Pagina 1 van 1

Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 05 nov 2013, 23:13
door jos123
Soms hebben we het voor dat we niet kunnen bellen of oproepen ontvangen en na een tijdje weer wel, onze internet breedband is niet het oorzaak.

Weet er iemand wat het probleem kan zijn?

We gebruiken momenteel 6 grandstreams, 2 cisco, 1 adpater van linksys, alle accounts zijn registreed bij 1 provider en we maken gebruik van hun centrale.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 06 nov 2013, 14:29
door philippe_d
Misschien eens bijvertellen over welke provider het gaat, en enkele details over de set-up ?

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 06 nov 2013, 14:34
door jos123
Provider: Voiptiger

Setup: Ieder telefoon apparaat heeft 1 account geregistreerd, 4 x grandstream gxp2100, 2 x grandstream gxp2124, 2 x cisco spa502g, 1 x linksys pap2 adapter.
philippe_d schreef:en enkele details over de set-up ?
Wat nog wil je weten?

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 06 nov 2013, 14:39
door krisken
Hoe heb je uitgesloten dat je internet niet de oorzaak is?

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 06 nov 2013, 14:49
door jos123
krisken schreef:Hoe heb je uitgesloten dat je internet niet de oorzaak is?
We halen 50mbit per seconde.

We gebruiken een Dell Sonicwall voor de computers, en de maximum snelheid is 8mbit per seconde (kweet niet waarom), de telefoons hebben internet via een linksys router (firmware van dd-wrt v24-sp2) en hebben dus volle snelheid van 50mbit per seconde, we hebben dat gedaan omdat de telefoons niet goed bleken te werken achter de Dell Sonicwall.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 07 nov 2013, 13:30
door gimic
Zet je keepalive op de telefoontoestellen hoger en de sip re-register timer ook hoger. Wat er mogelijks nu gebeurt is dat de telefoon registreerd, de firewall houd een poort open, deze poort heeft ook een timer, als de timer van de firewall lager staat dan de re-register timer dan sluit de firewall de poort, met als gevolg dat je niet meer bereikbaar bent...

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 07 nov 2013, 14:01
door krisken
jos123 schreef:
krisken schreef:Hoe heb je uitgesloten dat je internet niet de oorzaak is?
We halen 50mbit per seconde.

We gebruiken een Dell Sonicwall voor de computers, en de maximum snelheid is 8mbit per seconde (kweet niet waarom), de telefoons hebben internet via een linksys router (firmware van dd-wrt v24-sp2) en hebben dus volle snelheid van 50mbit per seconde, we hebben dat gedaan omdat de telefoons niet goed bleken te werken achter de Dell Sonicwall.
Dat is een mooie uitleg, maar dat is voor mij geen teken dat uw internet altijd perfect werkt. Deze kan ook (kort) uitliggen bvb

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 07 nov 2013, 15:21
door jos123
gimic schreef:Zet je keepalive op de telefoontoestellen hoger en de sip re-register timer ook hoger.
Met hoeveel hoger? Zoveel ik wil?
krisken schreef:geen teken dat uw internet altijd perfect werkt. Deze kan ook (kort) uitliggen bvb
Hoe kan ik dit nagaan?

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 07 nov 2013, 16:12
door krisken
Hebben jullie bijvoorbeeld internet als de voip centrale er uit ligt?

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 07 nov 2013, 17:23
door jos123
krisken schreef:Hebben jullie bijvoorbeeld internet als de voip centrale er uit ligt?
Jawel. Eigenlijk niet helemaal zeker, want Belgacom heeft vorige week een nieuwe modem geplaatst en pas dan zijn we begonnen met de VoIP telefonie, we zullen dat in de gaten houden en de resultaten laten weten.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 07 nov 2013, 22:53
door gimic
Meestal zet ik de keepalive timer op 120 seconden ook de re-register timer op 120 seconden. (beide settings bevinden zich op de toestellen) Met de meeste firewalls lukt dit dan.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 08 nov 2013, 00:46
door jos123
gimic schreef:Meestal zet ik de keepalive timer op 120 seconden ook de re-register timer op 120 seconden. (beide settings bevinden zich op de toestellen) Met de meeste firewalls lukt dit dan.
Heb deze aangepast, is dit wat je bedoelt (zie bijlage)?

