo laag mogelijke latency en geavanceerde functies een must.
Een eigen PBX kan verschillende vormen aannemen, bedrijven met een IT afdeling kunnen gaan voor Asterisk, andere bedrijven kunnen gaan voor een hardware oplossing van een service provider (Digium, Aastra, Siemens, ...) die meestal ook gewoon Asterisk draaien under the hood.
Bij een eigen PBX heb je het voordeel dat je routes kan instellen naar andere vestigingen in het buitenland (IAX) om zo gratis te kunnen bellen, gebruik te kunnen maken van extensies, gemakkelijker conference calls opzetten, enz
De hardware voor een eigen PBX is niet veeleisend, de zwakste moderne Xeon processor met 4Gb geheugen is genoeg. Het is wel aan te raden om snelle harde schijven te kiezen, vooral wanneer call recording en uitgebreide logging gewenst is. Het belangrijkste is een goeie netwerkkaart, liefst geen ingebouwde op het moederbord. Voor grote bedrijven die veelal al fiber gebruiken voor servers en een fiber connectie naar internet hebben kan het een goede optie zijn om ook de asterisk centrale via fiber aan te sluiten, niet wegens de snelheid maar wegens de extreem lage latency dat je verkrijgt door fiber connecties te gebruiken.
Ik hoop dat jullie dit een interessante toevoegingen vinden aan het VOIP forum en dat er wat idee'tjes en alternatieven kunnen volgen over de apparatuur in een professionele VOIP omgeving.
Graag had ik eens een wat algemener topic gestart over VOIP in bedrijven, het korte topic over VOIP telefonie voor bedrijven handelde specifiek over 1 use-case. Mijn bedoeling is om hier een beter overzicht te krijgen over de verschillende aspecten van VOIP voor bedrijven.
Achterliggend is het idee om voor ons bedrijf binnen enkele maanden een test-setup te beginnen, kosten zijn van minder belang (zoals bij de meeste bedrijven waar telefonie onontbeerlijk is). Het idee is dus om tot een professionele oplossing te komen samen met jullie die ook kan hergebruikt worden voor iedereen die op zoek is achter een kwalitatieve oplossing voor zijn onderneming.
De eisen voor bedrijven, vooral wanneer ze afhankelijk zijn van hun telefonie, liggen anders dan bij de consument:
- Bij VOIP providers gaat kwailiteit boven prijs, liefst is er minstens ISDN kwaliteit gegarandeerd en is er een redundant netwerk om uitval tegen te gaan
- Uitgebreide hosted PBX (voor kleine ondernemingen) en/of SIP-trunk met meerdere (10+) lijnen (voor grotere ondernemingen en servicedesks). Sowieso moeten opties als IVR, queue en ringgroups met tijdsrestrictie, callback, call-forwarding, CTI... aanwezig zijn.
- Voor internationale bedrijven is een optie om connectie te leggen tussen sites een groot pluspust, om zo gratis en op extensie te kunnen bellen naar het hele bedrijf.
- Telefoon: meerdere lijnen, provisioning, hoge kwaliteit en duurzaamheid, doorschakelen, CTI...
- SoftPhone en integratie met communicatietools zoals Microsoft Lync zijn zeker een pluspunt
- Fax integratie nodig, kopieer/fax machines kunnen aansluiten op de VOIP solution
Hiervoor wil ik enkele lijstjes bijhouden en aanvullen samen met jullie, ik heb zelf aangevuld van wat ik denk de beste pick was van degene die ik onderzocht heb, zowel op vlak van VOIP providers als andere hardware. Gezien VOIP sowieso goedkoper is om te bellen is de prijs minder belangrijk.
Pro VOIP Providers
De kwaliteit van de gesprekken gaat voor het grootste deel bepaald worden door het kiezen van de juiste kwalitatieve VOIP provider
- voiptiger.com - goede support, SIP-trunk beschikbaar, 'partners' beschikbaar voor audit/implementatie (iemand ervaring?)
- 3StarsNet (iemand ervaring?)
- Nomado (iemand ervaring?)
- Destiny (iemand ervaring?)
