Pagina 1 van 1

VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 15:45
door Jeroen07
Ik ben momenteel klant bij WeePee, op zich niet ontevreden over het product, maar ik merk dat ik in praktijk heel veel doorschakel van mijn vast nummer naar de GSM en hierdoor kost dit toch nog redelijk wat geld.

Bovendien vind ik de tool voor doorschakeling te regelen echt niet zo handig, zeker niet vanop een smartphone...

Ik heb een Proximus abonnement waar de coverage in Vlaanderen toch vrij goed zou moeten zijn. Is het dan niet mogelijk om via een VOIP app, inkomende oproepen ook op je smartphone te ontvangen? Dus dat eigenlijk zowel je VOIP telefoon als je Smartphone (via app) rinkelen, de eerste waar opgepakt wordt start het gesprek?

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 15:50
door krisken
Dat kan je zeker, maar dan moet je overal wifi of 3G hebben.
Bijvoorbeeld via 3cx

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 15:58
door Jeroen07
Dat kan je zeker, maar dan moet je overal wifi of 3G hebben.
Bijvoorbeeld via 3cx
Klopt, indien geen 3G ben ik niet beschikbaar, maar dat ben ik sowieso niet wanneer ik de doorschakeling vergeten ben :-)

Heb zopas de gratis app ZOIPER geinstalleerd. Inkomende gesprekken krijg ik daar echter nog niet binnen. Welke instellingen moet je daarvoor configureren? Iemand ervaring?

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 16:06
door krisken
Die app ken ik niet echt...
Er bestaan nog apps hoor voor je smartphone

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 16:09
door philippe_d
Bij WeePee kan je dezelfde account (voor inkomende gesprekken) niet gelijktijdig op 2 toestellen registreren.
Wat je wel kan doen is:
  • 1) een nieuwe SIP account aanmaken (zonder telefoonnummer) voor je smaprtphone.
    2) een nieuwe SIP account aanmaken (zonder telefoonnummer) voor je VoiP telefoon.
    3) in je huidige account de doorschakeling activeren naar beide toestellen (de 2 WeePee nummers, gescheiden door komma)
    4) jouw 3 accounts laten samenvoegen in een "PRO" account (hiermee combineer je het belkrediet van de 3 accounts, en moet je ze dus niet apart gaan opladen).
    5) WeePee vragen om de 2 nieuwe accouns te laten "screenen" met je bestaand telefoonnummer (voor de uitgaande clip).
Op die manier zullen beide toestellen bellen bij inkomende gesprekken, de eerste die opneemt krijgt het gesprek.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 16:23
door Jeroen07
Super Philippe! Lijkt me inderdaad de perfecte oplossing. Heb zonet email naar WeePee gestuurd.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 16:44
door Jeroen07
De kwaliteit van het gesprek kan enkel met je provider en verbinding te maken hebben neem ik aan, niets met je softphone client?

Wat wordt algemeen aangenomen als de beste softphone? Ik ken X-Lite, maar de Android App noemt "Bria" en heeft toch niet zo'n goede score...

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 17:00
door wied
verschillende mensen, verschillende ervaringen... Als ik me niet vergis is Bria betalend!? Weepee heeft mij destijds Csipsimple aangeraden als beste (gratis) sip client.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 18:15
door krisken
www.3cx.nl zowel voor desktop, android als ios :)

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 18:24
door lion51
Mijn persoonlijke ervaring voor VOIP op android (versie 2.3.6) is CSipSimple het eenvoudigste als men Weepee gebruikt zowel via WiFi als via 3G

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 19:36
door Jeroen07
Wat met de battery life en bandbreedte als zo'n app een hele dag in de achtergrond draait?

http://www.acrobits.cz/28/acrobits-soft ... or-android

>> Dit lijkt me gebruik maken van PUSH notificaties. Lijkt me wel handig? Werkt dit met WeePee?

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 21:01
door wied
sinds 2011 stuurt weepee al mijn binnenkomende oproepen door naar GSM. Dat kost mij 14cent/minuut, niettemin geeft dit mij de mogelijkheid oproepen te beantwoorden zonder 3G of wifi verbinding!

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 11 jun 2013, 22:27
door Jeroen07
Als je geregeld een uur of langer belt (ontvangen gesprekken) dan loopt dat serieus op...

Heb wat softclients getest maar geen een die me écht aanstaat... Redelijk vaak krijg je toch meteen de WeePee voicemail te horen als men naar jou belt. En ik zit dan nu nog niet in een auto ofzo... Nochtans met het proximus netwerk en 3G.

Wat bij elke softclient terugkomt:
- Wanneer ik aan het bellen ben met de Softclient, en er komt een GSM gesprek binnen, dan wordt de softclient gemute. Ik krijg dit niet anders ingesteld. Zou veel liever hebben dat GSM meteen op voicemail springt bv.

- Ik weet niet of het aan de instellingen ligt, maar een stabiele bereikbaarheid is niet mogelijk... Soms lukt het 4/5x achter elkaar niet (meteen WeePee voicemail), soms 4/5 keer wel zonder problemen...