Op de cisco spa502g heb ik het nog niet gevonden.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 10 nov 2013, 00:28
door gimic
Heb deze aangepast, is dit wat je bedoelt (zie bijlage)?
Ik ken de toestellen niet, maar 't ziet er wel naar uit dat het deze instellingen zijn.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 10 nov 2013, 10:24
door philippe_d
jos123 schreef: We gebruiken een Dell Sonicwall voor de computers, en de maximum snelheid is 8mbit per seconde (kweet niet waarom), de telefoons hebben internet via een linksys router (firmware van dd-wrt v24-sp2) en hebben dus volle snelheid van 50mbit per seconde, we hebben dat gedaan omdat de telefoons niet goed bleken te werken achter de Dell Sonicwall.
Voor Voip speelt snelheid geen rol, je hebt genoeg met een up/download van 100 kbps. De meeste VoiP problemen situeren zich rond poorten, port fowarding, NAT ...
Kan je nog eens beschrijven hoe de installatie exact in mekaar zit.
  • - Je hebt een Dell Sonicwall, een linksys dd-wrt, en een Belgacom modem/router (dus 3 routers)?
    - Maakt de linksys een eigen internetverbinding (PPPoE), of staat die gewoon op een LAN poort van de b-box?
    - En hoe/waar is de Dell Sonicwall aangesloten? enz ...
Als we jouw opstelling beter begrijpen, kunnen we je beter helpen!

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 10 nov 2013, 10:37
door jos123
Internet via Belgacom bizz pro.

Dell Sonicwall & Linksys router aangesloten aan de LAN van de Belgacom router/modem

Dell Sonicwall heeft aan de WAN kant 192.168.254.254 en de Linksys 192.168.254.253.

DHCP server aan de LAN kant is een Windows Server 2003 sbs.

Dell Sonicwall & Linksys router maken gebruik van NAT, en aan de LAN kant bevinden ze zich in dezelfde LAN (10.14.14.0)

Alle clients dus ook de telefoons bevinden zich in dezelfde LAN (10.14.14.0)

Pc gerouteerd via de Dell Sonicwall, telefoons gerouteerd via de Linksys.
philippe_d schreef:De meeste VoiP problemen situeren zich rond poorten, port fowarding, NAT ...
Kan het misschien zijn dat men soms niet kan uitbellen omdat ik 2 NAT routers gebruik aan 1 Belgacom router/modem en er een conflict onstaat tussen de omgezette (translated) poorten van de Dell Sonicwall & de Linksys?

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 10 nov 2013, 13:27
door philippe_d
Ik ben geen netwerkspecialist, maar jouw set-up zier er ingewikkeld uit: 2 routers op dezelfde LAN.
Maar het kan wel werken, als alles correct staat.
Hoe stel je in dat de telefoons via de Linksys routeren? Ik neem aan dat jouw DHCP server daarvoor zorgt?

Je Belgacom modem/router (b-box?) heeft dus een LAN op 192.168.254.0?
Je hebt dus 2 routers achter elkaar (modem + Linksys). Dit geeft mogelijks volgend probleem:
  1. dubbele NAT.
  2. PPPoE reconnect: jouw Linksys (en dus jouw telefoons) weten niet dat jouw modem een nieuwe IP heeft gekregen na de reconnect (tenzij je een vast IP hebt?)
Ik zou het volgende eens proberen:
  • Jouw Linksys WAN IP (192.168.254.253) in DMZ zetten van jouw modem. Dan gaan inkomende poorten altijd geforward staan naar de Linksys (tenzij in gebruik door de Dell)
  • Alternatief: de Linksys een eigen PPPoE verbinding laten maken. Dan krijgt je Linksys een apart publiek IP van Belgacom, en vermijd je dubbele NAT.
Bijkomend voordeel van een eigen PPPoE is dat je in totaal meer bandbreedte hebt, gezien 2 parallelle PPPoE sessies (in geval je modem op 70/6 synct).

PS. De "keep-alive" wijzigingen die door de vorige posters werden aangeraden, zullen ook niet veel invloed hebben, omdat deze instellingen alleen de poorten "alive" houden op je Linksys, maar niet noodzakelijk op je b-box. Met een eigen PPPoE heb je dat probleem ook niet, gezien de b-box dan alleen als modem dient.

