Pagina 1 van 1

Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 14 nov 2013, 17:26
door powaq
Hallo,

Ik heb al een tijd last van wegvallend geluid als ik aan het bellen ben. Het is te zeggen, het geluid valt altijd weg aan de andere kant van de lijn. Bij mij klinkt het gesprekt perfect en kristalhelder maar, de mensen aan de andere kant klagen vaak dat mijn geluid voor enkele seconden wegvalt. Bij degene die niet klagen merk ik ook vaak dat ik sommige dingen 4x moet herhalen (waarschijnlijk omdat ik wel wegval maar omdat ze het niet direct merken/niet durven zeggen).
Nu is m'n vraag, zou het nut hebben om m'n SIM kaart eens om te ruilen hier voor? Zou het een defecte zendmast kunnen zijn? (het LIJKT meestal voor te komen als thuis in m'n bureau zit). Ik probeer maar mogelijke oorzaken af te vinken vooraleer ik m'n telefoon binnendoe. Die ben ik dan weeral weken kwijt met waarschijnlijk op het einde een melding dat ze geen problemen hebben gevonden. Dat zou ik dus liefst vermijden. Heb nog wel garantie maar toch. Het gaat om een iPhone 5.

Het grote probleem is dat het compleet random is, het is niet altijd behalve bij 2 mensen waar ik vaak met bel. Zij klagen constant. Bij anderen is het heel af en toe of helemaal niet. Het is dus enorm moeilijk om het probleem te herhalen. Het komt en gaat vanzelf en compleet willekeurig.

iemand ook al zoiets gehad of een idee aan wat het zou kunnen liggen? Meest voor de hand liggend lijkt mij de telefoon zelf, maar goed.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 14 nov 2013, 17:34
door iRockabizzydilly
Een iPhone 5 heeft niet bepaald de naam qua geluid/gesprekskwaliteit problemen te hebben... Maar het kan altijd en dan is het een kwestie van garantie. Tenzij het val- en/of waterschade komt.
Dit kan je checken door even met een andere sim en/of andere operator te bellen (een goede dan liefst :P).

In NL was er wel even een probleem met de HD voice bij ondersteunde operatoren, maar dat lag bij de operator zelf. In België heeft alleen Mobistar dit, en dat werkt alleen volledig wanneer de andere persoon ook een Voice HD ready telefoon heeft en op het Mobistar netwerk belt. Problemen zijn er hier niet mee dacht ik. En in dit geval kan het dus niet daardoor zijn want het zou om Proximus gaan?

In geval van zelfgeknipte sim: kans bestaat dat het hier aan ligt.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 14 nov 2013, 17:41
door TiTanium
iRockabizzydilly schreef:Belangrijke info vermelden: operator?
Vermoedelijk proximus ( Home Forum Vaste en mobiele telefonie Belgacom, Proximus )

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 14 nov 2013, 17:43
door iRockabizzydilly
Touché, daar had ik beter op moeten letten, niet naar gekeken dus :oops:.

Dan zou ik richting SIM kaart kijken en in slechtste geval het toestel zelf hoewel dat uitzonderlijk zou zijn.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 14 nov 2013, 17:47
door TiTanium
Het is geen iPhone, maar heb dit probleem ooit gekend met mijn nokia 5800XM. Na een simswap was het bij mij opgelost. Anders is het toch vrees ik garantiekwestie.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 14 nov 2013, 18:36
door powaq
Dat stelt mij al iets of wat gerust, Titanium, ik zal dan eens een nieuwe SIM gaan halen en zien wat dat geeft.
En het is dus een gewone originele nano Proximus SIM :)

Bedankt voor de reacties al vast.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 14 nov 2013, 19:23
door powaq
Heb net even gesprek gehad met iemand. 20 min via GSM netwerk en 20 min via VOIP. VOIP werkt perfect, geen woorden die verloren gaan of afgebroken worden. Bij het bellen via het GSM netwerk heel veel woorden die verloren gaan (meestal korte woorden zoals "nee" en "ja") en woorden die half afgebroken worden. Dus de microfoon van m'n telefoon kan ook al niet aan de oorzaak liggen denk ik. Dus waarschijnlijk de SIM, 2G/3G modem of de antenne dan. Of de GSM mast waar ik woon, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.. Data werkt voor zover ik weet altijd vlekkeloos (voor zover dat overal en altijd vlekkeloos werkt, dat faalt af en toe maar dat is denk ik voor iedereen het geval dat dat soms onverklaarbaar blijft hangen).
Morgen nieuwe SIM halen en fingers crossed.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 14:30
door powaq
Even een update. Heb net een nieuwe SIM kaart gehaald en het probleem is er spijtig genoeg nog. Dat zal dus reparatie worden of een nieuwe (excuus om een 5S te kopen :) ). Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 14:35
door nickz
Een tijd geleden (voor de iPhone 5S/5C te koop waren) hoorde ik iemand van een telefoonwinkel vertellen dat ze veel klachten kregen over slechte gesprekskwaliteit bij iPhone 5. Hij adviseerde toen om een iPhone 4S of een toestel van een ander merk te nemen. Als je gebruik wil kunnen maken van 4G en andere moderne technologieën dan moet je sowieso geen iPhone nemen.

Sent from my Xperia Z using Tapatalk 4

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 17:09
door iRockabizzydilly
Al dan niet 4G is hier off topic.