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 12 jun 2013, 00:38
door exop
Al eens gekeken naar de huidige tarieven van 3Starsnet? Die zitten een pakje lager dan die van WeePee.
Oké je betaalt je nummer per jaar, maar ik denk dat dit er zeker wel valt uit te halen met het grote verschil in tarief.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 12 jun 2013, 00:51
door krisken
WeePee is niet al te snel met zijn helpdesk (en de beperkte uren/dagen ervan) maar 3stars is helemaal een ramp. 3 weken geleden ze een mail gestuurd, vandaag pas telefoon gehad er rond... (offerte)

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 12 jun 2013, 01:01
door exop
Op dat gebied is 3* inderdaad een volledige ramp, dat kan ik alleen maar bevestigen.

Had ooit een probleem ontdekt op hun PBX wat enkele vreemde taferelen veroorzaakte bij het bellen naar Mobistar nummers. Heeft me veel mails gekost om uiteindelijk genegeerd te worden. Uiteindelijk na de zoveelste maal bellen kreeg ik de cto aan de lijn (voor zoveel dat zo'n titel weegt in zo'n kleine firma), diezelfde persoon waar ik voordien mee mailde zo bleek. Na 20 minuten troubleshooten zei hij dat hij daar precies mails had van gelezen en toen ik hem zei dat ik er spontaan geen antwoord meer op kreeg antwoordde hij na ettelijke seconde stilte heel droog "oeps". :D

Dat gesprek is opgenomen door m'n eigen pbx, bijna publicatie waard.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 12 jun 2013, 12:32
door Jeroen07
Ik heb BRIA aangekocht omdat dit mij qua UI toch het meeste aansprak. Maar net zoals bij de andere softclients heb ik het probleem van de bereikbaarheid. 1 op de 2 keer springt hij gewoon direct op voicemail voor één of andere reden.

Mijn internetverbinding is goed en stabiel, daaraan ligt het volgens mij niet. Spotify e.d. dat loopt bv. perfect. Je ziet ook nooit het EDGE icoon bovenaan.

Maar volgens mij is de softclient gewoon niet goed afgesteld. Kan iemand kijken naar de instellingen hieronder? Is dit correct voor een account bij WeePee? Het is, in afwachting van mijn 2 nieuwe accounts, wel verbonden met een "GIGASET" account bij WeePee. Kan het daar iets mee te maken hebben?

De instellingen: http://postimg.org/gallery/4vwdbz6a/922e171c/

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 12 jun 2013, 12:35
door wied
@Jeroen

het ligt niet aan de instellingen, maar aan de netwerken! Heb 2012 grotendeels gebruikt om te spelen met 3G simkaartjes van base, mobi* en proximus. Geen één van de drie gaf voldoening. Sindsdien gebruik ik enkel nog "web callback"...

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 12 jun 2013, 13:49
door Jeroen07
Ik heb evenveel problemen bij WiFi hoor... Volgens mij moet het echt beter kunnen, als iemand is naar die instellingen zou kunnen zien.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 13 jun 2013, 11:20
door rootsbelgium
Ik werk graag met Zoiper vanaf mijn smartphone. Deze softphone heeft als voordeel dat het gratis is en ondersteunt het IAX2 protocol.
Volgens mij is je softphone op je smartphone niet bereikbaar omdat hij geen communicatie onderhoudt met je pbx. Zoiper heeft als bijkomend voordeel dat hij zijn connectie onderhoudt, ook al draait hij in de achtergrond (zie bijlage) Nadeel gaat wel een verminderde batterijduur zijn.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 13 jun 2013, 15:43
door Jeroen07
Ik heb Zoiper ook geprobeerd, met de basisinstellingen, en had daar helaas hetzelfde probleem... Geprekskwaliteit is meer dan goed genoeg, maar dikwijls springt hij direct op voicemail.

Ik zie op jou screenshot trouwens dat achtergrond af staat?

PS: verminderde batterijduur... over wat spreek je dan?

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 14 jun 2013, 08:11
door rootsbelgium
Ik heb het resultaat van die instellingen nog niet getest.

Om een paar stappen terug te nemen:
als je weepee wil doorschakelen naar je gsm kan je een meer betrouwbare opstelling maken door een pbx te installeren. Dan gesprekken naar uw gsm laten doorsturen via een andere provider => goedkoper en stabielere oplossing; want je hangt niet meer af van 3G coverage

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 14 jun 2013, 08:14
door rootsbelgium
Jeroen07 schreef:...
Ik zie op jou screenshot trouwens dat achtergrond af staat?
...
Je moet die inderdaad aanzetten om de app actief te houden