Ik zou ook de mogelijkheid overwegen om de 2 LAN's te splitsen, maar wellicht heb je een goede reden (bekabeling?) om telefoons ++ PC op hetzelfde LAN te hebben?
jos123 schreef:Kan het misschien zijn dat men soms niet kan uitbellen omdat ik 2 NAT routers gebruik aan 1 Belgacom router/modem en er een conflict ontstaat tussen de omgezette (translated) poorten van de Dell Sonicwall & de Linksys?
Dat denk ik niet. De modem/router zal een andere poort gebruiken als deze reeds bezet is voor de Dell (denk ik).

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 10 nov 2013, 14:39
door brubbel
PS. De "keep-alive" wijzigingen die door de vorige posters werden aangeraden, zullen ook niet veel invloed hebben, omdat deze instellingen alleen de poorten "alive" houden op je Linksys, maar niet noodzakelijk op je b-box. Met een eigen PPPoE heb je dat probleem ook niet, gezien de b-box dan alleen als modem dient.
Dat denk ik niet. Zolang je de connectie naar de eindbestemming af en toe aanspreekt, blijven de NAT tabellen over de hele lijn valid. Van zodra een time-out optreedt op een van de toestellen (zij het uw eigen of die van de internet provider als je geen publiek ip hebt), is het gedaan met spelen.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 10 nov 2013, 17:44
door jos123
philippe_d schreef:Hoe stel je in dat de telefoons via de Linksys routeren?
Telefoons statisch via de Linksys, pc's naar de Dell Sonicwall via DHCP.
philippe_d schreef:dubbele NAT.
Dat is nu aan wat ik twijfel, misschien moet het zoals je zei: een NAT router achter de andere NAT router via DMZ. Opstelling is een b-box (geen toegang) + technicolor gateway waarvan ik daar wel toegang heb, maar daar kan ik alleen de Wifi configureren en voor de rest niks, firewall van Belgacom staat uit, en we hebben een vast IP adres.
philippe_d schreef:de Linksys een eigen PPPoE verbinding laten maken. Dan krijgt je Linksys een apart publiek IP van Belgacom, en vermijd je dubbele NAT.
Onze routers zijn verbonden met de technicolor van Belgacom via IP adressen en niet via PPPoE, kan ik dat veranderen?

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 10 nov 2013, 17:53
door jos123
philippe_d schreef:Ik zou ook de mogelijkheid overwegen om de 2 LAN's te splitsen, maar wellicht heb je een goede reden (bekabeling?) om telefoons ++ PC op hetzelfde LAN te hebben?
Bedoel je Fysisch? ja, bekabeling is het probleem, maar ik begrijp niet waarom je dit zou overwegen?

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 11 nov 2013, 09:59
door philippe_d
jos123 schreef: Onze routers zijn verbonden met de technicolor van Belgacom via IP adressen en niet via PPPoE, kan ik dat veranderen?
Oei, het is nu nog ingewikkelder dan we eerst dachten.
Je hebt nu dus de b-box (modem) > technicolor > linksys ?
Ik ben niet zo goed op de hoogte van deze opstelling (bizz pro), ik neem aan dat de b-box gewoon als modem dient, en dat de technicolor de router is, die een PPPoE verbinding maakt (met vast IP) ?

Kan je de linksys niet rechtstreeks op de b-box aansluiten, en ook een PPPoE laten doen?
Maar misschien kan je géén parallelle PPPoE sessies hebben, bij een account met vast IP ?
Bij Telenet business account kan je naast één vast IP bijkomende (dynamische) IP's krijgen, maar bij Belgacom waarschijnlijk niet?
Tenzij met een andere logon?

Ik zou toch al beginnen met de linksys in DMZ te zetten van de technicolor.
jos123 schreef:
philippe_d schreef:Ik zou ook de mogelijkheid overwegen om de 2 LAN's te splitsen, maar wellicht heb je een goede reden (bekabeling?) om telefoons ++ PC op hetzelfde LAN te hebben?
Bedoel je Fysisch? ja, bekabeling is het probleem, maar ik begrijp niet waarom je dit zou overwegen?
Ik zou indien mogelijk, de telefoons rechstreeks aansluiten op de technicolor. Begrijp de noodzaak niet van de extra router.
brubbel schreef:Zolang je de connectie naar de eindbestemming af en toe aanspreekt, blijven de NAT tabellen over de hele lijn valid. Van zodra een time-out optreedt op een van de toestellen (zij het uw eigen of die van de internet provider als je geen publiek ip hebt), is het gedaan met spelen.
"Keep alive" spreekt volgens mij de connectie naar de eindbestemming niet aan, alleen naar de (laatste) router.
"Re-register" doet dat wel denk ik.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 11 nov 2013, 13:46
door jos123
philippe_d schreef:ik neem aan dat de b-box gewoon als modem dient, en dat de technicolor de router is, die een PPPoE verbinding maakt (met vast IP) ?
Klopt
philippe_d schreef:Kan je de Linksys niet rechtstreeks op de b-box aansluiten, en ook een PPPoE laten doen?
Neen
philippe_d schreef:Ik zou toch al beginnen met de Linksys in DMZ te zetten van de technicolor.
Ik heb dat geprobeerd (zie bijlage), kweet niet waarom maar alles ging opeens heel traag.
philippe_d schreef:Ik zou indien mogelijk, de telefoons rechstreeks aansluiten op de technicolor. Begrijp de noodzaak niet van de extra router.


