Pagina 1 van 1
Garantie iphone 4s
Geplaatst: 05 nov 2013, 17:51
door bartman
Een collega op het werk heeft hetvolgende voor (vertelt ze)
Haar nu 14 maand oude iphone 4s is de wifi stuk gegaan en mobistar wil deze niet repareren onder garantie terwijl de wettelijke 2 jaar nog niet voorbij zijn.
Heb al contact gehad hoger op bij Mobistar en Apple. Apple geeft 1j het andere jaar moet dus door de winkel gedekt worden maar Mobistar gaat daar niet mee akkoord dus de klant is de dupe! Kan hem laten maken zegt M maar dan steken zij dat in proces (tegen Apple) en dan houden ze mijne iPhone in bewaring tot er een uitspraak is! Heel klantvriendelijk, NIET!
Wat zouden jullie doen?
Sent from my iPad using
Tapatalk
Re: Garantie iphone 4s
Geplaatst: 05 nov 2013, 17:57
door 2Flip
Onlangs was in het nieuws dat Apple in EU enkel 2 jaar garantie verleent op producten aangekocht in hun online winkel (voorheen ook maar 1).
En slechts één jaar op producten aangekocht bij derden.
Mobistar is echter wettelijk verplicht twee jaar garantie te verlenen.
Dus indien zij dit weigeren, of het toestel in beslag zouden nemen zoals vermeld, zou ik contact opnemen met een instantie als de FOD economie of misschien kan de ombudsman (telecommunicatie) iets betekenen...
FOD online klachtenformulier:
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... ne_klacht/
Re: Garantie iphone 4s
Geplaatst: 05 nov 2013, 19:34
door Ramaht
http://www.mobistar.be/nl/aanbod/shop/s ... wart#tab-3
Opgelet: de garantie voor Apple-producten (iPhone/iPad) wordt in de strikte zin van de wet toegepast:
Apple-producten hebben een garantie van 2 jaar.
Elk gebrek aan conformiteit dat zich binnen de zes maanden na de levering van het product manifesteert, wordt verondersteld bestaan te hebben op het moment van de levering (behalve indien het tegendeel wordt bewezen).
Na die termijn is het aan de consument om het gebrek aan conformiteit te bewijzen.
Beetje lastig natuurlijk zoiets.
Wat ze moet doen is een mooi begeleidend briefje schrijven, met daarin alle stappen die ze al ondernomen heeft om de wifi weer aan de praat te krijgen.
Bv op verschillende locaties geprobeerd. Netwerken met verschillende encrypties/zonder encryptie. Teruggezet naar fabrieksinstellingen...
Als er ergens visuele schade is, buiten een schartje ofzo, dan gaan ze het daarop steken...
Re: Garantie iphone 4s
Geplaatst: 05 nov 2013, 22:09
door euromusic
Zelfde probleem bij een vriendin, Mobistar wil hem niet aannemen zonder dat je reparatiekosten zou moeten betalen. Apple ook niet omdat het na het eerste jaar zit.
Ik heb haar gezegd om in het vervolg bij Vandenborre of Apple zelf te kopen, die geven ten minste service zonder erover te zagen..
Re: Garantie iphone 4s
Geplaatst: 05 nov 2013, 22:25
door philippe_d
In deze discussie gaat Mobistar volledig in de fout. De wettelijke garantie van 2 jaar geldt voor particuliere klanten, en moet door de verkoper gewaarborgd worden. Vandaar dat Apple 2 jaar geeft (lees: wettelijk moet geven) als je het toestel direct bij hen koopt.
Dat Apple maar één jaar garantie geeft aan Mobistar is mogelijk: de wettelijke garantie van 2 jaar geldt niet voor professionele klanten. Indien Mobistar hier niet kan mee leven, hadden ze bij Apple ook een 2-jaar garantie moeten onderhandelen, zodat ze zelf back-to-back gedekt zijn.