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 14 jun 2013, 18:56
door Jeroen07
philippe_d schreef:Bij WeePee kan je dezelfde account (voor inkomende gesprekken) niet gelijktijdig op 2 toestellen registreren.
Wat je wel kan doen is:
  • 1) een nieuwe SIP account aanmaken (zonder telefoonnummer) voor je smaprtphone.
    2) een nieuwe SIP account aanmaken (zonder telefoonnummer) voor je VoiP telefoon.
    3) in je huidige account de doorschakeling activeren naar beide toestellen (de 2 WeePee nummers, gescheiden door komma)
    4) jouw 3 accounts laten samenvoegen in een "PRO" account (hiermee combineer je het belkrediet van de 3 accounts, en moet je ze dus niet apart gaan opladen).
    5) WeePee vragen om de 2 nieuwe accouns te laten "screenen" met je bestaand telefoonnummer (voor de uitgaande clip).
Op die manier zullen beide toestellen bellen bij inkomende gesprekken, de eerste die opneemt krijgt het gesprek.
Dit is dus zo ingesteld, maar helaas werkt het voorlopig niet. Ik schakel vanop oude account door naar de 2 nieuwe accounts (accountnummer met spatie tussen). Als ik naar men nummer bel dan gebeurt er echter niets, hoor een soort van bezettoon.

Op de 2 nieuwe accounts zie ik niets bij inkomende gesprekken in de tool.... Er komt dus helemaal niets binnen. Als ik vanop oud doorschakel naar 2 nieuwe nummers en mijn GSM, dan belt het wel op de GSM. De doorschakeling werkt dus in principe correct..

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 14 jun 2013, 21:55
door philippe_d
Jeroen07 schreef:k schakel vanop oude account door naar de 2 nieuwe accounts (accountnummer met spatie tussen).
- Het zijn niet de accountnummers, maar de "telefoonnummers" in de vorm "3299090xxxxx" (dus 12 cijfers, en niet de 5 cijfers van het accountnummer).
- En er moet geen spatie maar een komma tussen.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 15 jun 2013, 01:31
door Jeroen07
Philippe,

Bedankt voor de respons. Ik wist niet dat je die code ervoor moest zetten, dat vind je dus ook niet op die WeePee site ... :-)

Nu zijn we en stap verder, als ik:

"3299090xxxxx" ingeef (ofwel met nummer B of C) dan verbindt hij steeds correct door. Dat werkt dus:

"3299090xxxxx,3299090xxxxx" werkt echter niet... Dan kom ik bij geen van beiden terecht?

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 15 jun 2013, 16:37
door Jeroen07
Deze ochtend werkte het dan wel, met dezelfde instellingen. Lijkt me goed nu...

Het enige wat ik niet geactiveerd krijg, is de voicemail. Ik heb die voor de 2 nieuwe accounts ingesproken, bij de ene staat dat hij na 30 seconden op VOICEMAIL moet springen, bij de andere na 35 seconden.

Maar als je belt springt het inderdaad na 30 seconden op, maar mijn voicemail boodschap krijg je niet te horen, alles is volgens mij nochtans goed ingesteld. Wat zou hier het probleem kunnen zijn?

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 17 jun 2013, 15:13
door Jeroen07
Niemand een idee waarom de Voicemail niet werkt op die 2 nieuwe accounts? Is dit omwille van de forwarding? Want als ik op de WeePee support moet wachten...

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 17 jun 2013, 16:52
door weepeechris
@Jeroen07 in theorie zou dit wel werken, alleen is dat niet getest. Als het niet werkt is het omdat er geen nummer aan de SIP hangt.

Probleem bij support is dat we niet graag antwoorden met "dat weten we niet" maar in dit geval is dat eigenlijk zo.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 17 jun 2013, 17:48
door philippe_d
Jeroen07 schreef:Niemand een idee waarom de Voicemail niet werkt op die 2 nieuwe accounts? Is dit omwille van de forwarding? Want als ik op de WeePee support moet wachten...
Ik weet het wel :-D ...
WeePee voicemail werkt alleen bij accounts die een telefoonnummer hebben (ported).
Bij WeePee accounts zonder gelinkt telefoonnummer heeft de Voicemail nog nooit gewerkt. Waarschijnlijk is dat "by design" (en kunnen ze deze instelling wijzigen indien ze dat zouden wensen).
Het is dus niet omwille van de forwarding.

Een alternatieve oplossing zou kunnen zijn dat je telefoonnummer geporteerd wordt naar 2 accounts.
Dus dat je 2 telefoons parallel meebelllen bij inkomende oproepen (in plaats van de forwarding).
Geen idee of dat bij WeePee mogelijk is.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 17 jun 2013, 19:26
door weepeechris
@philippe_d Nee, screening kan enkel uitgaand zijn. Wat misschien wél een oplossing is: een FWD account, die kan naar verschillende accounts doorverwijzen tegelijk.

Re: VOIP oplossing

Geplaatst: 24 jun 2013, 16:44
door Jeroen07
Heb nu een nieuw nummer bij WeePee, dat staat bij één van de twee accounts naar waar doorgeschakeld staat als "nomadic".

Na 25 seconden stopt het met bellen, maar voicemail springt nog steeds niet aan. Deze is nochtans duidelijk ingesproken voor het account dat na 25sec op VOICEMAIL inspringt (met nomadic nummer).

Aan wat kan dit nu nog liggen?