Niemand die ik ken/tegenkwam met een iPhone 5 kloeg over gesprekskwaliteit. Die persoon die dat claimde trek ik dus in twijfel.
Goed verkoopspraatje als andere toestellen betere bonussen opleveren.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 17:15
door krisken
Euhm iphone 2? Hij spreekt over de gesprekskwaliteit bij de 5 hé :)

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 17:19
door vgeers
Ik heb een klant die net hetzelfde probleem heeft. Iphone 5 en mobistar abbonement.
Simkaart is al vervangen en zelfs onder garantie nieuwe iphone 5. Idem na gsm wissel. Hij heeft wel ios 7 update nog niet gedaan.
Bij meeste gesprekken valt het geluid een paar keer weg. Soms moeten ze afleggen en opnieuw bellen omdat het te erg is

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 17:20
door iRockabizzydilly
krisken schreef:Euhm iphone 2? Hij spreekt over de gesprekskwaliteit bij de 5 hé :)
typo :wink:

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 18:22
door Geert2800
Eerlijk gezegd heb ik het met de iPhone 5s ook. En toen was ik met Apple aan het bellen.

In het begin liep het gesprek zonder problemen en zonder wegvallen van woorden, maar na een min of 5 ging het van kwaad naar erger.
Toen heeft de operator van Apple mezelf teruggebeld op de iPhone en het resultaat was nog steeds hetzelfde. Heb de operator toen gevraagd om naar mijn thuistelefoon te bellen. Dat is nooit gebeurd.

Heb ik via Apple terug een nieuw gesprek via de telefoon aangevraagd via hun website maar dan op het thuisnummer, en daar was het al veel beter maar toch vielen er af en toe nog woorden weg.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 19:53
door iRockabizzydilly
Strange :)

Op welke provider? In ieder geval, ik ken er genoeg die er een hebben en totaal geen problemen ondervinden incl ikzelf.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 20:19
door powaq
vgeers schreef:Ik heb een klant die net hetzelfde probleem heeft. Iphone 5 en mobistar abbonement.
Simkaart is al vervangen en zelfs onder garantie nieuwe iphone 5. Idem na gsm wissel. Hij heeft wel ios 7 update nog niet gedaan.
Bij meeste gesprekken valt het geluid een paar keer weg. Soms moeten ze afleggen en opnieuw bellen omdat het te erg is

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dat klinkt niet veelbelovend. Bij mij staat ie op iOS7 (gisteren zelfs de nieuwste update nog gedaan, geen verschil).

Weet er iemand waar ik die iPhone kan binnen brengen (voor garantie werk) en waar ze een snelle turnaround hebben (liefst rond Antwerpen), geen zin om dat weer 2-3 weken kwijt te zijn. Of heb ik pech en kan ik niet anders dan via Mobistar gaan (waar ik 'm bij heb gekocht)?

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 20:25
door iRockabizzydilly
Logischerwijze waar je 'm gekocht hebt, dus bij Mobistar.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 15 nov 2013, 23:57
door nickz
powaq schreef:Weet er iemand waar ik die iPhone kan binnen brengen (voor garantie werk) en waar ze een snelle turnaround hebben (liefst rond Antwerpen), geen zin om dat weer 2-3 weken kwijt te zijn. Of heb ik pech en kan ik niet anders dan via Mobistar gaan (waar ik 'm bij heb gekocht)?
Bij de Apple Store in Amsterdam of Oberhausen. Anders zal je het inderdaad enkele weken moeten stellen met een ander toestel.

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 16 nov 2013, 00:32
door TiTanium
iRockabizzydilly schreef:Strange :)

Op welke provider? In ieder geval, ik ken er genoeg die er een hebben en totaal geen problemen ondervinden incl ikzelf.
Het kan thans waar zijn...
Meeste klagen over de iphone 5(s)
http://www.digitaltrends.com/mobile/iphone-5s-problems/
http://www.digitaltrends.com/mobile/iphone-5-problems/

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 16 nov 2013, 11:49
door Geert2800
iRockabizzydilly schreef:Strange :)

Op welke provider? In ieder geval, ik ken er genoeg die er een hebben en totaal geen problemen ondervinden incl ikzelf.
Proximus. Welke het in nederland is???

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 07 mei 2014, 19:57
door orosseel
Zit er een hoesje rond de iPhone 5/5s? Zoja, welk hoesje?

Problemen kunnen opduiken van wegvallende woorden aan de andere kant van de lijn met een hoesje type bookbook. Als je de bookbook omklapt om te bellen en het komt tegen de achterkant van je iPhone dan heb je het probleem. Het ontstaat doordat er bij iPhone 5/5s een microfoontje zit naast de camera. Deze moet zorgen voor noise calcellation (wegfilteren van omgevingsgeluid) bij een gesprek. Echter, als de microfoon is afgedekt door vb. de flap van je bookbook, dan werkt deze niet goed en wordt gewoon uw gesprek weg gefilterd.

Oplossingen:
-) een vinger plaatsen tussen je iPhone en de flap of de bookbook helemaal opengeklapt houden zodat het de microfoon aan de achterkant van de iPhone niet bedekt
-) instellingen -> algemeen -> toegankelijkheid -> geluidsonderdrukking uit zetten

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Wegvallend geluid bij het bellen

Geplaatst: 07 mei 2014, 20:15
door powaq
Probleem is al lang opgelost hoor.
Had 'm binnengedaan. Ze konden zogezegd niets vinden en claimden dat het gewoon aan corrupte backup lag. iPhone van nul hersteld, probleem bleef bestaan.
Toen heb ik 'm nogmaals binnen gebracht en dan hebben ze mij gewoon een nieuwe gegeven. Die had het probleem niet meer (ook niet na restore van m'n backup). Was dus wel degelijk een hardware probleem.
Had intussen al wel een 5S gekocht aangezien ik mij niet kon veroorloven om zonder GSM te zitten.