Ik kan de telefoons niet apart aansluiten omdat anders ook de pc's worden aangesloten op de Technicolor, ze zijn samen in 1 fysische netwerk en wat niet de bedoeling is, om ze allemaal aan te sluiten aan de Technicolor, want de pc's moeten via de Dell Sonicwall.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 11 nov 2013, 17:12
door jos123
Zie pdf voor de huidige opstelling, is dit ok of niet?

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 14 nov 2013, 21:37
door jos123
Beste allemaal,

Ik heb dit aan Voiptiger voorgelegd, dit was hun antwoord:

"Dit wijst op een dubbel gebruik var RTP/UDP poorten. Op de grandstreams worden ze willekeurig gezet. Misschien een conflict met de cisco poorten."

1) Hoe kan ik zeker zijn dat de poorten op de grandstream willekeurig worden gezet (of handmatig)?

2) Hoe wijzig ik de poorten op de cisco spa502G & de Linksys pap2t om te zien of het probleem inderdaad word opgelost en als het handmatig gedaan moet worden de welke poorten moet ik dan gebruiken?

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 20 nov 2013, 21:40
door jos123
Ok, ik heb het gevonden op de Grandstream/Cisco/Linksys.

Goed voor iedereen om te weten: Als er meerdere SIP toestellen in je netwerk zit dan let op dat elke sip toestel een unieke local sip & rtp port heeft anders gaat er problemen zijn vooral voor de inkomende oproepen!!!

Het ziet er nu beter uit :beerchug:

Toch bedankt iedereen :-)

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 21 nov 2013, 09:18
door iceke
hou er bij weepee ook rekening mee dat wanneer je meerdere accounts achter 1 ip hebt zitten je nooit op dezelfde switch mag verbinden.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 21 nov 2013, 09:23
door jos123
Dat laatste niet zo goed begrepen, wat bedoel je niet op dezelfde switch? Waarom niet?

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 21 nov 2013, 10:01
door philippe_d
iceke schreef:hou er bij weepee ook rekening mee dat wanneer je meerdere accounts achter 1 ip hebt zitten je nooit op dezelfde switch mag verbinden.
Dat kan ik niet bevestigen, en is ook nooit door WeePee gecommuniceerd. Ik heb verschillende accounts op dezelfde registrar (ssw0), zonder probleem. Waarom zou dat niet mogen?
Bij het aanvragen van een nieuwe account worden er (random) één van de 10 switchen toegekend (ssw0 ... ssw9), maar deze zijn allemaal gelijkwaardig.

Volgens mij zijn deze switchen virtuele machines op 2 servers: de oneven nummers op server1, de even nummers op server 2
Vorige week was er een hardware probleem, en alle oneven switchen (ssw1 ... ssw9) lagen eruit.

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 21 nov 2013, 14:54
door jos123
Nu ondervind ik een probleem met de BLF (Busy Lamp Field) functie.

Groene lamp = Gebruiker vrij, Rode Lamp = Gebruiker bezet

Grandstream GXP2124: Werkt

Grandstream GXP2100: Werkt Niet, knopje brand niet

Heeft er iemand ervaring met BLF?

Re: Soms niet bereikbaar met hosted VoIP centrale

Geplaatst: 21 nov 2013, 15:19
door iceke
Dat is mij telefonisch medegedeeld door Weepee na een probleem met 2 Siemens gigasets achter 1 telenet modem (de uitleg was dat dit een nieuwe beveiligingsmaatregel was sinds deze zomer)