- Belgacom (iemand ervaring?)
- Telenet - directe fiber connectie met QoS op telenet core netwerk.
- OVH - geen belgische/nederlandse site, op (franse) site geen direct vermelding. Krijgt goede punten op dit forum.
Hardware VOIP Telefoons
Een deel van de gesprekskwaliteit hangt af van de gebruikte apparatuur. Kiezen voor duurdere professionele toestellen resulteert in een betere gesprekskwaliteit en minder uitval, wat op lange termijn deze duurdere toestellen zeker de moeite waard maakt.
- Vaste VOIP telefoons: Cisco, met name de Cisco SPA504G. 4 lijnen, PoE, ondersteuning voor uitbreidingsmodules en headsets, alle nodige telefoon features aanwezig. Garantie dat het werkt op een enterprise grade netwerk (meestal ook Cisco netwerk materiaal)
- Mobiel VOIP telefoon: Basisstation: Gigaset N510 IP PRO, Handset: Gigaset 530H of hoger, deze zijn voorzien van de features nodig voor een mobiele telefoon. Het basisstation kan 4 lijnen aan en er kunnen 6 telefoons gekoppeld worden.
- (iemand ervaring met andere pro modellen?)
ATA (fax en POTS integratie)
Om een fax toestel over VOIP te laten faxen, of u oude lijnen (tijdelijk) aan de nieuwe VOIP oplossing te koppelen is er een gateway nodig. De focus ligt hierbij op 24/7 werken, kwalitatief materiaal en compatibiliteit met zowel de gebruikte PBX oplossing, telefoon hardware en intern netwerk.
- Cisco ATA 112: goedkoop en kan fax aan, omdat er ook al cisco telefoon en meestal cisco netwerk materiaal is, is dit voor een onderneming een gemakkelijke keus sinds het bij dezelfde fabrikant/dealer kan.
- Cisco ATA 186/188: Als er meer functies en ondersteuning vereist is.
- (iemand ervaring met andere pro modellen?)
Hosted vs eigen PBX
Voor kleinere bedrijven en bedrijven die geen servicedesk hebben is een Hosted PBX genoeg. Het enige dat hier moet bekeken worden is dat de oplossing alle opties aanbied die er gebruikt willen worden: IVR, queue en ringgroups met tijdsrestrictie, callback, call-forwarding, CTI, ...
Voor grotere bedrijven en servicedesks is een hosted oplossing al rap 'off the table', de benodigde internet bandbreedte is rap onvoldoende wanneer ook interne gesprekken via internet gaan, er komen dan ook zaken als latency mee te spelen. Vooral voor servicedesks is een zo laag mogelijke latency en geavanceerde functies een must.
Een eigen PBX kan verschillende vormen aannemen, bedrijven met een IT afdeling kunnen gaan voor Asterisk, andere bedrijven kunnen gaan voor een hardware oplossing van een service provider (Digium, Aastra, Siemens, ...) die meestal ook gewoon Asterisk draaien under the hood.
Bij een eigen PBX heb je het voordeel dat je routes kan instellen naar andere vestigingen in het buitenland (IAX) om zo gratis te kunnen bellen, gebruik te kunnen maken van extensies, gemakkelijker conference calls opzetten, enz
De hardware voor een eigen PBX is niet veeleisend, de zwakste moderne Xeon processor met 4Gb geheugen is genoeg. Het is wel aan te raden om snelle harde schijven te kiezen, vooral wanneer call recording en uitgebreide logging gewenst is. Het belangrijkste is een goeie netwerkkaart, liefst geen ingebouwde op het moederbord. Voor grote bedrijven die veelal al fiber gebruiken voor servers en een fiber connectie naar internet hebben kan het een goede optie zijn om ook de asterisk centrale via fiber aan te sluiten, niet wegens de snelheid maar wegens de extreem lage latency dat je verkrijgt door fiber connecties te gebruiken.
Ik hoop dat jullie dit een interessante toevoegingen vinden aan het VOIP forum en dat er wat idee'tjes en alternatieven kunnen volgen over de apparatuur in een professionele VOIP omgeving.