Pagina 1 van 1
Groepsvorderingen via consumentenorganisatie & Userbase
Geplaatst: 14 jul 2013, 15:14
door riji
Ik heb begrepen dat de federale regelgever het vorige week heeft mogelijk gemaakt dat benadeelde consumenten voortaan als groep een vordering (bij REA-Brussel) zullen kunnen indienen mits dit via een consumentenorganisatie gebeurt.
Zou hierbij een rol kunnen weggelegd zijn voor dit forum?
Ik denk aan de mogelijkheid tot het inzamelen van klachten als tussenstap tot een eventuele melding bij een consumentenvereniging.
Er zijn op het forum immers best een aantal pijnpunten bekend in verband met de dienstverlening van providers.
Re: Groepsvorderingen via consumentenorganisatie & Userbase
Geplaatst: 14 jul 2013, 18:21
door Heronic
via een erkende consumentenorganisatie.
Ik acht met alle respect de kans klein dat ub (groepje vrijwilligers) het tot erkende organisatie zal schoppen.
Re: Groepsvorderingen via consumentenorganisatie & Userbase
Geplaatst: 14 jul 2013, 18:35
door Goztow
A priori is dat ook niet echt onze doelstelling.
Re: Groepsvorderingen via consumentenorganisatie & Userbase
Geplaatst: 14 jul 2013, 20:53
door riji
Dit was ook niet mijn idee;
daarom schreef ik ook:
"Ik denk aan de mogelijkheid tot het inzamelen van klachten als tussenstap tot een eventuele melding bij een (erkende) consumentenvereniging."
Re: Groepsvorderingen via consumentenorganisatie & Userbase
Geplaatst: 14 jul 2013, 21:14
door Nr10
Doet me wat denken aan de Milieustakingswet.. een gemiste kans om de groepsvordering een meer open karakter te geven dan enkel via erkende consumentenorganisaties te werken die naast de belangen van de consument ook andere, meer commerciƫle belangen nastreven. Natuurlijk kan ons systeem geen class actions aan zoals in de VSA, tenzij we de achterstand nog groter willen maken dan ze nu al is

Re: Groepsvorderingen via consumentenorganisatie & Userbase
Geplaatst: 14 jul 2013, 22:23
door Heronic
Mja de erkende consumentenorganisaties mogen er geen commercieel belang bij hebben.
Maar wie gaan die erkende zijn? Test aankoop? Dan moet jij met jouw klacht eerst een abo nemen om te kunnen meestappen in het verhaal.
En waarom kan ik mijn niet van de indruk ontdoen dat de eerste klacht snel zal komen want : wij komen op voor onze abo's = goede reclame. En als jij ook wil dat wij voor jou opkomen neem dan een abo.
Geen commercieel belang he...

Re: Groepsvorderingen via consumentenorganisatie & Userbase
Geplaatst: 14 jul 2013, 22:46
door riji
Dit zal wel meespelen, maar weegt dit op tegen de nieuwe mogelijkheid die de wet biedt?
Ik had begrepen dat de verplichting via een erkende consumentenorganisatie te werken,
bedoeld is om te voorkomen dat advocaten gaan ronselen.
Re: Groepsvorderingen via consumentenorganisatie & Userbase
Geplaatst: 15 jul 2013, 10:49
door ubremoved_539
riji schreef:Er zijn op het forum immers best een aantal pijnpunten bekend in verband met de dienstverlening van providers.
Geef trouwens eens een concreet voorbeeld dan...
Re: Groepsvorderingen via consumentenorganisatie & Userbase
Geplaatst: 15 jul 2013, 15:58
door riji