Re: Garantie iphone 4s
Geplaatst: 05 nov 2013, 23:35
door Jordy1990
Wat Philippe vertelt is slechts gedeeltelijk juist (en wordt vaak verkeerd gedacht). De wettelijke garantietermijn bedraagt 2 jaar, maar na 6 maanden ligt de bewijslast dat de fout al bij de aankoop bestond volledig bij de consument
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... nlweflLPKE. En probeer dat maar eens te bewijzen!
Ooit heb ik bij de FOD Economie een klacht ingediend omdat een verkoper weigerde garantie te geven binnen de eerste 6 maanden, na een paar weken kreeg ik een brief in de bus met een lijst van OCMW's om een pro deo advocaat te vinden.
Conclusie: Je gaat heel veel moeite moeten doen om te krijgen waar je wettelijk recht op hebt.
Re: Garantie iphone 4s
Geplaatst: 06 nov 2013, 10:39
door Goztow
Nochtans... het gaat hier om een heel duur toestel. Ik ken weinig firma's die zo de moeite doen om hun klanten weg te jagen...
[ Post made via mobile device ]
Re: Garantie iphone 4s
Geplaatst: 23 dec 2013, 14:41
door testertje
Vandaag gebeld met Apple voor mijn iPhone 5.
De eerste operator vertelde me dat de garantie was afgelopen (gekocht in oktober 2012).
De lijn viel weg (gelukkig) en ik heb dan teruggebeld en een andere persoon aan de lijn gekregen.
Deze persoon vertelde me dat het nog in garantie omdat ik het gekocht had bij Apple zelf.
Blijkbaar hangt het hier dus ook af bij wie je terecht komt (zoals bij alle callcenters).
Re: Garantie iphone 4s
Geplaatst: 05 jan 2014, 13:07
door Kraven Craft
Het is al bij al eenvoudig uit te leggen, daarom is het wel niet correct wat ze doen.
Als een iPhone via de Apple Online Store of via een Apple Premium Reseller (APR) gekocht wordt, dan is er geen probleem in het eerste jaar. Dan kan je gewoon langs gaan bij een APR met je iPhone en een kopie van de originele factuur en in de meeste gevallen bedraagt de herstelperiode 3-12 werkdagen.
Indien je toestel ouder is dan 1 jaar, dan geldt dezelfde regel, maar breng dan zekereen factuur mee als de iPhone niet is aangekocht in de APR waar je hem binnen doet voor herstel.
Zij kijken dan het toestel na, is er geen duidelijke beschadiging of bewijs dat de klant met het toestel geprutst heeft, dan word een Customer Law Claim aangevraagd. Dit wordt gedaan door de service dienst. Hoe vlot die aanvraag gaat is ook een benchmark voor hoe lang het herstel zal duren.
Bij Mobistar wordt in het eerste jaar vaak al moeilijk gedaan, ze nemen een toestel binnen en gaan het opsturen naar het Mobistar herstel centrum. Daar komen álle Mobistar iPhones binnen + alle winkels die niet rechtstreeks door Apple geleverd worden, maar wel door Mobistar. Dat zijn er veel en het is vaak op voorhand niet te weten te komen of dit het geval is of niet, koop dus bij voorkeur altijd online of bij een APR.
De herstelling bij Mobistar duurt vervolgens 2-5 weken.
In een tweede jaar, weigert Mobistar veel herstellingen. Vaak wordt er ook een bedrag van 50 EUR gevraagd om zelfs nog maar naar het toestel te kijken.
Er zijn APR's die voor 2013 iPhone's verkochten, ook die toestellen werden via Mobistar aangekocht, dus ook die toestellen moeten indien een 2e jaar van toepassing is opgestuurd worden. Ik weet van enkele APR's dat zij dit niet doen, maar de herstelling zelf uitvoeren op eigen kosten simpelweg door de herstelperiode en kost van Mobistar.
Ik kan je dus maar 1 goede raad geven! Koop bij de Apple Online Store of een Apple Premium Reseller om problemen te vermijden.
Bij APR's zijn alle iPhone's beschikbaar behalve die met 64GB. Die mogen enkel via Mobistar of via de Online Store gekocht worden, Indien ze via de Online Store gekocht zijn kunnen ze wel bij APR's hersteld worden!