Ik pik wat laat in, maar de 14 dagen verzakingsrecht gaat niet in vanaf de activatie, maar vanaf de bestelling, vermits het hier over een dienstenovereenkomst gaan.
Echter:
In elk geval is de onderneming verplicht om bij een tekoopaanbieding op afstand de consument op een ondubbelzinnige, heldere en begrijpelijke wijze in te lichten over bepaalde elementen zoals bijvoorbeeld de identiteit van de onderneming, adres van de onderneming, prijs, belangrijkste kenmerken van het goed, het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht (art. 46 Wet Marktpraktijken). Wanneer de verkoper de consument niet heeft ingelicht dat er geen verzakingsrecht is, dan heeft de consument het recht om gedurende
drie maanden aan de overeenkomst te verzaken (art. 48, § 2 Wet Marktpraktijken).
Overeenkomstig artikel 46 Wet Marktpraktijken moet de consument die een overeenkomst op afstand sluit, schriftelijk of op een andere duurzame drager (bijvoorbeeld een fax) die ter zijner beschikking staat en voor hem toegankelijk is, de volgende informatie ontvangen:
•de identiteit van de onderneming en haar geografische adres;
•de belangrijkste kenmerken van het goed of dienst;
•de prijs van het goed of dienst;
•de leveringskosten;
•wijze van betaling, uitvoering of levering van de overeenkomst;
•het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht;
•de wijze van terugneming en teruggave van het goed, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten;
•de kosten voor het verbruik van de techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief wordt berekend;
•de geldigheidsduur van het aanbod of van de prijs;
•de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of levering van goederen;
•de voorwaarden en de uitoefeningswijze van het verzakingsrecht, evenals het volgend beding, in vetgedrukte letters en in een kader los van de tekst, op de eerste bladzijde:
“De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen... werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstenovereenkomst” of “De consument beschikt niet over het recht om van de aankoop af te zien”.
•het geografische adres van de vestiging van de onderneming waar de consument met zijn klachten terecht kan;
•de inlichtingen betreffende de bestaande diensten na verkoop en commerciële waarborgen;
•de voorwaarden voor opzegging van de overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur van meer dan één jaar heeft.
Het tijdstip waarop de informatie aan de consument moet worden overgemaakt is anders naargelang het om goederen of diensten gaat (art. 46, § 2 Wet Marktpraktijken). Voor goederen moet de consument die informatie ontvangen ten laatste bij de levering, terwijl voor diensten hij deze informatie moet hebben voor de uitvoering is begonnen. Enkel in het geval waarin met instemming van de consument gedurende de verzakingstermijn met de uitvoering van de dienstenovereenkomst is begonnen, kan de bevestiging geschieden tijdens de uitvoering van de overeenkomst. In elk geval dient de consument de informatie te ontvangen alvorens de verzakingstermijn is verstreken.
Maw 14 dagen gewoon niets laten horen, dat vliegertje gaat niet op. En tevens kan jij na 6 maanden gewoon alle diensten kosteloos opzeggen, daar heeft edpnet helemaal niets aan te zeggen. Het is wel een feit dat edpnet keer op keer probeert om mensen op slinkse wijze enkele maanden langer te laten betalen om zo meer geld in het laadje te krijgen. Ondertussen heb ik al veel van dit soort cases zien passeren. Echter na iedere klacht bij ombudsdienst of rechtbank krijgen ze het deksel op de neus, wat niet meer dan logisch is lijkt me, 6 maanden is 6 maanden, laat je vooral niets voorliegen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)